het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Aangezien niemand heeft geantwoord, ben ik vanochtend aan mijn bone broth begonnen... en heb al meteen iets ondervonden dat ik verkeerd deed...

Ik had eerst de botten een uurtje laten trekken in koud water en appelazijn en had er al meteen de groenten bij gedaan... zodra het kookte kwam er heel veel schuim op, maar door de groenten die bovenaan dreven kon ik het schuim dus niet verwijderen.. heb ik eerste die groenten er weer moeten uit vissen, dan het schuim er af gedaan, en de afgespoelde groenten er weer bij gedaan...

Kan iemand eens even mijn manier van broth maken nachecken en mij corrigeren waar nodig ? ?

1. De beenderen 3cm onder water zetten met wat zout en appelazijn. Dit geheel koud laten trekken gedurende een uur.

2. Het geheel aan de kook brengen en enkele minuutjes laten koken tot het schuim er op komt staan.

3. schuim afnemen en zodra dat gedaan is het vuur op laag pitje zetten en de groenten er bij voegen.

4. Dit alles 24 uur laten sudderen met deksel

5. Vuur afzetten en laten afkoelen

6. Groenten en botten er uit scheppen

7. eens op kamertemperatuur enkel uren in frigo zetten

8. de laag gestold vet er af schrapen en in potje doen (om vlees in te bakken)

9. het vocht dat overblijft zeven en verder inkoken tot gelei (indien gewenst)

Is het zo goed ? Ik twijfel een beetje of ik het wel lang genoeg heb laten koken voor ik het op een laag pitje heb gezet. (paar minuutjes).. en of de groenten er meteen bij mogen en 24 uur mee mogen sudderen..

Naar het schijnt kan ik die botten makkelijk recycleren... is het dan de bedoeling om de afgekookte botten in te vriezen tot een volgende broth cooking?

Groetjes, P

 
1. Wij doen de botten in een grote pan (8liter) met de pan bijna vol met water (hou er rekening mee dat er nog groente en gehakballetjes bijkomen. Appelazijn erbij en we laten dat een uurtje of vier staan. De afgelopen keer hebben we het zelfs een hele nacht laten staan.

2. en dan inderdaad na het aan de kook brengen het schuim eraf scheppen met een zeef.

3. dan doen we er een ui, prei en wortel bij en ongeraffineerd Keltisch zeezout.

4. dit laten we ca. 4 uurtjes sudderen

5. We laten het niet afkoelen maar halen de botten en groente eruit. We halen het overige merg uit de mergpijpjes vandaan, doen het vlees, merg en groente in de blender. Dit malen we fijn daarna voegen we het gemalen groente/vleesmengsel weer aan de bouillon toe.

6. Dan gaan de groentes en de gehaktballetjes erbij. Laatste keer ook een omelet in stukjes er door gedaan.

7. Terug aan de kook brengen en 1 a 2 uur laten sudderen.

8. We laten de soep afkoelen en verdelen het over diepvriesbakjes. Dit gaan zo (met vet en al) de vrieskast in.

De afgelopen keer hebben we ca. 12 liter soep gemaakt. Hier eten wij ca. 3 weken lang met zijn tweetjes iedere dag van.

9. De botten die overblijven gaan in de vuilnisbak.

Een bak soep, een blokje rauwmelkse kaas, plak leverworst, plak grilworst, stukje roomboter, plakje gedroogde runderworst en een beker kefir of melk. Dat is voor ons een prima middagmaal waar we het op redden tot de avond.

 
Dag Poekie,

Dus jullie hergebruiken de botten niet meer dan als ik het goed begrijp?

Als ik geen blender heb, zou dat dan ook gaan met de staafmixer ?

Je zegt dat je er nadien nog groenten en gehaktballetjes hebt bijgedaan... Je had er bij het begin toch al wortel, ui en prei in gedaan ?

Bij jou zijn het dus volledige porties soep dat je invriest... bij mij is het de bedoeling dat ik kleine (compacte) porties gelei invries die ik dan dagelijks kan oplossen in kokend water als ontbijtbouillon (met miso en zeewier)...

P

 
Die kaas, kefir en meil is niet mogelijk voor mij wegens melkintolerantie... ik moet nu al oppassen met mijn roomboter

Die worst is heerlijk... ik verdraag perfect vlees, maar van worst heb ik altijd geleerd dat het slachtafval is, dus verwondert mij dat je die worsten opnoemt ! Leverworst en grilworst, dat zijn toch die samengeperste industriële worsten met plastieken omhulsel he ?

 
Pascal,

Wij hergebruiken de botten inderdaad niet meer.

En je kunt ipv van een blender ook de staafmixer gebruiken.

De wortel, uit en prei die we er in het begin in grof gesneden stukken bij doen is voor de smaak.

Die blenderen (staafmixen) we en doen we er weer bij.

De andere groentes die we erbij doen is gewoon lekker voedzaam.

Om het tot een gelei in te koken heb ik geen ervaring mee.

Wij doen overigens ook nog, per pan, een blikje kokosmelk bij.

 
Als het biologisch slachtafval is krijg je toch evengoed iets goed binnen.

De oervolkeren gebruikten ook het gehele dier.

En ja, de leverworst en grilworst heb ik sinds gisteren mijn bedenkingen bij.

Het zit inderdaad in plastic ingepakt. Het is geen industriële worst, het wordt gemaakt door een biologische ambachtelijke slager.

Maar gisteren hoorde ik dat er nitrietzout ingaat. Dit om de kleur te behouden.

Ik wist het eigenlijk wel, dat nitrietzout (E250) wordt gebruikt om vlees/vleeswaren hun roze kleur te laten behouden.

Maar we hadden een tijd geleden al eens gevraagd aan de slager of er toevoegingen inzaten.

Waarschijnlijk ziet hij dit niet als een toevoeging want hij gaf aan dat het goedgekeurd is door het voedingscentrum.

Ik gaf aan dat dat mij niets zegt. Want heel veel E-nummers zijn goedgekeurd door wat voor instantie dan ook.

Deze discussie ontstond naar aanleiding van mijn vraag of hij bekend is met ongeraffineerd Keltisch zeezout.

Dat was hem niet bekend, toen heb ik hem er het een en ander over verteld. Hij stond er wel open voor maar kwam toen met de vraag of het veel gebruikt word in de slagers wereld. Daar kon ik geen antwoord op geven. Ik weet alleen dat het in de bakkerswereld wel veel gebruikt word. Hij vroeg ook of bij gebruik van keltisch zeezout het vlees op kleur bleef. Dat wist ik ook niet. Iemand enig idee? :?:

Toen kwam hij met het nitrietzout verhaal op de proppen. Nou je snapt dat ik nu twijfel of ik die lever en grilworst nog wel blijf eten.

Ik ga hem in ieder geval wat info mailen over het keltisch zeezout.

 
Het wordt tijd dat slagers eens afstappen van het idee dat vlees/worst een bepaalde kleur moet hebben. Ditr is gewoon wat de klanten gewend zijn, door het beleid van de slagers. Als je dit niet meer toevoegd, went menvanzelf aan de wat blekere kleur, nou en?

Pascal, er zijn nogal wat mensen met intollerantie voor melkproducten die juist wel de 24 uurs yoghurt en de kefir verdragen, vanwege de fermentatie.

je zou het eens kunnen proberen.

 
Dag Dirtsa,

Dat is net het probleem ! Ik merk helemaal NIETS van mijn intoleranties !! De meeste mensen eten iets waar ze intolerant aan zijn en krijgen dan duidelijke verschijnselen zoals diarree, of gezwollen/rood gezicht ofzo... Ik krijg niets van dat alles... maar ik heb wel lekke darm en de intoleranties zijn vastgesteld !! Uiteraard zullen de intoleranties mijn systeem chronisch belasten, maar ik kan geen enkel verband leggen tussen inname van die producten en bepaalde klachten... Volgens de dokter heb je verschillende manieren waarop leaky gut zich manifesteert en is het bij mensen als ik het vervelendst omdat we dan ook moeilijker kunnen zien in welke mate lekke darm genezen is...

Ik kan dus kefir eten zonder dat ik er wat van merk, net zoals dat bij mijn eieren, zuivel en gluten het geval is... daarom kan ik het risico niet nemen.

Groetjes, Pascal

 
Pascal, heel herkenbaar! Ik merk ook NIETS van mijn intoleranties! Best moeilijk.... Hier ook: geen zuivel (caseïne), geen gluten, geen eieren. Is door bloedonderzoek vastgesteld.

 
Goeie morgen allemaal,

Ik heb mijn eerste bone broth gemaakt gisteren. Van beenderen van het varken. (kleinhoofd) Ik bhet geheel 24 uur laten sudderen en heb dus een donkere soep waar botten, botgruis, vlees en afgekookte groenten in drijven..

De botten heb ik er uit gehaald, het vlees apart in een potje gedaan en de rest door een zeef gegoten...het gruis en de groenten in de vuilbak gedaan...

Nu heb ik dus de botten in de diepvriezer gedaan (voor volgende keer), de gezeefde bone broth laten afkoelen tot kamertemperatuur en hem vervolgens in de frigo gezet waar hij staat af te koelen.

Het soepvlees in een potje in de frigo gezet.

Wanneer er een laag vet op de bone broth is gekomen zal ik die verwijderen en dan zal ik de bone broth verder inkoken tot een stroop of gelei... (in sommige filmpjes zie ik stroop, soms een gelei. Is dat afhankelijk van welke botten je gebruikt ?)

Is het de bedoeling dat ik dat soepvlees er terug bij doe als ik de broth inkook of eet ik dat vlees best apart op? Indien ik het er bij doen, moet ik dat vlees dan eerst mixen met de staafmixer ?

Groetjes, Pascal

 
Waarom verwijder je het vet?

Over intolleranties, als je meteen merkt dat je last hebt van een bepaalde voeding dan is dit een allergie. Bij intollerantie kan het tot 8 weken duren voor je er last van krijgt, en dan is het niet meer te achterhalen wat het is geweest.

Ik denk dat je bij een lekkende darm van allerlei voedingsmiddelen last kunt hebben, doe je vandaag een bloedtest dan zijn het de eieren, doe je test over een half jaar dan is het misschien wel de bloemkool.

Volgens mij is het enige wat je kunt doen: herstel van je lekkende darm, kijk bij gaps of misschien onder begeleiding van een orthomoleculair arts.

Ikzelf hetb eerst eliminatie dieet gevolgd, en daarna met pro symbioflor/l-glutamine gewerkt aan herstel.

Daarna weer voeding toegevoegd, nu sinds 1.5 jaar westonprice, en kefir/yoghurt, veel vetten dus. Bouillons etc.

 
Dag Dirtsa,

Bedoel je dat ik het niet eerst moet afkoelen om vetten te verwijderen? Dat ik het meteen met de vetten erin mag beginnen afkoken tot stroop/gelei ? En zou jij het soepvlees er ook bij doen? (gemixt of in geheel?)

Ik word behandeld door orthomleculair/natuurarts voor o.a. Lekke darm.... behandeling bestaat hoofdzakelijk uit vermijden van zaken waar ik intolerant voor ben, muco pure, collibiogen en bone broth.

Groetjes, Pascal

 
Ik kan me helemaal bij Dirtsa aansluiten. Ik heb bijna een jaar het eliminatie dieet gevolgd. Het lijkt dan wel of er steeds intoleranties bij komen, kun je straks niets meer eten! Voorzichtig, kleine beetjes toevoegen en voelen wat het met je lichaam doet.

Ook ik eet momenteel veel kefir, dierlijke en andere verzadigde vetten (kokos en palmolie) Daarnaast begonnen met rauwe lever en rauwe zwezerik.

Mijn darmen zijn verre van hersteld, maar ik vind wel steeds meer mijn weg door mezelf op deze wijze te voeden. Heb veel aan de info op dit forum.

 
Hallo,

De intoleranties zijn net pas vastgesteld ! Dus ben slechts enkele weken aan het vermijden.. ik heb medium intoleranties aan zuivel en gluten en serieuze intolerantie voor eieren...

De dokter zei me dit tijdelijk (enkele maanden) te mijden zodat mijn darm wat kan rusten... Ik eet dus glutenvrij brood en glutenvrije pasta, ik laat alles wat kaas is weg en beperk me enkel tot bio roomboter... eieren laat ik weg.. Dit alles zou slechts tijdelijk zijn.

Bedoel je dat ik er niet goed aan doe om glutenvrij brood/pasta te kopen ?

Dat is het net... beetjes bijvoegen en zien wat het met je doet... er is meer aan de hand met mijn lichaam dan alleen leaky gut, dus ik voel niet echt een verschil of ik het nu wel of niet eet...

Groetjes, P

 
Quote:
Bedoel je dat ik er niet goed aan doe om glutenvrij brood/pasta te kopen ?


Je stelt de vraag niet aan mij, maar het antwoord is: ja. Deze producten zitten vaak boordevol zoetmiddelen als suiker, maissiroop, dadelsiroop, rijstsiroop etc. Vaak zijn ze ook niet biologisch. Daarnaast ben je nog steeds erg gericht op koolhydraten. Wie (rauwmelkse) zuivel niet kan verdragen moet zijn toevlucht nemen tot orgaanvlees. Nu maar hopen dat je dat ook lust!

Mike

 
Dag Mike,

Ik ben voorlopig nog niet bezig met Weston Price... Ik vind dit een heel interessant forum en ben hier oorspronkelijk (verkeerdelijk) beland met een vraag over smoothies, remember? Ik vind hier veel info over ozon water, bouillons, coffee enema's enz.... dus ik pik hier en daar een graantje mee van wat er op dit forum verteld wordt, maar ik ben niet bezig met het toepassen van het WP-dieet (hoewel het niet echt een dieet is)... wat niet is kan nog komen...

Ik heb geleerd dat ik best geleidelijk dingen aanpas in mijn dieet... een trage verschuiving werkt beter dan zo ineens volledig stoppen met koolhydraten (wat eigenlijk ook een eliminatiedieet is he)... geloof mij.. er is de laatste maanden al veel veranderd... tot 3 maanden geleden dronk ik nog dagelijks coke light, at dagelijks verschillende stuks chocolade (snickers enz) enz... Ondertussen drink ik sinds 2 maaden elke dag enkel nog 2 liter bronwater, eet ik GEEN snoep meer en laat ik de gluten, kaas en eieren een beetje achterwege.. en ben al enkele weken bezig met de Croft terminator zapper en het beck protocol..en ik ben vandaag begonnen met bone broth inde ochtend en coffe enema! :)

Als dit zo door gaat zit ik volgende maand aan het orgaanvlees en de rauwe melk... maar ik overleg altijd graag even met mijn arts voor ik dingen toevoeg/weglaat...(die trouwens zelf vond dat ik al mocht beginnen met bone broth in de ochtend, daarbij verwijzend naar WP)/... Ik neem je suggesties zeker mee volgende afspraak ! thanks.

Nog even een vraagje: Ik heb mijn bone broth nu ingekookt... heb het vet er in gelaten en heb de vleesrestjes met de staafmixer fijngemaakt... ik heb nu 900 ml mix van ingekookte bouillon en vleesgruis...

- Naar het schijnt blijft die bouillon een week goed in een gesloten pot in de frigo... is dat ook zo als er vlees in zit of betreft dat enkel dat vocht ?

_ Is het dan goed als ik één pot in de frigo zet en de pot voor volgende week in de vriezer? Als ik die volgende week dan laat ontdooien, bewaart die dan ook een week in de frigo ?

Ik heb van die diepvrieszakjes gekocht om ijsblokjes te maken maar de pap is te dik om de zakjes ermee te kunnen vullen...

- kan ik de botten gewoon invriezen om ze opnieuw te gebruiken binnen 2 weken ?

P

 
Heel veel vragen.

Maar soms moet je zelf dingen ondervinden om te weten wat het antwoord is.

Zet het in je koelkast en in je vriezer en zie wat er gebeurt.

Quote:
Ondertussen drink ik sinds 2 maaden elke dag enkel nog 2 liter bronwater



Doe je hier ook sole bij in?

En drink je bronwater uit een plastic fles?

 
Dag Poekie,

Neen, geen sole... heb daar iets van zien passeren hier, maar ben er nog niet toe gekomen... heb trouwens ook geen keltisch zeezout en in mijn biowinkel hebben ze dat niet... heb alleen himalayazout van andere bioshop..

Ja, het bronwater is spa blauw.. volgens elke orthomoleculaire arts die ik heb gehad het beste bronwater dat overal te verkrijgen is... Jammer genoeg in plastic flessen.. ik kan zelf niet gaan winkelen in de winkel, dus ik bestel alles online en ga naar een afhaalpunt... op dat afhaalpunt nemen ze echter geen leeggoed terug :-(... ik ben mij er van bewust dat glazen flessen beter zijn (en goedkoper zelfs) maar het kan voorlopig even niet anders !

Groetjes, Pascal

 
Alleen maar water kan ervoor zorgen dat je belangrijke mineralen juist wegspoelt uit je lichaam. Ik snap dat je nog niet wp bent, en dat er veel op je af komt. Toch zou ik beginnen met de sole.

keltisch zeezout is ook voor jou via internet te bestellen, bij breizh. Kijk bij handige adressen op het alleen lezen topic.

Sole maak je door 1/3 zout en 2/3 water in een jampotje te doen, net zolang schudden tot het meeste zout is opgenomen door het water. beetje blijft onderin over.

Hiervan doe je 's morgens en 's avonds voor t slapen 1 theelepel in een glas water.

Het zorgt ervoor dat het water ook daadwerkelijk je cellen bereikt, erg belangrijk dus.

Bouillon is zeker erg helend voor je darmen, probeer uit wat voor jou het beste werkt.

Ik maak gewoon bouiilon met botten,kelt.zout,zwarte peper en wat groente en laat dit 4.5 uur trekken.

Ik zeef wel de groente erweer uit, omdat ik een heldere bouillon zalig vind en dit goed valt bij mij.

Ik eet nog erg weinig brood, en dan alleen nog eigengemaakt zuurdesem brood van spelt, meestal 1 a 2 plakjes in de week max. Dit is geroosterd erg lekker in de hete bouillon.

Ik heb ook maandenlang helemaal geen granen genomen, wel veel groente en dierlijke vetten/vlees.

Ik werd echter steeds slapper, momenteel werkt dit voor mij dus beter.

Zo leer je steeds beter te luisteren naar je eigen lichaam, en niet alleen naar de ortho of zo.

 
Wij drinken het water dat we drinken alleen nog met sole.

Vindt het veel lekkerder dan zonder. (zullen we het dan nodig hebben denk je? :lol:)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan