het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Ja kun je zien dat ik wel dit dieet nodig heb, kan niet eens fatsoenlijk schrijven :)

 
eindelijk een goed adres gevonden voorDe runderbotten/mergpijpjes en kipkarkassen.

Hoeveel heb je nodig om een soep van te maken?

 
Wij deden in een pan van ca. 5 a 6 liter 2 mergpijpjes, 1 schenkel en 1 ossenstaart.

Maar dat mag ook meer zijn hoor.

Wij gaan de volgende keer in ieder geval meer proberen. Hoe meer merg/mineralen hoe beter.

Lia

 
ik gooi mijn snelkookpan voor ongeveer 2/3 vol met botten en kipklauwen (eigen teelt :)

De snelkookpan is 9 liter als hij tot de rand vol zit.

Dan gaat er water in tot het streepje, is net boven de botten.Scheut appelazijn erbij.

Daarna de groenten en allerlei kruiden en zout bij en dan 1,5 uur onder druk, op zacht vuur.

Alle merg en groenten en kruiden laat ik in de pan, botten eruit, met de staafmixer maak ik het egaal, en dan heet in een glazen pot. Uit 1 pan heb ik dan ong. 5 liter bouillon. Uit de koelkast kan je de pot op zijn kop zetten zonder dat het eruit loopt, zo stijf is de bouillon, zeer geconcentreerd en lekker dus.

Daar doe ik ong. 2 weken mee en gebruik elke dag voor saus, jus, soep, rijst enz.

 
Marijan,

Als je de botten eerst een nachtje laat staan in koud water met de scheut appelazijn erbij dan trek je nog meer mineralen uit de botten.

Dat water dan wel gebruiken om mee te koken.

Lia

 
Dat stevige heb ik meestal niet. Bij mij blijft de bouillon meer vloeibaar. Kan dat komen door de groeten die ik erin doe?

 
nee Micave, ik denk te weinig botten en te kort koken, is mijn ervaring althans. Zoals je kon lezen hierboven doe ik echt veel botten in de pan. oh ja, en de snelkookpan is een uitkomst hierin, sindsdien gaat het veel beter. Zelfs ergens bij Weston Price org. heb ik gelezen dat je juist je bottenbouillon heel goed in de snelkookpan kunt doen.

 
@Marijan,

Bedankt de soep van dit weekend is perfect gelukt. Lekker stevig in de koelkast. Nog lekkerder dan eerst.

 
Mijn soep is van het weekend ook redelijk gelukt, ik had kipkarkassen en nog een ander bot :) er maar bij gegooid, dat kan wel toch?

Er zat welwat vet op, maar dat kan denk ik ook door de balletjes en de kip komen...

Echt dik wordt hij niet. Verder wat groente erdoor. Wel erg lekker.

Al met al denk ik te kort gekookt, maar mn water verdampte steeds wel erg. Vullen jullie dit bij, of staat mn vuur dan te hoog?

 
@Tizz,

Wij hebben gewoon een 'dunne' bouillon hoor als we soep koken. We hoeven niet perse een stijve bouillon.

We maken er dan een complete soep van die we invriezen, hoef je ook achteraf geen groentes en zo toe te voegen.

Je hebt na het ontdooien gelijk een complete soep. Wij eten het elke dag en het verveelt geen moment.

Lia

 
Er zat welwat vet op, maar dat kan denk ik ook door de balletjes en de kip komen...

Ik zou zeggen: hoe vetter hoe beter.

De bouillon wordt pas stijf nadat hij is afgekoeld.

Ik laat de bouillon 24 uur trekken met de deksel op de pan, dan verdampt er ook geen water.

Hij mag niet te hard koken, maar moet trekken, mag eingenlijk net niet borrelen.

 
Ik heb visbouillon gemaakt en het is echt overheerlijk. Het volgende staat in Nourishing Traditions:

Fish stock, made from the carcasses and heads of fish, is especially rich in minerals including all-important iodine. Even more important, stock made from the heads, and therefore the thyroid glands of the fish, supplies thyroid hormones and other substances that nourish the thyroid gland. Four thousand years ago, Chinese doctors rejuvenated aging patients with a soup made from the thyroid glands of animals. According to ancient texts, this treatment helped patients feel younger, gave them more energy and often restored mental abilities. During the reign of Queen Victoria, prominent London physicians prescribed special raw thyroid sandwiches to failing patients. Very few of us could eat such fare with relish, but soups and sauces made from fish broth are absolutely delicious -- a remedy that no convalescent could refuse. According to some researchers, at least 40 percent of all Americans suffer from a deficiency of the thyroid gland with its accompanying symptoms of fatigue, weight gain, frequent golds and flue, inability to concentrate, depression and a hots of more serious complications like heart disease and cancer. We could do well do imitate our brothers from the Mediterranean and Asian regions by including fish broth in the diet as often as possible.

 
@poekie of anderen.

wat is het effect wanneer je onderhuids vet van runderen erbij ingooit? Ik heb dit in het verleden wel gedaan maar vraag mij nu af of er misschien mineralen of dergelijke in het vet trekken. Het is vast vet en niet echt eetbaar.

 
Ik zou het niet weten, ben niet bekend met onderhuids vet. Als het niet eetbaar is waarom zou je het dan er in doen?

Lia

 
Het is wel eetbaar maar niet echt tot je te nemen. Het zijn brokken vet. Het wordt zacht in de soep en ik probeer het wel eens mee te blenderen maar ben daar niet tevreden over. Ik was in de veronderstelling dat het misschien 'vet' af zou geven aan de soep maar het kan natuurlijk ook als spons werken.

Hoopte dat jij het wist. Was een experiment waar ik het resultaat niet echt van kan meten.

 
hey Micave,

volgens mij moet je dit soort vet "uitsmelten".

Zachtjes in een (braad/wok) pan tot olie laten worden, daarna zeven.

Ik doe dat met niervet en ook met buikvet van varken (= reuzel)

 
Welke kruiden doen jullie er verder nog doorheen? Ik ben niet zo'n wonder in de keuken :)

 
@Tizz,

Wij doen alleen nog lavas en peterselie erbij en natuurlijk keltisch zeezout.

Meer heeft de soep niet nodig qua smaak.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.984
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan