het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Je kunt die botten dagenlang blijven gebruiken. Ik zet ze na een dag trekken in de koelkast met een scheutje wijn of appelazijn en dan kook ik ze de volgende dag opnieuw (of ik vries ze tussendoor in als dat beter uitkomt). De meeste merg en gelatine komt juist na een paar dagen vrij! Runderbotten gebruik ik meestal vier keer, kippenbotten twee of drie keer. Wat ik ook vaak doe is een kip in zn geheel braden (oven of pan) en de volgende twee of drie dagen de botten gebruiken voor de bouillon.

 
Ik gebruik runderbotten 2x (ik vries de botten in na de eerste keer trekken in) maar de tweede keer is de bouillon beduidend minder sterk, maar wel voldoende als basis voor b.v. pompoensoep. Misschien moet ik de prutteltijd gewoon verdubbelen bij de tweede keer trekken. Ga ik eens uitproberen.

 
Ik heb zojuist een kleine pan kippenbouillon gemaakt door kippenbotjes zo'n anderhalf uur te laten pruttelen/trekken. Ik las in het GAPS boek dat het zo lang moet. Nu heb ik net met m'n vingers het kraakbeen eraf zitten peuteren. Nogal een gedoe. Kan dat niet anders? Valt het er vanzelf af als ik het maar lang genoeg laat trekken? Er komt ook een dun vliesje op de bouillon te liggen bij het afkoelen. Is dit erg? Ik heb ooit bouillon gemaakt met een soepkip en toen kwam er geen vliesje.

 
Ik laat het wel wat langer trekken, zeker 3 uur, dan valt alles van het bot af inderdaad. Dat vliesje herken ik wel, niks mis mee hoor, is de gelatine volgens mij.

 
Ik heb onlangs voor het eerst bottenbouillon geprobeerd te maken.

Het betreft restafval van een boerenkip (zo'n pakket die je met braadzak in de oven doet).

Heb het zeker langer dan 18 uur "stoven".

Heb het daarna gezeefd.

Nu zit het in een kom in de koelkast om te koelen.

Probleem:

Het stinkt.

Het ruikt als biologisch materiaal dat is gaan rotten.

Moet ik mij zorgen maken?

Waar zou het fout gegaan zijn volgens jullie?

 
David,

18 uur is voor een kippenbouillon erg lang.

Ik doe bij kip meestal niet langer dan maximaal een uur of 8.

Was dat restafval alleen botten of zat er ook nog wat anders bij?

Als het ruikt als iets dat is gaan rotten lijkt mij dat niet goed.

 
Hoi Pike,

Er zat ook een klein beetje vlees tussen het rest-afval.

Hoe kan ik er achter komen of m'n kippen/botten-bouillon is gelukt?

Het ziet er qua kleur wel uit als bouillon.

Maar het is zeker geen gelatine.

 
Maar je hebt dus niet 18 uur lang ook nog groente afval meegekookt?

De gelatine kan nog zichtbaar worden als je het wat langer in de koelkast hebt gehad.

Of het gelukt is kan denk ik door te proeven, gewoon een beetje warm maken en eventueel op smaak maken met een beetje zout.

Smaakt het dan niet naar kippenbouillon maar vies en rottend dan is er iets niet goed gegaan.

 
Hoe zou ik dit in het vervolg beter kunnen aanpakken?

Ergens las ik over de voorkeur voor gewrichten.

Nog van specifieke dieren?

En waar kan ik dit het beste halen?

Ik weet niet of een slager ook botten

En waarom kun je niet gewoon bouillon maken van een mergpijpje, zoals zoveel mensen doorgaan doen met soep?

Ik heb overigens de stinkende vloeistof in een afsluitbaar potje gedaan.

Dan laat het geen stank in de koelkast meer achter. Maar ik maak me er wel zorgen over.

 
Bij twijfel niet eten. Als je denkt dat t niet goed is, dan moet je daarop vertrouwen.

Niets mis met het maken van bouillon van mergpijp. Je hebt er alleen een heleboel van nodig.

 
Dan denk ik dat die 18 uur gewoon te lang is geweest ook omdat het botten waren die al voorgebraden waren.

Ik zou de volgende keer de kippenbotten een uurtje of 6 laten pruttelen en daar de laatste twee uur wat prei, ui en bleekselderij bijdoen. Plus wat laurierblaadjes en jeneverbessen.

Kan me niet voorstellen dat het dan niet lukt.

Runder botten kan je het beste direct bij de boer halen. Die hebben vaak wel wat liggen. Voor de hond :wink:

 
Veel goede stoffen neem je in en hopelijk ook op door de botten bouillon maar zijn er ook forum leden die het beenmerg rauw eten. Ik doe dit wel en het smaakt goed en wanneer je het klein snijdt voel je hoeveel vet het bevat.

ad

 
Hé Ad, dat is een goed idee, dat merg rauw eten, waarom ben ik zelf niet eerder op dat idee gekomen!

Dat is lekker, ik snoepte er vroeger wel eens van als mijn moeder mergballetjes van maakte(alleen jammer dat daar dan beschuit doorheen zat).

Ik eet het merg wel altijd uit de mergbotten als de bouillon klaar is. Lekker met wat Keltisch |Zeezout.

 
Als de botten al in kleine stukjes zijn , laat je ze dan minder lang trekken? (runderbotten). Ik deed vorige keer 30 uur met grote stukken runderbot, en dat ging prima. Maar met kleine stukken? Ik lees hierboven dat bouillon kan mislukken, het verbaast me trouwens wel, maar misschien is dat alleen met kip.

 
Ik heb mijn laatste runderbouillon bijna 2 dagen laten trekken en man wat een mooie bruine bouillon wordt dat met veel minder botten dan daarvoor. De smaak is nu ook voller. Heerlijk! Weer wat bijgeleerd. Ik weet niet meer wie de tip gaf, maar bedankt iig.

 
Kippenbouillon trek ik door de karkassen van kip minimaal 36 uur te laten trekken, pas dan geleert de bouillon bij afkoeling. De botjes zijn dan zo zacht geworden dat ik ze kan fijnmalen tussen mijn vingers. Runderbouillon staat hier minimaal 48 uur op 90 graden, ook dan pas ontstaat er een gelei-achtige bouillon bij afkoeling. Deze dikke bouillon (waar ik dan ook alle merg en andere zachte lellen, vellen en bellen doorheen werk met de staafmixer) bevat veel van de goede stoffen uit beenderen. Kalfsbouillon laat ik ook ongeveer 36 uur trekken, daar zit fantastisch veel gelatine in. Uiteraard allemaal opzetten met koud water en een scheut appelazijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.757
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan