halal vlees ook goed?

Ik had ook nog niet gereageerd op deze opmerking van sizou789 naar thijs, die m.i. (samen met pike) zeer waardevolle bijdrages levert aan deze discussie en net als ik erg goed is in het onderscheiden van feiten van fictie en cirkelredenaties blootlegt:

Quote:
jij gelooft in de goedheid van de mens, en ik beweer dat er ook kwaaie geesten op deze wereld rondlopen. dat zie ik dagelijks om mij heen namelijk!


Er bestaat niet zoiets als de 'erfzonde'. Hierdoor word je bij de geboorte al met een schuldgevoel opgezadeld, omdat je 'zondig' wordt geboren. De mens is wel degelijk inherent goedaardig en oorlog zit NIET in de mens. Grootschalige strijdtonelen zijn pas zo'n 8000 jaar geleden ontstaan, toen de eerste keizerrijken begonnen te azen op wereldheerschappij.

Je kunt met de vinger wijzen naar de christelijke kruisvaarders die de oorspronkelijke, hoog ontwikkelde islamitische cultuur kapot hebben gemaakt, maar dan moet je ook erkennen dat de Moren zich schuldig hebben gemaakt aan soortgelijke praktijken tegenover christenen. En, als we toch bezig zijn, denk ook aan de Romeinen die de joden onderdrukten, het rijk van Alexander de Grote die eveneens zijn pijlen richtte op het Midden-Oosten, het Ottomaanse rijk (dat ook het Midden-Oosten in het vizier had), de Britse Gemenebest (de Britten waren tot 1948 eveneens vertegenwoordigd in het Midden-Oosten), de Nazi's en nu de Amerikaanse 'supermacht'. Waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar, maar mijn punt is dat dit soort flauwekul pas zo'n 8000 jaar gaande is en dat religie en politiek hier een belangrijk instrument voor zijn geweest.

Als je het echter vraagt aan de gewone burgers die het slachtoffer worden van dit soort grootschalige agressie, dan is er geen mens die werkelijk oorlogszuchtig is. Iedereen streeft naar vrede en geweldloosheid, anders waren we elkaar in het dagelijks leven ook allang naar de keel gevlogen. Maar, net als alle andere soorten, heeft de mens wel een goed ontwikkeld verdedigingsinstinct. Wat de machthebbers dus heel handig doen, is het volk de illusie voorspiegelen dat ze worden aangevallen en bedreigd, zodat ze geen andere keus hebben dan zich te verdedigen tegen deze 'vijand'. Het handigst is om dan zelf een 'incident' in scene te zetten en er vervolgens een bepaalde partij van de schuld te geven. Dit is het oudste trucje ter wereld. Keizer Nero liet Rome platbranden en gaf de christenen hiervan de schuld. Hitler liet het Reichstagsgebouw platbranden en gaf de communisten de schuld. Er was ook helemaal geen grensoverschrijdend incident dat werd gebruikt door Hitler om Polen binnen te vallen, het waren allemaal leugens en bedrog.

Wie nu nog gelooft dat de gebeurtenissen op 11 september 2001 het werk waren van Bin Laden en 19 arabische terroristen die 4 vliegtuigen kaapten is m.i. een complottheorist. Het kwam de Amerikanen 'toevallig' heel goed uit dat ze n.a.v. dez gebeurtenissen twee illegale invasies (ook volgens de Amerikaanse grondwet, omdat de president de oorlog heeft verklaard en niet het parlement) van Afghanistan en Irak hebben plaatsgevonden. Interessant bijkomend feit is dat de familie Bin Laden en de familie Bush beiden zijn vertegenwoordigd in de Carlisle-groep, 's wereld grootste wapenhandelaars. Er stinkt nog veel meer aan 9/11, maar ik denk dat ik mijn punt wel heb gemaakt. En het is zeker niet de eerste keer dat de V.S. dit trucje heeft uitgehaald: het zgn. 'incident' in de Golf van Tonkin, waarbij Amerikaanse marineschepen zouden zijn aangevallen door torpedo's van Noord-Vietnamese strijdkrachten is nooit gebeurd, maar het heeft wel geleid tot opnieuw een illegale oorlog (ook hier verklaarde de president de oorlog en niet het parlement).

Wat ik hier beschrijf, is de politiek van verdeel en heers. Zet de mensen tegen elkaar op door ze de illusie te geven dat ze meer verschillen hebben dan overeenkomsten en ze worden gemanipuleerd om elkaar de kop in te slaan, waarbij de machthebbers lachend toekijken hoe de mensen zich op elkaar richten en niet op hen. Deze machthebbers zijn een kleine elite en het is een enorme denkfout om te geloven dat de grote massa van zichzelf zondig of oorlogszuchtig is. Alleen maar omdat je kwaadaardig gedrag veel om je heen ziet, wil nog niet zeggen dat iedereen per definitie kwaardaardig is, opnieuw verwar je twee dingen met elkaar en bedien je jezelf van een cirkelredenatie.

Wat wel in de mens zit, is angst en onwetendheid. En daar spelen de machthebbers op in, om ons tegen elkaar op te zetten. Onderdeel van dit zieke spel zijn o.a. taalkomkeringen. Zo hebben we een leger dat we 'defensie' noemen, dat in werkelijkheid offensie is (de Afghanen hebben ons nooit aangevallen, dus we zijn daar ook niet geweest om onszelf te verdedigen). Bedenk dat het woord 'government' bestaat uit 'govern' (beheersen) en 'ment' (geest), het beheersen van de geest dus, oftewel: mind control.

Zelfs het woord 'zonde' wordt omgekeerd uitgelegd. Letterlijk betekent dit woord 'waarheid'. Als een mens dus 'in zonde' wordt geboren, wordt deze in waarheid geboren. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn! Als expressie van de Bron en dus van de enige waarheid die er altijd al was en altijd zal zijn, worden wij in het evenbeeld hiervan geschapen en dus in waarheid. Dit betekent dat we puur en onschuldig zijn en in essentie beschikken over alle kennis, we hoeven ons er alleen maar mee in verbinding te stellen via de 98% 'junk-DNA' waarover we buiten ons materiele lichaam beschikken. Vanaf de geboorte worden we echter bestookt met genetische stoorzenders in de vorm van vaccins, onnatuurlijk voedsel en andere lichaamsvreemde stoffen. Daarnaast worden we via ons onderwijs en onze media voortdurend gehersenspoeld met omgekeerde boodschappen.

Dit maakt dat de mens niet inherent kwaadaardig is, maar zich wel (door angst en onwetendheid) schuldig kan maken aan het kwaad. Dit zijn twee verschillende dingen die we niet met elkaar moeten vereenzelvigen, willen we nog enige hoop en kans maken op het bereiken van spirituele volwassenheid. Spiritualiteit is een diepgeworteld gevoel van eenheid met jezelf, met je medemens, met de aarde en met de kosmos. Laat niets of niemand je iets anders wijsmaken!

Mike

 
Ik reageer op de stelling: "moslims geloven dat er in elk gebod een wijsheid zit". Die stelling gaat over mensen, niet over het geloof. En die stelling klopt niet. Ik spreek met veel fantastische mensen die zich om de meest uiteenlopende redenen moslim noemen, en zij hebben allemaal andere meningen.. ook over het boek. Als je dat vervolgens oppert bij iemand die gelooft dat 'moslims geloven dat..' dan is de reactie in de praktijk meestal 'o maar dat zijn geen echte moslims, geen goede moslims'. En dat is precies waar angst begint. Dus ik beoordeel in mijn reactie het geloof niet, ik beoordeel de uitspraak dat moslims bepaalde dingen zouden geloven. Een lastig verschil, maar wel belangrijk.

@thijs @Kaaskanlekkerzijn:

Er zijn geen uiteenlopende redenen om zich moslim te noemen. En er zijn vooral geen reden om zich een goede of niet goede moslim te noemen. Ik heb mensen in mijn familie die niet bidden terwijl een moslim moet bidden elke dag vijf keer. Ik zal nooit de gedachte hebben om ze niet goede moslims te noemen. Spiritualiteit is niet iets wat vast is. Je kan altijd vooruit. Ik had al eerder geschreven: naar de bron kijken en niet wat gebeurt in de praktijk. Zo kom je niet achter van wat de Islam echt betekent.

http://www.waaromislam.nl/islam-algemeen/islam/moslim-zijn-betekend

En dat brengt ons bij de welhaast ketterse redenering: een echte Schepper legt geen voorschriften vast in taal.

Waarom niet? Mensen communiceren het meest met taal. En de Koran is bestemd voor ons mensen.

De voorschriften waar je het over hebt, De Koran is niet zomaar een boek.

http://www.al-yaqeen.com/nieuws/nieuws.php?id=704&zoek=koran

Het is in ieder geval niét het verhaal van Weston Price,

Als het niet was geschreven was je nu ook niet op de hoogte van Weston price en de natuurvolkeren.

@Mike

Alle materiele leven komt voort uit immateriele energie. Deze energie is eindeloos en overal, dus niet gebonden aan tijd en ruimte. Deze oerbron van energie, waarvan ieder van ons een expressie is, noemen islamieten Allah, christenen God, hindoestanen Prana, boeddisten Chi of Tao, joden Jehova of Jahweh, etc., etc., etc. Aangezien wij allemaal zijn geschapen in het evenbeeld van deze scheppende energie was deze er altijd al en zal deze er ook altijd zijn. Onze energie gaat ook nooit verloren als we ons fysieke lichaam verlaten, maar wordt 1 met de Bron, waar we ook uit vandaan zijn gekomen. We waren er dus altijd al en zullen er ook altijd zijn, is het niet in materiele vorm, dan wel in immateriele vorm.

Hier ben ik het met jou bijna mee eens maar dan heb ik wel een vraagje:

Wat gebeurt er met ons na de dood in onze immateriele vorm? En als we 1 worden met de bron wat is de betekenis dat we hier nu op aarde zijn? Wat is de nut van het leven hier?

Dit maakt dat de mens niet inherent kwaadaardig is, maar zich wel (door angst en onwetendheid) schuldig kan maken aan het kwaad. Dit zijn twee verschillende dingen die we niet met elkaar moeten vereenzelvigen, willen we nog enige hoop en kans maken op het bereiken van spirituele volwassenheid. Spiritualiteit is een diepgeworteld gevoel van eenheid met jezelf, met je medemens, met de aarde en met de kosmos. Laat niets of niemand je iets anders wijsmaken!

Ok, de mens is niet inherent kwaadaardig maar degenen die zich schuldig maken aan kwaad zullen ook nooit het gevoel van eenheid ervaren. Wat gebeurt er met de spirit van zulke mensen? Worden ze ook 1 met de Bron? Bron die LIEFDE is?

God is liefde en alleen liefde...

Veel mensen zijn gewend geraakt aan het idee dat hun relatie met Allah een relatie is van “verplichtingen” en “angst”. Men is bang om naar de Hel te gaan. Men bidt omdat men bang is om naar de Hel te gaan. Men vast omdat men bang is om naar de Hel te gaan. Maar deze mensen die zo denken begrijpen de relatie tussen Allah en Zijn dienaren en de liefde van Allah voor Zijn dienaren niet goed. De basis van de relatie zijn niet de verplichtingen en angst, maar de basis is liefde en dat gaat gepaart met angst. Dit hoort erbij.

http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrijk uw kennis/De liefde van Allah.html

De westerse burger is de meest naïeve mens. Het Westen kent zijn eigen angst niet en weet al helemaal niet wat die ‘vrijheid’ - die het zo hartstochtelijk verdedigt - eigenlijk inhoudt. De vrijheid van het Westen is de vrijheid geen weet te hoeven hebben van de angst. Niets meer en niets minder. Het is de vrijheid op alle mogelijke manieren te mogen vluchten in de wereld. ‘Je mag alles doen als je ons maar niet herinnert aan onze angst.’ Westerse vrijheid: alles moeten doen wat de angst doet vergeten. Deze angst is dus heel reëel. Het is het enige reële in de schijnwereld van de moderne burger. Het is het enige voortdurend terugkerende. Het is precies hetgeen waar het westerse leven om draait. Het Westen wordt geregeerd door de angst.

Ten opzichte van deze reële angst zijn er slechts twee mogelijkheden: 1. De angst te aanvaarden en de bron hiervan te (h)erkennen in Allah de Verhevene en je aan Hem te onderwerpen; of 2. De angst te ontkennen en deze proberen te vergeten door jezelf zoveel mogelijk te verliezen in de wereld. De angst zelf is niet typisch iets van het Westen. Deze angst is ingeboren in iedere mens. Deze angst maakt ons mens. Wat typisch is aan het Westen is dat het geregeerd wordt door de angst. En dus door de verleiding. Dit is het gevolg van de collectieve en systematische ontkenning van de angst. In plaats van bang te zijn en zich te onderwerpen aan de Bron, klampt de westers-moderne burger zich vast aan de wereld en verklaart zichzelf een in-dividu met een eigen verlangen. En dat is dan zijn ‘vrijheid’. In plaats van Allah de Verhevene te vrezen en zich te onderwerpen aan Hem, gelooft het in-dividu uitsluitend in zichzelf en raakt het verslaafd aan angst en verlangen. Verslaving in plaats van onderwerping. Dit is defascinatie van het Westen.

Er wordt in de Koran en de Soennah niets zo benadrukt als Taqwa. Het is de vrees voor Allah. Taqwa is de kern van ons geloof. Hier komen al onze waarden en deugden samen. Als iemand Taqwa heeft dan heeft hij alles. Taqwa is het bewustzijn van Allah. Het is het handelen in onderwerping aan Zijn Wet. In de Koran wordt het woord ‘Taqwa’ gebruikt om de vrees voor Allah aan te geven, maar ook de aanbidding van Allah, de oprechtheid van het geloof en het vermijden van ongehoorzaamheid. De gelovige weet dat hij geen zelfstandig ondeelbare eenheid is. Hij aanvaardt zijn wezenlijke kwetsbaarheid en legt deze in de Handen van zijn Schepper. Taqwa. Hij weet zich een dienaar van Allah de Verhevene. Dit is het grote verschil tussen een gelovige en een ongelovige.

In een Hadieth van at-Tirmidhi verteld door Abu Dharr, Ahmad, Ibn Maadjah en Daarimi zegt de Boodschapper van Allah: “Er is een vers dat voldoende zou zijn voor een mens als hij dit begreep en dat is: ,,Voor wie Taqwa heeft voor Allah zal Hij altijd een uitweg laten zien en hem verrijken uit een onvoorstelbare bron.”

Het is duidelijk dat wij moslims niet meedoen met de ontkenning van de angst. Niet mee kunnen doen. Ons geloof houdt ons tegen. Je kan niet een in-dividu zijn en tegelijkertijd onderworpen zijn aan Allah. Ons geloof staat haaks op de westerse ‘vrijheid’. Wij geloven niet in de mens. En wij geloven al helemaal niet in onszelf. Wij geloven uitsluitend in God en hebben ons uitsluitend aan Hem onderworpen. Wij zijn ook niet bang. Niet op de manier zoals de westerling bang is. Wij zijn bang voor God. Maar dat is iets anders. Dat is de oorspronkelijke angst. Dat is de angst in zijn Oorsprong. Wij hebben onze angst terugverbonden aan de Oorsprong Zelf: de Schepper van hemel en aarde. En daarom hoeven wij verder nergens meer bang voor te zijn. Zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Maar aan hen die rechtgeleid zijn, versterkt Hij de leiding en verleent hun Taqwa.” (Soerat Mohammed: 17)

Complete artikel over angst en Islam en waarom angst gepaard is met liefde van Allah is hier te lezen en ik ben benieuwd naar je mening Mike.

http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/artikel.php?id=1270

Zk

 
Quote:
Wat gebeurt er met ons na de dood in onze immateriele vorm? En als we 1 worden met de bron wat is de betekenis dat we hier nu op aarde zijn? Wat is de nut van het leven hier?


Je stelt de essentiele vraag waar de mens al vanaf het prille begin mee worstelt: wat is de zin van het leven? Als ik me laat leiden door de principes van de natuur, dan is mijn antwoord: de zin van het leven is groei en ontwikkeling. Alle levende organismes streven hier nl. naar, maar bij ons wordt het stelselmatig onderdrukt door een elite die vrijheid, bewustzijn en waarheid beschouwt als hun ergste vijand. Logisch, want als wij ons verbinden met vrijheid, bewustzijn en waarheid, dan prikken we moeiteloos door hun illusies heen en weigeren we nog langer hun hel op aarde waar te maken. Als niet-scheppende parasieten hebben ze ons nodig om hun illusies waar te laten worden, maar als we beseffen dat er zonder soldaten geen oorlog is, is het voor hen 'game over'. Ik kan niet wachten op die dag! Pas dan kunnen we ons richten op werkelijke groei en ontwikkeling.

Ik zie dat jij het woord Verhevene gebruikt, je zou ook het woord 'verlicht' kunnen gebruiken. Niet voor niets bestaan er de Illuminati, de Verlichten, die Lucifer, de Lichtdrager, aanbidden. Ook zij kunnen niet om spirituele groei en ontwikkeling heen, alleen vertalen zij dit in een boosaardige variant daarvan, op basis van omkeringen.

Quote:
Ok, de mens is niet inherent kwaadaardig maar degenen die zich schuldig maken aan kwaad zullen ook nooit het gevoel van eenheid ervaren. Wat gebeurt er met de spirit van zulke mensen? Worden ze ook 1 met de Bron? Bron die LIEFDE is?


Dat weet ik niet precies. Uit de boeken die ik heb gelezen over bijna-doodervaringen kan ik opmaken dat het merendeel van de mensen een zeer plezierige en leerzame ervaring beleeft. Door hun onwetendheid tijdens hun leven ervaren ze het gevoel van eenheid pas als ze bijna overlijden of overlijden en terugkeren naar hun lichaam. Er is echter helemaal geen BDE voor nodig om dit te ervaren. Ik ben het sinds 2007 ook gaan ervaren en ik leef nog steeds! Bij mij kwam het door de veranderde voeding, waardoor er een potentieel bij mij ontwaakte dat voorheen min of meer slapend was.

Vanwege het feit dat wij met een deelbewustzijn op deze aarde komen en ons pas vereenzelvigen met het Eindeloos Bewustzijn waar Pim van Lommel over schrijft als we heengaan, overzien we tijdens ons leven vaak het totaal niet. Het kan dus best zijn dat, ondanks dat je je wellicht schuldig hebt gemaakt aan boosaardige dingen, deze in het geheel gezien in het niet vallen bij alle goede dingen die je in je leven hebt gedaan (vooral het helpen van anderen, want dat is een daad van liefde). Het kan ook zijn dat je dan pas beseft dat dingen waarvan je dacht dat je er goed aan had gedaan juist een verkeerde inschatting bleken te zijn. Pas als je je bewustzijn vergroot, kun je dit complete plaatje goed overzien. Hiernaar moet je tijdens je leven streven, want dat is wat groei en ontwikkeling op spiritueel niveau inhoudt.

Er is slechts een heel kleine groep die zich bewust vereenzelvigt met het Kwaad. Deze personen ritualiseren dit om hun gezamenlijke energie te bundelen en zo een groter krachtveld te creeren. Helaas voor hen is de mensheid nog altijd niet door en door verrot, tot op het bot, wat ze ook proberen. Dit geeft voor mij aan dat de mens inherent goed is. Helaas is de mens, zoals gezegd, wel onwetend en zijn deze zieke en gestoorde, maar zeer intelligente lieden erg bedreven in het bevorderen van onwetendheid bij de mens.

Vandaar hun motto: kennis is macht. En hiermee wordt niet bedoeld academische, 'wetenschappelijke' kennis, dat is een rookgordijn dat ze optrekken om ons het gevoel te geven dat we nog steeds blijven groeien en ontwikkelen. De werkelijke kennis die men weet te onderdrukken is spirituele kennis en de ironie is dat ze hiervoor zelfs religie hebben ingezet. OOK jullie religie! ALLE georganiseerde religies worden voor dit doeleinde ingezet. En ze beheersen natuurlijk ook de 'wetenschap', die ogenschijnlijk het tegenovergestelde is van religie, maar zich in de praktijk net zo onderdrukkend toont.

Hitler en zijn kornuiten hielden zich bezig met occulte praktijken. Bekijk dit korte filmpje maar eens:



Hitler geloofde dat hij als Lucifer zelf zou reincarneren. Welke plek is er voor mensen die dergelijke duistere geloofsovertuigingen hebben? De hel? Ik heb werkelijk geen idee. Wat ik wel weet is dat de meesten van ons op een heel ander spiritueel vlak zitten, zelfs als we grotendeels onwetend zijn!

Quote:
Wij zijn bang voor God. Maar dat is iets anders. Dat is de oorspronkelijke angst. Dat is de angst in zijn Oorsprong. Wij hebben onze angst terugverbonden aan de Oorsprong Zelf: de Schepper van hemel en aarde. En daarom hoeven wij verder nergens meer bang voor te zijn.


De Oorsprong is niet angst maar liefde. We hoeven dus zelfs onze Schepper niet te vrezen. We hoeven niets of niemand te vrezen. Angst is geen liefde en liefde is geen angst, punt. je kunt hier 100.000 verschillende uitleggen aan geven, maar recht is recht en krom is krom.

Mike

 
@Mike: 'heel' is geen tegenstelling van 'afgezonderd'. Wel van onvolmaakt, aangetast, ontwijd, gebroken, want 'heilig' is volmaakt, onaangetast, gewijd. Bij het Oudnederlands kenden we al heilig en zelfs in het protogermaans 'hail-ig', waarin hail de wortel is en ig het suffix. Je kunt dus niet zeggen dat het werkwoord helen heeft geleid tot heil, want de -en is ook maar een suffix van de substraat 'hail'. Wat was er eerst het werkwoord of bijv. nw? (etymologiebank.nl)

En ik denk dat Bijbels gezien de heiliging van de mens voor de ziel betreft op aarde en niet zozeer het lichaam, die blijft gebroken totdat Christus terugkomt een een nieuwe hemel en aarde maakt. In de Bijbel staat dat we dan een nieuw lichaam krijgen. Ook geestelijk blijft de heilige mens (heilig door geloof in Christus) onvolmaakt, maar God ziet in deze mens Zijn Zoon en dus word je schoongewassen en gezien als smetteloos wit... De zonden - welke niets meer is dan gebrokenheid - zijn er niet meer. Wel is het zo dat als je gelooft in Christus, je het verlangen hebt om als Hem te zijn: volmaakt. Alleen dat kan met de hulp van de Heilige Geest en niet door het doen van goede werken (een Rooms beginsel!) of wetticisme (een verstarring die je vaak ziet bij de Bible Belt of Christelijke sektes)...

En dat erfzonde niet bestaat is een geloof, maar geen feit. Ik geloof wel degelijk in de erfzonde en dat een kind niet als een onbeschreven blad ter wereld komt. Dan raken we wel een moeilijke filosofie, waar de meest grote denkers niet uitkomen. Het blijft geloven.

Ik geloof dat in elk mens kwaad zit, omdat ik geloof in de Bijbel en de Bijbel is mijn waarheid. Echter, kan ik geen wetenschappelijk bewijs leveren in de vorm van empirie of een sluitende logica. Die is er niet. Het tegengestelde blijft dus ook een geloof uiteraard. Niets meer kun je ervan maken. Dat is altijd zo mooi aan een atheist. Ze beweren dat zij niet met religie te doen hebben, maar zijn een beweging geent op het theisme (religie) en hun zienswijze is dus net zo plausibel, want als het theisme geen wetenschappelijk fundament kent, hoe kan het atheisme dat dan wel hebben, die erop geent is? God is onbewijsbaar.

Wat betreft 8000 jaar geleden en dan iets weten over de geschiedenis is heel knap, want we hebben niet eens van geschriften van die tijd??? Waar haal je dat vandaan? Daar ben ik dan heel benieuwd naar. Wat we wel weten uit de overgeleverde geschriften, de enige echte bron van wat we kunnen weten over de vroegere mens, verhaalt over oorlogen. De mens is van wat we (kunnen) weten oorlogzuchtig. De tijd ervoor is onbekend (als de mens dan al bestond). Een heel sterk argument tegen de miljoenen jaren die de evolutietheorie nodig heeft, staat de sedimentatie van de zee. Er is niet genoeg voor zon zevenduizend jaar. Jaja, een heel creationistische inslag, maar wel interessant. Btw, diezelfde evolutietheorie waar de mens van nu op blindvaart is door dezelfde elite tot leven gewekt die zo schrander zijn in de massa manipuleren... MIND CONTROL! Waar is het bewijs? Diezelfde machthebbers van deze wereld zijn vaak alle hoog in de illuminatie betrokken en zij zijn overtuiged Luciferiaan, devilworshippers. Zij geloven alles behalve in de evolutietheorie, maar hebben de occulte leer van Babylon als hun leiddraad. Zie popsterretjes die speelpopjes zijn van het occultisme. Ze doen niet eens meer de moeite om het te verbloemen! Dat willen ze ook niet meer. Ze willen dat we het weten. Zij geloven wel degelijk in een god, maar niet de God van de Bijbel. De paus zwaait ook met een scepter waar een satansteken aan hangt. Dat hele Roomse gedoe is niets anders dan occultisme overgegoten met een christelijk jasje. En als je openbaringen kent weet je wat de profetie zegt over Babylon.

Religie en politiek waren zekere belangrijke instrumenten, maar de belangrijkste is hoogmoed, liefdeloosheid, macht en begeerte, expansiedrift, dominantie van een elite, bepaalde doctrines ook en gebrek aan naastenliefde maar egoistische en egocentrisch handelen. Iets dat we nu nog steeds zien. De regering handelt in eigenbelang en wie dat niet ziet, heeft oogkleppen op. Laatst ook op TV, banken die een eed afleggen om niet af te persen, wat een giller. De mens is niet goed. Het is niet uit te bannen. Je kunt niet zeggen dat dit 8000 jaar geleden is ontstaan als we al zo lang hier rondlopen??? Het was er al van af het begin en is nooit meer weggegaan. En zal ook niet weggaan. Als je nu weet - her en der heb ik hier op het forum wat gelezen - over de elite van nu en dan word je ook niet vrolijk. Zij roepen wereldvrede en een wereldregering en een nieuw wereldorde met één leider... Ik hou mijn hart vast waar dat toe leidt. Eén leider is tot nu toe altijd gevolgd door ellende, oorlog, uitbuiting, onderdrukking en onvrede. We zullen zien of de meeste mensen vrede najagen... Ik geloof niet in wereldvrede.

Het zal dus ook niet verbazen dat ik uitzie naar een nieuw hemel en een nieuwe aarde. Deze wereld is ontheiligd, vervloekt en onvolmaakt. Alles is besmet, ook onze natuur en voeding! De dood blijft en is niet uit te roeien, hoe gezond we ook trachten te leven. Sommigen geloven dat het bij de dood stopt. Ik geloof dat het hier pas begint.

Weinigen streven naar vrede. De haat naar elkaar is wereldwijd zo aanwezig. We roepen vrede, maar ondertussen gunnen we het licht niet in de ogen van een ander. We make love not war, maar ondertussen plegen we veelvuldig abortus. Hoeveel moorden zijn dat niet? Hoeveel levens hadden er geweest, maar zijn in een vuilbak beland? In eenzelfde ziekenhuis wordt bij 12 weken een baby gedood en een baby gered! Wicked!

En dat we elkaar in het dagelijks leven naar de keel vliegen getuigt de media. Hoeveel moorden lezen we niet elke dag. Als het erop aankomt, zul je nog opkijken hoe vredig de mens is... Als er al een tekort is, zal iedereen voor zichzelf gaan. Eigenbelang is een groot goed in de mensheid en vrede is schijn, want wat we kunnen achterhalen over de mensheid is allesbehalve een paradijslijk en vredig plaatje. Is dat nu beter? Zijn we verbeterd naar een beschaafder mens, hoger geevolueerd en gaan we het nu beter doen dan de middeleeuwse mens, of de Renaissancemens? Hoeveel eenzame oudjes hebben we in Nederland? Hoeveel chronisch zieken waar niet naar om wordt gekeken? Hoeveel kinderen die aan hun lot worden over gelaten? Hoeveel armoede en werkloosheid? Hoeveel zelfmoorden? Hoeveel depressie? Hoeveel overspel en scheidingen en gebroken gezinnen? Ik geloof niet dat we veel beter af zijn?

Omdat de elite handige trucjes opzet om de mens op te zetten en te brainwashen en leugens te geloven, wil nog niet zeggen dat die mens goed is. We doen toch mee. We kunnen toch ook zelf nadenken. Dat maakt een de Duitser in oorlogstijd echt niet beter. Hij is geindoctrineerd en opgezet en dus is de goede mens tot kwaad aangezet?, maar er waren ook Duitsers die zich verzetten! Hoe kan dat dan?

De mens laat zich verleiden/misleiden door zijn begeerten. Het maakt dan niet uit of de mens in wezen goed is en kwaad doet en dus niet kwaadaardig is. De mensheid heeft een hoop kwaad op zijn kerfstok en dat maakt de mens niet tot een goed mens. Als je denkt dat jij een haar beter bent, moet je eens zien of jij in je korte leventje altijd zo goed doet? Ben je niet weleens met je zelf teveel bezig? Denk je aan je medemens altijd? Heb je niet vaak dat je eerst je eigen belang wilt verzadigen en dan dat van de ander? Ben je niet weleens jaloers, haatdragend en heb je iemand in gedachte weleens willen killen??? Als jij zo'n mens bent, dan ben je heilig!!! Ik geef toe. Ik ben verre van heilig! Ik ben onvolmaakt en daar kom ik iedere dag weer achter. Wie denkt dat hij volmaakt is, is hoogmoedig en hoogmoed is alles behalve volmaakt. Hoogmoed is de bron van alle kwaad!

Ik zeg: de mens is onvolmaakt en heeft een Geneesheer nodig, maar dit is mijn geloof. Wie anders gelooft, respecteer ik :)

 
Quote:
De westerse burger is de meest naïeve mens....Westerse vrijheid: alles moeten doen wat de angst doet vergeten. Deze angst is dus heel reëel. Het is het enige reële in de schijnwereld van de moderne burger. Het is het enige voortdurend terugkerende. Het is precies hetgeen waar het westerse leven om draait. Het Westen wordt geregeerd door de angst.


Ja dat is zo dat het Westen geregeerd wordt door angst en dat westerlingen naief zijn en slaafs en verkeerdelijk geloven dat ze vrij zijn en sterk. Het ego wil ontkennen dat het angstig is en maakt zichzelf daarmee wijs dat het 'sterk' is, maar om de westerling de 'meest' naïeve burger te noemen vind ik wel overdreven. En al wat hier gezegd werd over de 'westerlingen' zijn evengoed op toepassing op de moslims en de meeste andere burgers in de wereld. Zelfs is het zo dat in Islmitische landen er nog meer angst en slavernij heerst dan hier.

Quote:
Ons geloof staat haaks op de westerse ‘vrijheid’


Waarom komen zoveel Moslims dan in het Westen wonen? Een onbewust verlangen om toch van die vrijheid (zoals ik al eerder aangaf in vergelijking met Islamitische landen, is het Westen toch veel vrijer, hoewel ze nog steeds onderworpen zijn maar minder extreem) te kunnen proeven wat ze in Islamitische landen niet kunnen of eerder een drive om het Westen te bekeren tot de Islam?

Quote:
Ten opzichte van deze reële angst zijn er slechts twee mogelijkheden: 1. De angst te aanvaarden en de bron hiervan te (h)erkennen in Allah de Verhevene en je aan Hem te onderwerpen; of 2. De angst te ontkennen en deze proberen te vergeten door jezelf zoveel mogelijk te verliezen in de wereld. De angst zelf is niet typisch iets van het Westen. Deze angst is ingeboren in iedere mens. Deze angst maakt ons mens. Wat typisch is aan het Westen is dat het geregeerd wordt door de angst. En dus door de verleiding. Dit is het gevolg van de collectieve en systematische ontkenning van de angst. In plaats van bang te zijn en zich te onderwerpen aan de Bron, klampt de westers-moderne burger zich vast aan de wereld en verklaart zichzelf een in-dividu met een eigen verlangen. En dat is dan zijn ‘vrijheid’. In plaats van Allah de Verhevene te vrezen en zich te onderwerpen aan Hem, gelooft het in-dividu uitsluitend in zichzelf en raakt het verslaafd aan angst en verlangen. Verslaving in plaats van onderwerping. Dit is defascinatie van het Westen.


Er zit wel waarheid in wat je hier zegt, maar evengoed onwaarheid en dat is typisch voor godsdienst om waarheid met leugens te vermengen, dit om de leugen meer geloofwaardig te doen overkomen. Er is wel een subtiel, doch groot verschil tussen je onderwerpen aan de Bron en je over te geven aan de Bron die Je Zelf bent. Angst moet inderdaad niet ontkend worden en verslaving vloeit voort uit gebrek en angst kan getransformeerd worden door je over te geven aan de Bron, niet door je aan een fictieve autoriteit te onderwerpen. Dat geloof in die ene verhevene die boven je staat, voedt alleen maar de angst en dat is niet wat Allah wilt, dat is wat imams willen die spreken in de naam van Allah. Zij zijn goed in het subtiel manipuleren van de waarheid om grote hordes mensen te laten doen wat zij willen en controle over de massa te verkrijgen. Ze houden er ook van om moslims tegen het westen op te zetten, zodoende dat ze hun frustraties en kwaadheden daarop afreageren en zichzelf daar boven te plaatsen om hun eigen positie te versterken, want ze willen toch niet dat moslims zich kritisch beginnen opstellen tov hun eigen leiders, nee dat zou de machtspositie van de imams in gevaar brengen, dus de vinger moet altijd naar buiten gewezen worden zodat de echte waarheid nooit naar boven kan komen.

 
"halal" brengt wat teweeg hier. Interessante teksten hier en ook best wel ingewikkeld.

Voor mij is het simpel, ik geloof in het goede van de mens, ieder mens heeft een (voor hem goede)reden om de dingen te doen zoals hij of zij ze doet.

Ik geloof niet in een kerk of andere autoriteit, geloof zit in jezelf. En God of hoe iemand hem dan ook zou willen noemen is er voor iedereen en hoef je niet bang voor te zijn. Dat er iets/iemand is, is voor mij duidelijk als ik om me heen kijk, hoe een bloem groeit, een baby ontstaat. Voor mij zijn het allemaal wonderen.

En er wordt ons heel veel ellende voorgeschoteld. Dat is maar een stukje van wat er gebeurd om ons heen en elders. Moord zus, steekpartij zo, noem alles maar op. De meeste mensen zijn geen moordenaar of slecht van zin, de meesten doen hun best op hun manier.

Dit is mijn mening hierover en misschien wat simplistisch maar zo ben ik :wink:

 
@Shizen

Het is wishful thinking om te denken dat je spreekt namens een hele groep.. wij moslims. Bedoel je daar een miljard mensen mee? Dan maak je toch echt een redeneerfout.

Je kunt om allerlei redenen moslim worden: het kan bijvoorbeeld makkelijk zijn als je met iemand wilt trouwen, in sommige landen bestaat er geen ander huwelijk - denk in bepaalde landen aan werk, mogelijkheden om een hypotheek te krijgen, of aan veiligheid. Daarnaast heb je mensen die in een bepaalde levensfase experimenteren of zoeken, en mensen die er echt uit overtuiging voor gaan.

Wie als moslim wordt geboren, kan ook om allerlei redenen besluiten om moslim te blijven.. omdat dat nu eenmaal zo is, of uit praktische overwegingen. Ik ken iemand die simpelweg zijn familie niet voor het hoofd wil stoten en keurig gelooft, terwijl hij als man voor de wet getrouwd is met een andere man en in het buitenland verblijft. Zijn geloof was trouwens meer dan praktisch; hij vertelde mij dat hij de islam een heel mooi geloof vond, waar hij trots op was, maar hij koos er bewust voor om niet alles te geloven.

Het kan ook zijn dat je met je hele familie iets heel anders gelooft, dat zelfs actief belijdt, maar toch moslim blijft om uberhaupt nog het vaderland te kunnen blijven bezoeken, waar bepaalde regels gelden. Het kan ook zijn dat je ervan overtuigd bent dat er één waar geloof is, en dat er letterlijke voorschriften in de Koran staan en dat de mensheid er goed aan doet om die op te volgen.

Omdat die stelling ging over moslims, dacht ik meteen aan de vele mensen die ik heb gesproken. Juist ook over dit soort zaken. Ik ben geboeid door mensen en iedereen heeft een ander verhaal.

Vervolgens heb je het over de bron.. Ja, als bron van de islam ligt er onnoemlijk veel nadruk op de Koran, dat ben je met me eens. En dat is en blijft een boek met woorden.. ook dat ben je met me eens. Het is en blijft geschreven taal.

Dan zeg ik: pas daarmee op. Je kunt op allerlei manieren geloven, maar als je meent dat je er goed aan doen om voorschriften op te volgen in het leven .. (en ik vermoed dat jij dat gelooft omdat je spreekt over gehoorzaamheid) dan is de vraag al meteen .. Welke voorschriften? Voor wie gelden die? Hoe lees je die? Wat is de betekenis van een woord? Wat is precies de boodschap? Hoe komt die bij iemand binnen? Wanneer kun je met enige redelijkheid vaststellen dat iemand zich aan een voorschrift houdt? Wat als voorschriften met elkaar in strijd komen?

Een aantal van de meest wijze mensen die op aarde hebben geleefd, hebben nooit iets opgeschreven. En dat terwijl ze leefden in een tijd dat er wel degelijk geschreven werd. Tao (Lao tzu) vond dat hij het geloof ernstig tekort zou doen als hij zich iets ging vastleggen in woorden. We weten iets soortgelijks van Socrates, en ook vele anderen. Dit zijn voor mij geen heiligen, maar er was een hele traditie. Ik wil maar zeggen: er is over nagedacht. We communiceren met taal, maar taal leeft, het wordt uitgesproken door iemand; er is een luisteraar bij. Het idee is steeds: je hebt een boodschapper, een boodschap, en een woord. Drie losse zaken. Een woord is op een bepaald moment de beste manier voor een boodschapper om een boodschap over te brengen. Door dingen op te schrijven ga je ze isoleren, en krijg je al meteen verwarring over dat onderscheid, daar kun je eigenlijk gewoon op wachten.

En even los van de vele andere moslims over wie je je uitlaat.. je zegt dat je niet gelooft in jezelf, maar uitsluitend in God. Ik vind dat een heel vreemde redenering hoor. Alles begint met zelfkennis. De sporen van een goddelijke herkomst zitten helemaal in jezelf. Je gelooft in God en je wilt het goddelijke serieus nemen.. nou, dan lijkt het me de taak om te zoeken in jezelf. Dat lijkt me eerlijk gezegd de beste levensles van allemaal. Meditatie, gebed, stoppen met de stroom van woorden en gedachten, zoeken in jezelf. We zien dit idee in alle tradities terug.. je ziet dit juist ook bij bepaalde rituelen uit de islamitische wereld.

 
@ Louisa: jij zegt:

Quote:
En dat erfzonde niet bestaat is een geloof, maar geen feit. Ik geloof wel degelijk in de erfzonde


Het staat eenieder vrij te geloven wat die wel en niet wil geloven, precies wat je zegt.

Over de erfzonde en omdat je teruggrijpt op de bijbel alleen het volgende: het geloof in de erfzonde is een kerkelijk dogma dat niet wortelt in de bijbel.

Zo zijn er meer dogma's afkomstig van de kerk die niet door jesus zelf als zodanig zijn doorgegeven:

die van de heilige 3-eenheid (vader zoon heilige geest), de zondeleer: dat de zonde ontstond doordat adam en eva van de boom aten, waardoor seksuele begeerte onstond, weg te wassen is bij de doop en dat christus de zonde vergeeft en de verlossingsleer: door het offer van jesus kan de mens verlost worden om aan de heerlijkheid van God te voldoen.

Wat mij betreft is dit onderscheid tussen wat Jesus ons mogelijk heeft willen vertellen en hoezeer deze boodschap verdraaid kan zijn cruciaal in elk geval.

Het gemiddelde telefoonspelletje is er niets bij.

Mijn laatste "telefooncontact" over de geschiedenis van het christendom, de bijbel en gnosis is deze persoon geweest: www.jacobslavenburg.nl

 
@liever gezond: de erfzonde is wel degelijk geworteld in de Bijbel. Psalm 51:7

Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Romeinen 3:23

Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,

Maar met erfzonde bedoel ik dat we allemaal in zonde geboren worden en niet dat de zoon de zonde erft van de vader of familie!

Ezechiël 18:19-20

Maar gij zegt: Waarom draagt de zoon niet mede de ongerechtigheid van de vader? Die zoon heeft immers naar recht en gerechtigheid gehandeld; hij heeft al mijn inzettingen naarstig onderhouden; hij zal voorzeker leven. De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.

De Bijbel leert ons wel dat we in zonde worden geboren en die "erven" we als het ware.

De kerk zit inderdaad vol met dogmatiek. Vooral de Roomse kerk heeft een hoop dogma's: biecht, Paus als plaatsvervanger voor Christus, aflaten, etc.

Maar de drieenheid is wel een Bijbelse leer, want De Schrift leert dat God één is. (Deut. 6:4, Koningen 8:60, Jes. 44:6, Mark. 12:29 en Joh. 10:30. Joh. 20:30-31 leert ons dat Jezus God is. En Het Woord (De Vader, God) is Vlees (Jezus) geworden. Jezus is een incarnatie van God (Joh 14:28, 13:16, 1 Kor. 11:3, Fil. 2:6-8). Hier staat het goed uitgelegd als je interesse hebt: http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-t002.html.

En nee, de doop reinigt niet van zonde! Elke kerk die dat leert leert een dwaalleer. Alleen geloof in Christus maakt vrij volgens de Bijbel en dat is zeker Jezus' woord. Markus 1:8 Ik heb u wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest. Handelingen 10:47 Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?

De doop is een vraag aan God, maar zonder geloof is het niets. 1 Petrus 3:21 Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus.

Door het offer van Jezus kan de mens inderdaad verlost worden. Dit is zo Bijbels dat ik zelfs de verwijzingen niet hoef te plaatsen. De Bijbel ademt deze leer, doordrenkt ervan, zowel in de profetieën als de vervulling ervan. Wat doet je denken dat dit een dogma is? Jezus zei: Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.... Duidelijker kan niet. Dit is zelfs niet interpretatie-onderhevig.

Ik denk dat je andere bronnen zou moeten aanboren en allereerst de Bijbel lezen voor je dogma en Bijbelse leer onderscheidt.

 
Ik heb btw gisteren halalvlees gehaald bij een een of andere buurtslager om de hoek. Ik was het al lang van plan, want ik geloof in de vleeswetten van de Tora... Hoewel de moslims dit hebben gekopieerd is het niet helemaal hetzelfde, maar zij willen ook het bloed eruit. Ik geloof dat God dit niet alleen zei om spirituele redenen aan het Joodse volk, maar ook omdat het gewoon gezonder is! Veel wetten in de Tora blijken de gezondheid ten goede te komen. Het is ook dat in de tijd de Jood vaak de schuld kreeg van bijv. de Pest-uitbraak, omdat zij het niet hadden, want zij hielden de Tora, maar zo zag men dat toentertijd niet. De vleeswetten in Leviticus vind ik dus inspirerend. Ik wil dus ook alleen zuivel van reine dieren eten... en ik denk dat de reine diersoorten (vogel, vis, vlees) gezonder zijn dan de onreine. Ook de wet dat je geen ziek dier of kadaver mag eten, of dat je beter gezonde jonge dieren kunt eten...

Maar goed, terug naar halal: ik ben het eens gaan proberen. Heb niet gevraagd of hij ook zijn slachtvee uit de bioindustrie haalt. Ik heb ook niet gevraagd of ze wel juist ritueel slachten, zoals het hoort. Misschien volgende keer, als ik eerlijk antwoord krijg? Eerst ga ik proeven en als het al ontzettend slecht smaakt dan is een volgende keer zeker niet aan de orde. In elk geval zag het vlees en de kip er heel goed uit. Geen plofkip. :)

Het rundvlees was alleen heel rood. Veel roder dan supermarktvlees! Hij deed een stuk rund in een gehaktmolen en het bloed zat op zijn schort (ik dacht dat het bloed eruit zou zijn, maar ik snap er weinig van). Hoe komt het zo rood? Zit ik straks allemaal (synthetische) kleurstoffen naar binnen te werken? E-nummervij zullen ze wel niet werken, want de Knorr-blokjes tonden op de toonbank :)

 
Hoi Louisa, de erfzondeleer is de zonde die wij als mensen zouden erven vanwege het adam en eva verhaal die van de kennisboom gesnoept hadden. Waar staat in de bijbel beschreven dat wij als nazaten die schuld zouden moeten dragen? De passages die je aanhaalt die duiden niet op een dergelijke link.

Dit staat verder los van of de bijbel uberhaupt een juiste weergave is van de intenties van Jesus.

Over de verlossingsleer zeg je dit:
Quote:
Jezus zei: Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.... Duidelijker kan niet.



Je citaat dekt niet de gehele lading van de verlossingsleer.

Bij de verlossingsleer is het namelijk -zoals je zegt- inderdaad belangrijk dat wij alleen via jezus tot god kunnen komen, maar de reden waarom dat volgens diezelfde leer zo is, is evenzeer cruciaal voor diezelfde leer; namelijk omdat jezus aan het kruis is gestorven voor ons zondaars en dat zie ik niet in jouw citaat terug.

Over de verlossingsleer als dogma: daar wordt uberhaupt niet aan getwijfeld dat het dat is, ook niet door de kerk (de katholieke kerk in elk geval) zelf.

 
Quote:
@Mike: 'heel' is geen tegenstelling van 'afgezonderd'. Wel van onvolmaakt, aangetast, ontwijd, gebroken, want 'heilig' is volmaakt, onaangetast, gewijd. Bij het Oudnederlands kenden we al heilig en zelfs in het protogermaans 'hail-ig', waarin hail de wortel is en ig het suffix. Je kunt dus niet zeggen dat het werkwoord helen heeft geleid tot heil, want de -en is ook maar een suffix van de substraat 'hail'. Wat was er eerst het werkwoord of bijv. nw? (etymologiebank.nl)


Bedenk allereerst dat er veel verborgen wordt gehouden omtrent de werkelijke oorsprong van bepaalde woorden. Er heeft nl. door de powers-that-be ook veelvuldige taalmanipulatie plaatsgevonden. De beste voorbeelden zijn wel de Engelse woorden 'evil' en 'devil' die regelrechte omkeringen zijn van 'live' en 'lived'. Ga ik vervolgens de etymologie opzoeken van beide woorden, dan kom ik op een heel andere oorsprong uit. Puur toeval dat deze woorden omgekeerd het omgekeerde betekenen en dus doodsenergie vertegenwoordigen? Jij mag het zeggen. Wat te denken van dit bijvoorbeeld:

&feature=related

Vraag jezelf ook af wat Hitler had met het woord 'heil'. Denk ook aan het woord 'hel'. Dit zijn weer omkeringen van waar 'heel' en 'heil' werkelijk voor staan.

Als jij trouwens zegt dat heilig betekent 'volmaakt', 'onaangetast' en 'gewijd', dan is dat met 1 woord heel goed samen te vatten: heel. Het woord 'hallucinatie' verwijst overigens naar het zien van 'heilig licht', iets wat je ook niet in de etymologieleer zult terugvinden. Stel je voor dat we de werkelijke betekenis van woorden achterhalen!

Quote:
De Bijbel leert ons wel dat we in zonde worden geboren en die "erven" we als het ware.


Als dit betekent dat we in waarheid worden geboren, prima. Ik vermoed dat dit niet is wat jij bedoelt. Ik weiger mezelf in ieder geval een schuldgevoel te laten aanpraten, alleen maar omdat ik in deze wereld ben gekomen!

Quote:
Ik geloof wel degelijk in de erfzonde en dat een kind niet als een onbeschreven blad ter wereld komt.


Als je in waarheid wordt geboren, ben je geen onbeschreven blad. Je bent dan in essentie al verlicht (heilig) en dus goed en zeker niet kwaadaardig of schuldig!

Quote:
Wat betreft 8000 jaar geleden en dan iets weten over de geschiedenis is heel knap, want we hebben niet eens van geschriften van die tijd??? Waar haal je dat vandaan? Daar ben ik dan heel benieuwd naar.


Jawel hoor, alleen niet de geschriften die jij bedoelt. Jij gaat uit van heilige geschriften van georganiseerde religies. Alsof de overleveringen van natuurvolkeren niet meetellen! Een beetje arrogant, vind je niet?

Quote:
Een heel sterk argument tegen de miljoenen jaren die de evolutietheorie nodig heeft, staat de sedimentatie van de zee. Er is niet genoeg voor zon zevenduizend jaar.


Bewijs graag, want ik ben nog niet overtuigd. Jij gaat er vanuit dat de Bijbel begint met het Begin der Tijden. Hier een mooi stukje van Bill Hicks hierover, dat op een zeer humoristische wijze duidelijk maakt waarom dit bespottelijk is:



Quote:
Je kunt niet zeggen dat dit 8000 jaar geleden is ontstaan als we al zo lang hier rondlopen??? Het was er al van af het begin en is nooit meer weggegaan. En zal ook niet weggaan.


Quote:
We zullen zien of de meeste mensen vrede najagen... Ik geloof niet in wereldvrede.


Quote:
Weinigen streven naar vrede. De haat naar elkaar is wereldwijd zo aanwezig.


Quote:
Eigenbelang is een groot goed in de mensheid en vrede is schijn, want wat we kunnen achterhalen over de mensheid is allesbehalve een paradijslijk en vredig plaatje.


Quote:
De mens laat zich verleiden/misleiden door zijn begeerten. Het maakt dan niet uit of de mens in wezen goed is en kwaad doet en dus niet kwaadaardig is. De mensheid heeft een hoop kwaad op zijn kerfstok en dat maakt de mens niet tot een goed mens.


Zo'n wereldbeeld en mensbeeld krijg je dus als je al vanaf je geboorte een schuldgevoel krijgt aangepraat. En tot overmaat van ramp moet ik de rest van mijn leven ook nog het leed van de wereld op mijn schouders dragen! Jouw glas is half leeg, terwijl dat van Marijan halfvol is en daar kan ik veel meer mee. Maar als jij denkt dat het leven lijden is, ga je gang...

Quote:
Omdat de elite handige trucjes opzet om de mens op te zetten en te brainwashen en leugens te geloven, wil nog niet zeggen dat die mens goed is. We doen toch mee. We kunnen toch ook zelf nadenken. Dat maakt een de Duitser in oorlogstijd echt niet beter. Hij is geindoctrineerd en opgezet en dus is de goede mens tot kwaad aangezet?, maar er waren ook Duitsers die zich verzetten! Hoe kan dat dan?


Verschil in bewustzijn. Degene die zich verzet heeft een hoger bewustzijn dan degene die hieraan meedoet. Hoe bewuster je bent, hoe bewuster ook de keuzes die je kunt maken. Gebrek aan bewustzijn = onwetendheid. Kennis is macht! Onwetendheid is echter nog steeds geen schuld. Je kunt niet schuldig zijn aan iets wat je niet weet!

Quote:
Ik ben verre van heilig! Ik ben onvolmaakt en daar kom ik iedere dag weer achter.


Dat geldt voor mij evengoed en voor iedereen, maar daarmee zijn we nog steeds niet inherent kwaadaardig en streven we nog steeds naar het goede/goddelijke/heilige/verlichte. Zoals gezegd, ALLE levensvormen streven naar groei en ontwikkeling.

Quote:
Ik zeg: de mens is onvolmaakt en heeft een Geneesheer nodig, maar dit is mijn geloof.


De hulp van een geneesheer roep je in bij ziekte. De mens is niet inherent ziek, maar wel verziekt, een groot en essentieel verschil. We leven in een pathocratie, oftewel: de ziekte regeert. Letterlijk. Als we dat met z'n allen beseffen, kunnen we helen en werkelijke democratie hebben. Dit hele forum gaat erover dat je de sleutel tot je eigen ziekte of gezondheid zelf in handen hebt, zowel lichamelijk als geestelijk en spiritueel.

Quote:
Wie anders gelooft, respecteer ik


Dat doe ik ook, anders kun je alles wat ik over liefde beweer meteen naar de prullenbak verwijzen.

Mike

 
@Shizen

Quote:
Als het niet was geschreven was je nu ook niet op de hoogte van Weston price en de natuurvolkeren.


Het verschil is dat zijn boek beschrijvend is en niet voorschrijvend.

Mike

 
Quote:
Dat geldt voor mij evengoed en voor iedereen, maar daarmee zijn we nog steeds niet inherent kwaadaardig en streven we nog steeds naar het goede/goddelijke/heilige/verlichte. Zoals gezegd, ALLE levensvormen streven naar groei en ontwikkeling.


Ik geloof niet dat de mens inherent goedaardig noch kwaadaardig is. Goed of kwaad, dat zijn termen die er voor God/in niet toe doen vlgs mij, want die komen voort uit een bepaald menselijk perspectief (dualiteit?) en oordeel.

Maar als we het dan toch hebben over 'kwaadaardig' vanuit menselijk perspectief bekeken, denk ik dat de meeste mensen niet naar het goede streven, ze streven er wel naar om de eenheid opnieuw te ervaren, bewust of onbewust, maar omdat ze die niet ervaren en in angst leven, zullen ze juist wel meer kwaad verrichten, want het enigste wat je daarvoor nodig hebt, is lafheid.

Door angst te transformeren heb je dan ook geen behoefte om slecht te doen, maar liefde heeft evenmin iets te maken met 'goed' doen voor een ander, het is gewoon een staat van zijn die goed voelt.

 
Het is geen toeval dat de woorden 'goed', 'goud' en 'God' op elkaar lijken. Denk ook aan de uitdrukking 'een hart van goud'. Het enige wat werkelijk bestaat is goed/goddelijk, het kwaad is een illusie. Het kwaad is nl. zelf niet scheppend en parasiteert op scheppende energieen. Alleen het goddelijke is scheppend.

Mike

 
Waar ik aan moest denken bij een van Mike's eerdere posts:

The enemy is fear. We think it is hate, but it is fear. -Gandhi



Ik zag dat gisteren voorbij komen op mijn facebook.

 
@Lievergezond

Bedankt voor de link ! Een uitstekende introductie in het Nederlands (Gnosis). Dit is niet voor niets de meest onderdrukte geloofsleer van de laatste tweeduizend jaar, dit zagen de machten niet echt zitten.

Quote:
De christelijke kerk heeft God tot persoon verklaard, de wezenlijk andere. Daarmee heeft ze God buiten de mens geplaatst. Een betreurenswaardig verlies.


Het mooie van het christendom is wel dat bepaalde basisbeginselen van de Christus in jezelf nog terug te vinden zijn in sommige teksten. De islam lijkt wat dat betreft absoluter: sommige mensen zijn gelovige en sommige mensen zijn ongelovige en Allah zal het verschil herkennen. Maar aan de andere kant: een prachtige kern van gnosis vinden we juist terug in het soeffisme in Turkije en Afganistan; die traditie gaat terug tot de periode van vóór de heilige geschriften en heeft zich gaandeweg een vaste plaats verworven in de islam.

 
''Het verschil is dat zijn boek beschrijvend is en niet voorschrijvend''.

wat is er mis met voorschrijvend!

het enige wat je moet doen, is je hoogmoed opzij schuiven, en accepteren

dat we niet alles weten wat goed voor ons is! vaak is het zelfs zo: dat wij van dingen houden, die helemaal niet goed voor ons zijn! en niet van dingen houden,

die wel goed voor ons zijn!

ik heb geen moeite met voorschrijvende geboden, als dat alleen maar een positieve uitwerking op mij heeft! En als je een keer over de over de schreef gaat,

God vergeeft!

zizou789

 
Nee, dat is oorzaak en gevolg. Lotsbestemming zou inhouden dat het je lot is om slecht voor jezelf te zorgen en niet oud te worden.

Je verwart opnieuw twee dingen met elkaar en je bedient jezelf van cirkelredenaties om je geloofsovertuiging te rechtvaardigen.

Je wilt aan de ene kant geloven dat alles al in de sterren (of waar dan ook) staat geschreven (lot), maar aan de andere kant erken je dat

slechte gewoontes leiden tot een slechte afloop (oorzaak en gevolg). Vervolgens veeg je de twee bij elkaar en worden oorzaak-gevolg en lotsbestemming een en hetzelfde. Kortom, je geloof en je verstand botsen met elkaar...

Mike

wij weten ons eigen lotsbestemming toch niet?

als je gezond leeft, positief in het leven staat,

en weinig stress hebt, dan zijn dat belangrijke voorwaarden

op een eventueel lang leven, maar die zekerheid heb je nooit.

als ik ongezond zou leven wordt ik misschien 50, als ik de keuze

maak om gezond te leven, dan word ik misschien wel 90, inshaAllah! wat ik wil aangeven is: dat keuzes die je maakt, in je leven, er wel degelijk toe doen!

zizou789

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.435
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan