halal vlees ook goed?

Mike:
Quote:
..maar ik en anderen willen ons niet laten leiden door welk boek dan ook, hoe heilig dan ook.


behalve dan door het heilige boek van Weston A. Price, haha! :wink:

 
Jeetje. Ik vroeg me gewoon af hoe het mogelijk is dat mensen vlees en bloed als twee aparte zaken kunnen zien, het een rein en het ander onrein. Ik ben niet vies van bloed, en ook niet van de gemiddelde voorhuid. Halalslachten daar heb ik dan weer niks op tegen. Ongeacht wat de koran daarover zegt want met de koran heb ik ook niks. Mag dat? Dank u!

 
Iklustvet,

Gooi nu niet nog eens olie op het vuur. Ieder van jullie heeft zijn punt gemaakt. Nogmaals: leven en laten leven.

Mike

 
Men gaat er aan voorbij dat bloed in sommige heilige schriften (zoals de bijbel) gezien wordt als de ziel van een wezen.

Bloed is in die zin dus 'heilig' (heilig wil zeggen: afgezonderd).

Om je eigen wezen zuiver te houden dien je dus geen bloed tot je te nemen. Dit is niet altijd mogelijk, maar je best doen dit te vermijden heeft de voorkeur volgens de heilige schriften.

Verder werden veel regels en wetten in de thora opgeschreven vanwege hygiene of sociale omgangsregels. Wij kennen dit vandaag de dag ook: de warenwet.

Bloed is een factor in het overdragen van ziekten. In die tijd was dit dus al bekend en daarom zijn er enkele regels omtrent het verspreiden van ziekten. Ook het begraven van de doden enz. heeft met hygiene te maken.

Het ritueel slachten was dus ook van praktische aard: zo snel mogelijk het bloed eruit zodat het vlees zo snel mogelijk gebruikt kon worden. Dat verminderd de kans op narigheid door besmetting of verrotting (oxidatie).

En of elke islamitische slager zowel halal als taib verkoopt, dat moet diegene zelf terzijnertijd aan Allah verantwoorden lijkt me.

Mij lijkt het ook een gat in de markt, halal + biologisch.

 
Ik heb die kok van topchef geloof ik, ik dacht dat het Jullius Jaspers was gezien in de wereld draait door. Met een gerecht dat ze in top restaurant in Frankrijk maken en op dat moment niet meer in Nederland. Het was een eend die zo was geslacht dat het bloed er nog allemaal in zat (zo mag er niet meer geslacht worden in Nederland zijden ze, hij kwam dan ook uit Frankrijk). Zelf in ons koele klimaat met koelkasten moest het heel snel opgegeten worden. In een warm klimaat zonder koelkasten, gaat zoiest nog veel sneller ontbinden. Ik denk dan ook dat die regel dan ook oorspronkelijk is gemaakt om het vlees langerhoudbaar te maken. En daarnaast is er volgens mij niks mis met bloedworst en bloed zoals de Masai en de andere volkeren in Afrika het drinken.

 
Quote:
behalve dan door het heilige boek van Weston A. Price, haha!


Zelfs het boek van Price is niet heilig. Het is m.i. weliswaar de allerbeste voedingsstudie ooit gedaan, maar in de tijd van Price was er nog maar heel weinig bekend over antinutrienten in plantaardige voeding. Ik vermoed dat Price een stuk minder enthousiast was geweest over granen als hij had geweten van gluten en fytinezuur en over nachtschades als hij had geweten van de neurotoxines die daarin zitten. Daarnaast laat ik me zeer beinvloeden door vertolkers van koolhydraatarme voeding als Robert Atkins, Nora Gedgaudas en Barry Groves.

Mike

 
Wat betreft de reden waarom bloed in sommige heilige boeken (incl. de bijbel) niet geconsumeerd zou mogen worden lijkt het me niet dat dit te maken zou hebben met overdracht van ziektes. De dieren die men toen at waren vele malen gezonder dan nu, er was immers geen intensieve veehouderij of 'bio-industrie'. Houdbaarheid lijkt me een logischer argument, maar wellicht is er nog iets meer sinisters aan de hand:

Volgens David Icke heeft de satanische elite een obsessie met bloed, niet alleen met genetische bloedlijnen, maar ook letterlijk. Icke zegt bewijs te hebben voor satanische rituelen waarbij men het bloed drinkt van opgeofferde maagden. De reden hiervoor zou zijn dat deze een bepaald stresshormoon aanmaken dat hen die het bloed drinken helemaal gek zou maken. Van bepaalde strijdende volkeren is bekend dat zij zich baadden in het bloed van hun zojuist afgeslachte vijand. Ook dit kun je zien als een satanisch ritueel. Denk ook aan de uiterst sadistische en bloederige stierengevechten, waarbij de rode lap alleen al het bloedoffer symboliseert.

Vanuit een religieus perspectief gezien zou je dus bloeddrinken kunnen beschouwen als een boosaardige praktijk waar je je als rechtschapen islamiet of christen niet aan schuldig wil maken. Wat objectiever beschouwd kunnen we in ieder geval concluderen dat men tijdens bloedrituelen kracht ontleent aan bloed. Bloed is dus kracht en dat wisten de Masai ook, die met grote zorg en zonder pijn of veel stress voor het dier een klein gaatje prikten in een koe en dit gaatje onmiddellijk met kruiden behandelden, waarna het bloeden nagenoeg meteen stopte.

Zoals met alles blijkt bloed dus neutraal te zijn en kan het voor zowel positieve als negatieve doeleinden worden gebruikt. De machthebbers bedienen zich van satanische omkeringen, waarbij bloed een rol kan spelen, maar daarmee is bloed zelf nog niet verkeerd. Zo zijn er ook religieuze geboden tegen de consumptie van varkensvlees of schaal- en schelpdieren, maar de bewoners van Okinawa die zich tegoed doen aan het Aguu-varken en de reuzel daarvan worden er 100 jaar of ouder mee en Price constateerde dat vele kustvolkeren soms met gevaar voor eigen leven naar de bodem van de zee doken om schaal- en schelpdieren te vangen. Ik ga daarom uit van mijn eigen intenties en beoordelingsvermogen en laat me niet leiden door welk voorschrift dan ook.

Mike

 
Hallo iedereen,

Helaas Hanna halal vlees op de markt is niet vrij van antibiotica en hormonen. Het label betekent alleen dat het gaat over vlees van toegestane en ritueel geslachte dieren.

Ook bij de islamitische slager is het zo. Dieren worden geslacht in slachthuizen en het is meestal hetzelfde vlees als bij de bio-industrie.

Maar ikzelf noem pas vlees halal als het dier ritueel geslacht is en het keurmerk bio(dynamisch)zou hebben. Mijn ouders woonden in een huis midden in een wei in Belgie. Grond was groot genoeg om schapen kippen kalkoenen en zelf een kalf te zien rondlopen. En als we vlees nodig hadden ging mijn vader zelf in de grote tuin slachten. Het slachten gebeurde handmatig, zonder stress en met veel respect. Hoe dubbel het ook klinkt wij vonden het als kind zielig voor de dieren maar smulden ook van ons gezond stukje vlees. De meeste moslims weten niet wat voor leven de dieren hebben en dat is het probleem denk ik. Ze denken dat het is zoals het hoort. Maar zo is dat niet! Nu pas anno 2013 word volop gesproken over plofkip in de supermarkten. Veranderingen kost tijd jammer genoeg. Wij kunnen niet meer zelf slachten dus wij kopen lammetjes (hoe kleiner hoe makkelijker het slachten) van bio boerderijen hier in de regio (Overijssel). Ze worden ritueel geslacht in een slachthuis. Het is inderdaad een gat in de markt. Ik zou graag vaker dan twee keer in het jaar lever eten en andere orgaanvlees. Als ik het over heb met de slager dat ik bio zou willen hebben zegt hij wees al blij dat je "halal'' vlees kan kopen voor deze prijs. Vaak hoor ik van niet moslims dat ze halal vlees ook lekkerder vinden. Waar het aan ligt zou ik het ook niet weten :).

Zoals Noor het al noemde voor degenen die meer over het halal slachten willen weten is de site van de groene moslims een aanrader: http://www.groenemoslims.nl/

En bloed is niet onrein. Alleen bloed dat tijdens het slachten vloeit is het wel. Want als het zo was zouden we geen vlees mogen eten en vooral geen orgaanvlees. Daarom is het ook niet nodig dat je bio vlees in water met azijn laat inweken zodat er geen bloed meer over is.

Ook hier een goede uitleg: http://badryouyou.wordpress.com/2012/06/19/waarom-is-ritueel-slachten-zo-belangrijk-voor-de-moslims/

Maar ik heb goed nieuws voor wie halal bio vlees wilt binnenkort zal het mogelijk zijn om op deze biologische markten rund en lamsvlees te kopen:

Amstelveen: Dinsdag Rembrandtweg

Rotterdam: Dinsdag Eendrachtsplein

Den Haag: Woensdag Hofplaats

Amsterdam: Woensdag Zeeburg

Den Bosch: Vrijdag

Dordrecht: Vrijdag

Amsterdam: Zaterdag Noordermarkt

Amsterdam: Zaterdag Buikslotermeerplein

Zk

 
@mike:

niet wat alle natuurvoken doen of gedaan hebben hoeft goed te zijn of gezond te zijn

mike! moslims geloven dat bij elk gebod, er een wijsheid in zit, ookal kunnen wij dat soms nog niet inzien, of (nog) wetenschappelijk verklaren.

''maar de bewoners van Okinawa die zich tegoed doen aan het Aguu-varken en de reuzel

daarvan worden er 100 jaar of ouder mee''

ik ken mensen die leven jaren lang op chemische medicijnen; pap, en koolhydraatrijk voedsel, en die worden diep in de 90. ik geloof dat wij allemaal een allemaal een zandlopertje meekrijgen, en als het je tijd is, dan is het je tijd!

zizou789

 
Quote:
ik ken mensen die leven jaren lang op chemische medicijnen; pap, en koolhydraatrijk voedsel, en die worden diep in de 90. ik geloof dat wij allemaal een allemaal een zandlopertje meekrijgen, en als het je tijd is, dan is het je tijd!


Oke geweldig!! Ik sprint meteen naar de snackbar voor een patatje oorlog een pizza en een :mrgreen: diet cola!

 
Het gaat er niet alleen om hoe lang je leeft, maar ook hoe je leeft. Zwak ziek en misselijk is ook leven maar ik voel me liever écht goed.

 
haha, dat wil niet zeggen, dat je dan in goede gezondheid zult zijn he? al die rommel moet je zo ver mogelijk vandaan blijven, pike!

 
Quote:
ik ken mensen die leven jaren lang op chemische medicijnen; pap, en koolhydraatrijk voedsel, en die worden diep in de 90. ik geloof dat wij allemaal een allemaal een zandlopertje meekrijgen, en als het je tijd is, dan is het je tijd!


Hier hebben we het vaker over gehad. Mensen die zulke leeftijden bereiken, beschikken over reserves die ze in hun jongere jaren hebben opgebouwd. Al die voorbeelden van mensen die ruim 90 of 100 werden ondanks hun slechte gewoontes zijn allemaal afkomstig van vooroorlogse generaties. Je weet wel, de generaties die zijn opgegroeid met rauwe melk, roomboter, zuurdesembrood en biologisch plantaardig en dierlijk voedsel. De naoorlogse generaties gaan deze leeftijden niet meer bereiken, want deze beschikken simpelweg niet meer over dergelijke reserves.

Het heeft dus niets te maken met een of ander willekeurig 'zandlopertje' maar is simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Als het alleen maar pure willekeur zou zijn (of voorbestemming, zoals jij suggereert) dan kunnen we dit forum wel sluiten, want dan maakt het gewoon niet uit wat je wel of niet doet. God wikt en God beschikt... yeah right! Ik denk dat God huilend moet toezien hoe velen van ons VOOR ONZE TIJD moeten gaan, omdat we volledig onbewust en onwetend zijn over onze eet- en leefstijl!

Quote:
niet wat alle natuurvoken doen of gedaan hebben hoeft goed te zijn of gezond te zijn

mike! moslims geloven dat bij elk gebod, er een wijsheid in zit, ookal kunnen wij dat soms nog niet inzien, of (nog) wetenschappelijk verklaren.


Moslims mogen dat geloven, ik houd ze niet tegen. Ik ga uit van eeuwenlange overgeleverde tradities die aantoonbaar zorgen voor gezondheid en langlevendheid.

Mike

 
Zelfs de aanname dat moslims dit geloven is wishful thinking. Spreek met wat mensen die keurig netjes 'islam' in het paspoort hebben staan en je krijgt verschillende meningen, ook over het boek.

Wat in de praktijk dan nog wel eens gebeurt is dat mensen dit veranderen in : 'alle goede moslims geloven dat..'. En dat is waar veel angst begint, er is immers ook nog eens een gebod om niet te twijfelen.

We hebben het op dit forum over de laatste wijsheden van de jagers en verzamelaars, wereldwijde wijsheden van de vele duizenden jaren vóór de georganiseerde religie.

Dit is een zeer lange periode in de geschiedenis van de mensheid, maar we leren er vrijwel niets over. Niet van de wetenschap, niet van de religie. Dubieus, op z'n minst. Maar dat lange tijdvak, dat is waar Weston Price het over heeft. De tijd vóórdat mensen bepaalde woorden heilig gingen verklaren, gingen opschrijven. Maar ze wisten heel goed wat ze deden. Lees het boek van Weston Price, kijk om je heen, probeer te begrijpen waar het vandaan komt. Ben je een levenlang mee zoet.

 
Dank voor de ondersteuning, thijs, wat mij betreft ware woorden!

Ik zal je nog een mooi voorbeeld geven. Laatst zei een moslimjongere tegen mij: wij hoeven niets of niemand te vrezen, behalve Allah. Een God die liefheeft hoeft niet 'gevreesd' te worden. Dit is pure angst, die uitgaat van eeuwig lijden voor hen die niet in God geloven. Dit is vergelijkbaar met 'wie zijn kinderen lief heeft, kastijde hen'. Liefde is onvoorwaardelijk en als God ons allemaal lief heeft, hebben we ook geen tussenpersonen nodig die de ware boodschap keer op keer vervormen en maken tot een instrument van onderdrukking.

Mike

 
Ik vrees ook niets of niemand behalve God. Maar ik voel me daar niet onderdrukt door of iets. En er is voor mij geen tussenpersoon die de ware boodschap vervormd. Welke ouder kastijd zijn kinderen niet? Tegenwoordig mag het niet meer in Nederland, maar het is eeuwenlang normaal gevonden om een tik op de billen te geven als een kind niet gehoorzaamde. Even in het midden gelaten wanneer een kind moet gehoorzamen en hoe de ouder dat ziet. Want daar schort het nogal aan, zeker in deze tijd.

 
De zogenaamde corrigerende tik, is meestal een uiting van onmacht van de ouders die hun zelfbeheersing hebben verloren. Het helpt voor geen meter om de kinderen te laten gehoorzamen, wel om respect voor hun ouders te verliezen. Ben zelf niet heilig hoor, ik heb ook wel eens harder aan een armpje getrokken dan nodig was maar een tik op de billen gaat er bij mij niet in dat dat werkt. Evenmin als inderdaad op angst gebaseerde religie werkt een op angst gebaseerde motivatie tot gehoorzamen niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.281
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan