geheugen

G

Guest

Guest
ik merk dat ik moeite heb met het onthouden van de vele informatie en het doseren ervan.

Mijn geheugen is al een "probleem" sinds mijn zwangerschappen en telkens zei men ja dat is logisch komt van hormonen.

Je mag vergeetachtig enz zijn tot wel 2 jaar na de bevalling,maar als je da binnen 2 maanden weer zwanger bent, dan geld het 4 jaar??

Ben nu 4 jaar verder en merk geen verandering.

Vergeet heel veel, en heb moeite dingen terug te halen die ik net gehoord of gelezen heb.Moet dan weer terug naar de informatie als dat nog lukt.

Mijn omi is dementerende en voor zover ik weet gebruikte mijn moeder, nu 60 altijd briefjes om dingen op te schrijven wat ze wilde onthouden.

Is er een verband met tekorten aan vitamines en mineralen i.v.m. geheugen.

Visolie, ik eet elke week 2 keer vis waaronder vette haring.

Heb vit d3 van solgar

Ik heb ooit iets gelezen over vitB12, wie weet er iets van.

Mijn moeder heeft een schildklierdeffect en krijgt elke maand een vitb spuit.

Is hier een verband naar de hersenpan..........

Voor 2 weken terug heb ik bij de ha verschillende dingen laten prikken onder het mom van vol zitten, hoesten, moe zijn.

Ze prikte me op o.a. vit B12, Vit D na aandringen, ijzer enz. alles was goed.

Oja en een kuurtje antibiotica,aangenomen (gratis) en nu staat het doosje als souvenier op de kast.

wie kan mij een richting op helpen?

 
Ondervoede hersenen die te weinig verzadigd vet, cholesterol, mineralen, lange-keten omega-6 (arachidonzuur) en lange-keten omega-3 (DHA) krijgen. Bedenk dat inname nog geen opname is! Je schrijft in een ander topic over een veelvuldige koolhydraatconsumptie die nu is teruggebracht tot zo'n 30%. Je suikerrijke verleden werk je echter niet zo 1-2-3 weg. Je gelooft niet in 'radicale' veranderingen in de voeding, maar ik vind de koolhydraatrijke, moderne voeding pas radicaal! Als je vriend niet 100% mee wil doen, dan trek je toch gewoon je eigen plan? Waar een wil is, is een weg. De vraag is: hoe hard wil je?

De reden waarom dit zo belangrijk is, is omdat er eiwitplakkaten in de hersenen van Alzheimer-patienten worden aangetroffen. Dit zijn versuikerde eiwitten (Advanced Glycation End Products). Lees deze artikelen maar eens goed door:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-je-de-zuurstoftovoer-naar-je-cellen-kunt-verhogen

https://www.fatsforum.nl/topic/leptine

De schildklier heeft er zeek zeker ook veel mee te maken. Hoe trager deze draait, hoe trager jij in hoofd wordt. D3 apart slikken is niet aan te raden, want dat gaat ten koste van je vit. A-voorraad en daar draait o.a. de schildklier op! Gebrek aan B12 komt door een tekort aan maagzuur veroorzaakt door:

1. Voortdurende, te hoge koolhydraatconsumptie

2. Stress (er is een duidelijke link tussen suiker en stress, zie dit artikel)

3. Bijnierverzwakking of -uitputting a.g.v. voortdurende stress (zie eveneens dit artikel)

Het feit dat je vol zit en moe bent duidt op stress. Zoals je ziet zijn bovenstaande 3 punten met elkaar verweven, waarbij de grote gemene deler stress is. Je kunt onder stress ook niet helder denken, want inzichten en inspiratie komen alleen tot je als ontspannen bent en niet nadenkt (vandaar dat menige artiest of zelfs wetenschapper voor het slapen gaan, midden in de nacht of 's ochtends na het wakker worden de beste ideeen krijgt).

Ik raad je dierlijk bijnierextract aan, levertraan, jodium en de durf om wel degelijk 'radicaal' je voedingspatroon om te gooien.

Mike

 
dank voor je uitleg ik ga de linken lezen en het klinkt als logica wat je nu al schrijft.

De durf heb ik (nog) niet alhoewel ik langzaam mijn eigen pad aan het leggen ben, ik kan de kids er niet in mee trekken, dat gaat niet goed.

Mijn gevoel is erg sterk en iets in mij zegt dat ik alleen maar voorruit kan en mag gaan, de keuze's die ik tot nog toe heb gemaakt komen niet alleen vanuit het hoofd.

Stap voor stap, nu drastisch overzie ik niet en trek ik ook niet.

Heb jij zelf kids Mike?

ratel

 
Ratel, het is geen enkel probleem om zelf anders te eten dan je kinderen hoor. Je kunt zelf bouillon eten, en wel vlees met groente maar zonder de aardappelen. Of alleen met wat witte rijst/quinoa.

Je kunt 's morgens de yoghurtsmoothie nemen, terwijl de kinderen hun eigen ontbijt nemen.

Kinderen mogen best leren dat jullie individuen zijn die niet allemaal exact hetzelfde eten.

 
ja dat is ook zo, dat merken ze nu al aan tafel.

die yoghurtsmoothie maak je van kefir he, nu heb ik er eentje staan sinds gisteren,maar nam nu biologische volle yoghurt, mama's yoghurt ;-)

we komen er wel en Mike houdt van drastisch lees ik ,maar niet ten koste van alles :)

het roer is draaiende of je moet me ten huwelijk vragen Mike!

 
Je schrijft dat een al te drastische verandering van voedingspatroon je je huwelijk kan kosten. Als voedsel of verandering in het algemeen een breekpunt is voor je huwelijk klopt er iets niet aan je huwelijk. De bedoeling is dat je samen groeit en niet stagneert of elkaar gevangen houdt in een angstgreep.

Mike

 
No offense, maar ik vraag me enigszins verwonderd af waar jij leest dat het Rateltje haar huwelijk kost?

 
Ik hoor van meerdere mensen dat hun nieuwe leefstijl spanningen kunnen geven in de relatie... Lang leve het vrijgezel zijn :D

Over geheugen: dit is bij mij ook altijd een punt van aandacht. Goed dieet of niet. Ik heb zelf het gevoel dat een te eenzijdige inname van vetten niet goed is voor m'n geheugen, dat het gaat om een balans tussen verzadigd vet en omega-3/6/9. Ik zit nu iets te veel aan de verzadigde kant denk ik.

Maar naast voeding heeft Mike gelijk, stress is killing voor je geheugen, maar vergeet ook goede nachtrust en ontspanning niet! Ik ga zelf regelmatig naar de sauna om m'n hoofd even goed leeg te maken.

 
Mijn geheugen is er juist op vooruit gegaan sinds wij deze voeding tot ons nemen.

Kan mezelf beter verwoorden en ik onthoud dingen makkelijker.

Zing op een koor en heb binnen no-time de liedjes in mijn hoofd.

Lia

 
Ik begrijp wel een beetje wat Rateltje bedoeld, ik kook voor mijn man en zoon gewoon piepers met jus, ze eten gewoon brood (wel zuurdesem) met daarop chocopasta, en noem maar op.

Ik maak dan gewoon de keuze om dat allemaal niet in mijn mond te stoppen. Ik probeer ze wel bewust te maken, maar mijn man zegt ook vaak dat ik doorsla, ondanks dat ik hem probeer uit te leggen waarom ik iets wel of niet eet. Maar ik volg toch mijn eigen koers: ik weet dat ik goed bezig ben.

Hij zit nog te vastgeroest in oude gewoonten die hij niet los wil laten.

Het enige wat ik kan doen is gezonde ingrediënten kopen, dan heeft hij er toch profijt van al besteft hij dat vaak zelf niet. Maar verder is ons huwelijk prima hoor.

 
Een goede relatie is ook: elkaar vrij laten en de ander de kans geven zich op zijn/haar tempo te ontwikkelen.

Erik heeft overigens nooit moeilijk gedaan, bestelde keurig wat ik weer uit wilde proberen (kokosolie/bitterzout/adrenal/levertraan etc) hij haalt de rauwe melk, ging er yoghurt van maken, drinkt kefir en maakt zuurdesembrood.

En is inmiddels zo om dat hij al twittert over gezonde voeding, overal de rauwe melk promoot. Email wil sturen naar volksgezondheid, waarom rauwe melk niet verkocht mag worden, en sigaretten wel?????

het is net als met je eigen gezondheid, geef het tijd.

 
Het is geen breekpunt, zolang ik niet iedereen mee trek in mijn gevoel van "" het moet anders".

Zoals hierboven gezegd vrij laten en zelf keuzes kunnen en mogen maken, dat is wat wij doen,maar ik wil het liefst iedereen er in mee trekken.

Dit heb ik ook gedaan toen ik alle rotzooi uit huis heb gegooid.

Toen was de spanning enorm in huis,maar is goed gekomen en nog eten mijn kids biologisch fruit, groente en vlees voor 80 %.

Hij vindt het oke wanneer ik anders wil eten, drinken enz. maar niet dat iedereen verplicht moet mee gaan en ik ben wel zo'n motivator ;-)

Marianu verwoord het wel zoals ik het ook ervaar.

Onder Drastisch versta ik alles en iedereen binnen ons gezin.

Mocht het zo zijn dat het anders eten mijn relatie gaat kosten dan is het niet anders en heeft het zo moeten zijn, ik geloof niet in toeval, dingen gaan zoals ze gaan door de keuzes die ik maak.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je alleen om die reden uit elkaar gaat, dan klopt er meer niet.

Wij hebben de begonia's/geraniums al besteld voor achter de ramen als we 89 zijn ;-)

Ik ga nu mijn eigen weg,maar niet drastisch, want weet voor de helft niet wat het is, wat het doet en waar het te halen.

Het is erg veel info, heb ook al veel gelezen en geef veel door aan anderen die nu ook na gaan denken.

Het kost tijd en als ik kijk waar ik nu sta en mijn gezin nu staat dan is het een heel verschil met anderhalf tot 2 jaar geleden!

 
nog een vraagje:

wanneer je bloedprikt bij de ha en jouw waardes "goed" terug komen klopt dit dan wel als je je bedenkt dat bij de tandarts WP de hoeveelheden van waardes vele malen hoger waren?

Mijn B12 is volgens de ha goed, zo ook de vit D wat volgens de ass tussen de 105 en 160 moet zitten, was 110.

stress herken ik wel en ik denk dat je zlef de grootste veroorzaker bent,alhoewel in 1 week een defecte auto, baan verliezen, volle agenda (nee niet zelf gepland) niet bevordelijk is .........

 
Quote:
wanneer je bloedprikt bij de ha en jouw waardes "goed" terug komen klopt dit dan wel


https://www.fatsforum.nl/topic/huisarts-wanneer-wel-en-wanneer-niet#post-18079

Quote:
Nora Gedgaudas stelt terecht dat bloedonderzoek volledig onbetrouwbaar en zelfs nutteloos is. De referentiewaarden die als norm gelden zijn gemiddeldes van alle mensen die bloed laten afnemen in het ziekenhuis. Daar kan dus ook iemand tussen zitten die een zuurstofapparaat heeft of zojuist zijn tweede chemobehandeling heeft gehad. Deze mensen zijn ziek, als ze ergens een referentie voor geven, dan is het hoe het bloed van zieke mensen eruitziet!


Mike

 
daar heb je dus niks aan.

Ik dacht erover na en de dingen die ik onthouden had van het boek fysieke degeneratie en logica zegt dat je aan deze info van de huisarts dan weinig hebt.

Ja een gratis antibioticakuur die nu op de plank ligt. (meteen voorgeschreven n.a.v. moeheid, vol zitten, neusverkouden, hoesten)

Ik heb net het e-book bijnieruitputting uitgeprint en ben daar wel even zoet mee vanavond :)

thx voor de snelle reactie!

 
Mike, zo vind ik veel onderzoeken onbetrouwbaar omdat ze uitgaan van gemiddelden van bijv. de laatste 30 jaar. Terwijl de maatschappij al voor de oorlog begon te verzieken. De normen zijn dus zodanig scheef dat wat eigenlijk goed is, snel buiten de norm valt omdat het gemiddelde iets geheel anders zegt.

Maar we waren het er al over eens dat reguliere wetenschap gekkenwerk was, dus dan zoeken we het zelf maar uit. Letterlijk.

 
ik word geen wijs uit al die producten op de site waar ze boterolie en/of levertraan verkopen.

Ik dacht aan de combi,maar snap van de uitleg of de naam van de verpakking al niets.

Levertraan zou ik willen, capsule of vloeibaar? Wellicht door een yoghurtsmoothie.

Ik moet op de centjes letten dus zoek niet de duurste optie, wie helpt?

@Dirtsa ik zag elders dat jij een vloeibare combi had en had een link,maar snap er niets van :-( kun je ook de volledige productnaam zoals hij verkocht wordt op schrijven en evt. bedrag?

bedankt alvast

ratel

 
green pasture: butter oil/fermented cod liver oil blend

non flavored

Als je in het begin wat moeite hebt met de smaak, neem dan tegelijkertijd of net erna een lepeltje honing.

 
thx het is gelukt! alleen weet ik niet of het nu capsules zijn of gel, die keuze had ik niet volgens mij (voelmeblondvandaag)

ik zie nu capsules staan, komt vast goed :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan