geheugen

Laurentia,

Als je een boer op het oog hebt, gewoon er op af stappen en vragen stellen:

of ze biologisch zijn.

Zo niet, worden er pesticiden gebruikt op de landerijen, wordt er antibiotica gebruikt.

Zijn de koeien grasgevoerd, krijgen ze bijvoer, zo ja, wat voor voer.

Zo wordt je wijs en als een boer op de juiste manier boert (biologisch of niet) dan verteld hij er graag over.

Lia

 
ik had vanmorgen de botten met water opgezet,maar het stinkt hier heel erg.

Ik vermoed dat ik iets teveel appelazijn op de botten met water heb gedaan gisteren.

Wat nu?

Zoals het er nu naar uitziet wordt het de wc pot :-(

wie heeft ideeen, alleen suiker neutraliseerd de azijn,maar das niet wat ik wil.

 
Hoi rateltje waar licht jou boer voor de rauwe melk. Ik heb het liefst romige echt vette melk.

 
Ik heb hier ergens gelezen dat je de botten zes keer kan gebruiken. Als het echt zo stinkt zou ik t water weggooien en er nieuw water bijdoen en gelijk koken. Succes Rateltje!

 
ik heb water eruit gegooid en nieuwe erbij, 4 tenen knoflook, zeezout, dille, peterselie en soepgroenten.

Het geurt iets anders maar de mensen( grote en kleine) om mij heen bedanken vriendelijk ;-)

Ik denk dat ik met deze 5 liter soep wel een maand verder ben haha!

De fruitsmoothie had ik gemaakt,maar moest met de blender, dan is de structuur niet zo, heel lobbig en vol stukjes.

Moeilijk weg te drinken zeg maar.

Daarentegen zijn de yoghurtsmoothies heerlijk ook al zit niet alles erin.

Ik heb gisteren ghee gemaakt en zelf vind ik het heerlijk, zat gisterenavond om half 12 4 gebakken eieren weg te werken, dat heb je als je geen warme hap neemt omdat je alleen bent.Ik dacht ik red het wel op de rauwe melk en fruitsmoothie.

 
soep hoort niet te stinken hoor, eten moet zo lekker ruiken dat je amper kunt afwachten om eraan te beginnen.

Als ik bouillon trek dan komt iedereen echt snuivend mijn huis binnen, en meteen door naar de keuken. En dit ruikt echt heel erg lekker.

Ik gebruik 2 eetlepels azijn op 4 a 5 liter water. En als groente: bladselderij/ui/wortel/ Zout en peper.Meer niet.

 
dan weet ik niet of het goed komt, ik heb een flinke scheut appelazijn gedaan en ben bang dat dat de oorzaak is.

Ik mieter het weg, heb 1 kopje gehad vanmiddag,maar niet van harte.

Gelukkig had ik dubbele porties gehaald en zal het nog eens proberen met 1 eetlepel azijn op 2 1/2 liter water.

Heel even dacht ik dat het vlees niet goed zou zijn,maar de datum is oke.

vanavond maakte mijn vriend nasi, tauge, gebakken ei, prei, ui en ik daarnaast koolrabi uit eigen tuin (trots) met roomboter, kerrie & bieslooksaus.

Ik heb heerlijk gegeten :)

 
yesssssssssss ik heb een tweede poging gedaan!

1 theelepel op 2 liter en voila ik heb een heerlijk soepie, stinkt niet, ben benieuwd of de kids het lekker vinden.

Eenmaal met de neus boven de fles appelazijn zei mijn vriend jasses dat is het!!

Het was dus wat ik al dacht, teveel azijn erin gedaan :)

 
de kids vinden het lekker, eentje vond het heerlijk haha.

Ik kon zo 2 grote borden op, ben harstkke vol.

Moet zeggen dat ik mijn smoothie vandaag zo op had en gebakken eieren was ik mee gestart.

Sole over de dag, ik heb vroeg gegeten vanavond en hoop dus dat ik het red, anders maar aan de kaas of toch een stukje speltbrood ernaast.

we zullen zien.

Wel jammer dat de rauwe melk alweer op is, de yoghurt vliegt erdoor.

De kefir is volgens mij overleden (verslijmt) toen ik hem met de rauwe melk weg zette, het plantje was waarschijnlijk net gewend aan de melk uit de supermartk, te snel verandering.

Eens kijken of mijn collega nog wat voor me heeft.

Vrijdag ga ik nog wat nieuwe melk halen, ik denk dat ik beter 5-6 liter kan mee nemen, deze 3 liter was zo op.

 
Wij hebben gisteren 8 liter gehaald, en al bijna op :mrgreen: En dat wel 3 x per week.

Goed dat je gewoon opnieuw soep hebt geprobeerd te maken, en heel fijn dat deze dit keer wel goed smaakte.

 
ik weet niet meer wie de tip gaf over de kannen van de action met stalen schroefdp,maar ik heb ze gehaald, helemaal super.

Vanmiddag op pad met onze roodharige om eens te kijken hoe de boer zijn koeien melkt.

 
ik heb net even gebeld met de boer omdat ik ergens op het forum iets las over campina en de geextrudeerd lijnzaad.

De boer legde uit dat het een trukje is waardoor er meer onverzadigde vetzuren in de melk komen, deze boer gaf aan van dit soort trukjes niet te houden.

Hij zei wel dat het bekend was uit onderzoek dat de blaarkoppen melk geven met meer onverzadigde betzuren dan andere koeien, die koeien die dat jonge gras vreet'n :)

De koeien krijgen s'winters kuilvoer, wat daarin zit zal ik straks horen.

iemand nog tips om te vragen of juist te weten wat er wel/niet in mag zitten?

Hij wilde me tijdens het melken wel het een en ander uitleggen.

Ik snap er helaas te weinig van en onthouden............... nou ja dat is hier bekend

:)

(al moet ik zeggen dat ik meer rust in mijn hoofd heb, heb ook vakantie, niet zo onrustig en gejaagd, wellicht de koffie,waarvan ik nu op 2 bakjes zit in de avonduurtjes. (bio koffie met cafeine))

ratel

 
bij de boer geweest en ze krijgen geen soja ed. biologisch bijvoer zonder rotzooi aldus de boer, kuil, hooi en in de zomer buiten.

Wel erg leuk hoor het melkgebeuren te zien, spatje poep her en der gratis ontvangen, maar de kleine vond het erg leuk om te zien.

"" dag koe tot morgen"" :)

iets anders............ kent iemand dit boek?

 
half maart had ik longontsteking, mooie dreun van gehad en tot vandaag alle dagen rust, heel veel geslapen, soms 2 maal op een dag.

Na een kuur, verging van de pijn, wat gegeten na ong. een week.

Ben nu weer aan het eten als vanouds, maar blijf erg moe.

Ben vaak wakker snachts, slaap slecht weer in, slaap tot 10 uur smorgens, prikkelbaar, kortaf, moe.

Het werk wil dat ik weer ga beginnen en zal vandaag of morgen bellen.

Thuis met de kids gaat, maar het huishouden trek ik nog niet alles.

Ik lees alleen maar als reactie bijnieruitputting, stress rust enz op de klachten die ikzelf ook herken.

Dat rust noodzakelijk is begrijp ik, maar de buitenwereld wil nu weer verder en zeggen ik kom niet (longontsteking is weg) op het werk gaat niet werken.

Roken is nu week 4 dat ik gestopt ben, zal ook meewerken aan het humeur, het is lastig om je hoofd een lel te verkopen wanneer er gedacht wordt, heey we kunnen wel ff roken.

Ik las net in een ander topic,PMS heb je niet als je goed eet, ik vroeg me net af of ik daar ook mede last van had had de afgelopen week, was niet te genieten nl.

Merk dat ik een beetje in een dip kom te zitten op deze manier.

Ik probeer het te plaatsen, das al lastig genoeg, wellicht maar ff ophouden met lezen...

 
Quote:
Roken is nu week 4 dat ik gestopt ben



Hoi Barbara: zie je geen link tussen je longonsteking en het stoppen met roken?

Moedig dat je gestopt bent, maar ik heb het meer om me heen gezien: zeer heftige reacties na het stoppen.

 
ik, rookte tot de avond dat ik ziek werd.

Al weken liep ik met mijn hoofd te overwegen dat ik wilde stoppen en wanneer ik dat zou doen, wel moment.

Ik denk zelf dat mijn lijf heeft bepaald dat het moment daar was mede door de longontsteking.

Dat mijn lijf zich nu ontdoet van alle rommel merk ik door wat ik ophoest.(bruine rommel met slijm)

Dat de vermoeidheid daarbij hoort snap ik ook, het is alsof mijn lijf aan het resetten is.

Ik heb daarnet aangegeven op mijn werk dat het me niet trekt allemaal en ik nog deze week thuis blijf en volgende week een bakje thee kom doen.

Dit werd begrepen!! ben ik erg blij mee, heb dit ook benoemd.

Wellicht wil ik te snel, ik ben een doener en als ik niet meer kan doen omdat mijn lijf niet wil wordt ik een denker en weet dat dat gelijkertijd mijn valkuil is.

bedankt voor je reactie Lievergezond ook al heet ik ratel ;-)

 
Rateltje: excuus voor de naamsverwisseling!

Het lijkt er qua jouw antwoord dus op dat de longontsteking er al aan zat te komen voor je stopte.

Een naaste van mij kreeg een aanval van flinke griepverschijnselen toen die gestopt was en een andere naaste kreeg weer diabetes type I en hypothyreoidie wat ze natuurlijk in aanleg al had.

Trouwens ze kreeg het zeker ook aan haar bijnieren.

Maar moet je nagaan hoezeer stoppen effect heeft op je gestel.

Maakt het je angstig dat/als je lichaam je tot de orde roept?

Wees blij dat je lichaam dit doet, anders zou je misschien niet stil hoeven staan bij slechte gewoonten.

 
Na 3 dagen pijn werd ik wel angstig, nu is het meer frustrerend en ik weet het kost tijd en ik ben wil sneller dan mijn lijf aan geeft.

Het is een soort van niet tot last willen zijn tot een ander, wat heb je aan een lijf die niet doet wat jij wil.

Aan de ene kant wil ik graag doorgaan met het pad wat ik nu volg, want het levert mij teveel op.

Aan de andere kant geeft het mij ook stress door de mensen om mij heen die niet altijd de visie delen die ik meer en meer mijn eigen maak.

De longontsteking kan ook bekeken worden als ontgiften, maar dat zou betekenen dat andere wegen zoals de gal/lever niet goed functioneren toch?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan