b12

Artikel dat uitgebreid ingaat op het verband tussen een vitamine B12-tekort en tal van aandoeningen zoals pernicieuze anemie, reuma artrose, psoriasis, coeliakie, ziekte van Crohn, sarcoïdose en multiple sclerose

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.be/2012/05/dunne-vezel-neuropathie-in-sarcoidose.html

 
Mijn voorsteltopic is verdwenen door de hack, dus daarom mijn vraag hier:

Ik eet nu ruim een half jaar zoveel mogelijk wapf proof. Toch blijf ik een aantal symptonen/kenmerken houden welke ik graag zou zien verdwijnen. Onder andere:

- lange verticale scheur in bleke tong (B6 2 mnd hielp niet)
- korte termijn geheugen nog steeds slecht (wel veel minder wattig geworden)
- soms concentratie gebrek
- niet genoeg energie, soms vermoeid en futloos
- ogen nog steeds niet 100%, wel stuk verbeterd door wapf
- libido kan beter

Ik heb het niet laten testen, maar dacht aan een vit.B12 tekort. Dus heb ik de 2 werkzame vormen bij I-herb besteld (stuk goedkoper dan bij vitamineb12.nu). Ik heb 3000 mcg, methyl en de dibencozide met foliumzuur.

Vanmiddag spul binnen en v beide een zuigtablet genomen. 3 uur later heb ik naast mijn linker mondhoek een koortsblaar. Deze heb ik sinds ik al zeker 6 maanden niet gehad, na beginnen met wapf.

Is dit een goede of slechte reactie?
 
Als je B12-niveau blijft dalen, dan moet je ergens anders gaan zoeken naar de oorzaak daarvan en dat heb ik voor je gedaan. De werkelijke oorzaak is, dat je galvloeistof niet krachtig genoeg is om het vet goed af te breken. Galvloeistof wordt in je lever gemaakt en in je gal verder versterkt. Dat laatste werkt niet goed als je een B12-tekort hebt. Aangezien B12 vaak samen met vetten voorkomt, blijft deze voedingsstof dan in je eten zitten en kan je lichaam het niet gebruiken. Doordat er verder nog onverteerde vetten in je darmen achterblijven (slakken), wordt er steeds minder B12 opgenomen uit je voeding. Dit geldt eveneens voor vitamine D en B overigens. Zo loop je een vitaminetekort op. Je hoeft hiervoor helemaal niet veel vet te eten! Ook als je weinig vet eet en alleen onverzadigde vetten, kan dit je gebeuren.

De oplossing is simpel: je gal moet een oppepper krijgen. Er is een goed kruid voor je gal en dat is palo santo (heilig hout, het hout van de Zuid-Amerikaanse bursera graviolensboom). Je kunt het niet eten, maar moet het toch innemen, dus een tinctuur is dan de enige oplossing. Ik had er al een tinctuur van getrokken voordat ik wist waar het precies goed voor was, dus die tinctuur staat klaar voor je. Er zitten nog een paar ingrediënten in, namelijk vitamine A en C en mirre. Die zetten het genezingsproces voor al je klachten in, dus die heb je ook nodig. Mijn tincturen zijn op een speciale manier gemaakt, waardoor de hele kracht van de planten er mooi in komt te zitten.

Wanneer je gal weer stevige vloeistof produceert, kunnen alle voedingsstoffen, ook die lastige vitamines B en D, weer goed opgenomen worden in je darmen. Je hoeft je B12 (of vitamine B of D) niet eens aan te vullen dus. Geen injecties nodig, geen operaties, geen levenslange pillen of weet ik veel wat nog meer.

Hoe werkt dat? Je hebt maar één flesje hiervan nodig, want dan is je gal weer aangesterkt en maakt die de galvloeistof weer mooi krachtig. Het is een flesje van 25 ml met al gemengde tinctuur, die je zo met het bijgevoegde pipetje kunt innemen. De prijs is 5 euro exclusief verzendkosten. Dat zijn 3 postzegels (momenteel 2,56 euro), want het flesje kan door de brievenbus. http://www.goudenera.nl/index.php/nl/ziektes/zo-vul-je-een-b12-tekort-snel-en-eenvoudig-aan
 
Soms zijn zaken gemakkelijk op te lossen, dat blijkt uit dit artikel over b12 tekort bij ouderen.

Een nieuwe studie roept op tot onderzoek naar B12-tekort bij opname van ouderen 65+ in verpleeghuizen, als maatregel tegen daarmee samenhangende gezondheidsproblemen. Onderzoekers van de Universiteit van Waterloo en de Schlegel Universiteit van het Waterloo Research Institute for Aging ontdekten dat overwogen dient te worden om een B12-onderzoek in te stellen voor ouderen in langetermijn zorginstellingen in Ontario, omdat de huidige staat van het B12-niveau bij ouderen dat nodig maakt. Om een effectieve behandeling mogelijk te maken zou bij opname een screening moeten plaatsvinden.

http://www.leefbewust.com/2016/nieuws/senioren_b12.html

Vitamine B12 is betrokken bij veel processen in het lichaam en kan met name door medicatie maar ook door toxines worden verlaagd, daarnaast kan de opname in de dunne darm een probleem worden als er problemen zijn met de aanmaak van een stof in de maag zelf.

Je ziet dat toxines naast B12 ook steeds meer gelinkt worden aan verstoringen in de zwangerschap zoals deze week weer een bewijs voor de relatie tussen luchtvervuiling en vroeggeboortes. http://www.leefbewust.com/columns/290116.htm

 
Mijn bloedwaarde voor B12 zit op 1302pmol/L. Zo zie je maar dat door het slikken van supplementen men ook teveel kan binnen krijgen. Wat dit voor gevolgen heeft weet ik -nog- niet. Hele internetpagina's roeptoeteren dat het niet erg is om hoog te zitten, maar daar geloof ik niet in want er moet een balans zijn.
 
Heksje,
Het B12 gehalte in je bloed zegt helemaal niets over de B12 opname in je weefsel of op cel-niveau.

https://b12researchgroup.wordpress.com/
 
Terecht opgemerkt, Femke.

Ik zet de relevante citaten er even bij voor het geval Sharro moest meelezen.

Controle van vitamine B12 tijdens behandeling
NHG: “Controle tijdens de behandeling wordt over het algemeen als weinig zinvol beschouwd.” Dit onderstrepen wij, aangezien de biochemie snel herstelt. De klinische verschijnselen daarentegen, lopen vaak achter op het biochemisch herstel (vergelijkbaar met de behandeling van de schildklier), wat er toe leidt dat een eenvoudig en relatief onschadelijke behandeling vaak vroegtijdig wordt gestaakt door vermeende ‘te hoge waarde serum B12′. De Nederlandse Gezondheidsraad (2003) heeft geen bovengrens aan de inname van vitamine B12 gesteld aangezien de angst voor overdosering ongegrond is. Als de oorzaak van het B12-tekort niet is weggenomen mag de behandeling nooit worden gestaakt (Russcher, 2012; Reynolds, 2006; S. P. Stabler, 2013).

Er is veel literatuur die wijst op afwezigheid van anemie bij een vastgesteld vitamine B12-tekort. Het NHG geeft zelf aan dat er in 20- tot 30% van de gevallen géén anemie aanwezig is. Uptodate.com heeft het zelfs over 70% (Schrier, 2014). Er is vanaf 1905 (Langdon, 1905) legio literatuur verschenen die dit feit onderschrijft. Aan het klassieke hematologisch beeld gaat een lange klachtenreeks vooraf ( McAlpine, 1929; Nieweg, 1953; de Natale, 1941; MacDonald Holmes, 1956; A. D. M. Smith, 1960; S. Stabler et al., 1990; Velde, 1967; Lee et al., 2005).

Uit het nieuwe, nog ongepubliceerde onderzoek onder de Rotterdamse bevolking blijkt ook dat in totaal niet meer dan 6% van de gevallen een vitamine B12-deficiëntie wordt gevonden in combinatie met een verhoogd MCV (Tabel 2) en in 2013 20,6 % van de mannen en 15,6 % van de vrouwen een B12-tekort (serum B12 < 148 pmol) wordt gevonden in combinatie met een verlaagd HB (Tabel 3). Dit komt ook overeen met de cijfers van Uptodate.com (Schier, 2014).

Vitamine B12-deficiëntie is niet ‘een vitamientjesprobleem’ maar een absorptie-ziekte met een ingewikkeld onderliggend metabolisme en met een atypisch klachtenbeeld. Er moet nog veel onderzocht worden, maar patiënten wegsturen met een pil waarvan de werking is gestoeld op flinterdun bewijs, om hen na drie maanden te verwijzen naar een kliniek voor onbegrepen klachten (onder het mom van ‘het is nog niet is bewezen, dus het zit tussen uw oren’), lijkt ons wetenschappelijk gezien niet de juiste benadering. Vanwege de zeer ernstige gevolgen voor de patiënt is dat een kwalijke zaak. Ook een goede differentiaaldiagnose bij ziektebeelden met (duidelijke) neurologische en neuropsychiatrische klachten lijkt ons geen overbodige luxe (Berryet al., 2003; Burns, 1998; Dommisse, 1991; Erol, Alehan, & Gümüs, 2007; Evans, 1983; Hemmer et al., 1998; Jewesbury, 1954; Sahoo, Avasthi, & Singh, 2011; Silver, 2000).
 
Het B12 gehalte in je bloed zegt helemaal niets over de B12 opname in je weefsel of op cel-niveau.

Inderdaad, maar als er eerst een waarde wordt gemeten van minder dan 300 en nu meer dan 1300 pmol/L dan geeft dit toch aan dat er een verhoging is en dat er ergens veel B12 moet zwerven. Ik vind zo'n hoge waarde toch ook geen prettig idee.
 
@ Heksje

Hier toevallig net mijn aantekeningen m.b.t. het boekwerk van Pacholok aan het opbergen geweest en deze nog eens ingekeken.

Hierin staat o.a. beschreven dat neurologische afwijkingen zich al voordoen tussen serum B12 niveau van tussen 200 en 450 pg/ml. Deze zijn niet in 1,2, 3 opgelost en er is altijd een onderliggende verklaring voor een B-12 tekort die eerst dient aangepakt te worden. Het meest kundig hierin zijn integrale artsen die alle lichaamsprocessen en lichaamsklachten in samenhang bekijken.

Tevens is bloedonderzoek niet de meest betrouwbare variant van het in kaart brengen van de B-12 waarde. Meer hierover zie de site van stichting B12 tekort die nader op deze materie in gaat.
http://stichtingb12tekort.nl/wp-content/uploads/2014/10/nhg-standpunt_vitamine_b121.pdf

Er is niemand die je zegt dat je een te hoge dosering aan B12-suppletie dient in te nemen. Het komt erop neer dat men de goed opneembare vormen aan B12 t.w. methylcobalamine en adenosylcobalamine dient te suppleren en dat kan ook in de onderhoudsdosering van b.v. 1000 mcg per dag.

Mijn zoontje neemt trouwens de onderhoudsdosering en gaat nog altijd vooruit. Dit nemen we o.a. waar aan de hand van zijn cognitieve functies en uithoudingsvermogen. De ontwikkelingsachterstand op visueel vlak is hij trouwens aan het inlopen. In het geval de inname met b.v. 1 of 2 dagen gestaakt wordt, zie je in zijn geval de fitheid en alertheid afnemen.

Van de ene op andere dag volledig met B-12 suppletie stoppen is vind ik om reden van het cruciale belang van deze vitamine voor de cognitieve functies niet raadzaam. Vandaar dat ik voorstander van de onderhoudsdosering ben.
 
Er is niemand die je zegt dat je een te hoge dosering aan B12-suppletie dient in te nemen. Het komt erop neer dat men de goed opneembare vormen aan B12 t.w. methylcobalamine en adenosylcobalamine dient te suppleren en dat kan ook in de onderhoudsdosering van b.v. 1000 mcg per dag.

Klopt dat niemand dat zegt. Ik vermoed dat mijn bericht verkeerd wordt begrepen. Wat ik bedoel te zeggen is dat men dus ook kan over-suppleren.
 
Sinds dik een jaar gebruik ik vitamine B12. Mijn waarde zat aan de ondergrens. Tot vorig najaar via injecties en omdat resultaten uitblijven ben ik overgestapt op een kuur met de Sanacor Power smelttabletten van Hans Reijnen. Na vier maanden nauwelijks tot geen resultaat ben ik omstreeks februari aan het einde van de kuur gestopt. Begin juni ben ik hals over kop weer begonnen, ook met de magnesium. Ik testte in het alternatieve circuit op ernstige tekorten en kreeg het advies weer te beginnen met Sanacor Power tabletten, om de andere dag een dubbele dosis. Zo gezegd zo gedaan.

Mijn klachten bleven desondanks onverminderd bestaan. Al snel kreeg ik ook last van ernstige krampen. Dan eens in mijn voeten, onderbenen en zelfs gezicht, buik, duim, pink en bovenbenen. Via de huisarts nog eens bloed laten prikken, omdat we hiervoor geen verklaring hadden. Vandaag de uitslag opgehaald. Mijn bloed is op alle punten perfect in orde. Alleen valt één ding op: mijn B12 niveaus zijn maar liefst 3x het toegestane maximum (tussen de 1400 en 1600, terwijl tussen 300 en 600 normaal geacht wordt)! Nu van de huisarts het advies de inname te minderen tot 3 x per week ipv dagelijks.

Ik voel me soms net een trekpop. Mijn vertrouwen in zowel het "traditionele" als het "alternatieve" circuit is weg. Ondertussen heb ik nog steeds dezelfde klachten als voordat vitamine B12 ter sprake was, letterlijk alle klachten die in verband worden gebracht met een vitamine B12 tekort. Als ik dat aanhaal dan wordt het al snel op mijn traumatische geschiedenis verhaald. Ik vind dat nogal kort door de bocht. Na 28 jaar kreeg ik tenslotte vorig jaar ook een diagnose van vergevorderde endometriose, terwijl ook die klachten al die jaren onterecht onder "psychisch" en "hypochonder" gecategoriseerd zijn. Ik geloof zeer zeker dat mijn fysieke klachten verband houden met trauma's, maar ze bestaan wel en zijn heel fysiek aanwezig!

Wat is jullie visie? Ik weet het niet meer. Ik eet al hyper gezond en heb mijn levensstijl bijgeschaafd waar mogelijk en mijn klachten worden alleen maar erger in plaats van minder!
 
Alethea,

Je weet dat ik een hekel heb aan de 'tussen de oren-maffia', maar ik vrees dat de hoofdoorzaak toch echt psychosomatisch is. Door jouw traumatische geschiedenis gaan jouw cellen op slot, waardoor ze te weinig voedingsstoffen opnemen en je fysieke klachten ontwikkelt.

Is het toeval dat je klachten hebt die toe te schrijven zijn aan B12-tekort? B12 is van cruciaal belang voor je ZENUWstelsel! Jouw zenuwstelsel is structureel overprikkeld, zie het als een voortdurende kramp waarin je verkeert.

Naast magnesium raad ik je ook aan om vit. C en gelatine te supplementeren. Maar dat is slechts het fysieke, je zult ook echt met het energieke deel aan de slag moeten.

Mike
 
Mijn B-12 is onlangs nog gemeten en is goed. Sindsdien gebruik ik geen extra B-12 omdat het op is.
Ik vraag me af of ik dan definitief kan stoppen of moet ik het af en toe nog laten controleren?
Hoe doen anderen dat?
In mijn geval denk ik B-12 cruciaal voor je zenuwstelsel? Terwijl mijn dikke darm voor een groot gedeelte op non-actief staat en ik die in goede conditie wil houden. Dan zou de conclusie moeten zijn: blijf B-12 gebruiken. .
 
Goed dat je bevestigt dat door zulke traumas cellen afsluiten. Dat vermoeden had ik ook, maar die link wordt in de reguliere gezondheidszorg niet echt gelegd (het is óf psychisch óf lichamelijk).
Er is nog een derde factor die meespeelt, namelijk het sociale. Helaas ligt dat niet alleen aan mezelf. Verslaving is op mij niet van toepassing, maar de moraal van het verhaal is zeer van toepassing.


 
Daar heb je al eerder over geschreven. Dat was als ik het me goed herinner in Belgie, daar was je persona non grata toch? Maar wat heeft dat met alcohol en ongeboren leven te maken?

Mike
 
Je hoeft niet alles hier openlijk te delen als je daar geen behoefte aan hebt, gezien het gevoelige karakter van de informatie. Mijn advies is: tel je zegeningen. Het verleden kan niet meer ongedaan gemaakt worden en je 'lot', je toekomst, kun je zelf bepalen door de keuzes die je in het heden maakt. Je hebt kinderen, toch? Je bent nu hier in NL en wat er ook gebeurd is ligt achter je, terwijl er nog veel mooie dingen voor je liggen, als je de geschiedenis kunt laten voor wat deze is en niet je huidige doen en laten laat bepalen.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.680
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan