b12

Dit is de grootst mogelijke flauwekul, opnieuw veganistische pseudowetenschap. Ook die Zweed kletst uit zijn nek. Het enige wat klopt is dat B12 een gevolg is van bacteriele omzetting. De mens is hier echter niet erg goed in en evenmin in het zelf aanmaken van K2, ook een bacterieel proces. Plantenetende dieren, daarentegen, zijn hier erg goed in. En daarom hebben wij mensen deze dieren altijd het voorwerk laten doen, zodat wij deze voedingsstoffen, evenals vele andere voedingsstoffen, kant en klaar konden consumeren in de juiste omzetting en concentratie.

Veganisten hebben nog wel eens de neiging om zich te vereenzelvigen met de spijsverting van herbivoren. Als voorbeeld nemen ze vaak een gorilla, omdat deze vegetarier is en bijzonder sterk en tevens fysieke gelijkenis vertoont met ons mensen. Niet alleen is dit verkapt darwinisme ('de mens is van de aap afkomstig'), maar daarnaast gaan ze volledig voorbij aan het totaal verschillende spijsverteringsstelsel van een gorilla. De mens is geen gorilla en hij is ook niet afkomstig van een aap, punt!

Mike

 
sommige planten hebben van nature een hoog gehalte aan componenten die voor aanmaak van vitamine B12 zorgen; bijvoorbeeld peterselie, frambozen, gist, tempeh, smeerwortel en zeewier.

Ik dacht wat meer hiervan te eten maar als dat ook onzin blijkt...

Wel lastig want deze informatie lijkt heel betrouwbaar... :(

enne ik eet vlees hoor!

Uit eigen test (kinesioligisch) bleek dat ik laag zit in zowel B11 (foliumzuur) als B12. Ga eens kijken wat voor mijn lijf het beste werkt om aan te vullen. Mijn gevoel zegt dat het tevens te maken heeft met tekort maagzuur. Hoe werken die samen? B12 en maagzuur.

 
Toch heeft Mtje wel een beetje gelijk.

Volgens een artikel van Fonteine "Lupine bevat van nature vitamine B12 dat echter niet door het menselijk lichaam kan worden opgenomen"

 
Quote:
Volgens een artikel van Fonteine "Lupine bevat van nature vitamine B12 dat echter niet door het menselijk lichaam kan worden opgenomen"


In 1 woord: bullshit. De B12 in planten is een analoge vorm die niet alleen niet opneembaar is voor het menselijk lichaam, maar zelfs de opname van dierlijke B12 verhindert! Laatst hoorde ik nog een verhaal van een vegetarier die B12-injecties krijgt vanwege een ernstig B12-tekort. Helaas overkomt het ook vleeseters, omdat we te maken hebben met een epidemie van maagzuurtekort a.g.v. verzwakte bijnieren.

Mike

 
Ok, dus ik begrijp dat als gevolg van minder maagzuur de B12 die in het voedsel zit moeilijker opgenomen kan worden? En blijkbaar is B12 afhankelijk van het maagzuur. Minder maagzuur, minder efficiente opname. En dat zal natuurlijk niet alleen gelden voor B12, maar blijkbaar is dat wel een vitamine waar het snel mis gaat.

En, is het dan wel zo verstandig om chlorella- en spirulinapoeder in mijn smoothies te mikken? Immers, daar zit die analoge plantaardige B12 ook veel in en dat zou weleens meer schade kunnen geven dan dat het heling (binding aan zware metalen) oplevert.

 
@Pike
Quote:
Het zit uitsluitend in dierlijke voedingsmiddelen.


betekent dit, dat de B12 in Inca bessen ook niet opgenomen wordt?

Quote:
De Inca bes

De inca bes is familie van enkele andere uit Zuid-Amerika afkomstige planten, zoals de tomaat, aardappel en aubergine. Deze veelomvattende familie wordt ook wel de nachtschadefamilie genoemd. De bessen zijn geel of oranje gekleurd en ongeveer 1,5 tot 2 cm in doorsnede. De vrucht zelf wordt omringd door bruinig gekleurde schutbladeren die de verse bessen een decoratief uiterlijk geven.

Voedingswaarde

De voedingswaarde van Inca bessen is enorm hoog. De bessen zitten vol met dagelijks benodigde vitamines zoals vitamine A, vitamine B1, B2, B6 en B12 en vitamine C. Verder bevatten ze thiamine, belangrijk bij de koolhydraatstofwisseling, fosfor en calcium voor sterke botten. Ook vitamine P oftewel bioflavonoiden zijn in een hoge mate aanwezig. Bioflavonoiden hebben een sterke anti-inflammatoire en antivirale werking. De Inca bessen zijn daarnaast ook nog rijk aan eiwitten, de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam.

Voedingswaarde gedroogde inca bessen per 100 g:


  1. Voedingsvezels 22,2 g


  1. Energiewaarde Kcal 397


  1. Vetten 8,4 g


  1. Koolhydraten 62,5 g


  1. Eiwitten 6,8 g


Inca bessen; gezond en voedzaam superfood <<link

de Goudbes <<link Wiki

Mike,

volgens bovenstaande behoort de Inca bes ook tot de familie van de nachtschades

in dit topic Neurotoxines in nachtschades zei jij van niet, dus wat is nu waar?

 
Het B12 gehalte in je bloed zegt helemaal niets over de B12 in je weefsels .

Eigenlijk kun je B12 niet eens goed bepalen omdat bv een hoog folium de hele boel scheef trekt .

 
Quote:
betekent dit, dat de B12 in Inca bessen ook niet opgenomen wordt?


Inderdaad wordt de B12 in deze bessen niet opgenomen.

Quote:
volgens bovenstaande behoort de Inca bes ook tot de familie van de nachtschades

in dit topic Neurotoxines in nachtschades zei jij van niet, dus wat is nu waar?


Klopt. De Inca-berry is wel degelijk een nachtschade en ik had het dus bij het verkeerde eind.

Mike

 
Quote:
Inderdaad wordt de B12 in deze bessen niet opgenomen.


.....maar het zit er wel in??

 
Quote:
Volgens een artikel van Fonteine "Lupine bevat van nature vitamine B12 dat echter niet door het menselijk lichaam kan worden opgenomen"


Was dus geen bullshit :? Kunnen we deze discussie afsluiten en als vegetariers aandragen vit B12 uit hun voeding te halen dat dit wel bullshit is :)

 
Woooow wat een fantastische lijn is dit! Ik wil jullie allemaal bedanken voor de enorme hoeveelheid informatie ik hieruit gehaald heb, en daardoor weer zo veel mensen op weg kan helpen! Deze hele site is g e w e l d i g!!

 
Quote:
Why is vitamin B-12 as a supplement or additive dangerous?

Many Universities have published articles on the ability of Vitamin B-12 to convert mercury vapor into the much more deadly "Methyl mercury". Methyl mercury knows no barriers, and creates far more havoc than other mercury chemicals, because of its ability to travel anywhere in the body without inhibitions. Sometimes the effects of high doses of Vitamin B-12 (over 50 micrograms) take months to correct.

http://www.hugginsappliedhealing.com/faqs.php

 
Gras zit er ook vol mee maar niet voor ons .

Een koe eet gras en dus kobalt zet het om in B12 .

Vervolgens eten wij de koe . :wink:

 
Heb van de week de uitslagen binnen gekregen van mijn reguliere dokter. B12 laag, 117. Moet nog op gesprek erover bij de huisarts. In het kader van mijn burn-out een half jaar geleden, verklaart het veel. Maar ook veel vragen. Ik heb dan wel een anderhalf jaar geen vlees gegeten, maar toch wel veel volvette kaas, eieren, vis en volle (rauwe)melk. Boter en vet altijd al veel (cholesterol heel keurig laag, dat dan weer wel :))

Dus vragen te over. STress leidt tot burn-out, maar vitamine B12 tekort leidt tot allerlei neurologische klachten, dus wat was er nu eerst?

En vooral; hoe los ik het op. Er staat nu 2 keer per week (biologische) kalfslever op het menu, ik at altijd al veel bokking en makreel en mosselen stonden al wel redelijk vaak op het menu, maar nu iedere week.

Maar ik heb toch vragen over hoe dat kan, zo'n laag vitamine b12 met mijn eetpatroon. En dat vegetarische geleuter wat ik van veel mensen hoor, dat geloof ik niet. Je kan niet in 1 jaar zo laag in je vitamine B 12 zitten als je een jaar geen vlees eet, maar wel melk, eieren, kwark, kaas en vis eet.

En wát er aan te doen? Ik neem al appelazijn, maar dat doe ik 1 keer per dag ofzo. Hoe weet ik of ik maagzuur tekort heb. Hoe controleer ik dat?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan