b12

Als je b12 zo laag is en er sprake is van een burn-out kun je er al van uit gaan dat je maagzuur tekort hebt. Je eten vloeibaar maken, dus soep en stoofpotten en misschien aan de maaltijd gefermenteerde groenten/bietenkvass toevoegen. Voor iedere maaltijd appelazijn met sole drinken.

 
ik heb ooit eens een recept voor bietenkvass gezien maar dat zag er niet echt lekker uit. Iemand daarvoor een goed recept?

 
B12 wordt door bepaalde bacteriën gemaakt. In onze darmen wordt het ook door bacterie aangemaakt, alleen voorbij het punt waar het opgenomen kan worden. Bij veel dieren is dat beter geregeld.

B12 heeft maagzuur, waar de intrinsieke factor in zit, nodig om opgenomen te kunnen worden; bij weinig maagzuur dus ook slechte opname van B12.

Normaal heb je voor jaren reserve in je lichaam, vooral in de lever. Veganisten doen er dan ook jaren over om er problemen mee te krijgen.

Bij slechte opname dus zorgen voor meer maagzuur door minder stress. Waarom stress tot burn-out leidt, komt o.a. doordat het de spijsvertering zowat plat legt. Stress was er dus net iets eerder.

Appelazijn neem je voor elke maaltijd waar eiwitten in zitten, dat werkt het best.

Om te controleren of je genoeg maagzuur aanmaakt ga je een eiwit rijke maaltijd nemen, bijvoorbeeld 6 eieren, een groot stuk vlees. Je merkt dan aan je spijsvertering wel of die goed verloopt. Gerommel in je buik, winden laten, slechte en of stinkende ontlasting zijn dan aanwijzingen van te weinig maagzuur. Zoiets moet je wel een paar keer proberen, soms vallen dingen samen die je op het verkeerde been kunnen zetten.

 
Gerard, dankje. Ik had, toen ik na een jaar weer met vlees startte, deze problemen wél (darmen, pukkels, obstipatie). Maar nu eigenlijk niet meer. Ik drink iedere dag rauwe melk (niet zo heel veel, kwart liter), eet volvette kwark, kaas, bokking, vaak een ei of eieren en vlees of vis 's avonds. Begeleid met groente en fruit. Heb nu geen darmproblemen of last van gassen of iets dergelijks.

 
Dan lijkt het mij dat je voldoende maagzuur aanmaakt. Is dat in 2 maanden goed gekomen? Ben benieuwd hoe dat verlopen is en wat je er aan gedaan hebt!

Ik zou fruit flink minderen en geheel apart van andere dingen nemen. Tenminste een half uur voor een maaltijd, minimaal 3 uur er na. Groente heel goed koken. Ik smoor groente vaak eerst in kokosolie, als die er goed doorheen geroerd is, een scheut water er bij en de deksel op de pan. Koolsoorten worden extra lekker als je ze een beetje bruin aanbakt, daarna water erbij en de deksel op de pan.

 
ik wilden de methylcobalamine bij ron fonteine bestellen:

http://www.leefbewust.com/webwinkel...en/b12-methylcobalamin-1000-mcg-90-tabletten/

maar ik wacht het bloed onderzoek van mijn vader even af dus ik zocht indertussen maar wat andere merken.

deze gevonden, stuk goedkoper maar is het ook net zo goed..:

http://www.vitaminesperpost.nl/vitamine-b12.html?gclid=CPn4kfmNy7wCFYWWtAodjCQAcw

maar hier staan een aantal toevoegingen bij, bij die van Ron staat er niks bij, weet iemand wat daar voor hulp stoffen in zitten? ik kon op zijn site geen mail adres vinden om het hem zelf te vragen.

verder vond ik deze ook net:

http://www.ergomax.nl/vitamine-b12-spray-methylcobalamine?gclid=CMbLn92gy7wCFYjLtAodhiUABQ

een spray, zonder troep er in volgens mij.

twee sprayen is ook 1000mcg, er zitten 175 sprayen in en 2 flesjes voor 16 euro is dan niet duur!

wat vinden julie van deze spray dan? en anders van de andere links?

 
maarten, in de spray zit:

kaliumsorbaat:

Quote:
E202 – Zeer gevaarlijk

Kaliumsorbaat, synthetisch conserveermiddel, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: Gaat een chemische reactie aan met andere nitraten, veroorzaakt geboorteafwijkingen, astma, netelroos, neusverkoudheid, darmstoornissen.


plantaardige glycerine:

http://www.canadavapes.com/health/vegetable-glycerin-safety.html (gaat over glycerine in e-sigaretten, maar de effecten van het stofje in het algemeen staan onderaan de tekst beschreven.)

De tabletten van vitaminesperpost:

sorbitol:

Quote:
Aspartaam wordt in verschillende onderzoeken een welbekend zenuwgif genoemd. Zoetstoffen in dieetproducten mag je nooit lang gebruiken. Sorbitol (o.a. om Bional -producten) is een voorbeeld. En natuurlijk sacharine. Het brengt onder anderen de darmen in de war. Het staat netjes op de verpakking. Maar er zijn nog meer zoetstoffen, zoals aspartaam (NutraSweet en Equal), cyclamaten, Sucralose, Splenda, Acesulflaam K (Sunette). Het is populair bij fabrikanten die het in hun voornamelijk lightproducten, light softdrinks, dieetproducten en zogenaamde suikervrije producten, doen. Er staat geen waarschuwing bij. Al die producten verstoren functies in je lichaam.


stearinezuur:

Quote:
E570 – Verdacht

Stearinezuur, antiklontermiddel, technisch hulpmiddel, hulpmiddel voor kleurstoffen, kan van dierlijke afkomst zijn of van transgene (gemanipuleerde) gewassen zijn gemaakt, wordt gebruikt als weekmaker in kauwgom, zetpillen en cosmetica, wordt vaak als veilig beschouwd maar omdat je niet kan weten of de dierlijke of de transgene versie van dit additief is gebruikt is het verdacht, verder is er een licht risico voor allergieën.


citroenzuur:

Quote:
E330 – Veilig

Citroenzuur, plantaardige of synthetische anti-oxidant, dit product wordt als veilig beschouwd.


magnesiumstearaat:

Quote:
Potentially Harmful Effects of Magnesium Stearate

Magnesium stearate is formed by adding a magnesium ion to stearic acid. The compound has lubricating properties, which is why it's often used in the making of supplements, as it allows the machinery to run faster and smoother, and prevents the pills or capsules from sticking to each other.

However, previous research has shown that stearic acid suppresses T cells—your natural killer cells—which are a key component of your immune systemi. According to that study, stearic acid causes the collapse of cell membrane integrity—an effect that was found to be time and dose dependent—which, ultimately, can destroy cell function.

In my view, if you're taking a supplement, making sure it's a high quality, natural food-based supplement that does not include potentially harmful fillers and additives such as magnesium stearate.


http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/06/23/whole-food-supplement-dangers.aspx

Brian

 
bedankt Brian.

ik dacht er zit niet veel in die spray en was in de veronderstelling dat deze paar toevoegingen niet zo erg waren.

is er ergens een site of pdf met een kritische kijk op E nummers en dergelijke?

ik heb nu de mail van ron, en zal hem vragen wat de toevoegingen zijn in zijn product.

toevoeging:

is is sorbitol een aspartaam gelijke dan?

 
Er zijn veel meer aandoeningen die toe te schrijven vallen aan een mogelijk vitamine B12-tekort. Hieronder vallen o.a. ook MS, dementie, ziekte van Parkinson, hartaandoeningen, trombose en een groeiachterstand bij jonge kinderen.

Het B12 tekort manifesteert zich niet altijd op dezelfde manier. De bijbehorende klachten zijn niet in elk geval hetzelfde. Vandaar dat de diagnose aan de hand van bloedanalyses, MMA-test en intrinsieke factortest niet altijd vast te stellen valt.

Er zijn verschillende gradaties in de mate van het tekort en om deze reden wordt niet iedereen met een B12-tekort aan de hand van een bloedserumanalyse, MMA-test, Actief B12 test en intrinsieke factoranalyse opgespoord.

Meer hierover zie :

http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/oorzaken.php

De klachten kunnen zich in verschillende varianten manifesteren.

Meer hierover zie :

http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/symptomatologie.php

https://www.vitamineb12nu.nl/vitamineb12-tekort-symptomenlijst.php

Wat zijn de symptomen van vitamine B12-tekort?

Hieronder volgt een overzicht van diagnostische criteria van huisarts Hans Reijnen, met enkele aanpassingen. Reijnen onderscheidt A-criteria, die sterk in de richting van een vitamine B-12 tekort wijzen, en B-criteria, die minder specifiek zijn.

Er kunnen ook andere oorzaken een rol spelen. Uiteindelijk geeft de combinatie van klachten en bloedbepaling de doorslag.

A-criteria

• Moeheid (Chronisch Vermoeidheids Syndroom)

• Cognitieve hersenfunctiestoornissen: concentratiezwakte geheugenzwakte en/of

woordvindingsstoornissen

• Allergische klachten en/of auto-immuunproblemen

• Problemen in de afweer (immuunsysteem) als terugkerende infecties

• Huidproblemen als slecht genezende wondjes, ontstekingen

• Bloedarmoede, slecht reagerend op ijzertoediening

• Tandvleesproblemen

• Krachtsvermindering in armen en benen

• Prikkelingen, tintelingen, gevoelloosheid

• Incontinentieproblemen door slecht functionerende zenuwen

• Psychische/ psychiatrische problemen: dementie, psychose, autisme

• Snelle progressie/of ontstaan van hart- en vaatziekten door verhoogd homocysteinemie

B-criteria:

• Haaruitval, slijmvliesproblemen (mond, tong, slokdarm en maag)

• Gevoelsstoornissen: doofheid, tintelingen,prikkelingen in handen, voeten en of de tong

• Spiertrekkingen (kan ook veroorzaakt zijn door magnesiumtekort)

• Verlies van eetlust

• Verlaagde vruchtbaarheid bij mannen als vrouwen

• Depressiviteit, depersonalisatie (verward, onverschillig, apathisch, afwezig)

• Visusklachten door ontsteking of achteruitgang van de oogzenuw

 
Bo Baden (van vitamineb12nu.nl) bedoelt het vast goed en hij kan het mooi brengen, maar ik vraag me af of die b12 pillen wel helemaal zo onschuldig zijn. Ik heb ze een paar weken geslikt en kreeg er een dramatisch slechte huid van. Ik kan mensen met een b12 tekort adviseren voor de weg van de lange adem te gaan en dat is: leverreinigingen doen a la Andreas Mortiz (ik lijk wel een gebroken plaat).

 
@ Zon

In de eerste periode treedt er bij inname van B12 een ontgiftingsreactie op. Er wordt geadviseerd om in die periode voldoende water te drinken.

Ook bij een inname in lage dosering kan er huiduitslag ontstaan.

Volgens de stichting B12 tekort is er geen reden tot bezorgdheid. Meer hierover zie volgend artikel

http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/behandeling-met-hoge-doseringen-vitamine-b12-vrees-voor-overdosering-is-ongegrond/

 
@ Vivianne

Ja, ik weet dat ze dat zeggen (ontgiftingsreactie), maar ik geloof er niet in. Maar ik ben dan ook niet iemand van de quick fix.

 
Cichorei in het weidemengsel zaaien scheelt ook veel. Dat heeft een lange penwortel en is hiermee in staat om o.a. Cobalt weer in omloop te brengen in de bouwvoor

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.194
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan