Ademhaling

Moeilijk te zeggen, het is stukken minder koud dan van de winter, dus mijn handen en voeten zijn so wie so minder koud ;) . Ik heb de indruk dat het wel wat verbeterd is.

 
@ Mack,

Goed idee, ik ga er eens een aantal bekijken vandaag :)

@ Jenneke,

Ik dacht dat je er al langere tijd mee bezig was, dus misschien had je deze winter ook al gemerkt dat de koude handen en voeten een stuk minder waren.

Dit vind ik een interessant punt, want als koude handen en voeten minder worden of zelfs helemaal verdwijnen betekent dit dat er meer zuurstof naar de cellen gaat, de doorbloeding verbetert, en dat de schildklier/bijnieren aan het helen zijn.

Sorry dat ik steeds allemaal vragen op je afvuur, maar volgens mij ben jij de enige op dit forum die actief met de Buteyko-methode bezig is. Dus hier nog een paar vraagjes :wink:

- Merk je na verloop van tijd dat je ademhaling automatisch goed gaat? Of moet je echt dagelijks blijven oefenen, je steeds bewust zijn van je ademhaling en dit weer aanpassen?

Ik kan me op dit moment nog niet voorstellen dat 3-4x per minuut ademhalen ooit mijn "normale" ademhaling gaat worden.

Maar ik ga het wel proberen natuurlijk :D

 
Wel apart hoe er steeds tegenstrijdigheden zijn. Ik heb me een beetje verdiept in transformational breathing en een aantal ademsessies gedaan. Dit heeft mij erg geholpen, terwijl het denk ik juist het tegenovergestelde is van die Buteyko-methode.

 
Jenneke, nog wat vragen als je het goed vindt. Hoe vaak adem jij per minuut? Er wordt gezegd dat diep ademhalen niet goed is maar rustig wel. Ik zie het verschil nog niet helemaal. Ik haal rustig en ontspannen adem maar in dat tempo zit ik op zo'n 5 seconden per ademhaling, oftwel 30 keer per minuut. Grofweg dan he. Ik heb het idee dat mijn ademhaling wel in orde is alhoewel zich dat niet vertaald in mijn cp want ik kan gewoon erg slecht tegen zonder adem zitten. Ik heb geen probleem met mijn adem inhouden maar na mijn adem uitgeademd te hebben wil ik toch vrij snel inademen. Of dit juist een probleem is waar Buteyko op doelt zou kunnen maar verder voel ik geen probleem.

 
@Primal girl,

Transformational breathing ken ik niet, maar wat ik er van zag op internet vond ik nogal wollig. Buteyko onderbouwt zijn methode voor mijn begrippen wat duidelijker. Wat ik voor Buteyko vind pleiten: als je een keer een (inderdaad best prijzige) cursus hebt gedaan, heb je onbeperkt e-mail ondersteuning. En als je jaren later niet meer precies weet hoe het zat, kun je gratis een nieuwe cursus volgen. Bij mij op de cursus zat een mevrouw die 9 jaar geleden al eens een cursus had gedaan en zij mocht gratis meedoen. Volgens de Buteyko-juf hielpen andere ademhalingsmethodes wel, maar alleen tijdelijk, zodat je weer een nieuwe cursus moest gaan volgen (en betalen). Of dat zo is voor Transformational breathing kan ik niet beoordelen.

@Mack,

Hoe doe je dat, 5 sec per ademhaling en dan 30 keer per minuut? Zijn jouw minuten niet wat lang? :mrgreen:

Geen idee hoeveel ik per minuut adem; als ik op mijn adem ga letten, ga ik anders ademen. In ieder geval adem ik rustiger en "lager" dan eerst met minder lucht, en merk ik dat mijn stofwisseling is verbeterd, en dat ik me minder opgefokt voel. Verder slaap ik stukken beter.

Als je CP laag is, kan het zijn dat je per ademhaling veel meer lucht binnenhaalt dan nodig.

 
Je hebt gelijk Jenneke, mijn minuten zijn heel erg lang :D En ook heb je gelijk als je zegt dat je ademhaling anders wordt als je er op gaat letten.

Bedankt weer!

 
@Jenneke. Ik kan me voorstellen dat het wollig klinkt. Het kwam eigenlijk heel toevallig op mijn pad. Ik voel me er prettig bij en dat is toch wat telt. Ik heb geen hele dure lange cursus gedaan, maar een aantal losse sessies onder begeleiding.

 
@Jenneke,

Nog steeds bezig met Buteyko? En heb je ondertussen al een controlepauze van 45 seconden of meer?

Zijn er verder nog mensen die met de Buteyko methode bezig zijn en goede resultaten hebben?

 
@Janse,

Ik heb er zeker baat bij gehad, maar ik bleef steken rond de 40 seconden.

Aangezien ik maar bleef afvallen (15 kg in anderhalf jaar, BMI was onder de 18,5 gezakt) vond ik het tijd om even wat anders te proberen, maar ik doe nog steeds wel eens de wandeloefening, plak 's nachts mijn mond dicht en adem consequent door mijn neus.

Ik gebruik nu voedingssupplementen-op-maat en gelukkig ben ik nu weer een kilo of 4 aangekomen en mijn stofwisseling is nog weer wat verbeterd. Op mijn parkinsonsymptomen heb ik niet veel effect gezien, wel voel ik me stukken beter dan een jaar geleden.

Omdat ik gemerkt heb dat ademhaling heel belangrijk is, doe ik nu maar eens een poosje voor de variatie pipe breathing zoals hier beschreven, ter stimulering van de nervus vagus (doe je volgens mij ook bij Buteyko).

Heb jij nog geëxperimenteerd met Buteyko?

 
Jenneke,

Jammer dat je niet verder bent gekomen dan 40 (wat ook al een hele prestatie is). Ik heb er een tijdje wat mee geexperimenteerd, maar niet heel erg serieus, en had vooral niet de dicipline om er elke dag mee aan de slag te gaan.

Mijn cp ligt nu ergens tussen de 20 en 25. (dus zonder te oefenen).

Vanaf vandaag wil ik er eigenlijk eens serieus mee aan de slag gaan. Doel is dan om toch ooit de 60 seconden te halen. Gisteren een wandelingetje naar de stad gemaakt en tijdens het lopen een beetje geoefend. Tussen de 12 en 16 passen moet ik toch echt wel weer ademhalen, dus er is nog flink wat te oefenen. Volgens mij staat er in dat boekje van Buteyko dat sommige kinderen wel 300 passen kunnen doen zonder te ademen. Ik ben dan ook niet tot de max gegaan, maar ik gok dat ik niet veel verder ga komen dan 50 :D

Haha, het blijft toch wel een beetje vreemd om 's nachts je mond dicht te plakken met tape :lol: Toch ga ik het eens proberen. Waar heb je dit tape gekocht?

Ik zit net wat stukjes te lezen over "frolov breathing device". Ook interessant en schijnt zeer goed te werken icm buteyko. http://www.intellectbreathing.com/news/2011-02-23/

http://www.normalbreathing.com/frolov-breathing-device.php

 
@Janse,

Dichtplakken kan met Hansaplast soft of Leukopor, dat papieren spul.

Een stukje afscheuren van zo'n 6 cm, de bovenste 1/2 cm omvouwen en over je mond plakken. Lekker rustig voor de rest van de familie ;)

Door het omgevouwen randje kun je de pleister snel van je mond trekken, mocht je het benauwd krijgen. Het is de eerste twee nachten gek, en dan ben je er wel aan gewend.

Succes!

 
Quote:
Aangezien ik maar bleef afvallen (15 kg in anderhalf jaar, BMI was onder de 18,5 gezakt) vond ik het tijd om even wat anders te proberen


Je denkt dus dat je zoveel bent afgevallen door buteyko? Zou dat ook niet gewoon veel met je voeding temaken hebben?

 
Nee, ik ben niet afgevallen door Buteyko, maar het was wel de bedoeling dat het afvallen zou stoppen. Volgens de Buteykojuf zou het vanzelf goed komen, maar op een gegeven moment vond ik het mooi geweest en tijd voor wat anders.

Dat afvallen had niet met mijn voeding te maken, ik nam genoeg in, maar niet op.

Veel mensen met parkinson hebben ondergewicht of zijn zelfs ondervoed (20-25%).

 
@ diegenen die propageren 'hoe meer zuurstof in het bloed deste beter'...

dit is fout. Hoe meer zuurstof in je bloed deste slechter je kunt ademen.

Het gaat om balans. Zonder CO2 krijg jij geen zuurstof meer binnen.

Teveel van het goede is ook slecht, en daarentegen kun je ook nog zeggen dat CO2 ondanks dat het een 'afvalproduct' is, niet slecht is.

Het is een onderdeel van onze ademhaling en zonder gebeurt er niets.

 
Mike,

Meen je dat nou echt wat je daar zegt? Jenneke en ik proberen je dit al een hele tijd wijs te maken en hebben de website waar jij het over hebt al een aantal keren geplaatst.

Jij hebt co2 meerdere malen een afvalproduct van de ademhaling genoemd. Zuurstof moest je lichaam in en co2 eruit. Ook het bohr effect waardoor je dmv co2 meer zuurstof je weefsels in kunt krijgen is hier al vaker genoemd.

Jij vond dit echter onzin, bullshit etc.

En nu doe je ineens of je hele belangrijke informatie hebt gevonden? Heb je uberhaubt wel de vele berichten van Jenneke en mij gelezen?

Maarja, ben blij dat je er nu ook eindelijk achter bent dat co2 veel meer is dan een "afvalproduct" :wink:

 
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat deze info mij eerder onder ogen is gekomen, maar dat ik er kennelijk niet voor open stond. Bepaalde info komt pas binnen als je er goed en wel klaar voor bent, dat geldt voor mij net zo goed als voor jou en ieder ander. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen!

Weet je wat het ook is? Noch jij, noch Jenneke heeft een echte poging ondernomen om mij (en anderen) in eigen bewoordingen simpel en duidelijk uit te leggen wat het principe achter de Buteyko-methode nu werkelijk inhoudt. Als je iets niet in 3 zinnen kunt samenvatten, is het op z'n minst nodeloos ingewikkeld. Verwijzen naar links helpt dan niet, iemand als ik moet dit echt zelf doorgronden. Ik leg op dit forum ook voortdurend principes uit in mijn eigen woorden en gebruik weblinks daarbij ter ondersteuning. De taal die ik het beste begrijp is de taal die ik zelf spreek.

Nu ben ik hier inderdaad zelf op gestuit via een omeweg, door te Googlen op 'breathing' + 'CO2'. Dat gedeelte van de boodschap van Buteyko is inmiddels dus wel bij mij aangekomen, maar ik snap nog steeds niet waarom je oppervlakkig zou moeten ademhalen i.p.v. diep. Wie kan me dit nu eens en voor altijd helder en duidelijk uitleggen, zonder allerlei links te plaatsen?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.455
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan