Ik heb een paar dagen/nachten geëxperimenteerd met de Buteyko methode. Het lijkt een positief effect te hebben. Ik heb het boekje aangeschaft, waar vrij duidelijk in staat wat je moet doen. Heel kort door de bocht: middenrif ontspannen en zo min mogelijk ademhalen. Dus niet "hoog" ademhalen, wel een soort buikademhaling, maar heel subtiel (zoals bv een slapende poes).
Een paar interessante beweringen in het boek "Leef gezond, adem rustig":
[...] door te weinig CO2 in het bloed krijg je verstoringen van de stofwisseling en daardoor veranderen de reacties van het immuunsysteem. [...] Kooldioxide speelt een hoofdrol bij de verdeling van natrium en calcium binnen en buiten onze cellen, de productie van hormonen en hun fysiologische activiteit, en de processen van binding van calcium en ijzer door proteïnen. Als het kooldioxidegehalte daalt, wordt de minerale, elektrolytische samenstelling van het bloed veranderd om het verstoorde zuur-base evenwicht in het bloed te compenseren. Er bestaat ook een rechtevenredige afhankelijkheid tussen de concentratie van kooldioxide in het bloed en de intensiteit van de werking van de spijsverteringsklieren, alvleesklier, lever, enzovoort.
Verder kwam ik nog ergens tegen dat een laag CO2-gehalte in het bloed zou leiden tot verkramping van o.a. de galwegen.
Geen idee of het allemaal waar is, maar het klinkt mooi...
-