Ademhaling

Ik ken iemand van een C02 "fitness" skype kanaal en website die deze techniek gebruikt om van CO2 en water zelf extra energie te producren om een of andere rare manier. Hij hanteert het zogeheten orange butterplan waarmee hij genoeg aan zegt te hebben. Slechts een aantal rijpe sinsappals per dag en soms wat boter tegen de trek. Doet het nu al een jaar o_O http://nicholasdynesgracey.blogspot.com/ Erg knowledgable verder ook wat gezondheid en voeding betreft, al heeft hij mischien wat extreme perspectieven op dieet.

Ik zal hem mischien eens moeten vragen voor een duidelijke uitleg over die ademhaling, hier geeft een interview ergens op zijn website als het goed is http://nicholasdynesgracey.blogspot.com/

Peace

 
Nogmaals, het blijft me niet lekker zitten met die Buteyko. Ik betwijfel of je zoveel koolstofdioxide in je bloed hoort te hebben. CO2 is een afvalproduct van de ademhaling en horen we dus uit te ademen. De planten maken er weer zuurstof van en dat horen we in te ademen. Van kankercellen is bekend dat ze andersom werken: zij ademen CO2 in en zuurstof uit en fungeren dus in dat opzicht als primitieve plantencellen. Het is de combinatie van melkzuurfermentatie van glucose en de inademing van CO2 waardoor kankercellen verzuren. Beide zijn op te lossen door meer zuurstof toe te voegen aan de cellen en dus moet het bloed zo zuurstofrijk mogelijk zijn. Wij zijn op koolstof en zuurstof gebaseerde organismes, dat klopt, maar onze ademhaling is toch echt op basis van zuurstof in-koolstof uit.

Mike

 
mike ik ben as dinsdag in Nijmegen. wil je dat ik je het verslag dan breng? Veel van je vragen zullen dan worden beantwoord.

 
Bizzkwiekje,

Email me op westonprice.nl@gmail.com. Je zou trouwens ook de documenten kunnen inscannen en dan alsnog toesturen via email, bedenk ik me net.

Mike

 
@ M.G.K.

Wat jij beschrijft doet mij heel erg denken aan breatharians, waarschijnlijk gebruiken zij ook deze methode.

Ik probeer ook af en toe om mijn ademhaling te reguleren en na het uitademen even wachten voor ik weer in adem. Vreemd genoeg heb ik mijn hele leven al problemen met mijn adem inhouden. Bij de gastest in dienst ben ik de ruimte uitgerend :)

Mijn natuurlijke pauze is ongeveer 3 seconden, langer voelt niet natuurlijk.

 
hoi Mike we hadden al even kontakt. Je kunt me bellen tussen 5 en 7 uur, dan ben ik in nijmegen. Ik neem het verslag mee. Het heeft 250 blz dus het is een behoorlijkdik pak.

anders neem ik het vrijdag voor je mee naar de lezing. Ik hoor het wel.

 
@ Jenneke,

Hoe gaat het nu met de buteyko-methode? Is je controlepauze al erg gestegen?

En zijn er al meer verbeteringen met je gezondheid?

Evan

 
@ Evan,

Beetje late reactie, je vraag was me even ontgaan.

Het gaat goed, mijn controlepauze (CP) was flink gestegen, waarna ik een reinigingsreactie kreeg. Ik zit nu meestal tussen de 35 en 40, met uitschieters tot 50. Mijn spijsvertering werkt stukken beter. Mijn ontlasting en urine hebben een normale kleur (waren erg licht) en het voelt gewoon beter. Hier staat dat het immuunsysteem bij een CP van 25-30 Candida weg begint te werken - en daar had ik meer dan genoeg van. Koolhydraatarm eten hielp niet, Nystatine ook niet, dus hopelijk kom ik er nu eens van af.

Ik slaap ook weer stukken beter. Ik word wel eens wakker, maar dan draai ik me om en slaap weer lekker verder. Ik hoef 's nachts meestal ook niet meer naar de wc.

Verder lijkt het er op dat mijn parkinsonsymptomen ietsje afnemen. Mijn zus had me een maand niet gezien en zei dat ik soepeler liep - ondanks het feit dat ik net 4 1/2 uur in de trein had gezeten! Maar dat zijn heel subtiele veranderingen, dus hoe dat er op de langere termijn uit gaat zien kan ik nog niet zeggen.

Het lijkt er in ieder geval op dat de combi gezond eten - bewegen - goed ademen resultaat heeft!

 
Hey Jenneke,

Leuk dat je nog even reageert. Ik was het ondertussen zelf al vergeten :D

Ik blijf het toch wel interessant vinden, die buteyko. Aan de ene kant klinkt het zeer onnatuurlijk, maar aan de andere kant liegen de resultaten er niet om. En wie geneest heeft gelijk.

Volgens mij heb ik weleens ergens gelezen dat als je boven de 40 komt je van alle ontstekingsreacties af bent. En vanaf 25 tot 30 begint candida al weg te gaan. Dit vind ik toch een teken dat de methode wel degelijk MEER zuurstof toevoegt aan je cellen, candida en andere "badguys" zijn namelijk anaerobe. Ik zit ook nog steeds wel met schimmels. Voetschimmel is een probleem dat toch keer op keer weer terug komt.

Leuk dat het beter met je gaat, Jenneke. Oefen je het nog steeds een paar keer per dag? Of wordt het na lang oefenen echt je natuurlijke ademhaling??

 
Even het volgende: ik wil het hier even hebben over de verwarring van hyperventilatie met hypo's: mensen met hyperventilatie-achtige verschijnselen kunnen feitelijk op dat moment een hypo hebben eigenlijk die niet onderkend wordt.

Dalijk na de volgende quote mijn reactie op deze passage in het eerste bericht van dit onderwerp:

Quote:
Volgens Buteyko zitten veel mensen constant te hyperventileren. Door minder diep adem te halen zou het lichaam juist beter van zuurstof worden voorzien


Hier een willekeurige site over de verwarring hyperventilatie die feitelijk een hypo is:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=684996

Een naaste van mij heeft diabetes en zegt nu terugkijkend op haar leven dat de hyperventilatie in haar jeugd (ze werd met valium platgespoten!) niets anders was dan een niet onderkende hypo.

De valium hielp voor geen ene meter in elk geval.

En als de grondslag voor hyperventilatie een bloedsuikerprobleem is, dan is ademhalingstherapie alleen misschien niet voldoende.

 
Interessant, Lievergezond. Weer een duidelijk bewijs dat alles samenhangt. Ik heb de indruk dat je vaak van verschillende kanten kunt werken: "iets" verstoort de normale ademhaling, en je kunt dan in evenwicht komen via aanpassing van "iets", maar aanpassing via de ademhaling kan op zijn beurt ook een positief gevolg hebben voor "iets", als je het nog kunt volgen.

De interactie tussen buik en brein is een heel interessante. Vet eten stimuleert bv de nervus vagus (verbindingskabel tussen buik en brein), en dat heeft tot gevolg dat ontstekingsprocessen afnemen, zie http://www.lucastafur.com/search/label/vagal nerve stimulation.

En Lactobacillus rhamnosus (zit in kefir) heeft een rustgevend effect, zie http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/2012/01/more-evidence-for-gut-brain-connection.html.

Kortom: we zijn hier goed bezig ;) !

 
Bedenk me net dat een vriedin van me lange tijd in Davos verbleef voor haar astma. Ik heb eigenlijk nooit vernomen waarom de bergen zo goed zijn voor astma patienten maar bij mij gaat nu een lichte branden. De lucht is ijler en bevat dus minder zuurstof. Volledig in lijn met Buteyko. De longen krijgen minder zuurstof dus hoeven zich niet meer te verkrampen dus de patient voelt verlichting.

Wat ze beter kunnen doen is dus hun ademhaling aanpassen en leren door hun neus te ademen, volgens de Buteyko methode.

 
Bij de mensen met astma in mijn Buteykogroep hielp het toepassen van de Buteyko-methode inderdaad zeer snel, en ze konden hun medicatie terugbrengen/stoppen.

 
Wat ik zo jammer vind is dat deze methode blijkbaar alleen via een cursus/workshop te leren is. Ik heb nu geen 325 euro liggen om hier aan deel te nemen. Ik heb wel het ankertje besteld van Masha Anthonissen-Kotousova maar verwacht daar niet zo veel van.

 
Er was ook iemand met astma die het zichzelf had geleerd aan de hand van het boekje, en die binnen een maand medicijnvrij was. Om de kneepjes van het vak te leren, is hij toch nog naar cursus gekomen. Voor mezelf werkte de doe-het-zelf methode niet, omdat de clou is dat je je buikspieren/tussenribspieren/middenrif (voor zover je daar bewust wat aan kunt doen) ontspannen houdt. Dat lukte mij niet, omdat dat gebied bij mij verkrampt was. Daarom heb ik de cursus gevolgd.

Maar je kunt in ieder geval beginnen met ALLEEN door je neus ademen, ook 's nachts (desnoods een stukje papieren pleister over je mond plakken - uiteinde omvouwen, dan kun je het snel van je mond halen als je het benauwd hebt). Dat scheelde in mijn geval al heel veel!

 
Dank je Jenneke, ik ga het proberen. Ik adem altijd al door mijn neus en probeer ook altijd al mijn middenrif te ontspannen maar ben nu nog bewuster.

 
Het grappige is dat je ademhaling na verloop van tijd vanzelf steeds lager komt te zitten. Bij mij was hij eerst vaak veel te hoog, daarna steeds lager in mijn buik en tegenwoordig voel ik het tegen mijn stuitje. Volgens mijn zus, die veel yoga heeft gedaan, is dat ook precies de bedoeling bij yoga.

Bij Buteyko wordt NIET de nadruk gelegd op ademen, maar op ontspannen, en de ademhaling vanzelf laten komen, in feite een beetje te lui zijn om adem te halen. Succes!

 
Ik zit er echt aan te denken om ooit (als ik weer eens een hele grote berg geld heb :lol: ) zo'n cursus te doen.

Het wordt me steeds duidelijker dat het wel degelijk goede dingen doet en het zuurstofgehalte naar je cellen verhoogt. Je kunt ontgiftingsreacties krijgen, candida gaat weg, koude handen en voeten verdwijnen, helpt bij astma enz. Deze dingen gebeuren ook met h2o2, dus het moet wel goed zijn voor je bijnieren en het zuurstofgehalte in je lichaam.

En weer een reden waarom we onterecht bang worden gemaakt voor co2..

@Jenneke,

Je zegt dat je moeite had met het ontspannen van je buikspieren/middenrif. Kun je uitleggen wat je precies op die cursus geleerd hebt waardoor je het nu wel kan??

 
Iets minder rechtop zitten tot de boel meer ontspant ;)

En een loop-oefening doen: uitademen, neus dicht en flink doorstappen tot je weer adem moet halen, dan neus los en zo licht mogelijk ademen en nog steeds flink door blijven stappen totdat je ademhaling weer normaal is, en dit nog een paar keer herhalen. Prima te combineren met een wandelingetje (maar dan knijp ik mn neus niet dicht, dan voel ik me net de dorpsgek).

De vooruitgang gaat 2 stappen vooruit, 1 achteruit, 3 vooruit, 2 achteruit, etc. Een hobbelig traject, ook daarom vond ik ondersteuning door een lerares wel prettig, die kun je ook altijd mailen als je bv twijfelt of iets geks een reinigingsreactie is of niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.191
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan