Ademhaling

Gisteren ben ik eens een beetje met de oefeningen bezig geweest. Mijn controlepauze lag op ongeveer 10 seconden. Volgens Buteyko is dit zeer slecht.

@Bizzkwiekje en Jenneke,

Op hoeveel seconden zitten jullie nu met de controletijd?

Het klinkt voor mij allemaal best goed, die Buteyko-methode, maar voordat ik er serieus mee aan de slag ga wacht ik even af op de reactie van Mike. Waarschijnlijk komt hij binnenkort met zeer sterke argumenten waarom het juist wel of niet gezond is :D

 
Ha Janse

Volgens mij is de Buteyko-methodeen goede gezonde manier om adem te halen, in elk geval in vergelijking met het 'westerse' ademhalen (= net iets beter dan hyperventileren, een "diepe hyperventilatie" waarbij enkel de borst gebruikt word)

Het is veel gezonder om met je buik te ademen, langzaam, diep en rustig. Ik heb de Buteyko-methode niet gelezen of bestudeert, maar begrijp wel dat de manier van adenhalen veel dichter bij een yogi ademhaling komt dan de westerse.

En nog een dingetje.... Je kan wel wachten tot grote Mike je jou antwoord geeft maar de kunst is door zelf te denken en voelen er achter komen of iets klopt (Dat iemand als Mike bevestigd wat jij zelf ook dacht is natuurlijk :D )

Erik

 
Erik,

Ik snap dat het goed is om zelf te denken en voelen of iets klopt, maar bij de Buteyko ben ik er nog niet voor 100% uit. Aan de ene kant klinkt het goed en worden en veel goede resultaten mee behaald, maar aan de andere kant vind ik het nog een beetje vreemd om dagelijks een uur te oefenen je ademen tegen te houden. Je gaat dus wel in strijd met je lichaam, de natuurlijke reactie is om adem te halen, en volgens deze methode moet je daar dan tegen "vechten".

"De grote Mike", zoals jij hem noemt komt vaak met zeer sterke en logisch klinkende argumenten. Ik ben er zelf op dit moment nog niet helemaal uit wat nou wijsheid is..

 
@Janse,

Toen ik begon (voor het 's nachts tapen van mijn mond) zat ik op 7, dat werd toen vanzelf ca 14 en met een paar dagen oefenen zit ik tussen de 17 en de 20. De snelheid van vooruitgang is erg individueel, en het kan best zijn dat je een poosje blijft hangen op een bepaald niveau. Het voordeel van een cursus is dat je de cursusleider kunt blijven mailen als je vragen/problemen hebt.

Verder sluit ik me aan bij Erik: blijf vooral zelf nadenken, Mike weet van veel dingen af, maar hij weet ook niet alles, het is tenslotte een mens en volgens mij is het hier niet de Mike-sekte, waarin we doen wat de Grote Leider zegt. Je hebt zelf toch ook je gezonde verstand??

 
Quote:
Verder sluit ik me aan bij Erik: blijf vooral zelf nadenken, Mike weet van veel dingen af, maar hij weet ook niet alles, het is tenslotte een mens en volgens mij is het hier niet de Mike-sekte, waarin we doen wat de Grote Leider zegt. Je hebt zelf toch ook je gezonde verstand??


Pff, begin jij nou ook al :p

 
hallo allen,

ik kan er veel over schrijven maar vind het wat lastig dit via schrijven te doen.

Het principe in de neus ademhaling ligt hem in het feit dat de neus de hoeveelheid zuurstof kan reguleren door meer of minder dicht te gaan. Als je door je mond ademhaalt is het lichaam niet in staat dit te reguleren anders dan dat de longen zich gaan vernauwen. En dit heet dan Astma. vervolgens krijgen ze medicijnen om de longen weer te openen waardoor er weer teveel zuurstof in het bloed komt en dus gaan de longen zich nog meer vernauwen. Daarom als je het principe snapt is astma vaak te verbeteren dan wel te genezen met het verhogen van de koolstofdioxide gehalte. En dit doe je door dusdaning te ademen dat je net een beetje honger naar adem hebt. Wat ook helpt is onder de dekens ademen net genoeg om voldoende zuurstof binnen te krijgen maar ook een beetje gaat hijgen. Geef het 10 minuten en je zult merken dat de zuurstof in de cellen komt omdat het gehalte koolstofdioxide verhoogt. net als iemand doet die in een zakje ademt bij een hyperventilatie aanval. Als ik merk dat ik erg gespannen ben, plak ik s nachts mijn mond dicht met dunnen tape om te voorkomen dat ik s nachts ga hyperfentileren.

Ik kan jullie leren hoe te ademen maar dat moet life.

andere vragen kan ik proberen hier te beantwoorden voor zover mijn kennis reikt.

 
hoi jenneke en anderen.

als je oefend in het verbeteren van je controle pause zul je merken dat je in fases vooruitkomt. IEdere keer als je op een platau komt betekend dit dat het lichaam een probleem heeft om verder te komen. Dit kan beteken dat je misschien moet kijken of je parasieten hebt. Of een amalgaam vulling die vervangen moet worden. een drempel geeft aan dat er een probleem is die geadresseerd dient te worden. op het moment dat het probleem is opgelost zul je merken dat je vooruit gang boekt met je controle pauze.

 
De grote Mike hier. :wink:

Erik, ik vind dit citaat van jou interessant:

Quote:
Volgens mij is de Buteyko-methodeen goede gezonde manier om adem te halen, in elk geval in vergelijking met het 'westerse' ademhalen (= net iets beter dan hyperventileren, een "diepe hyperventilatie" waarbij enkel de borst gebruikt word)

Het is veel gezonder om met je buik te ademen, langzaam, diep en rustig. Ik heb de Buteyko-methode niet gelezen of bestudeert, maar begrijp wel dat de manier van adenhalen veel dichter bij een yogi ademhaling komt dan de westerse.


Ik ben sterk intuitief ingesteld en iets zit me niet lekker over die Buteyko-methode. Volgens mij verwoord jij hier precies wat mijn probleem ermee is: je gaat van een oppervlakkige stressademhaling die in de keel zit naar een minder oppervlakkige borstademhaling. Jij stelt volgens mij terecht dat een diepe buikademhaling het allerbeste is. Dit zou betekenen dat de Buteyko-methode een verbetering is voor als je adem letterlijk in je keel stokt, omdat je dan zakt naar de borst, maar nog steeds niet ideaal omdat je eigenlijk naar je buik zou moeten gaan. Ik heb van nature een buikademhaling en dit zou volgens de Buteyko-methode niet goed zijn? Dat wil er bij mij niet in! Maar, zoals beloofd, ik ga me er verder in verdiepen!

Mike

 
Ha Mike,

Ik heb net gelezen hoe de Buteyko-methode werkt! En inderdaad Mike, volgens mij gaat dit verhaal voorbij aan de gezonde buikademhaling.

MAAR! Volgens mij heeft het ook een hele goede en juist boodschap. Namelijk dat er veel te veel lucht per ademteug naar binnen word gezogen. Er word gesteld dat er met veel en veel minder zuurstof in je bloed een betere gezondheid bereikt word. Voor o.a. astma patiënten schijnt dit veel beter te werken dan de andere behandelingen die er zijn. Volgens mij komt het op het volgende neer (door kennis te combineren):

Het gaat er om dat je juist met je buik, maar niet veel, ademt. Door erg rustig en erg diep te ademen (met je buik, maar niet veel lucht naar binnen), in een (veel) rustiger tempo dan we gewent zijn. Dit zou zorgen voor een lager zuurstofgehalte in het bloed, wat je gezondheid ten goede komt.

Ik merk zelf dat mijn hele wezen rustiger en helderder word door mijn ademhaling op een laag pitje te zetten, ik kom daardoor ook op een veel mooiere buikademhaling terecht, al is het nog moeilijk om de dag door zo te ademen...

Met deze combinatie "diep en weinig" gebruik je de aanwijzingen van zowel de Buteyko-methode als de ademhaling zoals geadviseerd door o.a yogi's. Mijn intuïtie kan goed omgaan met dit idee. Enkel 'minder diep' ademen lijkt mij niet helend.

Erik

 
Minder zuurstof in je bloed?? Ik doe juist mijn best meer zuurstof in mijn bloed te krijgen, toch? Met H202 en ozonapparaat.

 
Het blijft bij mij verkeerd vallen, al die info over de Buteyko-methode. Ik ben het helemaal met Dirtsa eens: hoe meer zuurstof in je bloed hoe beter!

Mike

 
Hier nog een keer een quote van Bizzkwiekje:

Quote:
ALs de zuurstof in het bloed is moet het nog getransporteerd worden naar de cellen en daar is koolstofdioxide voor nodig om de zuurstof los te weken van de rode bloedcellen.

Dit principe gebeurd ook als iemand hyperfentileerd en in een zakje gaat ademen. De koolstofdioxide gehalte wordt hoger waardoor het teveel aan zuurstof in het bloed los komt en in de cellen terecht komt. Hemoglobinen zorgt ervoor dat de zuurstof aan rode bloedcellen verbind. en koolstofdioxide zorgt ervoor dat de zuurstof losgelaten wordt en door de celwand heen kan om in de cellen te worden opgenomen.


De Buteyko-methode zorgt dus voor MEER zuurstof naar de cellen.

 
Maar hierboven staat: het zou zorgen voor minder zuurstof in je bloed.

Dat klinkt mij niet echt lekker in de oren.

Ik heb nu sinds paar dagen ozonapparaat, en dat is heerlijk voor mijn ademhaling. Ik haal dieper adem, en voel mij hier echt beter op en slaap ook gemakkelijker in en slaap beter.

 
Je kunt je bloed wel volademen met zuurstof, maar zolang het niet voldoende bij de cellen aankomt heb je er nog niks aan natuurlijk. Dit gebeurt volgens Buteyko dus bij een tekort aan koolzuurgas.

Maar ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit. Toen ik voor het eerst het ozonapparaat gebruikte merkte ik ook na 1 dag al dat ik vrijer en dieper kon ademhalen. Maar dit betekent natuurlijk nog niet dat je dan ook dieper MOET gaan ademen.

 
Maar dat gaat dus vanzelf, en het voelt erg goed. Ik denk dat je lichaam wel aangeeft als het goed is. Ik zou dan tegen de natuur in moeten leren ademhalen. Er zit wel een verhaal achter, met een verklaring waarom dit beter zou zijn.

Maar voelt het ook beter?

 
Op het moment dat je de oefeningen doet voelt het echt niet beter, je loopt dan continu met een gevoel van ademtekort. Maar zoals Jenneke geloof ik al zei is dit een kwestie van doorzetten en oefenen totdat het ademhalingsgedeelte in de hersenen "gereset" is. Als dit na een aantal maanden gebeurd is gaat het automatisch en voelt deze ademhaling weer veel natuurlijker dan een diepe ademhaling.

Tja, en de resultaten liegen er niet om. "Wie geneest heeft gelijk" was het toch? :)

 
"Slechte" gewoontes afleren kost volgens mij altijd moeite.....

 
Ja.... Volgens mij is het allemaal niet rechtlijnig...

Als vergelijking:

Ik wil graag veel energie, dus eet ik veel suiker, mijn lichaam zegt dat het lekker is en ik merk direct dat ik meer energie heb.

Net zo als:

Ik wil veel zuurstof in mijn bloed dus ik ga constant hyperventileren, dan heb ik de maximale hoeveelheid zuurstof in mijn bloed.

Beide stellingen werken geen gezondheid in de hand.

Bij ademen komt het er op neer dat we graag maximaal aanbod zuurstof aan onze cellen willen bieden, zo dat het optimaal gebruikt kan worden. Door veel adem per keer naar binnen te halen (schijnt er) te veel zuurstof in het bloed te komen, wat de balans verstoort. Wat niet zorgt voor een betere opname van de zuurstof.

In de natuur gaat het altijd om balans, niet om maximaal.

Als ik mijn ademhaling opvoer, diep veel en vaak inademen, word ik licht in mijn hoofd en versnelt er van alles in mijn lichaam, het geeft mij geen prettig gevoel.

Als ik mijn ademhaling rustig maak, diep langzaam en weinig inadem, word mijn lichaam rustiger en werkt die rust door in mijn lichaam, mijn gedachten worden zelfs overzichtelijker. Wat weer veel prettiger voelt.

Volgens mij gaat het dus om balans, net zo als veel mensen zichzelf dwingen om van suiker af te blijven, lijkt het mij dat het in balans brengen van adem een gezond gegeven is. Waarbij het afleren van overvloedig ademhalen vergelijkbaar is met minderen met suikers.

Mijn idee is: probeer het zelf, adem een tijdje dieper en vaker kijk wat het met je doet. Probeer ook eens (zo ontspannen mogelijk) minder snel maar wel diep te ademen.

Bij mij merk ik dat ik met minder ademen mij erg goed voel. Vooral veel rustiger en overzichtelijker.

Ik kan mij voorstellen dat met een ozonapparaat er nog minder vaak geademd hoeft te worden om de juiste zuurstof balans in je lichaam te krijgen.

Het is zeker mijn overtuiging dat je diep (met je buik) moet ademen.

Erik

 
Mijne ook hoor Erik, want dat voelt heel erg goed. En niet alleen maar heel even, zoals met suiker, maar juist op de langere termijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan