Ademhaling

Het boek heet: Leven zonder astma - De Buteyko-Methode, geschreven door Andrey Novozhilov en in het Nederlands vertaald door Wim Weel. Het is een soort ringband, met redelijk wat uitleg, veel verduidelijkende tekeningen en een paar oefeningen.

Ik heb het besteld op www.albeweging.nl (onder 'Boeken'), maar dat ging wel omslachtig. Je moet het geld overmaken en een e-mail sturen, maar de mail naar dat adres kwam bij mij telkens terug. Na een telefoontje is het boek wel meteen verstuurd.

 
Thanks Jenneke om me nog even erop te attenderen dat het draait om ONTSPANNING. Dat vermoedde ik al, maar fijn dat je het nog even benadrukt. Dat natuurlijke, ontspannen ademhalen lijk ik echt een beetje verleerd (vreselijk toch?!). Ik probeer nu consequent door mijn neus te ademen, maar merk wel dat ik nog vrij snel adem. Wel de buikademhaling, maar mijn lichaam is er blijkbaar nog niet aan toe om teveel ruimte tussen ademhalingen te laten. Ook dit (nog) niet forceren neem ik aan? Ik wacht nog op het kleine boekje dat ik besteld heb met meer uitleg. Ik zou wel een cursus willen volgen, maar vind het inderdaad vrij prijzig. Even kijken of ik aan het boek en jouw uitleg voldoende heb. Is het niks voor jou om een lezing hierover te geven? :)

 
Niks forceren inderdaad. Het resetten van je ademhalingscentrum kost tijd. Bovendien is het geen wedstrijd wie het eerst de hoogste CP heeft - de snelheid waarmee dat gaat is gewoon per mens verschillend.

Naarmate je verder komt, komt er vanzelf een pauze na een uitademing, daar hoef je ook je best niet voor te doen. Als je wilt oefenen: kijk wat je hartslag is en schrijf die op. Doe dan een CP en probeer meteen daarna net wat minder adem te halen dan je zou willen, je ademt steeds als het vanzelf komt. Ontspan je buikspieren. Houd het relaxed! Na 5 minuten weer een CP en hetzelfde verhaal, dat in totaal 4x. Daarna nog eens een CP en je zult zien dat die wat hoger is dan de eerste van de serie. Kijk weer even wat je hartslag is. Als het goed is, is je hart ietsje langzamer gaan kloppen.

Met 2x per dag op deze manier te oefenen ga je langzaam maar zeker vooruit.

 
Ik heb het boekje nog niet in bezit maar zou iemand mij hier al wat oefeningen kunnen geven om me te beginnen?

Ik spreek veel talen behalve Engels vandaar dat ik die filmpjes niet goed kan volgen.

Ik heb al wel geprobeerd via 1 neusgat adem te halen maar dan word ik duizelig en moet ineens toch via mijn mond ademhalen.

 
Snah,

De allermakkelijkste en waarschijnlijk ook meest effectieve manier voor beginners is werken met het frolov breathing device.

Ik heb het alvast op "vertalen" gezet voor je:

http://translate.google.nl/translat...ei=ABzpUJO2BafV0QW59YDQAg&ved=0CDcQ7gEwAA

http://translate.google.nl/translat...ei=ABzpUJO2BafV0QW59YDQAg&ved=0CDcQ7gEwAA

http://translate.google.nl/translat...ei=ABzpUJO2BafV0QW59YDQAg&ved=0CDcQ7gEwAA

Kijk ook even dit filmpje. Het is wel in het Engels, maar het is zo makkelijk dat je het wel moet snappen:



http://translate.google.nl/translat...ei=ABzpUJO2BafV0QW59YDQAg&ved=0CDcQ7gEwAA

Via Ebay is het apparaat het goedkoopst te krijgen (voor zover ik weet)

http://www.ebay.nl/itm/Frolovs-Resp...pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4609c79f44

Mocht je helemaal geen zin hebben om er geld aan uit te geven, dan kun je ook zelf heel simpel zoiets maken wat net zo effectief schijnt te zijn.

http://www.normalbreathing.com/book-DIY-breathing-device.php

Een aantal voordelen hiervan zijn:

- Het is een heel lekkere simpele en ontspannen manier om je ademhaling te trainen.

- Makkelijk om te doen, je kunt het bijna niet fout doen.

- Je leert gelijk goed om met je buik te ademen

- De resultaten voor beginners zijn veel sneller dan met de buteyko oefening

- Je kunt tegelijkertijd werken met gezonde olien die ook een helende werking hebben op je lichaam en ademhaling

- Je moet het apparaat vullen met een klein beetje water voor de weerstand. Hiervoor kun je natuurlijk ook sole gebruiken, dan krijg je gelijk 84 verschillende mineralen binnen. Alsof je een wandeling langs de zee maakt.

- Na een kwartiertje oefenen voel je je top en je ademhaling blijft zelfs een aantal uren na het oefenen nog heerlijk rustig.

Voor beginners zou ik dus zeker dit simpele apparaatje aanraden.

Evan

 
Quote:
kijk wat je hartslag is en schrijf die op.


Jenneke, hoe meet je dat precies?

Heb je hiervoor een speciale hartslagmeter ofzo?

Jij hebt natuurlijk de cursus gedaan en weet precies hoe de reduced breathing oefening moet. Ik probeer dit ook wel te doen, maar weet nog steeds niet of ik de oefening ook 100% goed uitoefen.

Is het zo dat als je hartslag omlaag gaat en als je CP na 4x5 minuten oefenen wat omhoog is gegaan dat dit ook gelijk een teken is dat je de oefening goed doet?

 
Toch ben ik erg geïnteresseerd in die Buteyko methode. In het jaar 2000 had ik hyperventilatie. Ik heb gisteravond het Ankertje er weer bij gepakt en probeer nu steeds door mijn neus adem te halen. Telkens wanneer ik het benauwd krijg merk ik dat ik mijn middenrif/buikspieren vast heb gezet! Als ik die dan ontspan dan gaat het weer. Wanneer je eenmaal hyperventilatie hebt gehad, dan is het daarna moeilijker om erg bewust met die ademhaling bezig te zijn. Toch heb ik ook mijn mond een uurtje dichtgeplakt gehad met een stukje Leukopor. Het kostte enige overwinning, maar het is me gelukt! Ik heb best wel interesse in zo'n Frolov apparaat van ebay. Maar ik heb geen flauw idee hoe dat allemaal moet. Ebay en dan nog paypal. Mocht een van jullie tot aanschaf overgaan, bestel er dan ook eentje voor mij... :wink:

 
@Janse,

Je hartslag meet je door gewoon je pols te voelen en te tellen hoe vaak je hart slaat, bv gedurende 15 sec of 30 sec.

Als je pols omlaag en je CP omhoog gaat doe je het vast goed.

Het prettige van een cursus is idd dat je zeker weet dat je het goed aanleert.

@Rapunzel,

Goed bezig! Als je het benauwd krijgt, zit je te hyperventileren omdat de boel bij je middenrif vast zit, dan kun je niet anders dan heel hoog ademen - en tegelijkertijd verplaats je waarschijnlijk veel te veel lucht. Dat is wat Buteyko 'diepe ademhaling' noemt, en dat is wat verwarrend, omdat wij ons bij die term meestal wat anders voorstellen.

Goed dat je ziet wat er gebeurt, dat is al een begin.

Binnenkort lukt het je vast wel om je mond de hele nacht dicht te plakken, dat scheelt een hoop gehyperventileer!

 
Jenneke, vanmiddag ben ik naar een bigband concert geweest. We zijn erheen gelopen. Dus moest ik voor het eerst door mijn neus ademen en wandelen tegelijkertijd. In het begin was dat even wennen, het zit ook deels tussen de oren vanwege dat hyperventilatie verleden. Daarna moest ik in een uitverkochte zaal zitten. Normaal gesproken heb ik daar ook even last van. Meestal zit je nogal opgesloten, er is zo gauw niet een vluchtweg, door al die mensen is het wat benauwd en als de lichten dan ook nog eens uitgaan... Afijn, ik heb rustig door mijn neus zitten ademen en af en toe dat middenrif weer losgemaakt en het ging goed! Nergens last van gehad. Het lopen op de terugweg was een makkie! Net alsof ik al bijgeleerd had. Ik heb het nog niet echt gemeten maar ik schat dat mijn CP eerst op 3 zat (of misschien nog wel minder) en op dit moment haal ik de 6/7 wel! Helpt wandelen om de CP op een makkelijke manier langer te krijgen?

 
Rapunzel,

Een CP van 3 seconden is wel erg kort hoor. Daar moet je echt snel verandering in gaan brengen.

Gelukkig ben je al goed bezig :)

Wandelen en eigenlijk elke vorm van lichaamsbeweging is erg goed voor de ademhaling.

Zolang je je maar aan 1 belangrijke regel houdt, namelijk ALTIJD door je neus ademhalen.

Je zegt dat je ook graag een frolov device wilt. Is er niemand die je even opweg kan helpen met paypal?

Met zo'n lage CP weet ik bijna zeker dat dit de meest simpele en effectieve manier is om je snel een CP-boost te geven.

Voor nu is wandelen, een prima idee om mee te beginnen. En dan mag je best flink doorstappen hoor, als het lukt.

Verder is het denk ik voor jou het belangrijkst dat je de tip van jenneke serieus neemt en je mond afplakt als je gaat slapen. Als je overdag al zo'n lage CP hebt, dan kan het niet anders dan dat je 's nachts helemaal flink ligt te hyperventileren en zeer waarschijnlijk ook met je mond open.

Als je ochtend CP boven de 20 seconden komt is het meestal niet meer nodig dan slapen de meeste mensen automatisch met hun mond gesloten.

 
@Janse, bedankt voor je vertalingen en uitleg, heb e.e.a. uitgeprobeerd en ik zit dus gewoon op 12 ademhalingen per minuut wat dus de norm is, maar mijn CP is maar 10sec hoe kan dit dan?

Ik probeer ik ook door mijn neus te ademen bij het fietsen maar dan word ik duizelig en kom ik tekort waardoor ik toch ff via mijn mond bij moet happen. Ook bij het wakkerworden sochtens adem ik door mijn neus maar mijn hart begint te bonken voor meer zuurstof denk ik....

 
Evan, Ik heb zo juist een Buteyko filmpje zitten kijken en toen zag ik ineens iets voorbij komen waar stond dat je de mond 's nachts niet af mag plakken als je o.a. last hebt van gastro intestinal problems. En die heb ik. :mrgreen:

Ik wil de rest van de filmpjes ook nog bestuderen, zodat ik weer wat meer idee krijg wat nou precies de bedoeling is. Ondertussen adem ik steeds zo veel mogelijk door mijn neus.

Ik zal ook paypal nog eens gaan bestuderen!

 
@Rapunzel, fijn dat het zo goed gaat! Wandelen is prima, als je je mond maar dicht houdt. Je kunt ook een oefening doen tijdens het wandelen: na een uitademing stoppen met ademhalen en flink doorstappen. Weer gaan ademen als dat nodig is natuurlijk ;) maar wel zorgen dat je niet een heel grote hap adem neemt, maar zo min mogelijk, en stevig blijven doorstappen tot je ademhaling weer normaal is, dan kun je weer 'gewoon' ademen (met je mond dicht). En natuurlijk tellen hoeveel stappen je kunt doen.

Dat je je mond niet mag dichtplakken met gastro intestinal problems heb ik nog nooit gehoord, ja, als je moet overgeven dan moet die pleister er natuurlijk even af :p .

@Janse, boven de 20 bleef ik ook gewoon met mijn mond open slapen, hoor, en toen ik een CP had van tegen de 40 ook nog steeds, dus ik plak nu al een jaar mijn mond 's nachts (meestal) dicht, ik weet niet beter.

 
Snah,

Het heeft niet alleen temaken met het aantal ademhalingen per minuut, maar vooral ook met het volume, dus de hoeveelheid lucht die je binnenkrijgt in die minuut. Zeer waarschijnlijk adem je nog steeds te diep. Verder is het nog maar de vraag of je echt op 12 ademhalingen per minuut zit. Op het moment dat je bewust naar je ademhaling gaat kijken verandert je ademhalingspatroon direct. Als je het echt wilt testen, dan zou je eigenlijk iemand anders moeten vragen om eens op jouw ademhaling te letten.

Als je lucht moet happen via de mond als je fiets, dan fiets je te hard en moet je rustiger aan doen. Je bent dan alsnog aan het hyperventileren. Let maar eens op als je mensen ziet hardlopen. 95 tot misschien wel 98% van de mensen ademt door de mond. Mondademhaling staat gelijk aan hyperventilatie. Nu snap je dus ook waarom mensen tegenwoordig bij bosjes neervallen tijdens sport. Ongezonde celverstikkende voeding, stress en dan ook nog veel te hard gaan sporten met een mond- en borstademhaling. Dat is vragen om problemen op langere termijn. Als je het mij vraagt is sporten supergezond en helend, mits je door je neus en buik kunt blijven in-en uitademen. Je zult ook zien dat je hartslag tijdens sport/fietsen/wandelen lager is met neusademhaling, dan wanneer je hetzelfde doet met een mondademhaling.

Quote:
Ook bij het wakkerworden sochtens adem ik door mijn neus maar mijn hart begint te bonken voor meer zuurstof denk ik


Met een lage cp is de kans redelijk groot dat je in je slaap wel degelijk (onbewust) soms door je mond gaat ademen, vooral als je op je rug slaapt. Al adem je tijdens de nacht maar een half uurtje door de mond, dan kan je cp al stukken lager zijn 's morgens.

Quote:
Ook bij het wakkerworden sochtens adem ik door mijn neus maar mijn hart begint te bonken voor meer zuurstof denk ik


Meet je ochtend cp maar eens (dus DIRECT nadat je wakker wordt)en je snapt gelijk waarom je hart zo bonkt.

http://translate.google.nl/translat...ei=YOnpUOmeBMqa1AWUr4HQBg&ved=0CDQQ7gEwAA

 
Quote:
Ik heb zo juist een Buteyko filmpje zitten kijken en toen zag ik ineens iets voorbij komen waar stond dat je de mond 's nachts niet af mag plakken als je o.a. last hebt van gastro intestinal problems.


Vreemd, zou niet weten waarom dit niet zou kunnen. Leggen ze in het filmpje ook uit waarom ze denken dat het niet goed zou zijn?

 
Het is zo! Kijk maar eens naar het filmpje 'avoid asthma and stop snoring during sleep' op 5:24. Als je ziek bent, maag-darmproblemen hebt, veel alcohol gedronken hebt of een erg jong kind bent dan mag het 's nachts de mond afplakken met tape niet. Hij zegt verder niet waarom. Ik ben vannacht ongeveer 3x wakker geworden en al die keren had ik nog wel mijn mond dicht, dus er is nog hoop! Toch was mijn neus niet helemaal open. Mijn linker neusgat was een klein beetje verstopt.

 
Hee Janse, ik heb zojuist dat Frolov ding besteld bij Ebay. Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het volgens de Buteyko methode belangrijk is om door de neus te ademen (zeker in het begin toch? Als je CP nog heel laag is), maar dat je met die Frolov breathing device door je mond ademt. Hoezo is dat?

De constante neusademhaling bevalt mij erg goed trouwens. Bedankt Janse & Jenneke voor jullie tips en uitleg over de Buteyko methode.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.334
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan