Zon

Ik plemp nog even een link naar dit artikel hier neer omdat ik het zo goed vind: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/04/28/het-sluipende-gevaar-van-te-weinig-zon/

 
Ik heb sinds de menopauze iets heel merkwaardigs als ik in de zon ga. Ik neem natuurlijk levertraan, maar ik wil ook af en toe rond 11 uur tien minuutjes in de zon alleen met mijn armen en gezicht voor de vitamine d. Maar dat gaat dus niet meer. Na ongeveer 8 minuten gaat mijn huid prikken/branden en word ik niet lekker. Ik moet er dan echt uitgaan. Ik heb het dit seizoen nu ook 2x geprobeerd maar het gaat dus niet. Ik vind het zoiets raars? Heeft iemand er weleens van gehoord of zelf ervaring mee?

Ik ben een paar jaar geleden tijdens een vakantie uitgedroogd/zonnesteek. Zou het daardoor kunnen zijn?

Iemand een idee?

Groet Djeena

 
Hoi Lievergezond,

Nee, ik krijg geen uitslag oid. Vroeger heb ik dat weleens gehad maar toen lag ik echt in de zon. Nu zie je er niets van, maar het brandt/prikt en ik ga mij niet lekker voelen wat pas in de loop vd dag wegtrekt. Ook word ik misselijk. Heb geen idee wat het is. Ik neem nu levertraan maar reageerde ook nooit goed op alleen vitamine d tabletten (wist toen nog niet dat dat niet goed was). Daar werd ik ook niet lekker van, soms ook misselijk en trillerig.

 
Nu geef je een belangrijke aanwijzing. Kennelijk reageer je dus verkeerd op vit. D. Wat hier de oorzaak van is, geen idee. Iemand?

Mike

 
Sarcoidose? (geen idee hoor, maar daarvan is bekend dat men averechts reageert op vitamine d)

 
Zou ik daarom niet lekker worden in de zon omdat mijn lichaam moet omzetten naar vitamine d en dat problemen geeft? Mijn cholesterol is er wel hoog genoeg voor. Ik heb niet veel lichaamsvet, ben 1.69 lang en weeg 55,5 kg. Tot enkele jaren geleden woog ik meestal 63 kg. Nu eet ik veel vet en heb het niet op mijn lijf.

 
Vreemd zeg, levertraan heb je geen problemen mee, maar zonlicht en vit D tabletten (waarschijnlijk ook hogere doseringen) wel.

In levertraan zit niet extreem veel vit D, dus het lijkt er op dat vooral in wat hogere doseringen de D niet goed valt. Zonlicht is heel erg ontgiftend. Ron Fonteine schrijft hier ook regelmatig over in zijn nieuwsbrieven. Volgens mij werd hij vaak erg moe na een tijdje in de zon gezeten te hebben.

Volgens Andreas Moritz komt de zgn zonneallergie vaak door bepaalde medicijnen voor het hart óf bloeddruk. Dit gaat reageren met zonlicht.

Je gebruikt verder geen medicijnen of andere rommel?

Ik weet het verder ook niet hoor, zit hier gewoon een beetje "hardop" te denken. Misschien komen we zo een stapje verder

 
In levertraan zit geen geisoleerde vit. D, maar voldoende vit. A ter compensatie. Het lijkt dus een vit. A-gebrek te zijn, dat zich uit als er teveel vit. D is zonder compenserende vit. A. Aan de lever en de levertraan dus!

Mike

 
Ik gebruik geen medicijnen. Ik kon altijd wel moe worden van de zon, dat ontnam energie. Nu begrijp ik dat het door ontgiften komt. Maar dit heb ik pas sinds een jaar of 3. Ik vind het zelf erg vreemd.

 
Dank Mike, voor je antwoord. Levertraan neem ik dus al. Lever eten moet ik mij altijd toe zetten want ik vind het echt niet lekker, maar dat vind ik zelf geen argument als het goed is voor mijn gezondheid. Ik ga het gewoon lekker maken. Kijken hoe het gaat.

 
Ik probeer zelf vaak na te denken vanuit oude principes en hoe het wellicht 100 geleden nog wel kon...

Hoe kan het dat we ineens zoveel kanker hebben sinds de lotions? de cijfers zijn er.

Mensen werden vroeger ook oud en gezond en zaten ook gewoon in de zon. Ik ben ervan overtuigd dat de blauwdruk van het menselijk lichaam echt wel iets heeft tegen die zon...

Ik heb zelf ook zeer goede ogen mag ik zeggen, en ik draag nooit en te nimmer een zonnebril. Lichtjes knijpen met de ogen wel in de auto maar heb nooit last van de zon.

Waar dit aan ligt zou ik ook niet weten.... maar ik zou niet kunnen begrijpen waarom de zon nou sinds een jaar of 50-60 ineens zo slecht kan zijn... Doe even normaal..... gekke 'wetenschRappers'.

 
Voor het gemak hebben ze niet verteld wat er allemaal in die zonnebrandprodukten zit. Ik heb het ook gezien.

Ik smeer mijn gezicht in de zomer en de winter in met bv. jojobaolie (puur). Deze trekt mooi in. Momenteel heb ik andere olie, om eens te proberen. Na een kwartiertje poets ik het stevig af en smeer me verder niet meer in. Nooit een verbrand gezicht.

Eventueel aan het strand blijf ik graag een beetje in de schaduw onder een parasol.

 
Wij smeren ons bijna niet meer in, als het echt nodig is gebruiken we kokosolie. Maar we verbranden niet meer, komt waarschijnlijk ook doordat de huid van binnenuit goed gevoed wordt. Onze huid voelt ook zijdezacht aan.

Lia

 
heel lang gelden,ik was een jaar of 18, was ik in spanje.Op het strand was een man die in de branding stond met benen gespreid en armen gespreid en vingers gespreid.Elk kwartier draaide hij zich 45 graden,dook even in de zee en het ritueel herhaalde zich.Hij was heel mooi bruin, smeerde zich niet in…..Daarna liep hij de hele strandlijn af….De volgende dagen en dagen erna herhaalde zich die schouwspel…..Op een gegeven moment ben ik op hem afgestapt toen hij klaar was met zijn ritueel en wilde beginnen aan zijn strandwandeling, en vroeg hem, nadat ik hem eerst een compliment gemaakt had dat hij zo mooi bruin was,wat zijn geheim was….

Hij draaide zich om en zei, kijk eens goed naar de mensen die je hier ziet.Ze komen voor 3 weken naar spanje met hun bleke huid en gaan vervolgens de hele dag in de felle zon met alle gevolgen vandien.En hij wees mij op de mensen die verbrand waren,hoedjes op hadden, en vervolgens balspelletjes gingen doen.

Hij ging door met zijn verhaal, zo gauw de zon zich weer laat zien in het voorjaar moet je in de zon gaan en je lichaam langzaam aan laten wennen aan de sterkte van de zon.Als je dat dan doet zal je zo mooi bruin worden als ik….

Ik ben mijn hele leven al een zonaanbidder geweest en heb zijn raad altijd opgevolgd nu 20 mei ben ik al erg bruin, smeer mij niet in en kan zoals gisteren 10 uur in de zon zitten.

Moraal van het verhaal…….heel rustig opbouwen en je hebt nergens last van.Groet kim.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan