Zon

Bij de natuurwinkel hebben ze ook wel zonnebrand zonder te veel troep

Verbranden is slechter

Maar uit de zon blijven in de heetste uren en een shirt aantrekken is nog beter idd

 
Helaas kan ik het artikel niet vinden. Ik kan mij ook herinneren dat er geschreven wordt dat medicijnen in combinatie met zon pigmentvlekken opleveren. Mijn moeder gebruikt medicijnen voor de luchtwegen en heeft veel pigmentvlekken. Klavertje4, ik ben bang dat je toch voorzichtig met de zon moet zijn of ze voor lief nemen.

Gif-vrij, ik denk inderdaad kleren dragen die de huid bedekken. Sinds ik al vroeg in het voorjaar in de zon ga heb ik weinig problemen met de zon en wordt ik makkelijk bruin. Als het heel heet is ga ik de zon niet in. Ik krijg dan last van mijn hoofd.

Ik heb wat lijntjes bij mijn ogen. Ik dacht altijd dat het kwam door het knijpen als je tegen de zon inkijkt. Maar als ik een liter karnemelk drink, echte boerenkarnemelk dan wordt mijn huid zacht en verdwijnen ze. Raar, toch?

 
Het valt me op dat ik me lichamelijk en geestelijk beter voel bij zonnig weer.

Het lijkt me een mentale kwestie te zijn, of zou het verschil in energie komen door vitame te kort die afkomstig zijn van de zon?

Heeft zonlicht ook direct invloed op candida?

 
Het zijn ook stofjes die bij zonlicht in het lichaam worden aangemaakt. Dit proces is afhankelijk van de lichtintensiteit en de kleurtemperatuur. Een zonnebril dragen schopt de boel in de war.

 
Ik draag zelden een zonnebril, heb ook geen last van fel zonlicht, maar het valt me op dat de meeste mensen om mij heen onmiddelijk naar een zonnebril grijpen bij het eerste straaltje zon.

Wat kan de oorzaak zijn van last hebben van zonlicht en wat is het nadeel van het afschermen van je ogen voor zonlicht?

 
Zwakke bijnieen, waardoor je zintuigen overgevoelig worden. Niet alleen fel licht, maar ook harde geluiden of sterke geuren kunnen dan overprikkelend werken. Door het dragen van een (zonne)bril scherm je helende UV-straling af, waardoor je ogen ook nooit sterker kunnen worden.

MIke

 
Is dit een goede indicatie voor bijnieruitputting?

heeft iemand hier dit wel eens gedaan?

Quote:
Test #1: Iris Contraction Test

Equipment required: chair, small flashlight, mirror, a watch (with a second hand), and a dark room.

In a darkened room, sit in a chair in front of a mirror. Holding the flashlight at the side of your head, shine it across one eye (not into the eye). Watch what happens in the mirror.

You should see your pupil contract immediately after the light hits the eye. The pupil will normally stay contracted, but if you have adrenal fatigue, the pupil won't be able to hold its contraction and will dilate. This dilation will take place within 2 minutes and last for about 30-45 seconds before it contracts again. Time how long the dilation lasts and record it along with the date. Retest monthly as it serves as an indicator of recovery.


 
Quote:
Mijn man had ik ook ingesmeerd op zijn rug met kokosolie, maar hij was echt heel erg verbrand. Hij voelde zich letterlijk als een varken aan het spit, zo benoemde hij het. Hij zei: je braadt je vlees toch ook in kokosolie. Dat gebeurt nu bij mij ook. Lekker gaar worden in je eigen vet. Hij heeft er een week last van gehad en smeert het nooit meer op zijn huid.


Ik denk dat genoeg vet en vitamine D eten helpt maar dan gedurende het jaar ook wel opbouwen. Als je nog niet bruin genoeg bent voordat je op vakantie gaat zou ik ook wel de schaduw op zoeken en iets aantrekken. Dat je je zelf dan juist bakt kreeg ik ook voor de grap te horen toen ik mezelf aan het insmeren met kokosolie. Kokosolie heeft geen hoge beschremsing factor en je kan er maar iets van 20% langer mee in de zon blijven zonder te verbranden. Ik was afgelopen zomer ook verbrand mijn schouders waren knalrood en ik had er ook anders heel veel last van gekregen. Maar ik heb gezorgt dat er de hele avond een dikke laag kokosolie op zat (ik glom helemaal) en heb het een paar keer bij gesmeerd. Maar de volgende dag was er niks van te zien en voelen, ik ik heb ook niet ongemakkelijk in bed gelegen. Maar ik beschouw verbranden nog steeds als ongezond

 
Voor de bleekneusjes zoals ik werkt alleen een goed dieet niet voldoende tegen de zon (al is -niet WAPF maar andere leefwijze- mijn vaste blikje tomatenpuree ooit wel in mijn dieet gekomen doordat dat beschermt tegen de zon.. Het werkt echt, maar in zekere mate. Is wel een nachtschade).

Ik probeer geen zonnebrandcreme te gebruiken maar op dagen dat ik erg veel buiten ga zijn, doe ik het zeker wel. Naderhand insmeren met kokosolie.

Rood worden door de zon is geen twijfelgeval van goed of niet, dat is gewoon niet goed.

 
Ik ben ook ontzettend bleek en ik heb blond haar, maar ben ik in mijn leven slechts twee keer verbrand... ik verbrand gewoon totaal niet gauw en word ook amper bruin. Ik neem het dan ook niet zo nauw met zonnebescherming. Als ik de hele dag in de zon kom, smeer ik een beetje kokosolie op, maar verder doe ik er niks aan.

Ook heb ik me altijd ontzettend geërgerd aan zonnebrillen. Ik vind het zo irritant dat ik dan alles door een waas zie in plaats van hoe het er 'echt' uit ziet! ;)

 
Zonnebaden voor gezondheid

Nu de zon weer schijnt heb ik de volgende link gevonden. De auteur van de tekst beschermt zich van binnenuit tegen de zon i.p.v. te smeren met zonnebrand. O.a. gebruikt zij cod liver oil, vitamine c, astaxanthine. Grappig, want ik doe nu precies hetzelfde zonder ergens het gelezen te hebben.

 
mijn vriend had het ooit gekocht toen zijn weerstand laag was maar hij is niet zo'n pillenslikker. Ik maakt het dus op.

Astaxanthine is een relatief onbekende carotenoïde die wordt gemaakt door plankton, algen en sommige planten, schimmels en bacteriën om zich te weren tegen de schadelijke effecten van zonlicht en zuurstof; de hoogste concentratie astaxanthine wordt aangetroffen in de groene microalg Haematococcus pluvialis. Vanuit deze bronnen komt astaxanthine in de voedselketen terecht. Astaxanthine is de belangrijkste roze-rode kleurstof in waterdieren zoals zalm, forel, garnaal, krab, zeekreeft en rivierkreeft; ook danken sommige vogels zoals de flamingo hun kleur aan astaxanthine. Voor deze dieren is astaxanthine niet alleen een belangrijk pigment, het is tevens een vitamine-achtige stof die essentieel is voor hun groei en overleving: astaxanthine beschermt tegen beschadiging door UV-straling (foto-oxidatie), voorkomt oxidatie van onverzadigde vetzuren, reguleert het immuunsysteem en is van belang voor voortplantingsgedrag en vruchtbaarheid.(1) [url=Astaxanthine is een relatief onbekende carotenoïde die wordt gemaakt door plankton, algen en sommige planten, schimmels en bacteriën om zich te weren tegen de schadelijke effecten van zonlicht en zuurstof; de hoogste concentratie astaxanthine wordt aangetroffen in de groene microalg Haematococcus pluvialis. Vanuit deze bronnen komt astaxanthine in de voedselketen terecht. Astaxanthine is de belangrijkste roze-rode kleurstof in waterdieren zoals zalm, forel, garnaal, krab, zeekreeft en rivierkreeft; ook danken sommige vogels zoals de flamingo hun kleur aan astaxanthine. Voor deze dieren is astaxanthine niet alleen een belangrijk pigment, het is tevens een vitamine-achtige stof die essentieel is voor hun groei en overleving: astaxanthine beschermt tegen beschadiging door UV-straling (foto-oxidatie), voorkomt oxidatie van onverzadigde vetzuren, reguleert het immuunsysteem en is van belang voor voortplantingsgedrag en vruchtbaarheid.

Als het potje leeg is stop ik wel. Niet te betalen. Misschien is het ook wel onzin. Dan hoor ik dat graag van anderen.

 
Quote:
Beneficial effects of UV radiation other than via vitamin D production

Volume 4, Issue 2 April/May/June 2012 Pages 109 - 117

http://dx.doi.org/10.4161/derm.20013

Keywords: heliotherapy, nitric oxide, photoprotection, phototherapy, tanning, ultraviolet radiation, vitamin D synthesis

Authors: Asta Juzeniene and Johan Moan

Abstract:

Most of the positive effects of solar radiation are mediated via ultraviolet-B (UVB) induced production of vitamin D in skin. However, several other pathways may exist for the action of ultraviolet (UV) radiation on humans as focused on in this review. One is induction of cosmetic tanning (immediate pigment darkening, persistent pigment darkening and delayed tanning). UVB-induced, delayed tanning (increases melanin in skin after several days), acts as a sunscreen. Several human skin diseases, like psoriasis, vitiligo, atopic dermatitis and localized scleroderma, can be treated with solar radiation (heliotherapy) or artificial UV radiation (phototherapy). UV exposure can suppress the clinical symptoms of multiple sclerosis independently of vitamin D synthesis. Furthermore, UV generates nitric oxide (NO), which may reduce blood pressure and generally improve cardiovascular health. UVA-induced NO may also have antimicrobial effects and furthermore, act as a neurotransmitter. Finally, UV exposure may improve mood through the release of endorphins.

http://www.landesbioscience.com/journals/dermatoendocrinology/article/20013/?show_full_text=true

 
Aangaande bovengaand artikel: dat UV-straling (ik neem aan uvb-straling) bij multiple sclerose belangrijk is, kan ik begrijpen vanwege alleen al het bloedvatverwijdende effect van de stikstofoxide.

Bij MS zitten de afvoervaten van het hoofd naar de romp vaak dicht.

Dat heet CCSVI (Chronic cerebrospinal venous insufficiency).

Dit had Dirtsa moeten weten denk ik dan.

Eerder las ik al trouwens dat uvb-straling beschermt tegen de schade die ontstaat door uva-straling: die straling dringt dieper door de huid dan uvb-straling. Maar hierboven staat het dus ook. Daarom is het dus belangrijk dat/als zonnebanken genoeg uvb-licht verspreiden naast uva-licht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan