Zelf brood maken

Nou, Midori, hier precies hetzelfde verhaal. Ik was vol enthousiasme begonnen aan het maken van zuurdesem. Maar ik had een drukke week, dus heeft het een aantal dagen te lang gestaan. Stonk erg zuur, leek wel of het was gaan gisten. Stonk naar zure wijn...

Ga dus weer opnieuw beginnen...

 
Quote:
Wees je er wel van bewust Midori, dat het proces van bladerdeeg maken geen fytinezuur afbreekt.



Goed dat je dat nog even zegt, want dat wist ik dus niet. Ik heb alleen nog nooit gebuild tarwemeel gezien, waar haal je dat? Gewoon bij een natuurvoedingswinkel?

 
Ik heb mijn zuurdesempotje na een week of twee nog eens uit de koelkast gehaald. Het stond op de koudste plek in de koelkast en dat is rond de 2 à 3 graden. Toch was het zuurdesem erg zuur geworden. Ik heb het met nieuw meel gevoed en weer terug gezet.

Op websites wordt vaak geschreven dat je het zuurdesem niet te zuur mag laten worden. Als dit wel gebeurd is, is het dan gewoon een kwestie van weer verdunnen met nieuw meel en water? Of is de samenstelling of verhouding van bacteriën en gisten dan zo verandert, dat het zuurdesem eigenlijk onbruikbaar is geworden?

 
Ik heb het erg zure zuurdesem gewoon aangelengd en terug de koelkast ingedaan. Ik heb er pas een brood van gebakken en het was lekker en gerezen zoals anders.

Hebben jullie dat ook, dat zelfgebakken zuurdesembrood helemaal niet zo zuur of naar roggebrood smaakt zoals zuurdesembrood van de biowinkel? Ik vind eigen zuurdesembrood echt superlekker! De structuur is ook heel zacht. Het lijkt wat dat betreft ook wel een beetje op cake.

 
Inderdaad absoluut niet zuur en met vooral een heerlijk harde korst. Wat mij betreft is dit een gigantische verbetering ten opzichte van "gewoon" brood.

Ik eet meestal maar 2 x max per week een sneetje, maar geniet hier dan wel heel erg van.

Even in de broodrooster maakt dit brood wel extra lekker, zeker bij de bouillon.

 
Waar kopen jullie de biologische speltmeel en wat is een redelijke prijs ? Per desem speltbrood gebruik je ongeveer 500 gram meel ?

 
Ik zag laatst op wat websites dat er wel eens gebruikt wordt gemaakt van kefir om een desemcultuur op te starten, iemand dit al eens geprobeerd?

Peace

 
Wij kopen de spelt altijd in Duitsland, Dinkelmehl, veel goedkoper dan de spelt bij de natuurwinkel in Nederland, omdat het in Duitsland nooit van de markt is geweest zoals hier.

Er zijn ook speciale molens voor het malen.

Spelt houdt van arme grond en kan niet tegen bestrijdingsmiddelen, dus eigenlijk altijd biologisch.

je hebt verschillende soorten, voor cake, volkoren, bloem.

In Duitsland te koop in volgens mij iedere supermarkt. Ook speltspaghetti etc.

Wij hebben nog nooit de kefir gebruikt voor de desemcultuur, het gaat ook prima trouwens gewoon met water.

 
Ik gebruik 1kg zakken demeter volkoren speltmeel van de Ekoplaza. Zo vaak bak ik geen brood en een 5kg bespaard me ook niet zo veel geld. Dan heb ik liever zo vers mogelijk gemalen meel. Het liefste zou ik het zelf malen, maar ik vind de investering van een graanmolen toch wel hoog omdat ik er zo weinig gebruik van maak.

 
@ M.G.K. Ik maak een extreem simpel gluten-vrij zuurdesum brood gemaakt met kefir.

Het wordt een beetje een zuur brood, maar het is zeker niet onsmakelijk en het heeft een mooie korst.

Recept:

Laat ongeveer 1/2 kg boekweitmeel weken in 1/2 liter kefir, aangelengd met wat water. Het moet een behoorlijk vloeibaar papje worden. Wat zout toevoegen en goed roeren. Daarna ongeveer 1 1/2 a 2 dagen laten staan totdat het volume behoorlijk is toegenomen. Niet meer roeren, maar direct in ovenschaal gieten. Half uurtje op 175 graden, checken of het gaar is en klaar.

Extreem makkelijk te maken brood zonder starter en weinig fytinezuur lijkt mij! Ik ga nog meer experimenteren voor een betere smaak.

 
Goh, wat handig lijkt me dat! Slim van je Louise! Dat is misschien wel iets voor mijn zus maar die heeft geen kefir. Maak je die zelf Louise of komt hij uit de winkel?

 
Dank je Rapunzel! Ik maak elke dag 1 liter kefir van biologische (gepasteuriseerde) melk. Helaas nog geen goede bron van rauwe melk. Maar door er kefir van te maken, heb ik het idee dat het toch gezond is. Kefir uit de winkel is duurder, maar ik denk dat het ook zou werken wanneer het van goede kwaliteit is (natuurwinkel).

Ik heb zelf de consistentie van brood erg gemist door de maanden van gluten-vrije papjes enzo. Dus ik ben blij met deze makkelijke uitvinding.

 
Ja inderdaad, je voegt weer iets goeds toe aan die gepasteuriseerde melk en het is erg makkelijk! Ik mis brood alleen omdat het zo makkelijk mee te nemen is, verder toch niet. Dan mis ik eerder de volle kwark! Zou het trouwens ook lukken met waterkefir?

 
@ Rapunzel, het zal zeker lukken met waterkefir, alleen zal de smaak anders zijn. Proberen?

Ik heb moeite om aan de 100gr koolhydraten per dag te komen en heb het voor mijn energie echt nodig. Dit brood is daarom echt een uitkomst. Door het warme weer moet het deeg trouwens minder lang staan voordat het in volume is toegenomen.

 
Nee Louise, ik denk dat het voor mij helaas nog te vroeg is om te proberen. Ik heb ook totaal niets met rijst en boekweit. Dat is te plakkerig voor mij op een of andere manier. Het blijft ergens steken, het verstopt. Quinoa is voorlopig het enige wat wel gaat. Maar ik bewaar het recept voor de toekomst! :)

 
Wie weet is quinoa brood wel erg lekker! Ik heb in het verleden quinoa meel gekocht en het beviel best goed. Het smaakt erg neutraal. Maar van hele quinoa korrels kan je gelukkig ook al best veel koken.

 
Ja wie weet! Maar daar begin ik (nog) niet aan. Die paar eetlepels quinoa die ik elke dag binnen krijg zijn al erg dubieus en ik vraag me nog regelmatig af of ik er eigenlijk niet mee moet stoppen. Misschien voedt het uiteindelijk de verkeerde darmflora weer. Omdat ik zo'n slechte eiwitvertering heb ga ik toch voorlopig nog maar door. Het is lastig....

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.765
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan