Zelf brood maken

Het brood is gelukt! Ik heb de kiemen fijn gemalen met een keukenmachine en hieraan kefir toegevoegd. Dit geheel goed gemengd met een houten lepel en daarna in een bakvorm gedaan en daarna 24h laten staan afgedekt met een natte handdoek,@Tanja bedankt voor de tip! Vanmorgen heb ik het geheel een uur lang afgebakken in een oven met een temperatuur van 170 graden. Heb net een stukje geproefd....uitstekend en zeer vullend!

Ingrediënten: 500 gr gekiemd spelt

Theelepeltje kaneel

Een beetje acerolapoeder

Keltisch zeezout

330 ml melkkefir

Het is een plat brood geworden, misschien dat iemand nog tips heeft om het wat meer te laten rijzen?

Of nog tips qua ingrediënten, misschien dat er bijv roomboter aan toegevoegd moet worden?

 
Natriumbicarbonaat kan helpen het luchtiger te maken, maar eigenlijk zou de kefir dat ook voor een deel moeten doen, was het deeg wel gerezen al?

 
@Tanja, het deeg was nauwelijks gerezen. Ik heb trouwens kefir gebruikt welke ik 48h heb laten fermenteren, alleen maar beter denk ik. Zou de temperatuur het probleem zijn? Ik heb de bakvorm met het (kefir) deeg 24 h op het aanrecht laten staan, afgesloten met een natte handdoek. De temperatuur was tijdens die 24h zo rond de 18 graden. Is dit soms te koud? Hoe doe jij dit?

 
Ja te koud, op de vensterbank of dichbij de verwarming en laten staan tot het is gerezen, desnoods 48 uur

 
Dicht bij de verwarming? Dus jij vernieuwt dus meerdere malen de natte handdoek aangezien deze flink droogt? Ik zet de bakvorm de volgende keer wel op de vloerverwarming, kijken hoe dat gaat.

 
Nu je me zo vraagt nee, ik had laatst een bord op de bak waar het deeg in fermenteerde gezet, dat was ook afdoende om uitdrogen tegen te gaan. Op de vloerverwarming zal het wel beter gaan.

 
Gister mijn moederdesem (100%roggemeel/water) in een deegje veranderd, na 3 uur opnieuw 10 min gekneed, in een mandje gedaan met natte theedoek er over.

op de verwarming gezet, OEPS, dus een korstje op de bovenste helft.

Hij kwam net niet makkelijk los van het mandje, het deeg is best klef, wel gerezen.

Heb het mandje ondersteboven op mijn bakplaat gekieperd, maar toen zakte hij naar 1 zijkant.

toen met bakpapier en al in een cakevorm gegooid.

Ben nu wel ´bang´ dat hij gaat mislukken.

 
Voor de desembroodbakkers heb ik een vraag, hoe lang laten jullie je deeg rijzen/fermenteren?

Uit praktische overweging maak ik het liefst brood zonder voordeeg en gebruik dus een ruime hoeveelheid starter of desem wat volgens mij op hetzelfde neerkomt. Kortgezegd 150 gram starter op 500 gram meel en laat het 48 uur rijzen in de koelkast.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan