Zelf brood maken

Kei leuk om uitgerekend van jou advies te krijgen Midori, bedankt! :)

Bij nader inzien bleek het brood zo klef ook niet te zijn. Ik stond gewoon zo te popelen om mijn tanden erin te zetten, dat ik het haast acuut heb doorgesneden toen het uit de oven kwam. Daarom zag het er denk ik wat kleffig uit. Ik ga het ook eens zonder zoetmiddel doen. Ik had het idee dat dit nodig is om wat extra brandstof aan de micro organismen te geven, maar zo nodig is dit dus niet.

 
Graag gedaan hoor. Haha, nu ik bijna elke week brood bak heb ik zelf weer wat ervaring opgedaan :)

Tja, als het net uit de oven komt is het ook nog wel wat vochtiger dan als het afgekoeld is. Ik zou idd eens proberen zonder zoetmiddel, is heerlijk!

Wat vind jij trouwens van de geur van zuurdesem? Ik vind het lekker ruiken, maar de rest hier walgt echt van de geur!

 
Ik heb er geen moeite mee. Ik steek altijd mijn neus in de schaal als ik er net doorheen geroerd heb. Ik vind het zeker niet stinken, maar echt lekker ook niet.

Eten ze bij jullie thuis nou voortaan jouw zuurdesembrood Midori? Dan heb je toch wat moois bereikt...

 
Hmm, nee dat valt tegen. Mijn ouders vinden het ook wel lekker en eten het gedeeltelijk ook mee, maar verder eten ze nog hun gewone brood en mijn broertjes moeten er helaas niet veel van hebben. Nou ja, ik blijf het gewoon bakken en wie weet gaan ze het toch nog lekker vinden! Ik eet namelijk naast mijn zelfgebakken zuurdesembrood ook roggebrood (met zo min mogelijk ingrediënten), en één van mijn broertjes wil dit ineens ook. Ook neemt hij nu biologische yoghurt in plaats van gewone. En hij vindt de biologische kaas lekkerder dan de gewone ;). Hij zegt ook vaak dat hij graag net zo zou willen eten als ik als hij ouder is, haha...

 
Goed voorbeeld doet meer dan woorden. je broertjes krijgen bewust/onbewust erg veel mee van jou. En kinderen zijn van nature leergierig en zullen vragen stellen, waarop jij weer kunt antwoorden. Hierdoor gaan ze zelf nadenken en op een gegeven moment hun eigen keuze maken.

En ook al gaan ze een tijdje ongezonder leven, deze kennis zal zeker blijven hangen, als een zaadje in hun hersens, en eens zal dit zaadje gaan groeien.

 
@ Midori

Dat gaat jullie ouders nog aardig wat geld kosten als jullie straks met z'n 3en permanent biologisch gevoed willen gaan worden... :mrgreen:

Het zou wel grappig zijn als dit in de toekomst tot een situatie leidt waarin de ouders bij de kinderen gaan zeuren wanneer ze alsjeblieft weer nog eens friet willen eten. :lol:

@ Dirtsa

Komt jouw zuurdesembroodrecept en -werkwijze een beetje overeen met de mijne?

 
Ja, dat klopt, er hangt wel een prijskaartje aan en ons gezin is al vrij groot. Maar als ik echt iets specifieks wil moet ik soms een klein beetje meebetalen. Dat snap ik wel en vind ik ook niet zo erg, mijn ouders hebben al genoeg kosten.

Dat lijkt me echt geinig! xD Maar mijn ouders zijn niet eens zo dol op friet. Wij zijn geen gezin dat elke week naar de Mac gaat, integendeel! Vooral mijn oudste broertje vraagt er veel om. Ik zou het mee-eten als ze de friet in bijv. kokosolie zouden frituren, maar ja, dat doen ze natuurlijk niet. Tenzij ik zelf een keer friet bak, maar ik heb geen frituurpan.

 
Dennis, ik heb nog nooit zuurdesembrood gebakken. momenteel eet ik helemaal geen granen, maar als ik dit wel weer doe dan wil ik zeker dit brood gaan bakken. misschien ook wel eerder, ivm de jongste.

Maar ik weet niet of ik het er dan niet moeilijk mee krijg om eraf te blijven, ik vind eigen gemaakt brood zo lekker ruiken :p

 
Ik bak wel vaak brood hoor Dennis, dus ik snap de verwarring. Alleen zuurdesem heb ik nog nooit gemaakt.

Wil ik zeker nog wel leren hoor.

 
Ik heb laatst zelf een recept verzonnen met boekweit en dat is prima gelukt. Boekweit korrels enkele dagen geweekt (met water in de yoghurtstarter, met flink wat appelazijn en een scheut zuurkoolsap)

Daarna goed afgespoeld. De korrels in de blender tot een soort van beslag gemixt, met ongeveer 300 ml witte thee, een theelepeltje keltisch zeezout en een snufje natrium bicarbonaat.

Het beslag in een cakevorm gedaan en ongeveer een uur in de oven op 170 / 180 graden Celsius.

Prima gelukt en lekker met rauwe boter en rauwe kaas!

Ik ben intolerant voor (melk) eiwit en granen met gluten verdraag ik ook slecht. Maar hier reageren mijn darmen tot nu toe niet overstuur op.

En als ik zin in zoet heb, smeer ik een sneetje van dit brood met dik boter en een scheut Yacon siroop. Dat heeft een lage glycemische idex.

 
@ Dirtsa

Quote:
Alleen zuurdesem heb ik nog nooit gemaakt. Wil ik zeker nog wel leren hoor.


Zo veel stelt het niet voor allemaal. Eigenlijk is bij mij nog nooit een brood mislukt. Ik vind het helemaal niet moeilijk. Ik heb vast nog niet genoeg geëxperimenteerd! Ik heb alleen nog maar standaard-broden gemaakt om de basistechniek onder de knie te krijgen. Ik zal ook eens een keer wat vreemd gaan proberen, urinebrood bijvoorbeeld! :mrgreen:

 
Dennis, ik zag hierboven je recept van zuurdesembrood. Maar hoe maakte je nou precies die desemcultuur? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. 50% spelt en 50% rogge, en wat nog meer? En waarom deze combinatie? Daarna deed je er dagelijks meel bij. Na hoeveel dagen was je deeg dan klaar? En hoe bewaarde je het al die dagen dan? In de koelkast?

Ik heb nog nooit een zuurdesembrood gebakken, dus vandaar alle vragen... Wil het wel graag een keer gaan proberen.

 
Is een goeie, mammaW.

Dat zou ik ook wel willen weten hoe je zo'n zuurdesemcultuur maakt.

Schijnt dat je het moet vertroetelen als een kindje dat moet groeien.

 
Zuurdesem maken stelt niks voor. Ik heb een ronde ruime glazen ovenschaal met deksel gebruikt. Daar heb ik 50 gram spelt en 50 gram roggemeel gedaan, beiden volkoren. Je kunt ook gewoon 100% spelt, tarwe of rogge gebruiken, maar ik heb me laten vertellen dat rogge wel extra geschikt is. Rogge bevat in ieder geval veel fytase, een enzym die het fytinezuur afbreekt. En spelt bevat 40% minder fytinezuur dan tarwe. Ik gebruik altijd volkoren speltmeel ipv volkoren tarwemeel.

Bij dit meel doe je zo veel water dat je een dikke roerbare pap krijgt. Dan laat je de schaal een uur of zo open staan om 'bacteriën te vangen'. Ik ben er in de tuin en in de woonkamer mee rond gaan lopen. :) Dan doe je de deksel erop en laat je het op kamertemperatuur staan. Ik heb 2 a 3x daags de pap doorgeroerd en weer afgedekt. Na 3 dagen begint het wat zuurder te worden. Dan doe je dagelijks wat extra meel en water erbij en zorg je ervoor dat de pap even dik wordt. Ik had in die 3 dagen ook weer 100 gram in het totaal extra toegevoegd. Na een week of zo is het klaar.

Het enige wat je dus nodig hebt is volkoren meel en water, plus bacteriën uit de lucht.

Ik mijn info uit onderstaande links gehaald:

http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm

http://www.broodrecepten.nl/recepten/zuurdesemzg.htm

http://www.coquinaria.nl/recepten/Rombrood.htm

http://www.speltwinkel.nl/Recepten/recept-zuurdesembrood van speltmeel.html

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/broodgerechten/broodbakmachine/zuurdesembrood-1063.html

 
Aha, klinkt niet al te ingewikkeld, thanks voor de uitleg. Vertroetelen en zingend bacteriën vangen is bijna hetzelfde, dus dat moet goed komen... :)

 
Ik heb nu voor het eerst meegemaakt dat mijn zuurdesem bedierf. Ik kan je zeggen, als dat het geval is ruikt het niet bepaald lekker meer...

Ik had de afgelopen week namelijk uitwisseling en daarom was mijn uitwisselingspartner een week bij mij (over anderhalve maand ga ik een week naar haar land). Hierdoor hadden we lange dagen met school en kwam van gezond eten weinig terecht. Merk ik ook gelijk, mijn eczeem is verergert en ik heb ineens wat puistjes (normaal gesproken heb ik die niet). Nou ja, dat komt allemaal wel goed. In elk geval was ik daardoor vergeten mijn zuurdesem te onderhouden. Net ging ik even kijken, en tja, ik kon het zo weggooien. Ik begin vandaag dus maar weer opnieuw.

Quote:
Ik heb afgelopen weekend mijn eigen bladerdeeg gemaakt van gebuild tarwemeel, roomboter en keltisch zeezout. Gemakkelijk te maken, leuk om te doen en lekker om te eten!



Ik moet zeggen, ik wist niet dat dat met zo weinig ingrediënten kon. Ik ga het zeker proberen, want ik ben werkelijk dol op bladerdeeg!

 
Wees je er wel van bewust Midori, dat het proces van bladerdeeg maken geen fytinezuur afbreekt. Daarom heb ik ook geen volkorenmeel (100% vd korrel) gebruikt. En bloem (70% vd korrel) heeft nauwelijks nog voedingswaarde, dus daarom heb ik gebuild tarwemeel (85% vd korrel) gebruikt. De roomboter maakt het aanvaardbaar. Als je niet aan gebuild tarwemeel kunt komen zou ik 2/3 bloem en 1/3 volkoren meel gebruiken en dan het liefste geen tarwemeel. Je kunt denk ik ook bladerdeeg maken met reuzel of kokosolie. Misschien ga ik dat ook nog wel eens proberen...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.194
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan