Zelf brood maken

Brood laten staan is niet zo' n probleem voor me. Wat lastiger is de melk, aangezien ik er zo in geloof dat rauwe melk gewoon niet fout kan zijn. Wel denk ik dat je gelijk hebt. Wat ik nog wil proberen is kefirkorrels bestellen en melkkefir maken. Kijken of dat beter gaat.

Ik heb nog 6 flessen rauwe melk in de bestelling, die drink ik nog lekker op. Wie weet, heb ik mazzel, went mijn lichaam er aan en verdwijnt die jeukende rode massa wel als sneeuw voor de zon 8) Ik hoop er nog een beetje op dat het ontgiftings verschijnselen van voorbijgaande aard zijn. Zo niet, dan geen melk meer voor mij, heel helaas.

 
Ik zou zeker de melk niet volledig afschrijven hoor, hooguit tijdelijk. Maar ik hoop ook voor jou dat de uitslag als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Heb je ozonapparaat? Anders kun je nog proberen olijfolie te ozoneren en dit erop smeren, tegen de jeuk.

 
Ik heb dit apparaat ook nog maar paar weken, maar vind het echt geweldig. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Ik had deze binnen 3 dagen al in huis, besteld via e-bay. Bij mij zat er alleen een engelse stekker aan, dus moest erik er eerst een andere stekker aanzetten.

 
goedemorgen...weet iemand een goede site voor bio meel zonder toevoegingen?

ik wil graag zelf brood bakken voor mijn kids maar overal waar ik kijk zitten er E-nr in en dat wil ik niet, of is dat overal zo(E-nr).

gr lola

 
Voor de liefhebbers. Het is allemaal glutenvrij.

http://scdiet-kookboek.tripod.com/id1.html En onder het kopje 'Brood'

De amandelbrood vind ik persoonlijk een aanrader!

p.s. Dit kookboek is gebaseerd op sc diet.

 
Ik heb het amandelbrood van Heleen Q geproefd en het is ontegenzeglijk dat dit bijzonder lekker is, in ieder geval hoe zij het maakt! Maarrrr... het meel bevat wel fytinezuur en dat is een antinutrient die remmend werkt voor de opname van mineralen en daardoor tandbederf in de hand werkt.

Mike

 
Mike: Maar hoe denk jij over die koolhydraten? Is dit wel aan te raden? Omdat ik jou weleens zie schrijven dat je niet te laag in je koolhydraten moet zitten.;-)

 
Dat is ook zo, maar je hoeft niet per se te denken in termen van brood, waar dan ook van gemaakt. Niet voor niets noem ik keer op keer glutenvrije granen met een kleine korrel (rijst, quinoa, gierst, boekweit). Zelfs als je deze niet weekt, kiemt of fermenteert is de hoeveelheid fytinezuur en suiker relatief klein en is dus de belasting minder, terwijl je toch je carbs binnenkrijgt.

Mike

 
Dit vond ik hierover op de site van Ron Fonteine:

Het eten van noten wordt problematisch in situaties waarin mensen een Gaps dieet (Gut and Psychology Syndrome) diet created by Dr. Natasha Campbell-McBride) of soortgelijke diëten consumeren waarbij veel amandelen en andere noten als vervanging voor brood, aardappelen en rijst dienen. In deze omstandigheden is het raadzaam om achttien uur de noten te weken.

Het is het beste om notenpasta te vermijden, tenzij ze zijn gemaakt van geweekte noten — deze zijn nu commercieel beschikbaar. Zo is het ook beter om geen notenmeel en ook geen kokosmeel te gebruiken voor het koken, tenzij ze zijn verzuurd door het weekproces.


 
Quote:
Het is het beste om notenpasta te vermijden, tenzij ze zijn gemaakt van geweekte noten — deze zijn nu commercieel beschikbaar.


Weet iemand waar je geweekte notenpasta kunt kopen? Ik eet best vaak notenpasta's, echt heerlijk op een speltkiem broodje met een dikke laag roomboter.

 
Waarom maak je het niet zelf? Ik denk dat je met een stevige vijzel al een aardig eind kunt komen...

 
@ Femke

Weet je ook of dit recept ook in de broodbakmachine kan?

Heb je het al geprobeerd? Ik zie toevallig jouw vraag aan mij nu pas staan. Nee, ik weet niet of het recept van de gefermenteerde broodcake in de broodbakmachine kan. Ik hou niet van broodbakmachines. Ik zie er het nut niet zo van in en hou ook niet van de anti-aanbaklaag in de machine. Geef mij maar een ambachtelijk gekneed brood, het liefste nog uit een steenoven!

 
@ Dennis, nee ik heb het niet geprobeerd.

Ik eet helemaal geen brood meer.

 
Ik heb ook maar eens een poging op gang gebracht om een zuurdesemcultuur te stichten. Dan kan ik volgende week mooi mijn eerste zuurdesembrood bakken. 8)

 
@ Dirtsa,

ja nog wel quinoa of rijst 's middags en 's avonds bij de maaltijd met groente.

ik doe 's morgens amaranth crunchy door de yogurt (niet goed ik weet het..)

zo red ik het meestal net met de bloedsuiker spiegel.

Het blijft zoeken... Ik blijf toch nog veel buikpijn houden.

 
Het zuurdesemproces is prima verlopen en vandaag heb ik mijn eerste zuurdesembrood gebakken. Tot enige verbazing zit er helemaal niet zo'n sterke zuurdesemsmaak aan die ik van brood uit de biowinkel ken.

Ik heb vorige week zaterdag de desemcultuur gemaakt van 50% spelt en 50% rogge. Het zag eruit als een dikke pap. Na 3 dagen begon deze te verzuren en te rijzen. Vanaf toen heb ik er dagelijks steeds wat meer meel en water doorheen geroerd. Gisteravond heb ik het deeg gekneed. Het viel me op dat het een heel soepel deeg gaf; misschien ook omdat het aan de natte kant was. Het deeg heeft 9 uur gerezen. Vanochtend heb ik het nog eens kort doorgekneed en weer 2 uur laten rijzen. Net heb ik het brood een minuut of 50 gebakken op 180/190 graden. Het brood was nog een tikkeltje klef van binnen. Misschien te nat deeg gebruikt?

Voor het deeg heb ik gebruikt:

500 volkoren speltmeel

200 gram dikke zuurdesem

250 ml koud water (+/-)

2,5 tl keltisch zeezout

1 el oerzoet

-Komt dit recept en proces een beetje overeen met jullie zuurdesembroden?

-Is jullie brood ook zo zacht van smaak?

-Hoe bewaren jullie je zuurdesemcultuur voor langer dan week?

 
Ik heb nu al een aantal keer zuurdesembrood gebakken. Ik laat het meestal maar één keer rijzen, maar dan wel de hele nacht. Ik bak het wel een stuk korter. Eerst 10 min. op 205 graden en dan 20 min. op 190 graden. Zo is hij bij mij precies goed, een harde korst en een zachte binnenkant (niet klef). Het brood is bij mij ook niet zo heel erg sterk van smaak, al heb ik nog nooit zuurdesembrood uit de winkel gegeten en heb ik dus niet echt vergelijkingsmateriaal.

Mijn recept:

- 500 gram speltmeel/tarwemeel (verschilt per keer)

- 130 gram zuurdesem (duidelijk dus minder dan jij gebruikt)

- 200 ml koud water (dit is echt maar een indicatie want dit weeg ik nooit)

- 1 el Himalayazout (heb nog geen Keltisch zeezout en maak deze eerst maar eens op)

Ik gebruik geen zoetmiddel, dat vind ik niet nodig.

Ik bewaar mijn zuurdesemcultuur nu al meer dan een maand. Na het bakken van een brood zet ik het een paar dagen in de koelkast en dan ga ik gewoon weer verder met aanlengen zoals ik in het begin deed. Bij mij blijft het op deze manier gewoon goed.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan