Yoghurt maken

Ik ga het zeker proberen! Ik denk dit weekend al. Kan niet wachten tot vanmiddag om de rauwe melk van de hofwebwinkel op te halen. Het zou zomaar kunnen dat ik ineens veel te weinig besteld heb. :D

En maar hopen dat de eczeemklachten van onze zoon weer verdwijnen met de rauwe melk / yoghurt.

 
ik heb een poging gedaan om yoghurt te maken(poekie-manier)

met rauwe melk, demeter yoghurt

na meer dan 10 uur in de koelkast heb ik gewoon MELK met een beetje room aan de bovenkant.

Ik heb geen thermometer dus heb ik de melk gewoon opgewarmd en een paar keer geproefd tot die goed lauw was.

misschien zit daar het probleem, dus warmer maken.

ik ga nu nieuwe kopen en opnieuw proberen.

Nu is men vraag, kan ik van deze potten nog yoghurt maken ?

of eventueel bij mijn kefir plantje doen ?

kan je teveel yoghurt/kefir op een dag drinken ?

 
heb je de yoghurt na het opwarmen, 40 gr, wel eerst 24 uur in koelbox met dekens erom heen weggezet? de koelbox doet dus in dit geval dienst als warmhoudbox.

Daarna dus nog 1 f meerdere dagen in koelkast. De yoghurt ziet er bij ons altijd verschillend uit, soms wat dikker, soms wat dunner met yoghurtbrokjes. maar de yoghurt smaakt altijd erg goed en is erg favoriet bij iedereen hier.

Volgens mij kun je niet teveel kefir eten hoor, ik las pas geleden dat je bij aanhoudende ziekte een kuur kunt doen van 2 wekenlang 6 liter kefir nemen per dag. Ikzelf drink minstens 1 liter per dag.

 
hey Dirtsa

ja heb de koelbox gebruikt met dikke dekens

het is zelfs niet een heel klein beetje gedikt, gewoon vloeibaar

ik denk niet genoeg verwarmd(geen 40°) en misschien ook te weinig yoghurt in gedaan

1 liter kefir per dag amai dan moet je al veel plantjes hebben toch

ik heb de mislukte yoghurt lauw opgewarmd en bij de kefir gedaan

op naar de 2e poging...

 
wij hebben een thermometertje gekocht die ook geschikt is in aquarium, dan kun je precies zien hoe warm de melk is. Erik plaatst er vaak een "kruikje" bij in de koelbox(gewoon warm water in fles vd melk) doe 2 eetlepels yoghurt bij de melk.

Kefir, ik heb niet eens zo heel veel kefirplantjes hoor, ik gebruik de pot van aman prana, 1.6 liter, mijn zoontje eet ook kefir mee iedere dag. De melk voor de kefir hoeft zelfs maar op 30 gr.

Ik zeef de ene pot, en doe de plantjes meteen weer in de nieuwe pot met de melk, doorlopend proces dus :p

 
Yoghurt maken hoeft in principe niet moeilijk te zijn.

Gewoon de melk koken totdat ie net niet overkookt en dan laten afkoelen.

Je moet wel dikke yoghurt hebben: Turkse, Bulgaarse of Griekse yoghurt hoe je het ook wilt noemen voor de fermentatie.

Ik krijg het van mijn moeder.

Je steekt af en toe je (schone) vinger in de melk om te kijken of ie de goede temperatuur heeft. Het moet niet pijn doen aan je vinger maar ahw een licht prikkend gevoel geven.Ik noem het de melk moet je vinger bijten.

Dan weet je dat het de ideale temperatuur is.Na een paar keer voel je het vanzelf aan.Weer van mijn moeder geleerd.Van de boerinnen moet je het hebben.

Dan pak je op drie liter melk ongeveer een kopje yoghurt en daar doe je een beetje melk bij en die roer je goed totdat het een goed vloeibaar geheel is geworden en deze schud je overal in de melk en goed roeren totdat ie goed verdeeld is.

Dan zet je het geheel afgedekt met deksel en een paar grote handdoeken eroverheen of van mij part een grote jas en laat je die zo'n ja wat zal het zijn 5 tot 6 uur weg en voila je yoghurt is klaar.Je mag af en toe wel checken maar zorg dat het niet afkoelt.

Zo maak ik altijd de buffelyoghurt, die is makkelijker als melk yoghurt omdat als je bij koemelk te veel yoghurt bij doet kan ie zuur worden en ook de temperatuur maakt al verschil uit maar bij buffelmelk komt het niet zo nauw.

Echt waar, je hebt in principe geen moeilijk gereedschap te hebben, als je er maar gevoel en liefde in stopt wordt het vanzelf wel lekker.

En ja hij smaakt elke keer weer net anders en de seizoen spelen ook een rol en ook de enting.

Heel lang geleden werd het in dierenhuiden gemaakt of in hout kan ook.

Ik zou het wel een keer op de oermanier willen maken, krijg je een karaktiristieke smaak.

 
ik heb net een digitale sonde thermometer aangeschaft

werkt zeer snel en gevoelig, -45 tot +200 °

straks verse melk halen en opnieuw beginnen :wink:

op het forum lees ik ook vaak over slagroom

hoe kan ik dit maken van de rauwe melk ?

ik neem aan dat men dit maakt van de room die na een paar dagen naar boven komt,

maar dat is wel niet zoveel

 
Ja, je kunt het ook zo op temperatuur laten komen klopt maar ik ben niet zo kapot van het feit dat ik mijn melk in plastic laat opwarmen tenminste als ik het niet verkeerd begrijp maar ja je kunt het natuurlijk ook in andere materiaal op temperatuur laten komen.

 
Haluk, ik begrijp je laatste reactie niet zo goed, dat van het opwarmen in plastic.

En Jonathan, niet de melk koken hoor, dan kook je alles kapot.

Tot 40 graden kun je de melk nog als rauwe melk beschouwen.

Nog een keer hoe wij yoghurt maken, en die lukt elke keer weer, zelfs met melk van een week 'oud'.

Warm melk op tot 40graden.

Wij gebruiken ook de AmanPrana kokospotten.Daar doen we een laagje 'start' yoghurt in van ca. 2cm.

Dan doen we de opgewarmde melk erbij, roeren het even door en dan gaat het 24 uur in de koelbox.

Met een dikke deken er op. Dirsta doet er een 'kruikje' bij, ook een prima idee.

Niet kijken tussendoor want het is belangrijk dat de temperatuur constant blijft.

Na 24 uur zetten we de potten nog 8 uur in de koelkast, hier dikt het nog verder in.

Dan is de yoghurt klaar voor consumptie, heerlijk.

Als je deze aanwijzingen opvolgt en met goede schone potten en pannen werkt kan het gewoon niet mislukken.

 
Poekie,

Ik vind het wel interessant en had toch een paar vragen om wat te leren:

-Hoe warm jij de melk op tot 40 graden?

-Wat is start yoghurt, koop je dat kant en klaar en wat zit daar dan in?

-Wat betreft opwarmen in plastic, ik heb niet goed gelezen. Jij zit de glazen aman prana potten in de koelbox.Die gebruik ik ook.

Alvast bedankt voor je uitleg.

 
Haluk,

Wij warmen de melk gewoon in een pan op het fornuis.

De start yoghurt komt uit een pak, gekocht in de winkel. Uiteraard biologisch-dynamische yoghurt.

Maar voor het gemak noem ik het altijd 'starter' of 'start'yoghurt.

En uiteraard kun je daarna elke keer de laatste yoghurt uit de pot gebruiken als starter voor de volgende pot.

 
Poekie,

Mischien staat ie bij mij iets langer op het fornuis maar ik kook deze ook niet door of zo.Jij gebruikt een thermometer wat een voordeel is.

Het principe is hetzelfde maar die van jou is net iets beter.

Krijg jij dan toch zo'n dikke yoghurt omdat de starter heel dun is.

 
Wij gebruiken inderdaad een thermometer omdat we de melk beslist niet warmer willen hebben dan 40 graden.

Dan blijft het nog rauwe melk.

 
Poekie,

Ik heb naar jouw advies geluisterd en toch maar even een thermometer van glas gehaald. Ben niet zo dol op plastic.Deze bij een dierenspeciaalzaak gehaald, is voor een aquarium.

Weet jij of er tegenwoordig nog steeds kwik in thermometers zit, volgens mij is dat niet meer en mijn tweede vraag is dan ook meteen zou kwik of ander giftig spul wat in de thermometer zit niet door het glas in de melk kunnen belanden.

Ja, qua dat ben ik echt een zeikerd.

Alvast bedankt.

 
Haluk,

Ik vind jou geen zeikerd hoor, je bent alleen maar bezorgd om je eigen welzijn en dat van je gezin. Helemaal niets mis mee.

Wij hebben ooit een thermometer gekocht bij een kookwinkel. Zo'n thermometer die je in vlees kunt steken om te kijken of het vlees gaar is. Het is van roestvrij staal? Weet niet eens wat voor materiaal het is.

Om onze eigen temperatuur te meten hebben we een ouderwetse kwikthermometer.

Ik ben niet bang voor het kwik hoor, dat houdt het glas wel in bedwang. :wink:

Zou het denk ik niet gebruiken bij het koken. Stel je voor dat het knapt.

Dus misschien nog even bij een goeie kookwinkel kijken?

 
Ik heb ook thermo voor aquarium, werkt prima.

ik wilde dat ik nog ouderwetse kwikthermometer had, kan echt geen kwaad, zolang je deze maar niet laat vallen. Maar dan zie je de kwik wel over de grond rollen (lijkt een klein balletje).

Ik zou me meer zorgen maken over de kwik die ze in vaccinaties/amalgaan stoppen.

 
Heb net yoghurt gemaakt.Laat jullie wel overmorgen wel een keer weten hoe die gelukt is maar dan zoals Poekie die maakt in aardewerk en van buffelmelk met koeyoghurt als starter.

 
goed nieuws !

mijn 2e poging yoghurt maken is deze keer succesvol

ik heb gedaan zoals poekie adviseerde maar heb wel de potten in WARME dekens gewikkeld

en dan in de koelbox geplaatst.

Dan 2 kersenpitkussentjes heet opgewarmd en in de koelbox gelegd(op het deken, bovenkant potten).Als ik dit niet doe heb ik gewoon slap spul...

de kruik van Dirtsa is ook een goed idee, ik stel wel vast dat die kersenpitkussens vrij lang hun warmte afgeven, weet niet of dit met een kruik ook het geval is.

Als je 2 kersenpitkussens gebruikt kan je er na een aantal uur 1 uithalen, terug opwarmen, wisselen met de andere en terug in de koelbox. Zo blijft de temperatuur goed.

Ik gebruik wel een kleine koelbox,denk dat dit beter is om gemakkelijk warm te houden.

Ik ga het nu eens proberen met een thermos.In blokker hebben ze naar het schijnt een type met een zeer groot gat. Gewoon in de thermos gieten en klaar!een kennis van me doet het altijd op deze manier en lijkt mij ook zeer eenvoudig...

 
Ik heb van verschillende kennissen gehoord dat juist een thermosfles niet goed gaat. Ook niet de koelbox tussendoor openen, in principe is het niet nodig om er kruikjes ed bij te doen.

Als wij meerdere flessen erin zetten gaat er wel eens een kruikje bij(fles warm water) maar ook regelmatig niet.

Wel fijn dat het gelukt is met de yoghurt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.134
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan