Yoghurt maken

@Poekie: ik heb een vergelijkende warentest gedaan: twee yoghurtflessen: eentje in de koelbox en eentje in de yoghurtmachine.

Geen verschil in de dikte.

Ze zijn nu niet dik, maar ik verwacht dat ze nog in de koelkast moeten opstijven.

Morgen meer nieuws.

 
Nou, ik heb net gekeken.

De yoghurt, of iets wat er op moet lijken uit de koelbox, die was eigenlijk nog steeds geen yoghurt.

Uit ¨frustratie¨ heb ik hem net maar alvast helemaal opgedronken:)

(anders zou die toch snel zuur geworden zijn: deze rauwe melk houdt het niet langer dan 2-3 dagen volgens de boerin).

Maar die uit de yoghurtmachine was ook niet echt lobbig / dik: die rook alleen iets meer naar yoghurt: zuur (en die smaakte ook zuurder).

Ik doe iets verkeerd denk ik.

Ik heb de melk tot 42 graden opgewarmd eerst toen wat eruit gehaald en anderhalve lepel griekse yoghurt van de ah erbij gedaan in een kopje.

Dat gemengd met de opgewarmde melk en dat in de yoghurtmachine dan wel in de koelbox gedaan.

Call me stupid maar ik weet niet wat ik nog meer had kunnen doen.

 
@Lievergezond: Wij hebben het in het begin ook meerdere keren gehad dat het niet lukte.

Maar nu hebben we elke keer een mooie, lekkere yoghurt.

Volhouden. Probeer meer yoghurt als starter toe te voegen. Dat steekt niet zo krap, dus probeer en giet gewoon wat yoghurt/starter rechtstreeks in de fles met verwarmde melk. Schud de fles even goed door en zet het warm weg.

En anders probeer je het eerst nog een keer met een kleinere hoeveelheid.

Rauwe melk (althans die van ons) blijft gerust een hele week goed. Aan het eind van de week proef je wel verschil met de melk die zo uit de tank komt maar het is nog prima drinkbaar.

 
Begrijpen jullie mij niet verkeerd maar onderstaand tekst is om niemand te bekritiseren, gewoon opbouwend bedoelt.

Wat mij vaak opvalt is corrigeer me als het niet klopt dat wij te veel volgens het meten is weten principe doen maar soms zit er ook een niet te meten factor in net zoals bij muziek hebben ze een oude Stradivarius helemaal met de computer nagemeten qua materiaal, bouw etc. etc.en toch kregen ze hetzelfde geluid er niet uit.

De vriend van mijn schoonmoeder is een heel goede internationale kok die ook heel veel op boten in het verre oosten heeft gekookt maar dan komt ie bij mijn ouders thuis als wij daar op bezoek zijn en dan eet ie broodjes, yoghurt, taart of wat dan ook en vraagt hij aan mijn moeder hoe maak jij dat, hoeveel van dit en hoeveel van dat. Zegt mijn moeder ik weet het niet doe het gewoon op gevoel, meet dingen nooit af, ik zou niet weten hoeveel ik er in doe en iedereen spreekt altijd met lof over haar eten en als ze het nakoken wordt het niet zo lekker. Elke keer als ik mijn vriend in Israel opbel wat een internationale topkok is heeft ie het over mijn moeders kookkunsten dus wat ik hier mee wil zeggen het is all about ervaring, tips en vooral gevoel.

Laat je gevoel spreken en ja nou het kan een paar keer mislukken maar op een gegeven krijg je zo lekkere yoghurt.De generatie van mijn ouders maken velen nog steeds yoghurt thuis zonder enige equipment, echt heel simpel maar oh zo lekkere dikke yoghurt.

Keep it simple zou ik zeggen.

 
@Haydarpasa,

Wij kunnen met elkaar praten. En het is niet alleen koken op gevoel maar ook met gevoel.

Als je met aandacht met eten bereiden bezig bent kun je dat op zeker ook proeven.

En alles wat je gaat proberen kan idd ook een of een paar keer mislukken.

Een leuk verhaal, wat je geschreven hebt over die internationale topkok.

 
Liefde is proefbaar. Daarom smaakt 'home cooking' altijd het best. Sally Fallon zei ooit tijdens een lezing dat er in elk gezin wel 1 persoon is die spiritueel verder gevorderd is. Deze persoon zou dan de maaltijden moeten koken voor de andere gezinsleden, zodat deze hogere vibratie via het voedsel bij die anderen letterlijk binnenkomt. Voedsel is voor een groot deel water. Masaru Emoto heeft aangetoond dat emoties invloed hebben op de structuur van water en dat dit zowel positief als negatief kan uitwerken. Daarom moeten we ook zo ver mogelijk van magnetrons blijven, want die creeren verhitting op basis van het met geweld in beweging brengen van de watermoleculen in voedsel, waardoor deze scheuren of zelfs ontploffen. :evil:

Mike

 
@Haydarpasa: Mijn schoonvader is een man van de praktijk, hij is boer.

Als je hem vraagt om het waarom en hoe van dingen die hij doet op het land of met zijn dieren dan is zijn enige antwoord van: "ja" in de zin van: ja dat is toch evident!

Ik ken het ook van de andere kant.

Dat ik iemand zou helpen met een bepaald gerecht bereiden.

Voor mij totaal gesneden koek.

Dus ik het die ander uitleggen, maar kennelijk was ik niet duidelijk genoeg of zo.

Ik deed maar wat (althans zo voelde dat, maar dat is natuurlijk feitelijk niet zo).

Ik dacht echt dat die ander neurotisch aan het doen was en ik werd ook ongemakkelijk, want het was zo evident (voor mij).

Ik wilde haar oprecht helpen, maar ergens leek er toch een kloof, heel maf voelde dat.

Het rare is met die yoghurt: 2 jaar geleden deed ik het ook, die yoghurt en toen ging het al snel goed op aanwijzingen van een ervaren yoghurtmaker overigens: maar die wees me op een yoghurt die nu niet meer te krijgen is overigens: daar is nu alle vet uitgehaald!

Nu zegt Poekie dat ik er meer yoghurt bij moet doen en Claireelis zei maximaal 1-2 eetlepels.

Dat laatste heb ik de laatste keer gedaan.

Of ik ga het met een andere yoghurt proberen of ik gooi er wat slagroom bij.

Maakt me niet uit, als ik maar yoghurt krijg zoals die moet zijn:)

 
In Nederland hebben we een mooie uitdrukking: koken op het 'heilig oog'. Dat is inderdaad heilig, want juist door niets af te meten maar te varen op je intuitie (innerlijke leraar) creeer je dat ongrijpbare, dat wel te proeven is!

Mike

 
Voor mij gaat het ook om: de omschakeling van verschillende manieren van waarneming: van gevoel naar verstand en andersom en dat gaat niet altijd even vlekkeloos. Het zijn twee heel verschillende benaderingen als van een andere planeet. Ik heb vaak/soms het gevoel dat ze elkaar bijten of niets met elkaar te maken willen hebben. In elk geval is het het handigst als beide waarnemingsmethodes op hun merites geschat kunnen worden. Beide zijn zelfs een aanvulling op elkaar en het is een kunst om zo probleemloos als mogelijk ertussen te kunnen schakelen.

 
Dat zeg je goed, Dorien. Als je een gevoel van afscheiding/isolatie ervaart tussen lichaam en geest, dan zit je nog teveel in je mannelijke egobewustzijn. Je moet dan meer contact maken met de moeder, je lichaam. Je zult dan inderdaad merken dat lichaam en geest elkaar aanvullen en dat yin en yang elkaar vinden in het midden, in het hart.

Mike

 
Ha Dorien,

Mooi gezegd!

Het is net als met een echtpaar. Er kan harmonie zijn tussen twee partners, maar je kunt ook problemen met elkaar hebben of in vijandschap leven of zelfs gaan scheiden. Of niet meer luisteren naar elkaar of niet spreken. Of leven op voet van oorlog met elkaar. Zo moet je het ook zien met de innerlijke man en vrouw. Ze moeten het samen eens zien te worden met elkaar, leren luisteren naar elkaar, leren samenwerken met elkaar. Wij zijn hier in het westen veel teveel gericht geweest op denken en leren en iets voorstellen in de buitenwereld.

Ons voelen leerde zich te weinig te uiten of werd onderdrukt of heeft geen woorden gekregen. De boodschappen/impulsen vanuit het gevoel worden dan niet meer opgevangen of gehoord of zelfs onbewust genegeerd. We leven niet voor niets in een wereld waar de vrouw veelal nog onderdrukt wordt. Dat is een weerspiegeling van wat er zich innerlijk in ons afspeelt. Wij onderdrukken het vrouwelijke/gevoelige/ontvankelijke in ons.

We krijgen alleen maar (innerlijke) heling als we het leerproces van weer ontvankelijk en gevoelig worden en woorden geven aan onze impulsen en gevoelens weer aangaan. Dat is voor de meesten best een uitdaging want gewoonten zijn sterk en het niet erkende gevoelige is in het begin nog zwak en onderdrukt en dat vraagt om herkenning en erkenning. En dat vraagt een openheid en een naar binnen gaan, een stil kunnen worden van binnen en weer leren luisteren. Ik merk in mijn werk dat dat best een proces is!!

Als we weer heel worden van binnen dan kunnen we ook weer onze eigen heler worden.

Ga het aan Dorien (en ook alle anderen!!). Het is de moeite waard. De enige manier om uit de bekende kringetjes te komen waar men steeds in ronddraait. Heel worden van binnen is weer tot leven komen!

 
Dank je Mike, je kent mij!

Ik droom van een wereld waarin yin en yang weer verenigd zijn

waarin Shiva en Shakti de dans weer aangaan!

Mijn motto is altijd: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

En dat doe ik ook!

 
Ik kon het niet laten maar ik denk even dit onderwerp weer wat leven in blazen.Heb gisteren wat buffelmelk bij de boer gekocht met vrouw en kinderen, een beetje voor ons en wat voor mijn moeder.

Buffel heeft bijna een twee keer zo hoge vetpercentage als koemelk, hartstikke lekker en ja hoor mijn moeder heeft er meteen kaas van gemaakt, moet het even kwijt zo lekker koop je die niet hoor en de home made yoghurt, je kunt de bak gewoon op de kop zetten maar de yoghurt valt er echt niet uit en wat is ie lekkerrrrrrr.

Thuis geniet ik nu van heel veel melk drinken en de room oppeuzelen.

Wat is het leven toch mooi.Ik beveel het iedereen aan om buffel melk te proberen. Onovertroffen.

 
wow die buffelmelk klinkt wel heel goed :) het is vast moeilijk te verkrijgen. maar misschien dat (geiten) melk + room een goede alternatief is...

 
Naar mijn mening kan niets aan de smaak en voedzaamheid van volwaardige buffelmelk tippen maar ja wie ben ik. Wat ik weet zijn er tegenwoordig meerdere buffelboeren in Nederland. Waar zit je in de buurt omdat er in Deurne wel eentje zit?

 
Mijn yoghurtbereidpogingen blijven leiden tot een yoghurt in ontbonden staat: dus een deel vloeibaar en een deel vast dat te vast is.

Ook als ik er slagroom bijdoe maakt het niets uit bij mij in de dikte van het yoghurtresultaat.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd en ik blijf telkens 1 ding veranderen in de hoop dat op een dag de dikke yoghurt eruit voortkomt.

Ondertussen maak ik heerlijke karnemelkachtige dranken van de ontbonden yoghurtresultaten tot nu toe met sole (met dank aan Haluk) erbij en nog meer lekkers en dat proeft ook goed.

Voor mijn vriend heb ik lassi gemaakt, de indiase yoghurtdrank, in zijn geval met mango erin, mij te zoet, maar wel lekker voor de gezonde mens.

Ik ga gewoon rustig door:)

Vanochtend dacht ik dat een goede verwarmende thermosfles/-kan met 2 liter inhoud misschien ook wel kon werken.

Het kan zijn dat mijn yoghurtmachine nu te klein is voor mijn huidige yoghurtpot die ik erin stop.

Voorheen zat er een plastic yoghurtpot in die net de randen niet zo goed aanraakte.

Ik ga het nog een keer proberen in een koelbox, maar die leidde bij mij tot weinig resultaat.

Nu heb ik een glazen pot (beter tegen plasticafgifte bij de warme temperatuur) die misschien de warmte te veel absorbeert voor dat systeem dat nu nog is ingesteld op de warmtecapaciteit (vasthouden/absorberen) van plastic.

Daarom ga ik het nu nog in een andere koelbox proberen: ik heb er 2 toevallig.

 
@Haydarpasa - ik zit in Amsterdam. Er is vast hier ergens buffel melk te krijgen. Ik ben nu sinds kort yoghurt aan het opbouwen dus eerst effe zorgen dat mijn buik er goed tegen kan dan zal ik eens rond gaan zoeken voor de buffel :)

@lievergezond wat jammer dat het niet helemaal wil lukken - gelukkig heb je wel lekkere recepten voor je gefermenteerde melk :). Ik zet hierbij het proces dat ik gebruikte - misschien dat het een idee geeft. Het ging bij mij alleen 1-2x niet goed en toen ik te veel oude yoghurt erin mengde als starter. Dit was hoe ik het deed: (1) alles ontsmetten met kokend water en wat afgekoelde kokend water in de yogourmet apparaat stoppen - check of temperatuur rond 40 graden is en apparaat aanzetten, (2) 1L melk verwarmen naar 40 graden - gechekt met vlees thermometer, (3) half kopje melk en 2 platte eetlepels oude yoghurt mengen in pot - goed roeren, (4) helft van de melk aan mengsel toevoegen - weer roeren, (5) restant toevoegen en nog 1x roeren (6) pot in yogourmet apparaat en 24uur wachten. (7) daarna met deksel er nog op pot in koelkast doen. (8) volgende dag heerlijke yoghurt! misschien niet zo dik als van de supermarkt, maar wel dik genoeg vond ik.

 
Dank je Claireelis voor je aanwijzingen!

Quote:
en wat afgekoelde kokend water in de yogourmet apparaat stoppen


Vraagje: ken je de reden hiervan Claireelis?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.769
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan