Yoghurt maken

@lievergezond dat doe ik gewoon als een snelle manier om warm water in de apparaat te krijgen - meestal overblijfsel van het ontsmetten v/d pot.

 
Quote:
ik heb niet echt verschil gemerkt tussen zakje poeder en 1-2 eetlepels van bestaande yoghurt. maar wel gemerkt dat het erg dun kan zijn als je te veel starter er in stopt. ik heb begrepen dat de baterieen dan te snel groeien.


Aha, ik lees je post nu pas, maar dit zou weleens het probleem van mij kunnen zijn dat de yoghurt bijna altijd dun tot waterdun is. Ik dacht altijd "hoe meer hoe beter", maar zo werkt het dus niet. Zit alweer een tijdje aan de gewone bio-yoghurt met maar 3.5% vet, maar ga mijn yoghurtmachine maar weer eens tevoorschijn halen!

 
@ Claireelis, nog dank voor je uitgebreide aanwijzingen!

@Janse: ok! ik heb 1 schep yoghurt geprobeerd, en meer, en beide leidde bij mij toen nog niet tot een dikker resultaat.

ik ben nu de koelbox gaan uitproberen en dat leidde tot een beter resultaat dan mijn yoghurtmachine!

het lijkt nu iets beter te gaan al: iets dikkere yoghurt: ik denk nu dat ik tussentijds niet moet gaan kijken of proeven, dat de yoghurt daar niet tegen kan: zoals Poekie zei.

Valt niet mee, maar is te doen:)

 
Lievergezond: inderdaad niet gaan 'spieken' tussendoor.

Gewoon 24 uur wegzetten in de koelbox en daarna af laten koelen in de koelkast. Dan wordt de yoghurt pas echt dik.

En het maakt echt niet uit hoor hoeveel yoghurt je er in doet als starter.

Mijn man maakt altijd de yoghurt en kefir en doet dat dus op zijn gevoel.

Maar hij zegt nogmaals, het is erg belangrijk dat je hygiënisch werkt, dus met schone potten en materialen.

Ik ben blij voor je dat het zo beter gaat.

Weet je, wij hebben in het begin ook wel gedacht aan een yoghurt machine maar we zijn meer van het 'zelf doen'.

Dus zonder dat je extra stroom nodig hebt, wat zo'n machine toch vraagt.

We zijn begonnen om de potten in een deken te zetten en toen kwam mijn man op het lumineuze idee om de koelbox te gebruiken.

En dat werkt prima en resulteert in een lekkere, dikke yoghurt.

Ik ga bij onze natuurwinkel ook eens informeren naar de Jersey yoghurt om als starter te gaan gebruiken.

 
Poekie, dank voor je bericht!

hoe bedoel je af laten koelen in de koelbox?

bedoel je na die 24 uur afkoelen in die koelbox? met de deksel eraf of erop dan?

hoelang koel je het af in de koelbox?

Ik ga voor superdik!!! haha dan issie toch het lekkerst!

 
Hoi Lievergezond

Ik schreef 'af laten koelen in de koelkast'.

We laten ca. een uurtje of 8 afkoelen.

En superdik is-ie inderdaad het lekkerst :lol:

 
Over yoghurt gesproken........

Ik maak hem niet zelf hoor, maar ik eet al dertig jaar lang lekkere magere yoghurt of biogarde met müsli en/óf fruit.

Maar in het kader van meer vet en minder koolhydraten eten heb ik gisteren een pot roomyoghurt van de boer gekocht. Wel bij de supermarkt, maar het zag er toch wel redelijk ambachtelijk uit (glazen pot).

Nu heb ik die gisteren toch maar weer met müsli en rozijnen gegeten (als toetje). Het was niet zo lekker als met biogarde, beetje vet, maar dat is wennen denk ik. Ik moet zeggen dat ik daarna wel goed vol zat en geen behoefte had aan een tweede bakje, terwijl ik dat met de biogarde vaak wel deed, die stopte ik in m'n holle kies als het ware :wink:

Nu wil ik natuurlijk ook een vervanging vinden voor de koolhydraatrijke müsli of fruit toevoeging. Yoghurt is "naturel" ook wel lekker, maar dat is zo hetzelfde elke dag.

Hebben jullie misschien tips en ideeën voor me?

Noten is uiteraard wel een goede, maar daar houdt m'n creativiteit een beetje mee op.

 
Ik eet kokosvezels in mijn yoghurt.

Dit is een tip van een natuurarts geweest (ivm het budwigpapje).

De kokos zou boterzuur in de darmen bevorderen; maar dat doen alle vezels volgens mij.

 
Is dat hetzelfde als geraspte kokos?

Wel goed idee trouwens: kokos met noten door de yoghurt.

Ik ben gek op kokos!

 
Hierbij een tip voor iedereen die een eigen 'yoghurt machine'/'yoghurt warmhouder' wil maken maken. Mike (fatsnotbad) had het eerder in dit topic o.a. over het ombouwen van een koelbox met een warmteelement erin. Mike had het over een prijs van ruim €70,-

Voor iedereen die een goedkoper warmte element wil: Gebruik gewoon een gloeilamp. 40Watt zal waarschijnlijk meer dan voldoende zijn. Gebruik verder een temperatuurregelaar met temperatuursensor. De gloeilamp sluit je aan op de 230v uitgang van de temp.regelaar en op de regelaar stel je digitaal de gewenste temperatuur in.

Regelaar:

Mini Temperatuurregelaar incl. temp.sensor op ebay: €18,- incl. verzendkosten

Andere Regelaar:

Omron temperatuurregelaar incl. temp.sensor op DealExtreme: €14,25 incl.verzendkosten (wel even geduld hebben, levertijd is circa 3 à 4 weken)

Expert tip:

Voor een betere warmteverdeling in de koelbox (warmtebox dus :wink:) plaats je er eventueel een ventilatortje bij. Kun je uit een oude computer halen, of voor circa 2 Euro kopen op DealExtreme (deze is 12volt, dus gebruik hiervoor een adapter van een oud electronisch apparaat, bijv. een oude kruimeldief ofzo. Die dingen zijn vaak 12Volt. Je kunt ook een 230v ventilatortje kopen, maar die zijn al snel €20 à €25 incl. verzendkosten)

Tweede optie:

Gebruik evt. een warmte-element van een aquarium (ca. €5 à €7 op ebay) en vul de yoghurt/fermentatiebox met een laag water. Je kunt dezelfde temperatuurregelaars van hierboven gebruiken, alleen zou ik dan de temperatuursensor met een stuk krimpkous waterbestendig maken.

Kijk evt. op instructables.com voor meer ideeën. (zoek op: 'yoghurt' of 'fermentation')

Momenteel maak ik zelf nog geen yoghurt, dus ik heb bovenstaande nog niet zelf gemaakt. Als het zover is, zal ik het hier posten.

 
Wij maken al geruime tijd yoghurt. Eerst hielden we het warm in een dikke deken.

Maar sinds een paar maanden zetten we de warm gemaakte melk (uiterlijk 42 graden) met yoghurt starter een nacht in de koelbox zonder deze bij te verwarmen, daarna in de koelkast afkoelen.

En we krijgen een dikke yoghurt. Als je de pot op zijn kop houdt blijft de yoghurt gewoon in de pot.

Niet te moeilijk denken maar gewoon doen.

In het begin hebben we er ook aan gedacht om een yoghurt machine te kopen maar dan staat het uren op stroom en dat wilden we niet.

Dus toen eerst in die dekens en nu in de koelbox zonder dat deze op stroom staat. Lekker goedkoop :wink:

Maar belangrijk is: werk schoon/hygienisch

 
How about een zilveren lepel in buffel melk laten staan, dan gaat ie ook fermenteren, je kunt het zelfs een klein beetje koken. Je doet de vocht scheiden en dan doe je het gefermenteerde in een doek, een beetje zouten met Keltisch zeezout en laten staan totdat ie helemaal uitlekt en je hebt me een lekkere buffel hangop.

Ik heb het gemaakt en ze zijn er hier thuis dol op.

 
Ik voeg nu zelf gesmolten roomboter toe aan mijn Griekse yoghurt (10% vet). Maar als ik zelf Griekse yoghurt wil gaan maken, kan ik dan de roomboter er niet al bij doen? Of gaat dat niet goed als ik het een paar dagen wil bewaren?

Griekse yoghurt schijnt niets meer te zijn dan melk met extra (slag)room meegeroerd in het verwarmingsproces.

Ik wil het ook zelf gaan maken omdat ik dan meer yoghurt heb voor hetzelfde geld. En ik merk dat de extra vetten me goed doen. Maar ik wil niet elke dag die roomboter moeten smelten als ik het ook er doorheen kan verwerken.

 
Ik heb mijn geiten yogurt dikker gekregen door slagroom toe te voegen. ik heb ook een keer zure room toegevoegd. beide zijn goed gelukt :) boter lijkt me ook niet zo gek, maar room lijkt me idd makkelijker - geen smelten nodig.

 
Als jullie lekkere, dikke romige yoghurt willen zou ik gewoon buffelmelk halen en daar yoghurt van maken. Geloof me deze home made buffel yoghurt kan geen andere yoghurt aan tippen en omdat buffel twee keer zoveel vet heeft als koe en vooral de Holstein die heel weinig vet heeft tegenwoordig.

Zult er geen spijt van krijgen.

 
@Haydarpasa :) Je bent duidelijk een buffel fan! Ik heb op fietsafstand een boerderij met rauwe geiten melk - namelijk die in het Amsterdamse Bos. Daar ben ik een fan van :) Maar als buffel melk in de buurt zou zijn lijkt het me wel het probern waard!

 
Ik heb daar laatst geitenboter gekocht. Ook zéér te pruimen! Ze hebben zelfs geitenvlees. En alles daar heeft het demeter keurmerk!

Hilda

 
Ik heb al zo vaak geiten producten geprobeerd, vers maar ook kaas, boter, vlees maar ik vind dat geiten een heel penetrante geur en smaak hebben. Echt heel sterk. Het is zeer zeker gezond maar wat ik bedoel verschilt ook heel veel qua welke ras geit je hebt.Daar zit heel veel verschil in.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan