Windenergie

er liggen dus geen dode vogels onder die molens (ik heb het ook wel eens aan monteurs van een molen gevraagd, die herkenden het beeld ook helemaal niet) en hier in de buurt staan er ook genoeg en kan ik dus ook uit eigen ervaring zeggen dat ze amper geluid maken en mensen die ze op een paar honderd meter nog horen, dat vind ik erg bijzonder, want vaak zat hoor je ze op een 10-tal meter al nauwelijks meer.
Blijkbaar is er een groep mensen die zich erg aan wil ergeren en sommige mensen lijken ook haast wel vast besloten om er ziek van te worden.
En luister goed, ik zeg niet dat er geen nadelen aan kleven en ze creëren o.a. magnetische lading, maar die gaat niet honderden meter ver! Die magnetische lading kun je trouwens ook ontstoren en ik weet toevallig hier een molen in de buurt die ontstoort is en toen sprak ik een keer iemand die daar liep en ik zag dat die persoon last had van de molen. Dat noem ik dan dus ingebeelde last! Word je misschien nog steeds ziek van, maar dan doe je het dus zelf en niet de molen!
Het is alleen jammer dat er niet meer wakkere eigenaren zijn die hun molen laten ontstoren.
Dus als je hoog gevoelig bent kun je last hebben van die velden als je er langs rijd of er pal naast woont, maar na een meter of 100 is dat effect weg en is het puur psychisch
 
hoi Naief,
wij hebben de windmolens op een kilometer afstand staan, maar vooral savonds hoor je het: misschien omdat dan de wind vaak draait.
Mij stoort dat niet, maar mijn partner wel: die is nogal gespitst op geluid.
Ik vind het beeld van meerdere draaiende molens bij elkaar vooral gekmakend als ik moe ben.
Maar een kilometer is op zich nog te doen.
Tot dusver is het in elk geval altijd zo dat windmolens een hele kolencentrale op de achtergrond op 5 procent sterkte moeten hebben draaien als back-up: hoe energie-efficient is dat?
Plus, ander aspect over de democratie inzake de plaatsing van de molens: hele dorpen worden op het moment verscheurd doordat Kamp beslist(e) dat daar en daar windmolens moeten komen (o.a. de zogeheten Veenkolonien): degenen die de molens op hun grondgebied plaatsen, krijgen er goed geld voor en die hoor je niet, maar omwonenden hebben nauwelijks enige inbreng in de plaatsingsbeslissing.
 
Dus als je hoog gevoelig bent kun je last hebben van die velden als je er langs rijd of er pal naast woont, maar na een meter of 100 is dat effect weg en is het puur psychisch

Misschien is hier een beter onderzoek toch wenselijk ipv roepen dat het tussen de oren zit. Dat wordt inderdaad over vanalles en nog wat altijd maar weer geroepen, echter neemt bij mij de druk in huis toe naarmate er meer molens hier worden gebouwd en de molens steeds hoger worden.

Je hoort de windslag, turbulentie en de dreun door de aarde.

Er zijn filmpjes op internet te vinden waarbij duidelijk wordt gemaakt wat het effect is qua turbulentie e.d. Niets tussen de oren aan maar puur natuurkunde.

Je mag met me ruilen hoor Naief. Eerder had ik een stil rustig huis en nu is er altijd een mate van geluid. Deze wisselt met de stand van de wind. Hoezo zit het dan tussen de oren? Verrassing: het ligt eraan hoe de wind op de molens staat en wat het effect daarvan op je huis is. Dat is dus niet na 100 meter over, maar dan kan het effect juist wel eens toenemen.
Dat zit niet tussen mijn oren aangezien ik me in de loop van de jaren af heb gevraagd wat ik toch hoor en hoe het kan dat het steeds minder stil hier wordt. Die molens stonden me niet in de weg. Sterker nog ik was eerst voorstander van windmolens omdat ik in het idee getuind was dat dit zo positief zou zijn voor het milieu en wereld. Inmiddels is het me duidelijk dat het effect wat het heeft op de omgeving bepaald onprettig is (vissen in de buurt van windmolenparken sterven overigens!) en de opbrengst is niet om te juichen. Er zijn al vele stemmen te horen dat er gestopt moet worden met die onzinnige molens en dat er betere methoden zijn om energie op te wekken.

Als hooggevoelige mensen er wel last van kunnen hebben, zoals Naief beweert, dan is het ook zo dat niet-hooggevoeligen last kunnen hebben aangezien er een bepaalde druk heerst welke een niet-hooggevoelige weliswaar niet direct ervaart echter ben ik ervan overtuigd dat het een negatief effect heeft op de lange termijn.

 
dan lees je niet goed, ik heb het over de velden die ze creëren.
En over horen, als ik naar buiten ga en heel goed ga luisteren kan ik soms zelfs de ambulance weghoren rijden op zijn post hier 10 km verder. Tja als je zo goed luistert zul je ook af en toe windmolen horen op grotere afstanden. En als je daar dan last van hebt, dan wil je er last van hebben.
En Heksje, ik heb het niet over jouw 100 windmolens. Dat is een situatie waar ik niet over kan oordelen. Dat zei ik ook al. Wel goed lezen graag.
Verrassing: het ligt eraan hoe de wind op de molens staat en wat het effect daarvan op je huis is. Dat is dus niet na 100 meter over, maar dan kan het effect juist wel eens toenemen.
Dat zit niet tussen mijn oren aangezien ik me in de loop van de jaren af heb gevraagd wat ik toch hoor en hoe het kan dat het steeds minder stil hier wordt
 
Plus, ander aspect over de democratie inzake de plaatsing van de molens: hele dorpen worden op het moment verscheurd doordat Kamp beslist(e) dat daar en daar windmolens moeten komen (o.a. de zogeheten Veenkolonien): degenen die de molens op hun grondgebied plaatsen, krijgen er goed geld voor en die hoor je niet, maar omwonenden hebben nauwelijks enige inbreng in de plaatsingsbeslissing.

Ik weet niet hoe veel het waait in de veenkolonien, het klinkt niet als mijn 1e keus.
Volgens mij is meer een hoofdprobleem dat de molens vanaf grote afstanden te zien zijn en diverse mensen dat niet mooi vinden en er overlast kan plaatsvinden. Er wordt leuk geld aan die molens verdient, want behalve de subsidie leveren ze ook nog wel echte stroom hoor.
Alleen het geld verdwijnt hoofdzakelijk in de zakken van mensen die er
a) niet wonen
b) al geld genoeg hebben
Dit steekt.

Persoonlijk vind ik dat de windmoleneigenaren:
moeten bestaan uit alle geinteresseerde buurtbewoners en geen investerdeers buitenaf.

Nu wordt het beslist over ons, terwijl windmolenparken projecten moeten zijn van het volk.
 
En als je daar dan last van hebt, dan wil je er last van hebben.

hoi Naief, gevoeligheid of invoelendheid is in elk geval (ook) een keuze.
Van straling kan je het je wel voorstellen dat het schadelijk is al merkt men het niet 1,2,3 bewust op al kunnen de gevolgen schadelijk zijn.
Waarom zou het dan met dit windmolengeluid niet anders kunnen zijn?
 
als ik last heb van die ambulance op 10 km, dan wil ik daar last van hebben.
Dat heeft niets met gevoeligheid of invoelendheid te maken.
 
Nou ja Naief, je trekt een parallel tussen het geluid van een ambulance op 10 km afstand met het redelijk constant lange tijd achter elkaar aanwezige geluid van de windmolen. Jouw ervaring met geluid hoeft niet de maatstaf te zijn van hoe anderen hetzelfde geluid hoeven te ervaren. Dat zeg je ook niet: maar het element van subjectiviteit bij het ervaren van overlast is niet iets om overheen te stappen.
 
En Heksje, ik heb het niet over jouw 100 windmolens. Dat is een situatie waar ik niet over kan oordelen. Dat zei ik ook al. Wel goed lezen graag.

Had ik inderdaad gelezen Naief, echter stuit het me behoorlijk tegen de borst dat je andere klagers over een kam scheert met woorden als "psychisch" en "dan wil je er last van hebben".

Die ondingen zijn bewezen slecht voor de gezondheid. De velden in de zee zijn visloos. De vissen sterven er en de overlevenden vertrekken. Willen vissen er ook last van hebben? Het antwoord lijkt me duidelijk.

Het is zo makkelijk om te roepen dat iets psychisch of dat iemand er last van wil hebben. Dan stoppen we ook maar met praten over straling van energie, wifi, mobiele telefonie, radarsystemen of aardstralen of welk voor het oog en oor ongrijpbaar onderwerp dan ook.

Ik vermoed dat we hier eerder een onderwerp te pakken hebben waar jij niets mee kunt en dat je dan vervolgens andere argumentatie van tafel veegt. Een zeer veel voorkomend fenomeen.

Al staat er 1 windmolen, hoe bepaal je dan of iemand daar wel of niet "echt" last van heeft? Juist ja, door te luisteren naar die mensen en het serieus te nemen. Echter is het vaak dat het gros er geen last van heeft omdat ze maar door blijven rennen in die achterlijke ratrace in dit land en ze niet meer genoeg bij hun natuurgevoel zitten om te snappen dat een ander wel eens bepaalde gevoelens kan hebben.
(Overigens is deze zin toepasbaar op vele vormen van "last".)
 
Hier een opname van een adelaar die geraakt wordt door de wieken van een windmolen. Los van het misselijkmakende karakter van de muziek onder het filmpje een veelzeggend beeld:



Mike
 

Years of living dangerously - A Race Against Time
Niet bang zijn dat het over klimaat gaat.
Het gaat vooral over de strijd tussen energiebedrijven en burgers en het op hoog niveau tegenwerken van zonnepanelen op eigen daken in de VS.

Ga er maar vanuit de heel veel informatie over zonnepanel beïnvloed wordt, ook bij ons.
Dit is o.a. de reden dat er geen subsidies meer zijn op zonnepanelen,
ook de reden waarom windmolens wel subsidie krijgen.
Vooral burgers niet onafhankelijk maken..
 

Mooi man ;D
Het is altijd het zelfde met subsidies, ze laten je iets waardeloos kopen waar je spijt van krijgt.
Na 10 jaar zijn je panelen aan vervanging toe, dan komen de kosten.
Een kern energiecentrale maakt stroom voor minder dan 5 cent.
Kolencentalen voor minder dan 7 cent.
Lachwekkend om dan met zonnepanelen en windmolens te kloten waarbij stroom meer dan 30 cent kost en wind op zee is nog duurder!
Iedereen in de energie transitie is collectief gestoord!

En men heeft geen idee wat voor een problemen al die pieken en dalen van zonne-energie op het net opleveren, al die stroomfabrieken die miljoenen / miljarden hebben gekost om te maken, kan je met 20 jaar afschrijven i.p.v. 50 a 60 jaar
Wist je dat een stroomfrabriek wel 1 a 2 meter kan uitzetten, het staal in hoogte en breedte als deze in werking is ? en wat er gebeurt als deze giga constructies om de haverklap aan en uit gaan door wind/zonne-energie ?
Men heeft geen idee...…..
 

Mooi man ;D
Het is altijd het zelfde met subsidies, ze laten je iets waardeloos kopen waar je spijt van krijgt.
Na 10 jaar zijn je panelen aan vervanging toe, dan komen de kosten.
Een kern energiecentrale maakt stroom voor minder dan 5 cent.
Kolencentalen voor minder dan 7 cent.
Lachwekkend om dan met zonnepanelen en windmolens te kloten waarbij stroom meer dan 30 cent kost en wind op zee is nog duurder!
Iedereen in de energie transitie is collectief gestoord!

En men heeft geen idee wat voor een problemen al die pieken en dalen van zonne-energie op het net opleveren, al die stroomfabrieken die miljoenen / miljarden hebben gekost om te maken, kan je met 20 jaar afschrijven i.p.v. 50 a 60 jaar
Wist je dat een stroomfrabriek wel 1 a 2 meter kan uitzetten, het staal in hoogte en breedte als deze in werking is ? en wat er gebeurt als deze giga constructies om de haverklap aan en uit gaan door wind/zonne-energie ?
Men heeft geen idee...…..
Ik wel, je hebt gedeeltelijk gelijk want het is namelijk nog veel goedkoper dan dat jij zegt:)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
499.022
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan