Welk vlees, biologisch/grasgevoerd, prijs/kwaliteit verhouding

Asaya

New member
Ik kom het een en ander tegen op het forum wat mij wederom aan het denken heeft gezet. Wanneer is je vlees nu in orde? Welk vlees eet jij en waar haal je het vandaan?

Ik heb een tijd lang grasgevoerd biologisch vlees gegeten van een boer hier uit de buurt. Helaas was dit niet meer op te brengen. Nu ben ik overgestapt op normaal biologisch vlees. Alleen lees ik dat dit ook geen garantie is of het vlees nu gezond is. De dieren kunnen worden bijgevoerd met granen en soja. Vooral dit laatste zint mij totaal niet.

Ik lees iets over limousine koeien. Deze grazen wel vrij buiten voor een groot deel van de tijd maar zijn weer niet biologisch. Worden deze in de winter bijgevoerd en zo ja waarmee?

Kortom ik ben op zoek naar goed vlees voor een redelijke prijs. Wat eet jij en waar haal je het vandaan?

 
Ik heb een mail aan de webwinkel die het vlees van de limousinekoeien verkoopt met enkele vragen over welke voeding e.d. ze krijgen. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Ik hoop dat ik daarna een beeld krijg wat de voor en nadelen zijn t.o.v standaard biologisch.

 
Beste Asaya, een groot gedeelte van het rundvlees is gevoerd met granen en soja (krachtvoer). Biologisch klinkt gezonder, maar zegt niets over wel of niet grasgevoerd. De enige eis is voer van biologische oorsprong. Dat kunnen ook graan en soja zijn. Een houder van vleeskoeien mist veel kilo's opbrengst wanneer er geen krachtvoer wordt gebruikt. Ik ken met die reden geen limousine houder die werkt zonder krachtvoer. Zoek daarom specifiek naar grasgevoerd vlees, veelal van runderen die in natuurgebieden lopen. Wij houden Schotse Hooglanders en werken zonder krachtvoer. Er zijn nog een aantal organisaties / veehouders in Nederland, op dit forum staan al veel suggesties. Succes met zoeken.

 
Ik zie bij de biologische boerderij in Eindhoven altijd heel, heel donderrood vlees in de vriezer liggen, bijna de kleur van lever. Zowel varkensvlees als rundvlees heeft die kleur. Daar vertellen ze dat dit aan het voer van het vee ligt en aan het feit dat de dieren buiten rond mogen lopen.

Ik heb vandaag aan de biologische slager eens gevraagd hoe het kan dat vlees bij de boerderij zo donker van kleur kan zijn, terwijl zijn vlees in de winkel ook wel donkerder van kleur is, maar niet zo donker. Volgens de slager ligt dit aan het vacumeren. Doordat er geen zuurstof meer bij kan kleurt het vlees zo donker. Als je de verpakking open maakt kleurt dat vlees daarna weer lichter, volgens hem. Inderdaad is het zo dat het vlees bij die boerderij gevacumeerd in de vriezer ligt. De slager zei ook dat hij sowieso wel eens wat verschil in kleur ziet, ook gewoon vrij vers binnengebracht vlees. Het ene dier is het andere niet, zei hij.

De kleur zal dus zowel afhangen van het voer als van het vacumeren.

 
De donkerrode kleur komt echt niet alleen door het vacumeren. Dat heeft inderdaad met de eet- en leefgewoonten van het dier te maken.

Mike

 
Hoi Dennis bedoel jij de Genneper Hoeve, met de: biologische boerderij in Eindhoven.

En waar haal jij je vet om mee te bakken, bijvoorbeeld: reuzel, niervet, buikvet, rundervet etc., en orgaanvlees, bij de groene weg op de kruisstraat in Eindhoven?

 
Voor mensen die in de buurt van Maastricht wonen. Ik haal vlees bij de (kinder)boerderij Daalhoeve. Daar hebben ze galloway vlees (rund) uit natuurgebieden en lamsvlees van mergellandschapen in de vriezer liggen. Ook botten en lever, dat werk.

 
Quote:
bedoel jij de Genneper Hoeve?


Ja die bedoel ik.

Quote:
En waar haal jij je vet om mee te bakken?


Reuzel haal ik bij de biologische markt op zaterdag op het Wilhelminaplein. Het is een rol vet uit de vriezer die je thuis kunt omsmelten. Zie deze topic voor een beschrijving van hoe ik te werk ga. Rund- en lamsvet haal ik bij De Groene Weg. Als je een week of een paar dagen vooraf belt, kan je vragen of ze het voor je apart houden. Soms hebben ze het ook gewoon in de koeling of vriezer liggen, sinds er wat vaker naar wordt gevraagd.

 
Ik heb deze week een heel hart van een koe van de familie Blokker voor mijn hond mee genomen en deze was zo ontzettend mooi diep rood, ook het andere vlees voor eigen consumptie. Ik zie de link wel met goed gevoerde koeien.

 
Dudink, neem volgende keer ook hart voor jezelf mee, is erg lekker! Klaarmaken als bief.

 
Quote:
neem volgende keer ook hart voor jezelf mee


Niet alleen letterlijk, hart voor jezelf is ook figuurlijk een goed idee!

Mike

 
Ja, ik heb er wel over gedacht, maar moet nog even mijn gedachte omzetten hierin. Maar ja waarom wel o.a. de spier en lever eten van een dier en dan moeilijk doen over het hart... Ik heb ook nog de hele tong mee deze ga ik wel zelf opeten, nog even een goed recept vinden.

 
Ik koop vlees bij freenature.nl Erg lekker. Ik heb de laatste keer gehakt gekocht, met 9.50 per kilo behoorlijk betaalbaar en lekker vet. Lever is 7 euro per kilo.

Ik heb nu ook hart besteld. Ik wil het in eerste instantie door het gehakt mengen. Maar de smaak schijnt tussen lever en spiervlees in te zitten. Lever gaat ook goed, dus hart moet vast ook lukken om te eten.

 
freenature houdt de dieren vergelijkbaar als wij, in natuurgebieden, grasgevoerd. Onze gemengde pakketten zijn 10 euro per kilo. Daarvoor krijg je stoofvlees, biefstuk, entrecote, ribeye, gehakt, rollade enzovoort. We hebben ook lever, hart, nier, schenkel, tong te koop. Mochten forumlezers vragen hebben dan wil ik die graag beantwoorden.

 
Afgelopen woensdag heeft eigenaresse Ymkje bij ons een berg schotse hooglander vlees bezorgd. Ik kan niets anders dan lof over alles uitspreken. Het vlees is echt heerlijk, mail contact was oke en ook de bezorging is super goed verlopen. Ik ben met mijn gezin helemaal om ik ga zeker de volgende ronde bij deze familie Kuipers vlees bestellen. Dus beste forumleden ik vind het een aanrader. Dat wou ik even kwijt.

Groetjes Lizzy

 
Ik heb een vraagje voor SchotseHooglanders.nl:

Bij Freenature (wildernisvlees) verkopen ze 'snel-klaar'-pakketten met daarin o.a. hamburgers. Helaas bevatten deze burgers paneermeel en ook van de gebruikte kruiden is niet duidelijk wat deze precies zijn en of er wellicht ook smaakversterker aan het kruidenmengsel is toegevoegd. Ik zie dat jullie ook deze pakketten verkopen. Hoe zit dat met jullie vlees?

Mike

 
Hallo Mike,

Goede vraag. Ook voor ons geldt nu nog dat de hamburgers gekruid zijn. We zijn druk bezig met het vervangen van deze kruiden door een biologisch mengsel zonder e-nummers. Tot die tijd kunnen we op verzoek zonder problemen de hamburgers en worstjes (hiervoor geldt hetzelfde) vervangen door gehakt, zodat bestellers toch pakket hebben met puur natuurvlees zonder toevoegingen. Per 10 kilo pakket gaat dat om 0,8 kg hamburgers en 0,8 kg worst. De overige 8,4 kilo is nu al helemaal vrij van toevoegingen.

Mede dankzij dit forum leren we steeds meer over gezond voedsel, en we passen graag onze bedrijfvoering aan waar dit mogelijk is, om een nog gezonder product te leveren.

Heb je nog tips voor onze zoektocht naar een kruidenmengsel? Zijn we er als er geen e-nrs in zitten of zijn er meer dingen waar we op kunnen letten?

Vr. groet, Ymkje Kuipers.

 
Quote:
Heb je nog tips voor onze zoektocht naar een kruidenmengsel?


In elk geval keltisch zeezout gebruiken, dat zou al fantastisch zijn!

www.keltischzeezout.com

 
Ik stel mijn eigen kruiden samen van biologische kruiden. Misschien leuk om er mee te experimenteren en zo zelfs nieuwe producten te ontwikkelen. In elk geval zonder gist extract, msg en andere benamingen voor bijna hetzelfde. Dat mag tenminste wat mij betreft zeker uit het vlees weg blijven. Als je interesse hebt kan ik je die kruidensamenstellingen doorgeven. Op internet zal er zeker ook veel te vinden zijn nog betreft samenstellingen. Ik heb wel interesse in het vlees maar woon helaas niet in de regio. Bezorgkosten zullen dan zeker ook wel hoog zijn(overijssel)?

 
Hier staan ook alvast een boel mengsels en nog andere nuttige informatie:

http://zonder-e.hyves.nl/forum/4949328/uqcv/Kruidenmengsels_en_marinades/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.776
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan