Welk vlees, biologisch/grasgevoerd, prijs/kwaliteit verhouding

Heeft er iemand van jullie al na gedacht over wat hij gaat stemmen bij de waterschapsverkiezingen? De waterschappen zijn heel belangrijk en ze bepalen ook wel het een en ander voor boeren. Niet alleen wat die met de slootrand moeten doen (hoe schoonhouden wat er wel en niet mag groeien wanneer maaien enzo.) maar ook over irrigatie en mest die in sloten komt en hoe dat vermindert kan worden.
En het soort zuiveringen dat voor het rioolwater wordt gebruikt en wat er daarmee uit wordt gefilterd.

Allemaal dingen dus waar wel wat verschil in kan zitten tussen wat expert beweren dat het meest milieu vriendelijk en het beste is maar dat kan in werkelijkheid nog wel iets anders zitten. Vroeger kon je op mensen stemmen zonder dat die bij een partij zaten. Nu zijn er ook bij waterschapsverkiezingen partijen, dit zijn vooral de standaard landelijke politieke partijen uit de landelijke politiek en een paar partijen die hier los van staan maar ook wel weer landelijk zijn. Het probleem hierbij is natuurlijk dat je zo makkelijker van bovenaf kan bepalen wat het beleid wordt.

Het heeft ook best wel invloed op de boeren en WAPF proef boeren is natuurlijk ook goed voor het water. Maar ik kan uit de teksten op de websites daaruit niks opmaken (ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet heb gekeken op de website van de waterschapsversies van de grote partijen van de normale politiek). Is er een boer (of iemand anders) die hier ook wel eens op het forum komt die daar meer van af weet? Ik woon in het zuidwesten van het gedeelte van Gelderland van boven de rivieren. Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit krijg ik de indruk omdat er maar een partij niet landelijk is.


Ik weet hoe veel mensen hierover stemmen denken en dat doe ik ook, maar ik vind het nog steeds belangrijk om te gaan. Al is het maar om de huidige grote partijen een heel klein beetje kleiner te maken. En ook tussen mensen die het echt snappen (en ik bedoel geen milieu types die als nog in de val lopen) zijn er mening verschillen. Zo heb ik bij Mike zijn mening over werklozen (puur om een voorbeeld te geven) zoiets van snap je dan niet dat dat ook gecreëerd wordt door de media? Ze pikken daar altijd de nietsnutten er uit. Zo gaat het tegenwoordig echt niet meer, je kan er gewoon niet passief van worden en je wordt er echt heel erg creatief van (op een manier die volledig binnen de wet past, dat zet ik er maar even bij voor degene die mee lezen). En ik ben ook tegen het communisme en dat wij hier teveel communistische dingen in ons systeem hebben zitten. Maar er is zeker ook een agenda om werklozen weg te zetten als nietsnutten die niet hard genoeg opzoek zijn naar een baan en alleen maar profiteren van ons belasting geld. Om ze nog meer uit te kleden en te werk te kunnen stellen, als je tegenwoordig niet binnen een bepaalde tijd werk hebt vinden zij wel wat en je mag niet weigeren.
 
Heb je een bruikbaar stemadvies? Het is voor mij volkomen ondoorzichtelijk? Op wie moet ik stemmen en waar staat hij/zij voor? Ik zou wel willen stemmen op iemand die staat voor milieuvriendelijke waterzuivering d.m.v. ozon of UV-licht.

Mike
 
Ik kom er ook niet uit die partijen hebben allemaal van die vage nietszeggende standpunten waar je nog meerdere kanten mee op kan als je het anders uitlegt. Ik moet wel zeggen dat ik er op het ogenblik ook niet toekom en er niet veel energie voor heb om het goed uit te zoeken.

Ik had gehoopt hier nog een WAPF-boer te treffen die er meer van weet, die bijvoorbeeld mensen kent die in het bestuur zitten en daardoor weet hoe ze over bepaalde dingen denken. Zodat je daarmee iemand kan uitzoeken.

Waterzuivering met uv-licht of ozon lijkt mij ook wel wat (al weet ik van uv-licht niet genoeg af, wat dat in dit geval kan doen). Het afvalwater is wel helemaal afgebroken voordat het de waterzuivering verlaat, dat gebeurd met extra zuurstof en ook zuurstofloos (is ook nodig voor sommige bacteriën). En medicijnresten goed uit het water filteren vindt ik ook belangrijk maar hier kan ik niks over vinden. Waterschappen hebben niks met drinkwaterzuivering te maken dat is weer wat anders (dat weten veel mensen ook niet).
 
Ik las tien jaar geleden ergens op internet dat drinkwaterbedrijven in NL vroeger de plicht hadden om rapporten uit te brengen om de aard en de mate van verontreiniging publiekelijk te melden (niet meer dan normaal lijkt me): maar die meldplicht zou wettelijk verdwenen zijn. Dat is toch raar als dat zo is? Ik heb die info later nooit meer terug kunnen vinden jammer genoeg.
 
Ik bestel sinds een tijdje vlees via Schotsehooglanders.nl en dacht: laat ik mijn ervaringen ook eens hier opschrijven.
Aangezien ik bij mij in de buurt geen boer ken, die 100% grasgevoerd vlees verkoopt, vind ik het erg fijn dat ik het als een pakket (gepland) kan laten bezorgen. Het klinkt misschien wat vreemd om vlees via pakketpost te ontvangen, maar het werkt in principe wel. Om te voorkomen dat ik niet thuis ben op het bezorgmoment, kies ik zelf altijd voor afhalen bij een PostNL-punt. Aangezien er op de doos staat dat er 100% grasgevoerd diepvriesvlees in het pakket zit, krijg ik bij het afhalen trouwens wel eens vragen of word ik heel gek aangekeken :mrgreen: . Niet dat dat me ook maar iets kan schelen: ik kan er wel om lachen.
Als er desondanks toch iets niet helemaal gaat zoals gepland of verwacht, doen Jelwin en Ymkje echt hun best om te zorgen dat het goedkomt. Ze tonen echt betrokkenheid bij wat ze doen.

Op basis van mijn bestelervaringen en de informatie op de website / social media kan ik eigenlijk alleen maar waardering uitspreken voor zo'n bedrijf, dat tegen de stroom ingaat en een eigen koers kiest; dat natuur-, dier- en mensbewust te werk gaat; dat goede producten levert; en dat klantgericht is. Zo'n lokaal (hoewel, met webshop wordt het toch iets minder lokaal) en kleinschalig bedrijf steun ik vele malen liever dan grotere ketens, die niet schromen om op de meest vervelende manieren boeren dwingen hun productieprijzen te drukken.
 
Ik kan je positieve feedback onderschrijven pinklady. Zelf bestel ik ook met regelmaat via Schotse Hooglanders. Ik heb 1 punt van kritiek: de botten zijn me aan de dure kant.
 
Zijn er inmiddels mensen die ergwns in Belgie grasgevoerde vlees bestellen.
Want in deze topic lees ik van iemand dat er geem grasgevoerde dieren bestaan in belgie???
En ik woon in belgie.
Dus tips en ervaringen gevraagd van belgische boeren?
trouwens bevalt nog het vlees goed bij dezelfde hollandse bedrijven waar julle bestellen?
 
Waar woon je? ik heb wel wat adressen, ligt er aan waar je woont en wat je zoekt. Voor bio graskippen kan je over een paar maanden bij mij terecht :)
 
Dank je wel Tanya heb de topic gelezen.
Ook jij b3dankt Hamster. Maar die hebben alleen rund en varken en kip.
Ik zoek ook lams en kalfs en schaap vlees. En die hebbben ze niet.
Schijnt dat hooglanders ook in belgie bezorgt.
Ga ik ff kijken op hun site.

Iklustvet Wij wonen in Willebroek. Hier in de buurt niks betreft rauwe melk en bio eiren.
De Belgen hier die zijn niet geintresseerd in bio eten veel winkeliers en ook op de markt heb ik gevraagd of ze boeren kennen die grasgwvoerde vlees en zuivel en andere dingen verkopen. Maar nada niks noppes.
Ik las in die andere topic dat je dus ook veel kampte met zoeken naar echt biologisch vlees en zuivel.

Waar kan ik ook bijvoorbeeld de groente halen en fruit? Want ik wil ze echt niet meer in de supermarkt en markt kopen. Je proeft gewoon echt niks.
Ik weet echt wel hoe een banaan smaakt en manderijn maar tegenwoordig is de smaak bitter en mandarijnen droog
Mangos pfffff geen kleur van binnen en geen smaak ze zijn bijna wit gewoon.
En verse vis waar haal ik dat waar kan ik dat krijgen in belgie?


Nu kom ik pas acheter na vele lezen welke soorten volkeren weston price bestuurde.
Wij komen ook uit zo een streek. En ons eten bestaat ook it de voeding die hij benoemt maar wij hebben ook vele kruiden en olieen en sappen die niet bekend is in het westerse volk.
Zoals een belenagrijke sap is de granaat appel sap. ZUUR. Ons eten bestaat altijd elke dag uit rauwe korst en zure groenten en vlees ook organen zelfs darmen en staart en zelfs hoofd vam schaap aten we dus alle soortem en botten met wat vlees erop nog. Alleen laatste 15 jaar kocht mijn vader het niet meer omdat hij toen meer achter kwam dat het product niet meer vers leverbaar was botten dan he.
Maar helaas heb ik niks vanuit huis meegekregen hoe en wat. Dus mij is niks geleerd.
Alles zelf moeten ontdekken en nog steeds zoekende.
Maar goed.
Hopelijk nog wat tips van jullie. Ga ik f nog kijken bij hooglanders.

 
"Iklustvet Wij wonen in Willebroek. Hier in de buurt niks betreft rauwe melk en bio eiren."

In elke lidl koop je bio-eieren en in de AH ook. Ik vind er niet veel aan, ik heb mijn eigen eieren dat is nooit een goede vergelijking, maar goed ze zijn bio.
In Zoersel zit een bio-boer waar je melk kunt halen, het is vlakbij dat tuincentrum rijmenam. Weet je dat zijn? er is daar een biowinkel en daarnaast zit de boer met de melk, er staat een tap buiten met lege flessen je kan daar zo tappen, maar als je wat meer wil kun je het bestellen dan zetten ze het voor je klaar in de koelcel en kan je het zelf gaan halen. In die biowinkel hebben ze ook eieren en groente en fruit. Ik weet de naam en het adres zo niet moet ik eens opzoeken. Ik ben er een tijd vanuit Beringen naar toe gereden, ik denk dat jij er een stukje dichterbij zit. Ik moet nu ook zo´n 30 min rijden voor melk die niet eens bio is.

In jouw omgeving zal toch wel ergens een turkse winkel zitten, die hebben toch wel lekkere groenten en fruit? Ik haal veel dingen ook in een Toko in Geel, die zitten er bij jou in de buurt toch ook?

Als je iets hier niet kunt krijgen, dan haal je het in NL en steek het in de vriezer? Of vraag eens in de turkse winkels achter goed schaap en lam?
 
Iklustvet
Nogmaals bedankt boor je advies en antwoord. Ik koop nu ook bio eiren op de markt maar in hoeverre het bio is weet ik ook niet, precies zoals jij het zegt hoe vwr het bio is.
Ik heb naar de afstand gekeken bij zoerstel met de fiets zou het ook wel lukken. Want hebben geen auto op dit moment
Waar ik woon genoeg turkse wibkels maar wcht niet biologisch groente.
Wn wr is een slagerij dat ia een maarrokaanse slagerij. En nee is niet bio.
Wanneer ik kio bij jou kan bestellen geef maar een gil.
En wij eten normaal gesproken geen rund maar stier vlees. Nu eten we het wel omdat er niks anders is. Ja ook lams en kalfs
Zal moeilijk te vinden zijn denk ik stier.

Heb je bog gekeken naar de naam en adres van die bio winkel?
Groetjes
 
@Pinklady en @Paradogma, wat leuk dat jullie zo tevreden zijn. Daar doen we het voor.
En @Briesje, we leveren inderdaad ook in heel België. Grasgevoerd natuurvlees, antibioticavrije kip en vlees van buitevarkens. Gaat ook daar prima als postpakket.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan