Welk vlees, biologisch/grasgevoerd, prijs/kwaliteit verhouding

Hi Ymkje,

Geen colorozozout of gerafineerd zout, gluten (uit panneermeel bij), gist en of andere 'gekkigheden'. Ook zou ik de kruiden uit nachtschades vermijden die soms een pittige bite kunnen geven maar voor veel mensen 'schadelijk' zijn.

Ook in biologische kruidenmixen zitten toevoegingen of kruiden die voor veel mensen schadelijk zijn en daarom adviseer ik om het simpel te houden met wat ongerafineerd zeezout (liefst Keltisch) en wat peper, nootmuskaat, kruidnagel, kardemom, kurkuma etc. Daarmee kun je wat experimenteren. Kant en klare biologische mixen zou ik links laten liggen evenals tafelzout.

 
Quote:
In elk geval keltisch zeezout gebruiken, dat zou al fantastisch zijn!


Inderdaad, ik ben al menig maal afgeknapt op de hamburgers van een biologische slager doordat ze punt 1 te sterk zout zijn en punt 2 met geraffineerd zout zijn gezouten waardoor ik urenlang met een niet te stillen dorst blijf rondlopen.



Dank je wel Asaya!

Ik ben op een goed, vergeten idee gebracht: vlees marineren!

Nog een paar websites met ideeën:

http://www.smulweb.nl/artikelen/160741/Marinades-voor-allerlei-soorten-vlees-gevogelte-en-vis

http://www.receptenenzo.nl/recepten/Gerechten/Marinades

 
Bedankt voor alle goede tips! De focus ligt bij ons wel op betaalbaarheid. Er is vrijwel geen ander bedrijf in Nederland die 100% grasgevoerd vlees aanbied voor een prijs die nog onder de prijs van regulier vlees in de supermarkt ligt. Deze manier van werken kan alleen als we blijven denken in zo efficiënt mogelijke oplossingen. Totdat we andere kruiden hebben blijft het voor ons daarom een goede oplossing om klanten die dat willen alleen het onbewerkte vlees te verkopen (dus pakket zonder hamburgers en worst). Het onbewerkte vlees kan bij de bereiding op elke gewenste manier gemarineerd of gekruid worden.

Asaya, bedankt voor de interesse. Kun je ons mailen op info@schotsehooglanders.nl? Binnenkort is bezorgen door heel Nederland mogelijk, we kunnen je per mail op de hoogte houden.

 
mmm, dat zou mooi zijn, ik heb net een pakketje(8 kg) bij FreeNature besteld, en ga

ook eens kijken bij St. Taurus op landgoed Oostbroek, vlak bij UMC Utrecht. (wat ironisch, ziekte en gezondheid dicht bij elkaar)

Er zijn meerdere verkooppunten in Nederland.

Het vlees van jullie (Schotse Hooglanders) lijkt me ook erg goed.

Alhoewel mijn zus in Leeuwarden woont. Die zie ik heel af en toe maar zou misschien eens door mijn zus kunnen laten meenemen. Ze is trouwens vegetarier :(

 
Ik kreeg vandaag een mailtje van Ymkje (schotsehooglanders.nl).

Quote:
Goedemiddag,

Eerder informeerde u naar de bezorgmogelijkheden van het Schotse Hooglandervlees. Hier weten we inmiddels wat meer over.

We hebben afspraken gemaakt met het IJspaleis. Zij nemen de distributie op zich voor bestellers die buiten onze bezorgregio Noord wonen.

Het IJspaleis rekenen bezorgkosten per adres. Helaas zijn we genoodzaakt deze kosten door te berekenen aan de besteller.

Dit betreft:

20 euro voor een 10 kilo pakket

27,50 voor 20 kilo

32,50 voor 30 kilo

35 euro voor 40 kilo

Het IJspaleis komt op een vaste dag in de week, afhankelijk van uw regio. Na bestelling stemt het IJspaleis de bezorgdatum met bestellers af.

De bezorging is mogelijk per 10 kilo, zowel het gemengde als het snel klaar pakket.

We verwachten dat het eerste vlees in maart bij het IJspaleis op voorraad zal zijn. Mocht u willen bestellen dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

Ymkje Kuipers


Ik ga binnenkort zeker eens een pakketje bestellen.

 
Wat hoort een schaap van nature te eten?

Heb een boerderij gevonden met schapenmelk en vlees maar ook krijgen deze schapen krachtvoer en graan bijgevoerd buiten het eigen verbouwde voer.

Maar het lijkt me dat herkauwers beter tegen graan kunnen als niet herkauwers mits het niet te veel is.

Het is heel lastig om goed vlees te vinden omdat wild vlees van Schotse hooglanders ook niet altijd even goed is.

Heb van een boer gehoord dat er heel veel misgaat met dieren die normaal niet

hier thuishoren.Veel uitval en vaker dode dieren omdat ze vetgemest worden en ze het hier te makkelijk hebben.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar a2 koeien die ook echt van oorsprong uit dat gebied komen en dan ook nog goed voer krijgen die de boer zelf verbouwd maar dan wel gras en klaver etc.

Ik haal zelf ook vlees van wildgrazers maar dat is blijkbaar ook niet altijd even goed.

 
Een schaap eet van nature gras en alle soorten kruiden die er in groeien. In Ijsland lopen ze los rond en staat er een hek om de weg en sommige stukken land zijn afgezet maar dit zijn hele grote stukken. In Nederland werden ze vroeger gebruikt voor begrazing op heidevelden hier aten ze alleen het gras en de heide bleef dus over. Geen graan dus. Ik denk niet dat herkauwers goed tegen graan kunnen, dan zouden koeien hierook goed tegen kunnen. Schapen horen hier vanuitsher ook thuis.

 
Haluk,

Ik weet waar je die info over Schotse Hooglanders vandaan hebt, maar volgens mij klopt er niets van!

Mike

 
Ik denk niet dat je weet van wie ik het heb maar dat geeft niet. Het is alleen maar goed om te horen dat mischien die boer er langs zit.

Ik koop namelijk zelf ook vlees van wildgrazers.

Peace.

 
Nee nee,

Dan zou ik er zeker iets van zeggen.

Wat hij zegt is dat bepaalde rassen zich niet hier aan kunnen passen waardoor het percentage wat ziek wordt of sterft hoger als normaal is.

Ik zou het niet durven zeggen maar bepaalde hondenrassen hoe leuk we ze hier ook vinden doen het niet goed in ons land.

Ik kan me voorstellen dat dat met runderen ook het geval kan zijn.

Bepaalde rassen zijn ook voor een bepaald klimaat of landschap gefokt of hebben zich door de eeuwen heen aangepast.

 
Scotse Hooglanders zijn kou, mist, regen, sneeuw en ijs gewend, met hier en daar wat zonneschijn. Klinkt als ons klimaat, nietwaar? De reden waarom deze dieren buiten kunnen blijven in de winter en ons melkvee 's winters op stal moet en krachtvoer moet worden bijgevoerd is omdat de Hooglanders BETER zijn opgewassen tegen ons klimaat! Klinkt nog steeds als een afgunstige boer...

Mike

 
Beste Haydarpasa,

Als boer en houders van Schotse Hooglanders hebben we weinig toe te voegen aan Mike zijn reactie. Onze Hooglanders krijgen GEEN krachtvoer, lopen alleen maar buiten, dus er is geen sprake van vetmesten. Diervriendelijker en duurzamer runderen houden kan bijna niet. Bronvermelding bij deze vreemde informatie over hooglanders zou wel interessant zijn. Op onze website is meer te lezen over onze kudde en het vlees.

Groet, Jelwin Kuipers

 
Je hoort zo veel verschillende informatie dat je inderdaad soms misleid wordt en ja ik trap er blijkbaar ook nog wel eens in.

Bedankt voor de verhelderende informatie.

 
Vanaf het moment dat ik in 2007 ben gaan schrijven en praten over Keltisch zeezout zijn er afgunstige zoutleveranciers geweest die bewuste disinformatie hebben verspreid over Keltisch zeezout. Het zou vervuild zijn, het zou niet door het lichaam kunnen worden opgenomen, Himalayazout is veel beter, etc. Hoed je voor afgunstige stemmen die anderen het licht niet in de ogen gunnen, we leven in een zieke wereld waarin velen niet zuiver op de graad zijn!

Mike

 
deze week in het nieuws: &feature=player_embedded

Deze dieren zouden toch veel beter in de herst afgeschoten kunnen (moeten) worden om lijden van de dieren te voorkomen en hongerige mensen te voeden zoals bij de voedselbank. Rare wereld...

 
@Tanja, dank je voor dit linkje heb gelijk een certificaat gekocht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan