Wat gebruiken jullie zoal aan verzorgingsproducten?

@Tanja: Jij schrijft oa
Quote:
Wasmiddel en handzeep maak ik zelf van zeep en soda met etherische olie, teatree of eucalyptus. Wasverzachter is schoonmaak azijn.


Heb je dan wasverzachter echt nodig omdat je zo je wasmiddel maakt? of vanwege een andere reden?

En maak je dan gelijk een grote hoeveelheid zodat je even vooruit kunt?

In welke verhoudingen gebruik je de ingedienten?

@lia: jij schrijft op je site over ziversoda en vloeibaar wasmiddel. Bedoel je daarmee dat je zilversoda kunt gebruiken om vloeibaar wasmiddel te maken?

In heb ooit eens Eco wasmiddel geprobeerd, maar daar kreeg ik jeuk van.

Dus hier ben ik nog niet helemaal uit.

 
Scheermes,

Ik gebruik de azijn om 2 redenen, ons water is nogal hard en ik heb gelezen dat de zeepresten van het zelfgemaakte wasmiddel daarmee verwijderd worden. Ik maak 5 liter en aangezien ik ook een eco wasbal gebruik kan ik daar heel lang mee vooruit, omdat ik maar een scheutje gebruik. Het raspen van de zeep is meeste werk.

5 liter water, 100 gram zuiveringszout (bica) en 75 gram geraspte puur-natuur zeep, bijvoorbeeld de Aleppo Olijfzeep.

Je doet alles in een grote pan en brengt het geheel aan de kook met het deksel op de pan. Vervolgens wacht je tot alle zeep is opgelost en laat je het afkoelen. Dit giet je over in oude wasmiddelverpakkingen.

 
scheermes, ik gebruik als wasmiddel zilversoda en in het bakje van wasverzachter gooi ik een scheut natuurazijn.

alleen bij witte was gebruik ik een schepje zuurstofbleekmiddel van ecovor dan wordt je was witter. oh ja ik gebruik ook een eco wasbal

 
Thanks! Ik ga es eea uitproberen.

Als ik tegen mijn vrienden zeg dat ik mijn eigen wasmiddel maak, vragen ze zich vast af of het nog wel goed me gaat :lol:

 
Ik gebruik als deo de mineraalstick van de tuinen eigen merk, zit geen geur aan maar werkt perfect.

Wassen doe ik met een ecobal en gewone soda, voor de witte was gebruik ik soms nog nabica extra om het witter te maken. Verder doe ik er soms een paar druppels gewone wasmiddel bij voor de geur, want wassen met alleen soda geeft geen "schone" geur, dat vind ik prima voor de dekbedden, maar kleding vind ik fijn als het ook een schone geur heeft.

Voor douchen urtekram, ook de shampoo, maar meestal gebruik ik als mijn haar heel vies is gewoon de douchegel van urtekram als shampoo, dat lijkt beter te werken.

Make up gebruik ik niet veel, heb lavera geprobeerd, maar alleen het potlood, mascara en oogschaduw. Daar kan ik denk een jaar mee doen zo weinig gebruik ik het.

Verder gebruik ik tandpasta zonder fluor van paradontax, heb die van urtekram ook, maar die vind ik minder. Soms als het op is gebruikik kokosolie met nabica, ook prima.

Op mijn gezicht smeer ik ook kokos en als het haar van mijn dochter te droog voelt doen we een kokosmaskertje.

Ik had laatst een wondje wat behoorlijk open stond.... Ik heb er kokosolie op gesmeerd en een half uur later was het gewoon dichtgetrokken....? Top!

Verder gebruik ik soms een maskertje van yoghurt met honing, heerlijk!

Linda

 
Voor mijn was gebruik ik al ruim twee jaar Boraxpoeder van Tendo's.

Ik ben er zeer tevreden over.

Een of twee kleine schepjes in zo'n wasbolletje, dat is al genoeg

en voor de witte was doe ik nog een schijfje citroen erbij. Ruikt zo lekker

Een keer in de twee maanden laat ik de wasmachine op de hoogste temperatuur

zonder wasmiddel draaien, dit om de leidingen schoon te spoelen (tip van de verkoper)

Borax poeder bestel ik bij mijn eigen drogist, scheelt verzendkosten :)

 
@Vitalinda,

Tipje voor jou. Voeg een aantal (3 tot 4) druppels ehterische olie, b.v. rozen of jasmijn, in het bakje van het laatste spoelwater samen met een een scheut azijn en je zgn. "sodawas" krijgt een heerlijk geurtje. Als je de was ophangt in huis verspreidt het een heerlijke lucht. Probeer het eens. Zo'n klein flesje gaat heel wat wassen mee.

 
@annes

Goede tip, maar welk soort azijn gebruik ik daarvoor, en gaat dat niet irriteren?

Next question, hoe blijft iets wat zo vloeibaar is in dat bakje voor laatste spoelwater zitten, lijkt me dat het voortijdig wegloopt?

 
@Vitalinda

Ik gebruik daar gewoon natuurazijn voor. Zelf koop ik die van de Lidl. Kost een paar dubbeltjes voor anderhalve liter.

De azijn blijft wel in het bakje zitten voor het laatste spoelwater. Er zit een overloop in. Als het laatste spoelwater er in komt neemt het de azijn zo mee. De azijn zorgt voor het zachter maken van de was.

Zelf was ik al vrij lang zo en het bevalt prima. Succes!!!

 
Ik heb een tijd zelf wasmiddel gemaakt en dat kookte ik niet !

Ik loste de zeep op in 1 liter kokend water en dat vulde ik aan met nog 4 liter koud water .

Na een tijdje is alles mooi dik geworden .

Nadeel vond ik dat mijn theedoeken en handdoeken niet goed meer wilden afdrogen .

 
Annes,

Is dat het kleine vakje midden in voor de wasverzachter. Ik wist niet dat dat als laatste wordt gebruikt. Ik gooi zelf tot nu toe vlak voor het einde een beetje azijn in het gewone vakje bij mijn handdoeken maar dit is veel handiger.

 
Die zilversoda kun je dat gewoon in de supermarkt kopen? Ik heb een tijd wasnoten gebruikt maar toch ook weer mee gestopt, maar eigenlijk werkt dat ook wel, als je goeie wasnoten hebt tenminste, er is wel verschil van kwaliteit in.

 
@annes,

Top, ga ik doen.

Ik heb vandaag geprobeerd om etherische olie in het strijkwater te doen. Tijdens het strijken rook het heerlijk, ik vind er in de kleding echter niets van terug :)

Linda

 
ik heb het bij de natuurwinkel vandaan maar volgens mij ligt het ook wel bij de supermarkt.

 
Wij gebruiken shampoobars op basis van natuurlijke geuren en olieën (gekocht op etsy);Ik had vroeger vet haar dat ik elke andere dag moest wassen.

Nu hoef ik maar 1 x in de week meer te wassen. Mijn haar splijt niet meer, en is gewoon supermakkelijk.

In de douche geitenmelkzeep van Sheepskins Grins.

Waspoeder : Ecover en azijn als wasverzachter. Wij dragen heel veel wol (ook ondergoed) en dat gaat ook met Eover delicaat in de machine.

Zelf wasmiddel maken met alepzeep enzo doe ik niet meer, want de was werd er grauw van en raakte niet proper.

Make-up : Lavera of Hausschka

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.768
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan