Wat als het een (gal) steen is?

Ik vind het op zich best apart dat je het omdat het een nachtschade is meteen volledig schrapt uit je dieet?! Het betekend dus dat alle andere voordelen, door de nachtschade, meteen teniet worden gedaan ofzo?!

http://www.cayennepepper.info/ alleen al deze website te bekijken.

Ik gebruik ook curcuma en zwarte peper.

Verder als je een beetje zoekt:

http://victoria-anisman-reiner.suite101.com/nightshades-a59252

"Healthy Nightshades

Despite their bad name, there are two nightshades renowned for their nutritional healing properties: wolfberries and cayenne pepper.

Cayenne

Ground from the pods and seeds of capsicum peppers, cayenne is recommended by herbologists and healers as a catalyst. It breaks down mucus and toxins, warms the body, boosts metabolism, and increases the strength of other herbs it is combined with. (Woloshyn, 2007)

Cayenne pepper is one of only four ingredients in the master cleanse, a liquid monodiet used to cleanse the body of stored toxins, inflammation, and to boost energy and vitality."

Dus, ik blijf het nemen...

 
Dat mag, ik niet, omdat het neurotoxines zijn, en dat is voor mij genoeg reden het risico niet te nemen.

 
Ik ben het met je eens, caveman. Cayennepeper is een van die dingen waar volgens mij de voordelen opwegen tegen de nadelen. Mits je niet dagelijks hele partijen van die dingen gaat eten lijkt het mij ook weinig tot geen kwaad te kunnen.

Je strooit hooguit af en toe een grammetje ofzo over je eten. De "schadelijke" stoffen die je dan binnenkrijgt zijn dan zo ontzettend minimaal, dat vind ik heel anders dan bijv elke dag aardappelen eten, of tomaten of paprika's. Je krijgt dan al snel vele malen meer binnen, dus deze eet ik helemaal niet meer.

Die minimale gifstoffen die je eens in de zoveel tijd met cayenne binnenkrijgt zouden misschien weleens een positief effect kunnen hebben. Soort van homeopatisch effect ofzo.

En de natuur heeft al wat bedacht zodat je niet teveel binnen kunt krijgen. Aardappelen en tomaten eet je zo een paar honderd gram van op als het moet, maar probeer dat maar eens met cayennepeper :mrgreen:

 
Caveman,

Curcuma en zwarte peper zijn geen nachtschades. Je suggereert in je post dat dit nachtschades zijn, ik weet niet of je het ook zo bedoelt.

Mike

 
@Mike

nee dat bedoelde ik er niet mee, soms dan schrijf ik te snel en dan komt het misschien verkeerd over. Mijn lever is echt uren bezig vandaag, niet normaal wat voor gevoel. Alsof me hele lever wordt 'geactiveerd', gaan allerlei 'golven' door heen, lijkt net op elektriciteit ofzo... apart gevoel allemaal. Het kriebelt en lijkt net of er iets door mijn lever heen gaat (naast vloeistof)... soms jeukt het ook en wat steekjes (voor en achter). Niks pijnlijks in ieder geval.

@Janse

ik had vandaag rauwe kalfslever in mijn smoothie gedaan en een beetje te veel cayenne peper erop gedaan, pfff wat een brand gevoel in je keel... haha echt niet prettig :D Verder helemaal met je eens ;-)

 
Quote:
ik had vandaag rauwe kalfslever in mijn smoothie gedaan en een beetje te veel cayenne peper erop



Wat is de reden dat je er voor kiest om cayennepeper in je smoothie te doen? Waarom een nachtschade gebruiken als het niet nodig is.

 
Alternatieve, veel gezondere heetmakers: gember, gele of zwarte mosterd, zwarte peper. Ik maak mijn curry's tegenwoordig hier pittig mee, met de combinatie van die drie. Als alaternatief voor tomatenpuree gebruik ik kokosmelk. Werkt perfect en smaakt prima, je mist de nachtschades niet eens!

Mike

 
Lol ik dacht dat ik een nieuwe kruid had ontdekt die hier nog niet vermeld was, die helpt voor het ledigen van de galwegen, stimuleert de galsecretie van de lever, heeft cholesterol oplossende eigenschappen, bevordert de vetresorptie in de darm en bevordert de darmperistaltiek.

Het heet Temoe Lawak, maar eigenlijk is het meer gekend onder de naam Curcuma. Nu doe ik wel wat kurkuma in m'n smoothies of soms in gerechten, omdat ik wist dat het goed was voor de gezondheid, maar wist niet precies waarvoor het goed is. Ik denk dat ik er een grotere hoeveelheid van ga bestellen, want kan het best wel goed gebruiken als ik het zo lees:

Van oorsprong wordt Temoe lawak toegepast om de lever- en galfunctie te ondersteunen en om geelzucht te behandelen. Daarnaast werd het toegepast om spijsverteringsproblemen als gastritis en maagzuurproblemen te verhelpen, de slijmproductie te verhogen en om de maagwand te beschermen. In de volksgeneeskunde werd Temoe lawak gebruikt om artritis, overgewicht en een hoog cholesterol gehalte tegen te gaan en om de spijsvertering te stimuleren. Het werkt bloedzuiverend, ontstekingremmend en cholesterol verlagend. Ook leverziekten werden behandeld met Temoe lawak, het helpt bij het ontgiftigingsproces wanneer het gaat om de bescherming van de lever, zelfs tegen de toxische stoffen.

 
Vanmorgen had ik Chanca Piedra thee gemaakt, met extra verse gember erin. Ik heb er een kopje of 2 van gedronken en het restant heb ik de hele middag in een thermosfles bewaard. Er zaten ook nog wat blaadjes Chanca Piedra in de thermos. Toen ik om half 5 thuis kwam heb ik nog een kopje genomen. De thee was wel koud en heel donker van kleur maar dat gaf niet. Nou... dat heb ik geweten zeg! Ik werd best wel misselijk en ik kreeg er buikpijn van ook! Ik voelde me afschuwelijk in elk geval! Om 6 uur was het pas gezakt. Ik hoop wel dat er een paar stenen van zijn gebroken zeg! :wink:

 
Een dergelijke reactie heb ik nooit gehad op Chanca Piedra!

Het doet iets heel goeds bij jou volgens mij Rapunzel.

 
Ik had ook nog een appel gegeten in die tijd. Misschien was het de combinatie? En het was dus nogal sterk. Ook had ik ongeveer een uur daarvoor een avocado op met veeeeel olijfolie en citroen. Heel lang geleden ben ik met kerstmis eens aan de laxeerthee geweest, hoe heet dat spul ook alweer...senna. Toen voelde ik me net zo, hondsberoerd!

 
Mijn broer belde net! De huisarts heeft zijn echo bestudeerd en hij heeft poliepen in de galblaas. Als hij erge last krijgt dan moet hij maar langskomen. Dat was het.

 
'leuke' diagnoses zijn dat... Daar heb je wat aan;) Jammer dat je broer zich niet verdiept in gezondheid ( tenminste dat maak ik op uit je berichtjes;) Poliepen horen er natuurlijk niet te zitten.

 
Mijn broer houdt zich niet met voeding bezig. Hij heeft al 2 'maffe' zussen die dat doen. Maar dat wil niet zeggen dat hij veel junk eet. Hij rookt niet, drinkt niet en eet 'gewoon'.... 4 Sneetjes brood per dag met Becel en vleeswaren/kaas. Een glas gepasteuriseerde halfvolle melk erbij. 's-Avonds aardappels, groente, vlees (gebraden in Blue Band). En zo dwingt een ziekte je dan om - eventueel - wel na te gaan denken.

 
Ik hoop hem wakker te kunnen schudden. Hij heeft in elk geval gisteravond voor het eerst in zijn leven een Metarelax geslikt en de Paracetamol achterwege gelaten!

 
Gisteren was het moederdag en zag ik mijn broer weer. Hij was in een bijzonder goed humeur want sinds donderdagavond heeft hij geen last meer! Zo maar ineens was het over.

's-Middags zat hij aan een punt slagroomvlaai (dat was de ultieme test) en inderdaad, alles ging goed! Hoezo heeft hij een galpoliep?? Het lijkt mij dat er toch een steen dwars heeft gezeten en dat deze er nu doorheen is geschoten. Misschien door de Metarelax (=magnesium)? Want die eetlepel bitterzout heeft hij nooit geslikt.

 
Het blijft Russisch roulette. Bij elke vette hap die hij tot zich neemt, kan het lichaam de kans waarnemen om te proberen de galblaas te ontdoen van overtollige galzouten, die inderdaad naar alle waarschijnlijkheid geheel of gedeeltelijk zijn versteend.

Mike

 
net doen alsof er niets is gebeurd, alle signalen negeren die het lichaam hem geeft om hem te waarschuwen, geen gebruik maken van een zus met veel kennis, kop in het zand en vrolijk doorleven waar hij was gebleven. Maar het is zijn leven, zijn keuze, zijn lichaam, en jij bent druk genoeg, Rapunzel, met jezelf, als hij werkelijk hulp wil dan komt hij wel bij je.

 
Gisteravond heeft hij zich aan een beetje tjaptjoy van de Chinees gewaagd. Ja, zo gaat dat dan... het probleem lijkt zich te hebben opgelost en we leven weer vrolijk verder met Becel, Blue Band en weinig vet. Wordt vervolgd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan