Wat als het een (gal) steen is?

Angela, wat goed dat je van alles merkt en de pijn weg is :D

Als je misselijk bent, kun je overwegen even enkele weekjes rust te nemen en dan weer opnieuw te beginnen.

 
Ik moest gisteren weer even aan de Chinese lichaamsklok denken. De tijd dat de galblaas actief is, is van 11 uur 's-avonds tot 1 uur 's-nachts. Bij mijn man klopte dat precies en bij mijn broer begon de pijn om een uur of half 11 hoorde ik (nog de tijd van de drievoudige verwarmer). Ik vind het weer een duidelijke aanwijzing dat er bij hem een galsteen dwars zit! Ik heb hem de voedingsmiddelen doorgemaild die volgens Moritz een galblaasaanval veroorzaken. Vannacht is alles goed gegaan.

 
Er zijn geen voedingsmiddelen die galblaasaanavllen veroorzaken. Deze worden veroorzaakt door een gebrek aan bepaalde voedingsmiddelen, nl. dierlijke vetten en eiwitten. Het Ondervoedingscentrum beveelt ons een voedingspatroon aan dat hoog is in koolhydraten en laag in dierlijke vetten en eiwitten, waardoor de galblaas onvoldoende wordt gestimuleerd zichzelf volledig te ledigen. Na verloop van tijd zullen overgebleven galzouten in de galblaas verkalken en stenen vormen. Een 'plotselinge' galkoliek wordt veroorzaakt door jarenlange vorming van deze galstenen, die de galkanalen kunnen gaan blokkeren of beschadigingen en ontstekingen veroorzaken met hun scherpe randen, waardoor de galblaas zich met geweld, door middel van krachtige samentrekkingen gevolgd door duwbewegingen, van deze ongewenste stenen wil ontdoen. De bewering van Moritz dat dierlijke eiwitten zouden leiden tot galsteenvorming is volkomen dwaas.

Mike

 
Maar op dit moment nu er blijkbaar al een steen klem zit (al wil hij dat niet echt geloven) wel! Die nacht dat hij naar een dokter is gereden had hij gebakken aardappels met mayonaise op. Het vet ging hem later op de avond parten spelen. Vet eten was een van de triggers volgens Moritz. Ondervoedingscentrum? :lol:

 
Natuurlijk was het vet de trigger. Wat wil je nou? Die galstenen laten zitten en erger laten worden door een vetarm dieet of juist de vetten hun werk laten doen en de galblaas aanduwen? Het lichaam zal zich er hoe dan ook een keer van willen ontdoen en hoe meer stenen je in de tussentijd opbouwt hoe pijnlijker het wordt. Als je broer op de eerste hulp belandt snijden ze zonder pardon zijn galblaas eruit, dus wees gewaarschuwd!

Mike

 
Hem kennende denk ik niet dat hij daar mee zit. Liever dat dan een eetlepel bitterzout slikken, daar lijkt het op. :mrgreen:

Nog eens iets anders: je vergaat letterlijk van de pijn! Dus je kijkt wel uit met vet eten want zo'n aanval wil je niet nog een keer! Ik snap dat wel maar wat ik niet snap is dat hij die eetlepel bitterzout niet probeert!

 
Ikzelf ben op het spoor van lever/galblaaszuiveringen gekomen doordat ik maar liefst drie zeer pijnlijke galkolieken kreeg in een jaar tijd. Gelukkig was mijn galblaas alle drie de keren in staat de stenen te vergruizen, waardoor het zwartgroene gruis na 20 pijnlijke minuten via mijn darmen als ontlasting naar buiten kwam. Ik heb de pijn en het ongemak aangewend als leerervaring en en ben juist meer vetten gaan eten. Vandaag de dag heb ik 3-4 keer per dag ontlasting en is het ONMOGELIJK dat ik ooit nog galkolieken ga krijgen, omdat de galblaas zich volledig kan ledigen, DANKZIJ mijn vetrijke voedingspatroon. Het lichaam is een spiegel. De vraag is: durf je in de spiegel te kijken en zelf verantwoordelijkheid te nemen?

Mike

 
@mike

Je weet dat ik al een aantal maanden bezig ben met mijn lever en sinds ik die paardenbloem en maria distel in mijn smoothie doe is mijn lever en gal helemaal van start gegaan. Ik hoor en voel nu elke keer na eten een enorme beweging van mijn galblaas en lever. Zover ik nu het verteringssysteem begrijp vinden er 2 stuwingen plaats na het eten. Je galblaas die de gal stuwt in je maag(voel het ook beetje branden in mijn maag) en de levergalsappen die daarna in de darm komen toch? Ik voel vaak ook soort jeuk bij de lever en kleine pijntjes, niet echt pijnlijk ofzo. Echt nog nooit zo extreem gevoelt in mijn leven, ik vind het echt geweldig. Mijn darmen hoor ik ook vaak trouwens en voel vaak ook bewegen.

Hoelang moet je hier nu eigenlijk mee doorgaan trouwens? Ik had van alle 2 de kruiden 250 gram gehaald... als ze op zijn er mee stoppen?

 
Voor een blijvende werkzaamheid van kruiden is het raadzaam deze enkele weken wel te nemen en dan weer enkele weken niet en daarna weer wel, etc. Anders treedt er een soort gewenning op van het lichaam en zijn de kruiden alsmaar minder effectief. Je zou er ook voor kunnen kiezen om in de tussenliggende periodes voor andere kruiden of remedies te kiezen, zodat je wel constant bezig bent maar dan op basis van afwisselende protocollen.

Mike

 
Oke, prima ik dacht zelf om de kruiden op te maken en daarna te stoppen om te kijken wat mijn lever en gal doen wanneer ik die kruiden niet meer tot me neem. Ik ga er vanuit dat op een gegeven moment mijn lever en gal op zichzelf moet kunnen staan... aangezien mijn ontlasting redelijk goed gaat en mijn uitslag ook. We zien het wel :)

 
Caveman, wat heb jij allemaal gedaan om je lever in betere conditie te krijgen?

@Mike: de meeste mannen zijn heel flauw als ze eens iets mankeren. Jij bent duidelijk een uitzondering! Ik moet zeggen dat ik zelf ook heel erg kleinzerig ben. Het zullen o.a. de bijnieren wel zijn.

 
@Rapunzel

Even kijken, ik ben eerst begonnen met Liver Detox & Regeneration van Now Foods. Heb ik 2x een maand gedaan. Tegelijkertijd heb ik mijn vet en eiwit inname redelijk gelijk gehouden. Ik heb wel geprobeerd om meer combi's te maken en ook in de afwisseling voor vlees. Ik ben daarna me gaan richten op de kruiden. Dus ik neem al een tijd nu curcuma, cayennepeper, kaneel en citroen in mijn smoothie maar de laatste weken doe ik er ook paardenbloem en mariadistel in en het lijkt alsof dit het beste werkt. Trouwens ik neem ook behoorlijk wat keltisch zout en geferm. levertraan+boterolie gel een maand. Wat ik ook de laatste weken doe is 2 rauwe eigelen te drinken in combi met smoothie of rauwe melk.

Ik neem ook iets meer visolie... als je een beetje goed zoekt naar wat allemaal goed is voor de lever dan neem ik ook nog kalfslever rauw 1x in de week en ook neem ik laatste 1.5 week magnesium pillen en dat moet ook allemaal goed zijn voor je leverfunctie. Ik hoop dat je er iets aan heb.

Mijn advies is dus om zoveel mogelijk voeding te nemen dat de lever ondersteund, samen met kruiden en wat goede supplementen die het ondersteunen. Bij mij gaat het allemaal misschien wat sneller omdat ik nog vrij jong ben... ik kan nu al zoveel beter vet en eiwit verteren dan 3 maanden geleden... ik eet wel 3/4x spek in de week, 3 maanden terug zou me hele gezicht onder de uitslag zitten. Ondanks dat ik ook nog super enzymen nam met elk maaltijd en met een vette maaltijd wel 2 pillen. Ik zit nu op bijna 0 pillen, heel soms met een extreem vette maaltijd (wat nog wel is wil voorkomen ;)) dan neem ik er 1 en dan vergeet ik het vaak ook nog.

Echt een enorme vooruitgang...

Edit:

Nou voor ik met die leverpillen ben begonnen slikte ik al wel ruim een jaar chlorella en spirulina. Nu heeft dit in mijn ogen tegenstrijdige effecten want het helpt je te ontgiften maar al die gifstoffen moeten weer afgebroken worden door de lever maar chlorella is wel goed voor de lever. Dus in zoverre weet ik niet of dit echt een bijdrage heeft gehad. Ik slik nu overigens nog maar 4 gram chlorella en ben nu helemaal gestopt met spirulina.

 
Bedankt Caveman! Veel dingen die je opnoemt doe ik ook al en lang ook! Daarnaast heb ik als aanvulling nog: appelazijn, gemberwater, avocado's, Chanca Piedra thee of Koemis Koetjing. Gisteren kwam ik nog een site tegen die zegt neem per dag 6 radijsjes, bietensap, kamillethee en 1 appel of 1 peer of 1 limoen of 1 grapefruit. Ook slik ik NAC wat door het lichaam wordt omgezet in Glutathion. Silymax heb ik trouwens ook in huis. Ik ben inderdaad veel ouder dan jij en heb meer schade waardoor het inderdaad langer gaat duren. Chlorella en Spirulina zijn te zware eiwitten voor mij. Ik neem sinds kort wel weer een beetje Green Magma (gerstegraspoeder).

 
@Rapunzel

ik had nog wat toegevoegd ;-) en ja die appelazijn zat ik ook over na te denken maar ik dacht dat die juist je maagzuur ondersteund? maar dus ook je lever, interessant. Verder neem ik ook elke dag 1 avocado, doe ik in de smoothie.

Het was de afgelopen 5 maanden enorm zoeken... vooral veel uitproberen maar ook proberen een soort regelmaat te creeeren zodat mijn lichaam kan wennen aan de manier van eten. Verder zal mijn lever ook flinke opdonder hebben gehad tijdens de ontgiftingsperiodes... dat zal je lever niet fijn vinden en dus ook niet verbeteren. Ik drink ook heel weinig, misschien 1-2 biertjes 2x per week. Verder alleen water en rauwe melk.

 
Bij die appelazijn zat ik meer aan de gal(stenen) te denken, het maakt ze zacht zodat ze erg gemakkelijker uitkomen. Ja, het ondersteunt ook het maagzuur. De koffieklysma's ben ik ook nog vergeten! Die doe ik nu 1x in de week. Dus ik ontgift vast ook behoorlijk. Zou ik daarom misschien met die hooikoorts zitten of zeg ik nu iets raars?

 
Dat zou ik niet durven te zeggen, zoveel verstand heb ik er (nog) niet van ;-)

Ik denk dat het voor iedereen erg persoonlijk is... maar het zou best kunnen dat ook in mindere weerstand je dan vatbaarder bent voor allergieën, je kan er erg veel over lezen.

Ik heb nu gekozen voor een weg waarbij ik niet meer zo ontzettend aan het ontgiften ben want ik heb het geval dat ik dit nu al meer dan een jaar doe.... dit geeft volgens mij gewoon te veel werk voor je lever en al helemaal wanneer je nog is vet en eiwitrijk eet. Ik kies dus nu om mijn lever te detoxen maar ook een extra boost te geven met een eetpatroon dat rijk is in vet en eiwitten maar ook met goede kh.

 
Hey Caveman86, je noemde cayennepeper, maar dat is wel een lid van de nachtschade familie en kan een ontsteking stimuleren. Zwarte peper is het beste vind ik.

Om de effecten van cayennepeper te voelen is het beste om het voor enkele maanden niet in te nemen, en het dan weer te reïntroduceren om te kijken of je wat voelt. Maar goed, ik denk het liefst; better safe than sorry :p

 
@Chiko

hmmzz ik heb wel wat dingen gelezen over cayenne peper en dat was over het algemeen vrij positief juist. Ik zal het denk ik een aantal maanden gebruiken en vervolgens weer mee stoppen of om soms bij gerechten te gebruiken. Nu gebruik ik het voornamelijk voor mijn lever en galblaas.

tien goede redenen om cayennepeper te gebruiken

 
cayennepeper is inderdaad een nachtschade, daarom heb ik deze allang geschrapt. Curcuma werkt goed samen met de vers gemalen zwarte peper.

 
Dag 4 milde reiniging. Sinds gisteren geen 2 eidooiers maar 1 erin gedaan. Niet wakker geweest, niet misselijk, goede darmactiviteit. Voelde me gisteren bij opstaan heel goed. Geen wazigheid, wat ik normaal in het weekend wel heb. Vaak wat uit mijn ritme doordat je dan toch wat langer slaapt dan normaal. Gisteravond toch weer wat last van mijn rugspier:( het is dus nog niet helemaal over. Ik merk dat als ik toch wat spannende dingen heb dit hier gelijk een reactie op geeft. Ik moet dinsdag voor mijn werk naar Utrecht en ik heb (schaam) nog nooit echt met de trein gereisd... Dinsdag zal het zover zijn! Ik probeer me niet te druk over te maken maar van binnen zit t wel. Of mijn rugpijn nu door mijn lever komt, galstenen of Whatever, ik weet het nog steeds niet. Vrees dat het ook met mijn bezorgde karakter te maken heeft. Een ding weet ik wel: ik wil mijn lever en galblaas blijven reinigingen. Je voelt je zo schoon, van binnen en van buiten! En dat moet op den duur z'n uitwerking hebben in wie ik ben! :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.738
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan