Voorstellen Midori

Dennis, nog veel plezier in de Ardennen! En bedankt voor de tip over de orthomoleculair arts, daar kan ik wel wat mee.

Boschje, eerder bakte ik mijn omeletten inderdaad in roomboter, maar om wat voor reden dan ook, werd mijn eczeem daar erger van. Dus daar ben ik een beetje voorzichtig mee nu.

En de rest ook, bedankt voor het reageren, en ook jullie allemaal nog een fijne vakantie! (Al weet ik niet wanneer die bij jullie begint, maar toch.)

 
Hallo Midori,

Ik heb deze berichten vanmorgen voor het eerst gelezen en ben er zelf ook wijzer van geworden. Wat een bewust meisje ben jij, goed hoor en eigenlijk ook goed van je ouders, want ze hebben toch al een behoorlijke omslag gemaakt. Dat komt wel goed met jullie.

Zelf heb ik ook last van eczeem, zeer wisselend, maar alleen op handen/voeten en knieën/ellebogen. De ene dermatoloog zegt eczeem, de andere psoriasis. Heb vroeger ook allerhande cortisolzalfjes gekregen, maar daar heb ik niets mee, er zitten hormonen in en je huid wordt er alleen maar dunner van. Dus dat doe ik al jaren niet meer. Onlangs ben ik ziek geweest en waren (dit keer alleen) mijn handen ernstig aangetast en helemaal droog en stuk en ik kon er niets meer mee. Toch maar even langs de huisarts die had een soort alternatieve zalf. Thuisgekomen bleek er sorbitol in te zitten, helaas daar kan ik ook niet tegen. Dus alles voor niets. Heb toen een mengsel gemaakt van kokosolie met Keltisch zout en daar mijn handen mee ingewreven en nu zijn ze weer helemaal goed. Of datnu de oplossing is, weet ik ook niet zeker, maar het lijkt er op.

Mijn moeder heeft nog Teunisbloemolie voor me besteld, omdat ze dacht dat dat zou helpen. Dat heb ik alleen nog niet in huis.

Grappig is dat bij mij thuis mijn moeder (85) keltisch zeezout is gaan gebruiken en nog een aantal andere zaken. Zij gaat wel mee met mij, mijn kinderen lachen erom en raken geïrriteerd. Daarom ben ik blij om de raadgevingen hier te lezen, daar kan ik ook wel wat mee. Je ziet, je bent nooit te oud of te jong om bij te leren.

 
Midori, ik had je al een poosje gemist. Fijn dat je even een update hebt geplaatst, je bent echt goed bezig hoor.

 
Roomboter heeft een veel grotere diversiteit aan vetzuren dan kokosolie en het bevat die belangrijke vetoplosbare vitamines, terwijl die in kokosolie praktisch niet voorkomen. Misschien kan je roomboter wel niet goed verdragen (uitslag) vanwege de melkeiwitten, maar anderzijds kan je andere zuivel wel goed verdragen, toch? Hoe reageer je op ghee?

Grappig dat je je thuis een beetje als een huis-goeroe aan het ontwikkelen bent. :p

 
@Midori,

Hier lees je wat meer over eczeem en andere huidaandoeningen.

Vooral de volgorde van de verdedigingslinies in je lichaam. Het is op mijn site maar het is info rechtstreeks afkomstig van dit forum.

Als je via je huid ontgift (eczeem of acne) dan heb je al drie stappen overgeslagen, te weten:

1. je maag

2. je lever/galblaas en nieren

3. je longen

Dan is er nog heel wat te helen.

 
@Ollie:

Ja, ik heb ook verschillende hormoonzalven gehad. Dat is echt rommel. Nu gebruik ik, net als jij, ook kokosolie. Mijn eczeem wordt daar wat rustiger van, en mijn huid minder droog :).

En inderdaad, je bent nooit te oud/te jong om te leren!

@Dennis:

Ghee verdraag ik wel goed, inderdaad. Dat maakte ik eerst wel eens, maar nu is het weer een tijdje geleden. Nou ja, ik ben nu zo goed als vrij van school, dus ik heb zat tijd. Ja, ik verdraag andere zuivel wel redelijk, denk ik, maar ik weet het niet zeker. Om daar achter te komen, zou ik een tijdje met zuivel moeten stoppen. Maar dat kan ik op dit moment niet doen, want dan blijft er bijna niks over voor mij wat ik nog kan eten ;D. Ik ben er in elk geval achter dat gluten de grootste veroorzaker van mijn eczeem waren. Daarom eet ik die zelden nog.

@Poekie:

Ik heb het doorgelezen. Mooie site trouwens, knap werk! Ik ga al die andere pagina's ook maar eens goed lezen en bekijken.

Die tips voor eczeem zijn erg handig. Waar ik heel graag mee wil beginnen, is levertraan en H2O2. Vooral die levertraan. Maar daarvoor moet ik eerst mijn ouders overtuigen, want erg goedkoop is het niet.

 
Midori, wat zuivel betreft zou je tijdelijk over kunnen gaan op kefir en eigengemaakte yoghurt. Kost niet teveel tijd, kun je maken van rauwe melk indien voorhanden, maar anders neem je de biologische volle melk.

 
Als gluten de oorzaak zijn van je eczeem (GEWELDIG dat je dit op jonge leeftijd al door hebt!) moet je 100% glutenvrij gaan en niet grotendeels glutenvrij. Je kunt van 1 enkele glutenbevattende maaltijd een half jaar last ondervinden!

Mike

 
@Dirtsa:

Rauwe melk heb ik dus nog niet ter beschikking, al komt daar hopelijk snel verandering in. Kefir wil ik wel proberen, maar daar moet ik me dan eerst maar eens goed over inlezen. Hier op het forum staat er genoeg over dacht ik.

@Mike:

Goed dat je het zegt! Ik dacht dat af en toe niet zoveel uitmaakte. Wel dus :eek:. Misschien dat mijn eczeem dan wel nog veel meer opknapt. In elk geval is dit niet zo'n probleem, dan bak ik gewoon geen brood meer.

Het enige is, dat we thuis biologische rijst van verschillende merken hebben (ligt eraan bij welke supermarkt mijn ouders geweest zijn), en dat er bij één daarvan staat: 'Kan sporen van gluten bevatten.' Die moet ik dan dus ook niet meer eten.

 
Hoi Midori, ik bak regelmatig brood zonder gluten van boekweitmeel. Ongeveer 1/2 kg boekweitmeel, met 1/2 liter kefir en wat water en zout tot een papje maken. Anderhalve dag laten staan om te rijzen en fytinezuur te verminderen. Daarna zonder kneden bakken in oven op ruim 200 graden bijna 1 uur lang. De oven baktijden goed in de gaten houden, want het wisselt bij mij. De ene keer is het vochtiger dan de andere keer. Ik vries het brood in porties in. Gluten is voor mij ook geen goede match, vandaar dit brood. Succes met je gezondheid! Louise

 
En als je héél véél :) info wil over kefir, dan is dit een hele leuke en uitgebreide engelse site: http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html

 
Ik vond het wel weer tijd voor een update, dus hier komt hij :).

Over mijn eetpatroon:
  • Qua eetpatroon is er vergeleken met de vorige keer niet zo heel veel veranderd. Wel heb ik een tijdje terug geprobeerd om wat lager in koolhydraten te gaan (minder dan 40 gram per dag), om te zien of ik dat al aankon. Nou, niet dus, ik crashte net zo hard als vele anderen hier ;). Dat is het dus nog even niet voor mij, haha.

  • Ik heb een boerderij gevonden waar ze rauwe melk hebben (en ook heerlijk vlees en rauwmelkse kaas) maar de melk is telkens op als ik er kom, volgens mij ben ik de eerste die erom vraagt, haha. Maar ik heb nu hun telefoonnummer, dus ik ga de volgende keer bellen zodat ik weet wanneer ik kan komen. Mijn ouders willen me er overigens niet vaker dan 1x in de 3 weken brengen, maar het is tenminste iets :D.

  • Ik gebruik sinds 2 weken (eindelijk) Blue Ice Fermented CLO Cinnemon Tingle, ik heb mijn ouders weten te overtuigen :). Die boterolie combi was op, dus besloot ik deze te nemen, om ergens mee te beginnen.

Over mijn klachten:
  • In de zomervakantie is mijn eczeem een periode gewoon HELEMAAL WEG geweest, wat voor mij echt een wonder was! Ik was er heel erg blij mee :D. Maar sinds school weer begonnen is, is het weer op komen zetten. Ik denk door de stress en vooral ook door de kou. Gelukkig is het weer wat minder geworden nu ik levertraan gebruik.

  • Ik was afgelopen donderdag bij de tandarts, en had tot mijn grote schrik 3 gaatjes! Daarnaast had ik nogal veel tandsteen. Ik was hier natuurlijk niet erg blij mee :(. Morgen worden de gaatjes gevuld en wordt het tandsteen weggehaald. Liever heb ik dat niet, maar ja. Ik vraag me af waar het aan ligt, want ik eet amper fruit of andere zoete dingen. Dus heb ik dit forum een beetje doorgespit, en ik denk dat ik een verstoorde calcium-fosforbalans heb, en dat het met mijn vitamine A en D ook helemaal niet goed zit. Het is maar goed dat ik met levertraan begonnen ben (ik doe 3x per dag een halve theelepel sinds ik het nieuws van de tandarts heb). Heeft iemand verder nog tips? Ik kan mijn gaatjes op deze korte termijn natuurlijk niet meer helen, maar ik wil wel voorkomen dat ik er meer krijg, en die tandsteen wil ik liever ook niet meer.

Verder bedacht ik me dat leverreinigingen waarschijnlijk nogal nodig zijn bij mij, maar ik denk niet dat ik die in kan passen in mijn situatie :/. Ik was dan ook blij toen ik over de zoutflush las. Vanochtend heb ik hem gedaan: 2 eetlepels zout op 1/2 liter water. Ik ben een halfuur op mijn rechterzij gaan liggen, maar afgezien van wat extra gerommel in mijn darmen, is er niks gebeurt. NIKS. Ik heb verder GEEN ontlasting meer gehad vandaag. Ik denk niet dat dat een goed teken is, of wel?

Bovendien las ik daarna dat het 2 THEElepels moesten zijn in plaats van 2 EETlepels (oeps...), maar blijkbaar gebeurde er zelfs door die grote hoeveelheid zout helemaal niks bij mij?

Tot slot heb ik nog een leuk nieuwtje: ik ben jarig geweest, en ben nu dus 16. Gewoon om even te laten weten dat de leeftijd in mijn eerste bericht niet meer klopt ;).

 
Hoi Midori,

Gefeliciteerd nog met je verjaardag. Leuke leeftijd, 16 jaar.

Jammer van die gaatjes en tandsteen. Maar je bent zelf al aan het spitten geweest en bent ook met de levertraan begonnen. Dat zou veel voor je kunnen gaan betekenen. De afzetting op je tanden komt doordat het calcium niet goed door je lichaam wordt opgenomen. Dan zet het zich via je bloed af in gewrichten etc. in jouw geval op je tanden. Dat had ik ook.

Ik gebruik ook 3x per dag een 1/2 tl levertraan en daarnaast een beetje boterolie per keer.

Je zou bij de levertraan ook een likje roomboter kunnen nemen zolang als de boterolie niet leverbaar is.

Door de verhoogde inname van 3x per dag nemen de bultjes/calcium afzettingen in mijn handen af en mijn tandsteen verdwijnt langzamerhand. Alhoewel vorige week brak er een behoorlijk groot stuk van de tandsteen spontaan af.

Ik poets ook mijn tanden met een ionen tandenborstel en ik poets mijn tanden met zout en kokosolie en spoel na met 3% H2O2.

Waarom kan jij de leverreiniging niet in jouw dit situatie inpassen, je ouders weten intussen toch waar je mee bezig bent en het kost ca 2 dagen van je tijd. Nou ja, eigen begint het echt pas vanaf 18.00 uur vooraf gaande aan de nacht van reiniging. En de dag erna ben je de tenminste de ochtend zoet met naar de wc gaan.

De zoutflush vervangt niet de leverreiniging hoor, het is alleen handig als je niet naar de wc kunt.

Vreemd dat het bij jou niets gedaan heeft, zelfs niet met twee eetlepels.

Lia

 
Dankjewel voor de felicitatie en voor de reactie Poekie :).

Daar ga ik mee beginnen, een beetje roomboter als ik levertraan inneem. Dat had ik nog niet bedacht.

Ik poets mijn tanden met een gewone tandenborstel en nu nog met een tandpasta van Weleda, misschien is dat ook iets wat ik dan kan veranderen.

Ze weten inderdaad wel welk pad ik nu volg, maar zoiets zien ze dan weer niet zitten. Wel ga ik me wat meer inlezen op dat gebied, misschien kan ik anders met de milde leverreiniging beginnen? Ik vond het inderdaad erg vreemd dat die zoutflush bij mij niks gedaan heeft.

 
Hier een topic over tandsteen. Verder nog het volgende:

Calcium wordt door maagzuur oplosbaar gemaakt, maar hoort vervolgens oplosbaar te blijven door magnesium in het bloed. Stress rooft echter magnesium. Gevolg: de calcium kristalliseert en er vinden kalkafzettingen plaats. Dit is meteen ook de verklaring voor aderverkalking en het mag duidelijk zijn dat dit niets te maken heeft met de inname van verzadigd vet en cholesterol.

Mike

 
Misschien is je lever al gereinigd. Dat kan toch ook? Een gezond eetpatroon, op jonge leeftijd. Een milde reiniging is makkelijk, en je ziet gauw genoeg aan ontlasting of je lever iets kwijt wil.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.705
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan