Voorstellen Midori

Quote:
Hoe hou je een volk bezig? Als je je vol stopt met zoetigheid mag je je schuldig voelen omdat je er dik van wordt, maar als je op je gezondheid let en niet te veel wilt snoepen doe je jezelf te kort omdat je je geen genot zou gunnen. Het is dan nooit goed. Nee, we worden echt niet gemanipuleerd hoor...



Ja... het is echt niet te geloven!

Quote:
Ik weet niet hoever je hier al in bent, maar zorg in ieder geval dat je ook goed weet en kunt vertellen wat er mis is met margarine.



Ik heb er al vaak over gelezen en weet het wel 'ongeveer', maar niet precies meer. Fijn dat je het even mailt, dan kan ik het weer even opfrissen.

Quote:
En ze zullen misschien ook vragen: ja maar op iedere verpakking staat toch: bevat onverzadigde vetzuren, goed voor hart- en bloedvaten.



Ja, wij hebben hier thuis ook Becel light staan. Daar staat inderdaad een heel verhaal op wat er allemaal wel niet goed (ahum) aan is.

Quote:
Plantaardige olie klinkt bij veel mensen als 'goed', terwijl dit ALTIJD geraffineerde dus ongezonde olie betreft.



Helaas wel ja. Ik wil ook het liefst gelijk iets zeggen als 'het is net plastic', maar ik weet niet of dat wel zo goed aan zal komen ;).

Quote:
Wel goed dat je eieren eet. Niks zo gemakkelijk als een pannetje eitjes koken om ieder dag een ei mee naar school te nemen. Een lekker, voedzaam, vullend en supergezond tussendoortje! Ik neem ook wel eens gewoon een koud stukje gebakken vlees mee naar mijn werk, of een avocado, noten, een rauwe haring of een blikje haring/makreel (zonder E621!). Zo kun je ook aan de nodige vetten komen. Maar je kunt je boterham natuurlijk ook heel dik besmeren met roomboter. Ik ken mensen die een kaasschaaf gebruiken om plakken koude roomboter te snijden voor op de boterham.



Met gebrek aan veel vlees is een ei voor mij ook erg belangrijk. Ik eet er minstens eentje per dag. Mee naar school heb ik nog niet gedaan, maar dat is wel een goede tip. Ik eet ze ook vaak 's ochtends. Ik bak dan bijvoorbeeld lekker een omelet (en omdat ik dan zelf bak, kan dat sowieso in roomboter). Of ik neem een bakje yoghurt met een rauw ei erdoorheen geroerd (dat is best lekker. Mijn ouders zijn wel doodsbang voor rauwe eieren, dus doe ik dit maar stiekem ;)), jammie!

Dat klinkt heerlijk! Ik smeer ook altijd een lekker dikke laag op mijn boterham, heerlijk... en soms dan snoep ik wat van het mes af als er nog wat op zit.

 
Quote:
Ik heb een aanvulling op de zouten: bij de grotere Albert Heijn wordt er Himalaya zout verkocht in een glazen zoutmolen.



Dan kan ik, als mijn dode zeezout op is, dat ook doen! Er zit gewoon een AH hier en volgens mij heb ik dit wel eens zien staan. Het is een beetje roze-kleurig, klopt dat?

Ik zie het al helemaal voor me, dat ik dan met zelfgebakken brood naar school ga en een versgekookt eitje met een zoutmolentje. Ik kan niet wachten om de blikken van andere mensen te zien :D

 
Klopt, het is roze kleurige Himalaya zout in een glazen zoutmolen. Ik gebruik deze zelf voor "on the road", want het past makkelijk in je tas. Hihi, inderdaad een goed vooruitzicht: zelfgebakken brood, ei en goed zout! Hele lekkere combinatie!

In supermarkten zoals de Jumbo en Albert Heijn zijn sowieso dingen te vinden die (volgens mij) best oké zijn. Natuurlijk zijn de natuurwinkel en de boeren nog een betere bron van eten, maar als dat moeilijk gaat kan je altijd kijken bij de supermarkt.

Ik koop ter aanvulling regelmatig biologische boter en biologische volle melk en yoghurt bij de Jumbo en Albert Heijn. Niet totaal ideaal, maar toch ben ik blij met deze opties.

 
Dan weet ik zeker dat ze het hebben! Mooi zo.

Dat klopt ja. De biologische spullen die ik eet komen allemaal van de supermarkt. Het kan inderdaad beter, maar het is nog even niet anders. Ze zijn in ieder geval een stuk beter dan niet-biologische producten!

 
Ja, dat kan dan ook nog als je aan je vetten wilt komen: zuivel. Ik ben niet zo'n zuivel liefhebber en denk niet meteen daar aan, maar volle yoghurt of liever nog volle kwark bevat ook wel de nodige vetten en is ook gemakkelijk mee te nemen. Ik weet alleen niet of dit in een biologische versie in de supermarkt te verkrijgen is. Ik eet tegenwoordig ook veel soorten broodbeleg gewoon direct uit de pot: smeerleverworst, pindakaas, kokosolie, pesto met hand vol rauwe groente. Ook reuzel vind ik heerlijk om zo nu en dan wat van te snoepen. Ik heb een navulbare slagroomspuit. Regelmatig spuit ik daarmee mijn mond vol als ik langs de koelkast gelopen kom... :)

Klinkt wel spannend, dat stiekem rauwe eieren eten. En sowieso stiekem gezonde dingen eten... de omgekeerde wereld. Ik was vroeger wel eens stiekem aan het snoepen of stiekem aan het roken, maar stiekem gezonde dingen eten... echt grappig dat dit fenomeen dus ook al bestaat! :)

 
Neem wel de biologische eieren als je ze rauw eet, en vraag, heel voorzichtig, of je niet het keltisch zeezout mag bestellen. Jij lijkt mij handig genoeg ervoor, het zout is vele malen goedkoper via internet dan in de winkel. Kost maar net iets meer dan 2 euro per kilo. Dus valt reuze mee.

Wel donker en afgesloten bewaren, anders krijg je algvorming.

Dan kun je een sole maken, heb je maar 2 theelepels van nodig per dag in een glas water.

Maar je ouders kunnen dit ook gewoon gebruiken met het koken, ik heb altijd wat fijngemalen zout staan in een vijzel.

 
In de meeste supermarkten is er wel biologische yoghurt en melk. Biologische kwark, biologische kaas en biologische roomboter is schaarser. Het ligt er dus maar aan waar je bent.

Hmm... dat klinkt lekker! :) Alle dingen die jij noemt heb ik nog niet biologisch en 'verantwoord' (om het zo maar even te noemen) gevonden, helaas.

Quote:
Klinkt wel spannend, dat stiekem rauwe eieren eten.



Ja, goed hè?

Ik wil met mijn dode zeezout sole gaan maken. Maar daar staat wel op dat het alleen voor uitwendig gebruik is. Ik twijfel dus toch nog, ook al zou het waarschijnlijk wel kunnen.

(En dat zou ik dus ook stiekem moeten doen.)

 
Midori, durf je te discussieren met je ouders? Ga de discussie aan, niet schreeuwend, maar wel met een eigen mening. Houdt ze voor dat veel van jou leeftijdgenoten aan de drugs zijn/minstens 1 keer of vaker op een alcoholpoli zijn opgenomen vanwege een alcoholcoma, of in de criminaliteit zitten of tienermoeder zijn. Zij hebben een dochter die zich bezig wil houden met wat nu precies gezonde voeding is.

Vraag ze of dit werkelijk zo erg is.

Dingen stiekem doen lost helemaal niets op, je danst alletwee een beetje om elkaar heen, alle pubers maken zich los van hun ouders. Dat gaat nog al eens met ruzie/conflicten gepaard. Maar het is een natuurlijk proces.

Dat je vor jezelf en je mening opkomt wil nog niet zeggen dat je het dan voor de toekomst verbruid, de kans is groter dat je juist een betere band gaat krijgen, op den duur, met je ouders.

Je wilt uit huis zo snel mogelijk, of de wereld over, prima allemaal, maar toch niet als het op vluchten lijkt?

 
Quote:
Neem wel de biologische eieren als je ze rauw eet, en vraag, heel voorzichtig, of je niet het keltisch zeezout mag bestellen.



Ja, mijn ouders kopen enkel nog biologische eieren omdat ik duidelijk heb gemaakt dat ik alleen die nog eet. En het is een beetje onhandig om dan beide te kopen.

Ik kan het vragen... al weet ik niet zo goed hoe ik dat moet vragen in dit geval. Want zout, dat is zoiets wat in hun mening gewoon zout is en niet anders (zeg maar, van dat er geen verschil is en dat dat volksverlakkerij is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat denken zij wel.)

Quote:
Midori, durf je te discussieren met je ouders? Ga de discussie aan, niet schreeuwend, maar wel met een eigen mening.



Ik heb wel eens een discussie proberen te voeren met mijn ouders over dit onderwerp, maar het is moeilijk om een goed moment uit te kiezen. Vaak, als we bezig zijn, kappen ze het af of beginnen ze ergens anders over of worden ze boos.

Ook vind ik het gewoon moeilijk. Over de mail durf ik sowieso wel meer. Ik heb ze al dat artikel over biologisch eten gestuurd van Dennis. Ik wil het dus eerder via die weg doen, ik weet het niet.

Quote:
Dingen stiekem doen lost helemaal niets op, je danst alletwee een beetje om elkaar heen, alle pubers maken zich los van hun ouders. Dat gaat nog al eens met ruzie/conflicten gepaard. Maar het is een natuurlijk proces.

Dat je vor jezelf en je mening opkomt wil nog niet zeggen dat je het dan voor de toekomst verbruid, de kans is groter dat je juist een betere band gaat krijgen, op den duur, met je ouders.



Ik doe ook echt niet zo veel stiekem hoor. Tot nu toe alleen dat rauwe ei. Ik ben alleen bang voor hun reactie. Ze zijn bezorgd om mij en als ik vertel dat rauwe eieren gezond zijn ben ik bang dat ze het direct verbieden.

 
Ouders doen de meeste dingen uit bezorgdheid hoor, ik kan het weten :p zowel dochter als moeder van 5.

En ja, soms moet je ruzie maken. Ik heb geweldige ruzies gehad met mijn dochter hoor, zij heeft zelfs uit boosheid/frustratie haar slaapkamerdeur zo hard dichtgegooid dat het raam erboven eruit vloog. En de deur een keer in elkaar getrapt.

Ik kan erg goed met mijn dochter, zij is nu 23, en ik kan alles tegen haar zeggen en zij ook tegen mij. Wij zijn het lang niet altijd met elkaar eens.

Maar zij heeft geleerd dat dit niet uitmaakt, ruzies (ook erge) ook niet, ik blijf toch wel van haar houden, en zij van mij.

Dit leer je niet door je mening niet te zeggen, of dingen stiekem te doen ( al is het maar het eten van eeen rauw eitje).

En als zout volgens hen zout is, dan maakt het toch ook niet uit dat het keltisch zout is?

Overigens wil ik je niet aan zetten tot ruzie hoor, of onenigheid met je ouders. Maar je mond houden voor de lieve vrede levert stress op, voor jou.

Weet je, voor ouders zou het veel gemakkelijker zij als hun kinderen gewoon alles doen wat zij zeggen, en alle regels volgen. Maar dat maakt het ook wel erg saai.

En als je je mening geeft, en geen meeloper bent wat jij duidelijk niet bent), maak je niet altijd vrienden. Je omgeving vindt dit vaak maar lastig, want dan moeten ze zelf gaan nadenken.

Laat ze maar nadenken, maak ze maar wakker. Zo is het vroeger ook gegaan met kinderen die niet meer naar de kerk wilden, of openlijk homo durfden te zijn.

Die hebben ook heel wat moeten overwinnen.

Het is natuurlijk te gek voor woorden dat jij je in allerlei bochten moet wringen omdat je gezond wilt eten....maar je ouders zijn jarenlang geindoctrineerd, joris driepinter/margarines: goed voor hart en bloedvaten/zoveel mogelijk onveradigd, dat is erin gestampt. Dat krijg je er niet 1 2 3 weer uit.

Tel daarbij op de adoratie voor de witte jassen, en daar komt hun dochter en die weet het dus beter...aj, dat doet zeer en is even wennen.

 
Hi Midori, Ik was de afgelopen dagen niet veel online maar wilde je alsnog van harte welkom heten. Ik ben nu bijna 2x zo oud als jij, maar mijn actieve interesse in voeding en gezondheid is ook begonnen toen ik 15 was. Er blijft altijd wat te leren :) Leuk je erbij te hebben!

 
Iedereen heeft een geweten. Ook ouders. Maar als je niets weet, hoef je je ook niet te verantwoorden aan jezelf, aan je geweten.

Zodra je weet dat een ander gelijk heeft, bijvoorbeeld wat voeding betreft, dan blijft dat maar knagen aan het geweten. Je weet dat er iets moet veranderen, want je weet wat de gevolgen zijn als je het niet doet. Je weet het, en je kunt er niet meer onder uit. Heel veel mensen hebben namelijk liever een rein geweten en zijn het liefst eerlijk. Ook, of juist, tegenover zichzelf.

Het te horen krijgen dat je iets moet veranderen, kan zo'n blokkade opwerpen dat je het wilt gaan vermijden. Je kop in het zand steken dus. Dan 'bestaat' de waarheid ineens niet meer, omdat het niet meer binnen komt. De waarheid trekt namelijk iedereen uit zijn comfortzone. Maar de waarheid is niet makkelijk, daar is het ook niet voor. De waarheid is er om te overwinnen, datgene wat diep in ons onszelf kapot maakt. Angst en twijfel. De waarheid zet je echt vrij, maar er zijn maar zo weinig mensen die daarvoor kiezen. Want het gaat om het grote onbekende: "wat komt er na de stap die ik nu neem?".

Daarom is het belangrijk dat je positieve kanten van 'verandering' laat zien. Enthousiasme, plezier, vrolijkheid, energie, liefde en passie. Daar wordt men naartoe getrokken. Een onderhuidse jaloezie waardoor men dat ook gaat willen. Dan wordt het ook niet meer zo 'eng' of 'lastig'. Bij verandering moet de 'winst' voor ogen zijn, ze moeten het kunnen ruiken, proeven en voelen waardoor men gemotiveerd raakt om los te laten wat men heeft, en er voor te gaan om te bereiken wat men nog niet heeft.

Lichte irritatie is niet erg, want die komt eigenlijk uit hun eigen geweten. Die weet dat er geen uitweg meer is en dat verandering het enige is, om toe te geven dat het een betere weg is. Is dat niet grappig? Als iemand zich afzichtelijk kleedt, nare muziek draait en heel slecht eet, dan nodigt dat niet uit tot verandering. Omdat het niet klopt. Pas als het klopt, dan gaat het irriteren en wil men het niet weten.

Dus... als men zich het gaat aantrekken (naar zich toehalen letterlijk) over jouw manier van leven, dan weet je dat je op de goede weg zit. Want ze willen niet dat jij laat zien hoe het beter kan. Iets waar ze zelf de kracht en de wil niet voor hebben.

Groeten en welkom op dit forum Midori

Aschwin

 
Mooi gesproken, Aschwin. Dit vind ik nou het mooie van dit forum: we zij allemaal intelligente mensen en leren elkaar onze wijsheden. Zie het onderschrift onder Weston A. Price Foundation Nederland: voor Wijze Tradities in Voeding, Landbouw en Geneeskunst. Wijze tradities, daar gaat het om. Ooit hadden we die en was het normaal om deze van generatie op generatie door te geven. Ik zie het zo: we zijn van evolutie naar devolutie vervallen. Nu wordt het tijd voor revolutie! Hiermee bedoel ik niet dat we gewapend de straat op gaan. Re-volutie betekent: terugdraaien.

We moeten terug naar de aloude wijsheden van weleer en onze werkelijke evolutie voortzetten. We zijn de band met ons spirituele en mythologische verleden kwijtgeraakt. In plaats daarvan zijn we in een rechtlijnige, darwinistische nachtmerrie van 'ieder voor zich en God voor ons allen' en 'na mij de zondvloed' terechtgekomen. We noemen dit 'wetenschap', in werkelijkheid is een ziekte van het mannelijke denken en het ego, een teken van krankzinnigheid. Het is kennis zonder wijsheid en kennis zonder wijsheid is levensgevaarlijk!

Mike

 
Beste mensen

Dat vind ik zo mooi van dit forum, al die mooie heldere mensen die weer op een mooie prettige manier gaan leven!

De revolutie ontvouwd zich hier op ons beeldscherm! Laten we dat in ere houden! en elkaar steunen!

Erik

 
Quote:
Ouders doen de meeste dingen uit bezorgdheid hoor, ik kan het weten zowel dochter als moeder van 5.

En ja, soms moet je ruzie maken.



Ja... ik denk dat ik in kleine stapjes, voorzichtig aan, hen meer probeer te vertellen over hoe ik zou willen eten en hen wil betrekken in mijn keuzes.

Ik ben vandaag begonnen met het zelf bakken van brood. Dat vonden ze best een leuk idee en als het een succes is willen zij ook mee eten :). Ook heb ik verteld over dat ik wel eens rauwe melk zou willen drinken, en gezegd dat er in de buurt een biologische boerderij met boerderijwinkel is waar ik best heen zou willen gaan.

Dat vonden ze prima. Mijn moeder zei dat ze op zich best eens met me naar die boerderij wilde, maar dat we dat echt niet elke week of zo konden doen. We moeten er immers met de auto heen en daar hebben ze niet altijd tijd voor of zin in. Maar ik vind het al een hele stap dat ze er in elk geval heen willen!

Over dat keltisch zeezout gesproken: Ik heb nu dat roze Himalayazout in huis en heb dat ook in het deeg van het brood gedaan. Ik heb nog niet gevraagd of ik Keltisch zeezout mocht bestellen, maar ik mocht in elk geval dit al. Ik vertelde dat ik niet het zout wilde gebruiken wat we in huis hadden, omdat er jodium in zat en omdat dat veel te bewerkt was. Ze vonden dat ik wel een beetje overdreef, maar stemden in.

Quote:
Weet je, voor ouders zou het veel gemakkelijker zij als hun kinderen gewoon alles doen wat zij zeggen, en alle regels volgen. Maar dat maakt het ook wel erg saai.

En als je je mening geeft, en geen meeloper bent wat jij duidelijk niet bent), maak je niet altijd vrienden. Je omgeving vindt dit vaak maar lastig, want dan moeten ze zelf gaan nadenken.



Ja, haha. Ik heb al wel eens ruzie met ze gehad over mijn eetpatroon.

Quote:
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat jij je in allerlei bochten moet wringen omdat je gezond wilt eten....maar je ouders zijn jarenlang geindoctrineerd, joris driepinter/margarines: goed voor hart en bloedvaten/zoveel mogelijk onveradigd, dat is erin gestampt. Dat krijg je er niet 1 2 3 weer uit.

Tel daarbij op de adoratie voor de witte jassen, en daar komt hun dochter en die weet het dus beter...aj, dat doet zeer en is even wennen.



Dat is waar. En ik denk ook niet dat ze mij volledig zullen volgen in mijn voedingspatroon. Maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Het idee van biologisch eten staat hen op zich wel aan, maar ze doen er verder (nog) niet echt iets mee. Ik ben al blij dat ze ons brood en gebak bij de bakker halen in plaats van bij de supermarkt. Oké, daar zitten dan waarschijnlijk nog wel transvetten e.d. in, maar je steunt dan de bakker (liever dan de super steunen) en het is lekkerder en toch wel beter.

Ik hoop alleen dat ze wel de waarheid onder ogen durven zien, want aangezien mijn moeder in haar studie ook het een en ander over voeding geleerd heeft (wat dus allemaal die informatie van het Voedingscentrum is) gelooft ze daar heilig in en zegt ze wel eens dat zij ervoor geleerd heeft en het dus beter weet...

@claireelis: Dankjewel! :)

@vrysuyver, fatsnotbad en Nuwilikvet: Mooi geschreven! Dit laat me weer eens goed beseffen dat ik mijn kennis op een positieve manier moet brengen en vanuit passie moet handelen. Verder weet ik niet zo goed wat ik hierop moet reageren, want het klopt gewoon en zo hoort het ook.

En nu ga ik snel van mijn laptop af, want mijn brooddeeg is bijna klaar met rijzen en het moet zo de oven in!

 
Ja wat ontstaat er hier een prachtig uitwisselingsproces. Ik zou er bijna jaloers op worden dat ik op mijn 15e leeftijd nog geen internet en WAPF-forum had... ;)

Quote:
Ik heb wel eens een discussie proberen te voeren met mijn ouders over dit onderwerp, maar het is moeilijk om een goed moment uit te kiezen.


Je kunt ook bij je ouders aangeven: "Ik wil graag eens met jullie over iets praten, kunnen we binnenkort eens tijd voor elkaar maken anders blijf ik er maar mee rond lopen en dat vind ik niet fijn." Misschien kun je dan gewoon een tijd prikken dat je even ongestoord wat dieper op dingen kunt ingaan zonder dat ze afgeleid worden door hun bezigheden. Verder kun je ook onder een gesprek of discussie aangeven: "Goed, ik heb jullie nu gehoord en begrepen, maar ik wil er op mijn gemak eens over nadenken en op navoelen. Dan kom er later nog op terug." Dit kan je andersom ook voorstellen in de trant van: "Nou weet je, ik heb voor mijn gevoel mijn standpunt wel duidelijk gemaakt. Neem anders even wat tijd om er zelf eens over na te denken. Dan hoor ik graag nog wel wat jullie er van vinden." Het is vaak ook een proces om veranderingen door te maken. Op zo'n manier kan je daar ruimte aan geven.

Quote:
Ik doe ook echt niet zo veel stiekem hoor. Tot nu toe alleen dat rauwe ei. Ik ben alleen bang voor hun reactie. Ze zijn bezorgd om mij en als ik vertel dat rauwe eieren gezond zijn ben ik bang dat ze het direct verbieden.


Op de site van het Voedingscentrum nota bene staat dat salmonella weinig voorkomt:

Ongeveer 3 op de 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. Het komt dus maar heel weinig voor in Nederland, toch kun je er flinke maag-darmklachten van krijgen.

En dit betreft wellicht de reguliere sector. Ze waarschuwen ook voor cholesterol en het rauw gebruik van eieren, dus misschien is het niet verstandig om meteen met die website op de proppen te komen. Maar het lijkt me wel goed dat je er blijk van geeft dat je wel onderzoek hebt gedaan en niet zo maar lukraak aan het experimenteren bent, want dat zou wel eens iets kunnen zijn waarvoor ze vrezen.

Ik kom ook vaak terug op een hoe het er vroeger aan toe ging. Op mijn werk zijn sommige collega's ook zo bang gemaakt voor bacteriën. De GGD verplicht ons om melk weg te gooien die langer dan 30 minuten buiten de koelkast heeft gestaan. Dan zeg ik: "Vroeger werd melk gewoon aan de voordeur gezet als de melkboer langs kwam en er niemand thuis was. Denk je echt dat ze daar een koelkast hadden staan?" Ik lap die onzinregels dus ook gewoon aan mijn laars, behalve wanneer we een inspectie krijgen.

Fantastisch dat je je eigen brood bent gaan bakken. Misschien kun je je ouders wel omkopen met oorspronkelijke voeding, haha... :)

 
Ik hoop dat je broodje gelukt is, zou erg knap zijn, meteen de eerste keer.

En salmonella zit aan de buitenkant van het ei, de schil afwassen kan al helpen. En als je gezond eet, je immuunsysteem goed werkt, dan wordt je echt niet zomaar ziek van een bacterie.

Het is net als bij planten, als die zwak/ziek zijn komen er allerlei ongedierte/schimmels etc op af. Als je kippen binnen stopt met duizenden op elkaar gepropt en met ongezond voedsel, dan krijgt salmonella pas de kans. Niet bij gezonde biologische kippen.

En als het voorlichtingsburo het zo goed zou weten en de medische wetenschap dan waren er niet zoveel zieke mensen en zoveel mensen met obesitas.

 
Quote:
Je kunt ook bij je ouders aangeven: "Ik wil graag eens met jullie over iets praten, kunnen we binnenkort eens tijd voor elkaar maken anders blijf ik er maar mee rond lopen en dat vind ik niet fijn." Misschien kun je dan gewoon een tijd prikken dat je even ongestoord wat dieper op dingen kunt ingaan zonder dat ze afgeleid worden door hun bezigheden. Verder kun je ook onder een gesprek of discussie aangeven: "Goed, ik heb jullie nu gehoord en begrepen, maar ik wil er op mijn gemak eens over nadenken en op navoelen. Dan kom er later nog op terug." Dit kan je andersom ook voorstellen in de trant van: "Nou weet je, ik heb voor mijn gevoel mijn standpunt wel duidelijk gemaakt. Neem anders even wat tijd om er zelf eens over na te denken. Dan hoor ik graag nog wel wat jullie er van vinden." Het is vaak ook een proces om veranderingen door te maken. Op zo'n manier kan je daar ruimte aan geven.



Ja, ik denk dat ik dat het beste kan doen. En ik moet ook een beetje geduld hebben voordat ze echt doorhebben wat ik wel en niet wil eten.

Ik heb ze nu een paar keer al verteld dat ik geen margarine meer wil eten, maar dat dringt nog niet altijd even goed tot hun door. Nu staat er bijvoorbeeld biologisch vlees op het vuur. Heel goed, maar helaas wordt het in margarine gebakken. Dit had ik niet door, anders had ik er wel iets van gezegd. Nu twijfel ik wel een beetje. Zal ik er wel of niet van eten? Aan de ene kant wil ik het gewoon écht niet, maar aan de andere kant is het wel weer biologisch vlees en ze hebben extra moeite gedaan door dat te kopen. Dan is het ook zo stom om vervolgens er niets van te eten, dan voel ik me een beetje schuldig.

Quote:
Ongeveer 3 op de 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. Het komt dus maar heel weinig voor in Nederland, toch kun je er flinke maag-darmklachten van krijgen.



En daarnaast kan ik vertellen dat ik al een aantal keren rauwe eieren gehad heb, en tot nu toe leef ik nog, dus...

Quote:
Ik kom ook vaak terug op een hoe het er vroeger aan toe ging.



Ja, toen was het op het gebied van voeding zoveel beter.

Quote:
Fantastisch dat je je eigen brood bent gaan bakken. Misschien kun je je ouders wel omkopen met oorspronkelijke voeding, haha...



Wie weet! Het brood wat ik gebakken had, was gisteravond klaar. Het is nu alweer op! Ze vonden het erg lekker, en ik ook :).

Quote:
Ik hoop dat je broodje gelukt is, zou erg knap zijn, meteen de eerste keer.



De korst is iets aan de harde kant geworden, maar verder is het helemaal goed gegaan! :D

Quote:
En als het voorlichtingsburo het zo goed zou weten en de medische wetenschap dan waren er niet zoveel zieke mensen en zoveel mensen met obesitas.



Ja, inderdaad.

Nog even over mijn eczeem gesproken. Ik merk, dat als ik iets waar veel suikers in zitten eet (fruit) of gistbrood (datgene wat ik zelf had gebakken), mijn eczeem verergert. Ik weet niet of het echt iets is, maar toch.

 
Quote:
Kijk hier maar eens Midori, misschien herken je nog meer kenmerken:

http://www.gapsdieet.nl/

Eczeem staat er ook bij. Heeft dus met de darm te maken.



Dat vermoedde ik al, ja. Even kijken wat ik nog meer herken wat in dat vak staat:

dunne-ontlasting, constipatie, eczeem, buikpijn, acne, voedselallergieën (althans, ik vermoed wel dat ik die heb), stemmingswisselingen, slecht-geheugen, opstandigheid, angst...

Hmm...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan