Voorstellen Midori

Nou dan ben je bij mij aan het juiste adres want ik ben een soort van gothic en sieraden winkel! Wat leuk! Ik hou ook wel van tutu's al heb ik ze niet. Maar ik heb wel rijgcorsetten, een hoepelrok en een parasolletje. Ken je Viona Art?

 
Dat klinkt best goed! Ik zou best eens naar je winkel willen komen!

Viona Art? Ergens komt het me wel bekend voor... even googlen.

Zo, ik heb even die site ervan doorgekeken. Wat een prachtige foto's! En die kleren! Echt mooi :D

 
Ja prachtig he?? Daar kun je inspiratie opdoen! Mail je emailadres maar even naar Mike of vraag hem mijn privé emailadres. Het is: westonprice.nl@gmail.com

 
Is goed, ik mail hem wel even met de vraag of ik jouw e-mailadres mag.

 
Het kruikenspel? Dat klinkt grappig, haha. Ik had in een ander topic inderdaad gelezen dat je een kaketoe hebt! Wat leuk!

 
Pas 30 jaar. Hij is dol op de warme kruik. Daar moet ik hem tegenaan houden. Ik kan hem tegenwoordig zelfs op zijn rug op de kruik laten liggen!

 
Kunnen die zo oud worden? :O Dat wist ik niet! En dat klinkt best grappig. Die kaketoe mag wel blij zijn met zijn baasje :wink:

 
Ze kunnen wel 90 worden. Maar de huis, tuin en keuken kaketoe die met de pot mee eet, die haalt het waarschijnlijk niet.

 
Ha Midori, helaas is den bosch een heel eind uit mijn richting. Ik denk dat je ouders echt wel het beste met je voor hebben, ze moeten nog leren je los te laten en te erkennen dat je een heel eigen mening hebt. Ik zou wel proberen te vertellen over je eczeem en over je eetbuien. En vertellen waarom je dus meer wilt weten over voeding. Ik weet niet in hoeverre je ouders er voor open staan, maar Dennis heeft net een prachtig artikel op dit forum gezet. Zou het wat voor hen zijn om dit te lezen?

En probeer je moeder eens mee te krijgen naar een avond waar Mike verteld, ik denk dat zij dan steeds meer open gaat staan voor deze voeding. Ik heb mijn dochter ook al een paar keer meegenomen ( of eigenlijk, zij mij, want door mijn MS mag ik niet meer rijden) en zij was erg onder de indruk van Mike en vooral dat het allemaal zo begrijpelijk was.

 
Hallo Midorie, wat fijn om te lezen dat jij op jouw leeftijd zo bewust bezig bent met gezondheid en goede voeding. Respect hoor.

Ik woon in de buurt van Tilburg, weet niet of dit je richting is?

 
@ Dirtsa: Dat is natuurlijk wel zo, en ze zijn ook gewoon bezorgd om me. Van mijn eczeem weten ze al.

Zo af en toe probeer ik wel iets te vertellen, maar ze nemen het niet altijd aan. Ik heb ze al eens verteld over bijvoorbeeld de antibiotica en groeihormonen in bio-industrievlees, maar dat wimpelen ze dan een beetje af. Ze zijn er nogal sceptisch tegenover.

Ik ben ook net dat artikel aan het lezen, ja. Ik kan het ze wel mailen, dan kunnen ze niet anders dan er even naar kijken! En hopen dat ze er wat mee doen. Die kennisavonden weet ik zo nog niet, omdat ze er niet echt voor open staan...

Quote:
Ik woon in de buurt van Tilburg, weet niet of dit je richting is?



Niet zo nee, ik zit eigenlijk meer aan de andere kant van Den Bosch.

 
Hallo Midori

Ik heb zo eens wat meer van je gelezen. Ik vind wel behoorlijk wat herkenning. Ik ben op mijn 12e vrij plotseling wakker geworden. Opeens begon ik heel veel te doorzien en besloot ik dat ik me door niemand meer wilde laten opvoeden. Mijn ouders die 12 jaar zorg hebben gedragen voor mijn opvoeding wisten er geen raad mee. In periodes was ik heel opstandig en dan weer rustiger. Desondanks heb ik het tot mijn 25e volgehouden thuis, weliswaar met de nodige onderbrekingen in het buitenland: met een dikke rugtas de wereld in...

Ik heb me jarenlang heel onbegrepen gevoeld, zowel door mijn ouders, door leerkrachten als door leeftijdsgenoten. Gaandeweg ben ik na mijn pubertijd meer en meer mensen gaan ontmoeten die ook in de gaten hebben dat het allemaal niet klopt in de wereld. Ik heb ook een alternatieve kledingstijl. Ik ben nu 33 jaar en kleed me niet meer dagelijks zo uitbundig dat mensen me nakijken op straat. Maar ik heb ook met van alles rond gelopen, oorbellen, piercings, dikke ringen, kapotte kleren, gekleurd haar, hanekam, lang haar. Uit nostalgie bewaar ik nog een Australian trainingspak, truien met doodskoppen en een zwarte leren jas vol graffiti, kettingen en spikes. Nog altijd draag ik graag zwart en veel felle kleuren, maar de scherpe kantjes zijn er letterlijk en figuurlijk wel van afgesleten. Zo nu en dan wil ik nog wel eens met een hoge hoed de straat op gaan. Ik heb ook wel iets me de 19e eeuw. Misschien vind je zoiets als de Elf Fantasy Fair ook wel leuk...

Wat betreft brood eten. Heb je wel eens je eigen brood gebakken? Dat is helemaal niet moeilijk en fantastisch om te doen. Ik doe het ook zo nu en dan. Dan maak ik een brood die ik grotendeel invries, aangezien ik zo veel brood niet meer eet. Je kunt dan een zo gezond brood maken als je wilt. Met gistzakjes is het sowieso gemakkelijk en met zuurdesem zal het ook niet zo moeilijk zijn. Ik kan je wel een recept mailen als je wilt.

Ik lees dat je ouders niet zo met gezonde voeding bezig zijn, althans wel op de reguliere manier, maar niet op de zuivere manier. Het grootste probleem met het Voedingscentrum is dat ze nauwelijks of geen onderscheid maken tussen natuurlijke en kunstmatige voeding. En dit is juist zo belangrijk omdat we nog altijd een natuurlijk lichaam hebben. Ik werk in een groot kinderopvangbedrijf en zit daar in een commissie voor de verbetering van het voedingsbeleid. Ik stuit tegen dezelfde muur als jij. De meeste van mijn collega's kennen enkel de propaganda van het Voedingscentrum en vertrouwen blind op de 'welwetendheid' van de GGD, het consultatiebureau en de diëtisten. Toch zijn veel mensen wel op hun logisch gezonde boeren-verstand aan te spreken als je uit kunt leggen wat het verschil is tussen natuurlijke en kunstmatige voeding. Ik schrijf zelf veel teksten over voeding, ook met name naar mensen die klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Als je interesse hebt kan ik je wel info/uitleg mailen die je eventueel eens (ooit) aan je ouders kunt laten lezen. Dan kan je zo uitleggen waarom het Voedingscentrum geen betrouwbare bron van informatie is. Soms kan het ook helpen om 1-op-1 met ze te praten. En probeer enthousiasme te uiten als je over voeding praat. Ik merk zelf dat mensen veel liever luisteren naar een positief verhaal dat vanuit liefde, mededogen en passie wordt gebracht, dan dat je mensen aanvalt op hun hypocriete kortzichtige onwetendheid. Maar zo provocerend klink je ook niet echt.

Vaccinaties heb ik ook allemaal gehad als kind. Ook voor mijn reizen heb ik de nodige vaccinaties gehad. Ik heb voeding en gezondheid altijd wel best interessant gevonden, maar het bleef altijd wat meer op de achtergrond. Pas vanaf mijn 30e ben ik er volop ingedoken en heb ik heel mijn dieet en levensstijl aangepast. Nu komt er geen spuit meer is! Ik heb als baby zelfs flesvoeding gehad, omdat mijn moeder geen goede borstvoeding kon geven, wellicht doordat ze zelf onvoldoende voedingsstoffen tot zich nam. Hoewel ik vrij alternatief ben in mijn denken en doen, kom ik uit een heel normaal burgerlijks dorps gezin. Desondanks zijn mijn ouders naderhand toch een heel eind in mijn richting gegaan op het gebied van voeding en gezondheid. Dat is niet in een paar maanden gebeurd, maar met flink wat uitleg en geduld kun je soms best een eind komen. Vaak is het nodig dat mensen het niet enkel van 1 iemand horen, maar vanuit meerdere bronnen. Als je op een gegeven moment zo veel mensen hebt ontmoet die heel helder en bewust zijn, en met overtuiging kunnen spreken dan gaat het wel snel. Wat boeken tussendoor lezen en dus zo nu en dan een lezing bezoeken, of een goede docu bekijken... misschien krijg je ze ooit ergens warm voor. Een kennisavond van Mike zou een mooie ingang kunnen zijn. Mike heeft overal antwoord op, en met humor en enthousiasme. Tot die tijd lekker zo veel mogelijk proberen het op je eigen manier te doen, ZONDER asociaal te worden. Want als ze hekel krijgen aan jouw gezonde gedoe, ben je nog veel verder van huis. Of was dat nou wat je wilde, ver van huis zijn? ;)

 
Quote:
Ik heb ze al eens verteld over bijvoorbeeld de antibiotica en groeihormonen in bio-industrievlees, maar dat wimpelen ze dan een beetje af. Ze zijn er nogal sceptisch tegenover.


Ja mensen dienen er ook klaar voor te zijn. Al heb je nog zo'n goed onderbouwd verhaal, dan nog kan het zijn dat mensen het gewoon niet binnen (kunnen) laten komen. Veel mensen leven in de comfortzone en willen niet geconfronteerd worden met de waarheid. Want dan gaan ze zich vervelend voelen en moeten ze van zichzelf hun leven gaan veranderen. Dan moeten hun vertrouwde gewoontes veranderd worden en dat voelt onwennig. Vergeet niet dat bijna alle modern-levende mensen verslaafd zijn aan suiker en koolhydraten. Biologische voeding vindt men duur. Nee, kijk eens hoeveel geld ze uitgeven aan alleen al suikerproducten. Het enige wat suiker voedt is de genotzucht.

En wat moeten andere mensen daar wel niet van denken als je opeens anders gaan doen. Er is moed voor nodig om van de norm af te durven wijken, zowel in je denken als in je voelen als in je doen. Het zit niet in de aard van veel mensen om echt je eigen gang te gaan. Hoewel, ik vraag me wel eens af. Zijn de meeste mensen echt kuddedieren of zijn ze juist gevormd/gemanipuleerd tot kuddedieren?

Vaak helpt het als mensen door een grote uiterlijke gebeurtenis in hun gevoel geraakt worden. Menig mens komt tot inkeer als ze vervelend nieuws hebben gehad bij de dokter of in het ziekenhuis of wanneer ze met het overlijden van een dierbare geconfronteerd worden. Dan blijkt opeens in wat voor een illusie veel mensen leven: alsof je altijd maar gewoon kan doen wat je wilt en toch nooit ziek zult worden of dood kunt gaan. Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze het zo onwerkelijk vinden als er iemand dood gaat. Dan denk ik bij mezelf: In wat voor een droomwereld leef je dan, als je zoiets basaals als de dood onwerkelijk vindt?

 
Hoi Dennis! Ik zie dat je nog een reactie geplaatst hebt, maar ik reageer eerst maar eens op die eerste.

Het buitenland trekt mij ook best wel aan. Het is mijn droom om later op wereldreis te gaan en in het buitenland te gaan wonen, maar of ik dat ook echt ga doen... ik weet het niet.

Quote:
Misschien vind je zoiets als de Elf Fantasy Fair ook wel leuk...



Van de Elf Fantasy Fair heb ik zeker al gehoord ja! Ik zou er best eens heen willen, maar het punt is dat ik niemand heb die ook wil gaan en ik niet alleen durf :oops: ...

Quote:
Wat betreft brood eten. Heb je wel eens je eigen brood gebakken? Dat is helemaal niet moeilijk en fantastisch om te doen. Ik doe het ook zo nu en dan. Dan maak ik een brood die ik grotendeel invries, aangezien ik zo veel brood niet meer eet. Je kunt dan een zo gezond brood maken als je wilt. Met gistzakjes is het sowieso gemakkelijk en met zuurdesem zal het ook niet zo moeilijk zijn. Ik kan je wel een recept mailen als je wilt.



Ik heb nog nooit zelf brood gemaakt, nee! Ik dacht altijd dat je daar per se een broodbakmachine voor moest hebben, maar dat is dus niet zo?

Met gist of met zuurdesem, dat maakt me niet zo veel uit. Een recept zou fijn zijn, ja! Hmm, ik denk op zich dat ik het e-mailadres waarmee ik hier geregistreerd sta hier wel neer kan zetten... dat e-mailadres gebruik ik gewoon voor al mijn accounts op allerlei sites. Het is strawberrylovex@gmail.com

Quote:
Als je interesse hebt kan ik je wel info/uitleg mailen die je eventueel eens (ooit) aan je ouders kunt laten lezen.



Dat zou erg fijn zijn, ja! Je had op dit forum ook al een artikel over biologisch eten geplaatst, en dat ben ik ook van plan om naar ze te mailen!

Quote:
En probeer enthousiasme te uiten als je over voeding praat. Ik merk zelf dat mensen veel liever luisteren naar een positief verhaal dat vanuit liefde, mededogen en passie wordt gebracht, dan dat je mensen aanvalt op hun hypocriete kortzichtige onwetendheid. Maar zo provocerend klink je ook niet echt.



Oei, ja, het is wel goed dat je dat er even bij zegt. Het is niet dat ik ze gelijk helemaal aanval, maar als we aan het avondeten zijn en mijn ouders nemen een of andere Optimel yoghurt (boordevol zoetstoffen en andere rotzooi), dan kan ik het niet laten om te vertellen dat dat echt heel slecht is enzo. Dat vinden ze nogal irritant ;).. Het is inderdaad slimmer om precies andersom te doen.

Fijn dat jouw ouders je grotendeels gevolgd zijn! Ik ga de mijne niet dwingen, maar ik hoop dat ze wel wat van mijn inzichten gaan overnemen. Dat zal waarschijnlijk best moeilijk worden, maar ik kan het in elk geval proberen.

Quote:
Tot die tijd lekker zo veel mogelijk proberen het op je eigen manier te doen, ZONDER asociaal te worden. Want als ze hekel krijgen aan jouw gezonde gedoe, ben je nog veel verder van huis. Of was dat nou wat je wilde, ver van huis zijn?



Haha ;). Nou, helaas beginnen ze al een beetje moeilijker te doen dan eerst. Ze hebben me al een aantal keer verteld dat ze vinden dat ik een beetje doorschiet. Ik heb daar maar niet echt op gereageerd. Ik ga gewoon door met waar ik mee bezig ben en hoop dat ze een beetje bijtrekken.

Overigens nog iets leuks: één van mijn broertjes (ik heb vier broertjes) heeft goed opgemerkt dat ik mijn eetpatroon compleet omgegooid heb en ziet mij nu een beetje als een voedingsdeskundige, haha. Telkens als hij iets eet vraagt hij aan mij: 'Is dit gezond?' en 'Wat is er gezonder, dit of dat?'. Zo grappig! Hij doet verder niet echt veel met het antwoord dat ik geef, hij eet nog gewoon wat mijn ouders hem geven. Hij is ook nog wel erg jong. Maar ik hoop dat hij, als hij wat ouder is, ook wakker wordt. Ik kan hem in elk geval een beetje daar toe prikkelen :).

 
Quote:
Het is mijn droom om later op wereldreis te gaan en in het buitenland te gaan wonen


Als je zo verstandig blijft leven en eten, dan heb je nog wel een jaar of 100 voor de boeg, schat ik zo. :) Maar ja, er zijn ook 100-jarigen die nog steeds bij zichzelf denken: Ja ik zou toch wel eens ooit eens op reis willen gaan. ;)

Quote:
Ik heb nog nooit zelf brood gemaakt, nee! Ik dacht altijd dat je daar per se een broodbakmachine voor moest hebben, maar dat is dus niet zo?


Nee, je hebt zeker geen broodbakmachine nodig. Een kwartiertje kneden met de hand, flink lang laten rijzen op een warme plaats en een hete oven, meer heb je niet nodig. Oja, ingrediënten zijn ook wel handig als je je ouders ervan wilt overtuigen dat je ook echt een brood aan het bakken bent... :mrgreen:

Quote:
Het is inderdaad slimmer om precies andersom te doen.


Ik denk dat iedereen op de eerste plaats geaccepteerd wilt worden zoals die is, jij toch ook? De basis is dat je ze accepteert in hoe ze zijn, hoe moeilijk dit ook is. Vanuit de acceptatie, respecteer je hun eigen keuzes die ze vanuit hun eigen bewustzijn (kennis, opvattingen, geloofovertuiging, referentiekader, levenservaring) en gevoel maken. Ook al maken ze nog zo'n (in jouw ogen misschien wel kromme) keuzes, ze hebben een eigen vrije wil en een eigen levensdoel. Zij doen wat zij denken dat goed is. En ja, veel mensen vinden een gemakkelijke keuze de goede keuze. Je kunt niet altijd weten waar iemand (als persoon en als ziel) vandaan komt en waarom die bepaalde keuzes maakt of waarom die vast blijft houden aan bepaalde gewoontes. Je weet niet met wat voor een doel iemand naar de aarde is gekomen. Je kunt nooit echt helemaal iemand van binnen bekijken en voelen wat die persoon op de diepste lagen van zijn wezen doormaakt, waardoor die doet zoals die doet. En wie ben jij dan om daarover te oordelen, niet dan? Misschien zou jij wel hetzelfde doen als jij dezelfde voorgeschiedenis zou hebben als je ouders. Dat weet je niet. Je ouders hebben ook dingen geleerd van anderen en dit voor waar aan genomen. En die mensen hadden het ook weer van anderen geleerd en voor waar aangenomen, enz. In feite werkt het op dit forum niet anders. We delen dingen met elkaar en leren ervan. We nemen bepaalde dingen voor waar aan omdat ze naar ons idee goed onderbouwd zijn, logisch klinken of goed voelen. Maar op een bepaald niveau is er niks wat je absoluut zeker kunt weten, helemaal niks. En uiteindelijk zullen wij ook verder groeien en tot een nog grotere waarheid komen. Of misschien zullen we bepaalde dingen toch bij moeten stellen. Maar ook al weten we het nooit allemaal absoluut zeker, dat neemt niet weg dat we handvatten nodig hebben voor het alledaagse leven hier en nu. Daarom vind ik het ook goed om wel overtuigingen te hebben en kennis te delen. Maar het zal altijd zo blijven dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Daarom ontstaan er ook wel eens discussies hier op het forum.

Ik probeer als het me lukt mensen niet aan te vallen op hun waarheid. Ik probeer hun waarheid niet te veroordelen of te bestrijden, maar ik probeer ze te laten zien dat ik onderzoek gedaan heb en tot een misschien wel grotere waarheid ben gekomen. Ik probeer mensen een andere kijk aan te reiken, een manier van denken of handelen die nog meer in hun voordeel werkt. Ook probeer ik mensen door middel van vragen na te laten denken over hun eigen beweringen of over bepaalde vanzelfsprekendheden. Maar tegelijkertijd wil ik ook begrijpen waarom zij dingen op bepaalde manieren doen. Van ieder mens kun je immers leren. Dat is een manier om op een ongedwongen manier met bewustwording bezig te zijn. Uiteindelijk kan iemand alleen maar zelf besluiten om bewuster te worden, niemand anders. Nou wil ik niet zeggen dat je altijd maar mild zou moeten zijn. Soms is het ook gewoon goed om eens heel hard en direct te zeggen waar het op staat, zo van: pats-boem, hier alsjeblieft, dat weet je waar ik het over heb! Soms hebben mensen net dat zetje of die klap in hun gezicht nodig. Het kan ook wel eens helpen om eens echt vanuit je gevoel je bezorgdheid uit te spreken over de schadelijkheid van bijvoorbeeld aspartaam in de voeding. Dan val je ze niet aan, maar druk je enkel je eigen gevoel uit op basis van kennis die hierover verworven hebt.

Maar het gaat niet alleen over jou en jouw ideeën. Je bent samen thuis en samen in gesprek. Probeer ook te laten merken dat je naar hun wilt luisteren. Want als je de achtergrond en ontstaansgeschiedenis van hun overtuigingen kent en begrijpt, zul je ook veel gemakkelijker dingen op zo'n manier kunnen brengen dat ze er vatbaar voor zijn. En dan zul je misschien ook voelen dat bepaalde informatie nu nog echt te ver van hun bed is. Nou dan komt dan misschien later nog wel of gewoon niet. Ik blijf in gesprekken ook niet lang doorgaan over bepaalde spirituele facetten als ik merk dat mensen er totaal geen raakvlakken mee hebben. Dat hoeft ook niet, ieder z'n ding. Niet iedereen hoeft te begrijpen of te geloven dat je voeding kunt ontzielen door het op een agressieve manier te behandelen. Maar als iemand meer feitelijk ingesteld is, dan leg ik wel uit dat tijdens het raffineren en deodoriseren van plantaardige olie temperaturen van 240-270 graden gebruikt worden. Ieder mens die weet dat frituren ongezond is - vooral boven de 170 graden - kan ook snappen dat olie aan zulke hoge temperaturen blootstellen ronduit schadelijk is, om maar een voorbeeld te geven. Nou van dit soort geraffineerde olie maken ze dus margarine, terwijl roomboter nog echt een natuurproduct is.

Dus ja: acceptatie, respect voor andermans keuzes en een open houding zijn wel de sleutelbegrippen om een open dialoog aan te gaan. Geduld is verder ook heel belangrijk. Probeer totaal geen verwachtingen te maken. Hoe meer je verwacht, hoe meer je invult over hoe het zou moeten gaan, hoe meer lading en druk je op ze legt, hoe meer spanning er ontstaat en hoe minder ze zich uitgenodigd voelen om een beweging in die richting te maken om maar te voldoen aan jouw verwachtingen. Immers, waarom zouden ze zich door jou moeten laten dwingen om hun voedingspatroon aan te passen als zij denken en geloven dat het zo goed of goed genoeg is? En met 'goed' bedoel ik niet enkel gezond, maar ook gemakkelijk, praktisch, sociaal geaccepteerd, betaalbaar, smaakvol enz. Heb geduld, je kunt een rivier niet duwen zonder de boel te forceren! Vaak leg je mensen een stukje basis uit en gaan ze er zelf eens over nadenken. Je plant dan een zaadje, wat verborgen blijft in de grond en wacht op warmte en water. Dan stip je het op een ander moment nog eens aan. Dan hebben ze het er met anderen misschien eens over, en denken ze er nog eens over na. Dan ligt het weer weken lang stil en zijn ze het ogenschijnlijk weer vergeten. Dan komt er toevallig iets op tv of staat er iets in de krant en denken ze er nog eens over. Dan ontmoeten ze een week later iemand die ook enthousiast is over gezonde voeding. Dan krijgen ze vragen en willen ze wat meer weten. Dan vertel je weer eens wat meer. En intussen zien ze dat jij heel goed voor jezelf en voor de aarde wil zorgen. Blijf vooral zo nu en dan uiten dat je je goed voelt bij wat je eet en dat je liefde voelt voor de aarde en de dieren.

Ik ben zelf erg enthousiast over hoe goed ik me voel bij gezonde biologische voeding. Ik heb nooit gedacht dat voeding zo veel goede invloed op me zou kunnen hebben. De keren dat ik ziek ben geweest in de afgelopen 3 jaar tijd kan ik op 1 hand tellen, ook als ik verkoudheid meereken. Ik voel me bijna dagelijks fit en vrolijk. Dat ligt niet alleen aan voeding, zeker ook aan meditatie en andere dingen. Maar voeding is wel een heel belangrijk deel hiervan.

Quote:
Ze hebben me al een aantal keer verteld dat ze vinden dat ik een beetje doorschiet.


Dat doe je misschien ook wel in vergelijking met vroeger, in vergelijking met henzelf of in vergelijk met de mensen die ze kennen en alles wat ze op tv zien. Ik zou gewoon eens open vragen wat ze dan zo ver vinden gaan en waarom ze dat vinden. Moet jij dan ook maar gewoon ongezond gaan leven omdat iedereen dat zo doet? Moet jij dat dan ook maar normaal blijven vinden, omdat dit heersende normen zijn?

Een citaat uit een van mijn teksten gaat hierover:

Ook is het opmerkelijk om te zien hoe gezond mensen waren (en zijn!) die natuurlijke onbewerkte voeding gebruikten. Maar terug naar de basis van de voeding, dat is tegenwoordig helaas een radicaal idee geworden. Mensen vinden je al gauw extreem als je kunstmatige voeding laat staan. Zó vér zijn we dus afgedwaald...

Quote:
Telkens als hij iets eet vraagt hij aan mij: 'Is dit gezond?' en 'Wat is er gezonder, dit of dat?'


Ja leuk is dat he? Dit heb ik op mijn werk in de kinderopvang ook regelmatig. Het is me echt opgevallen dat kinderen best wel belangstelling hebben voor gezonde voeding. Ze vinden hun eigen gezondheid belangrijk en willen er best wel iets over weten. Maar als ze vervolgens iedereen suikertroep zien eten, dan gaan ze daar ook gewoon in mee. En begrijpelijk ook als ze het lekker vinden. Kinderen gaan uiteindelijk niet zo zeer doen wat je ze verteld om te doen. Ze gaan eerder doen wat in hun omgeving gezien en vooral gevoeld hebben. Wat dat betreft is jouw voorbeeld een stille uitnodiging om later ook eens met gezonde voeding bezig te gaan zijn. Goed werk!

Pubers is weer een heel ander verhaal. Ik heb haast nog nooit een puber iets gezonds zien kopen in de supermarkt. Het is bijna altijd frisdrank, chips, koekjes, chocola, ijs of snacks. Ken jij (behalve jezelf :)) iemand die wel eens wat gezonds koopt van zijn eigen geld?

 
Dennis, je hebt hierboven weer een fantastisch stukje geleverd hoor! Mijn complimenten! Ik begrijp nu ook veel beter waarom ik iedereen tegen me in het harnas jaag. Gisteren kreeg ik op een verjaardag - waar ik mijn eigen eten stond te koken, terwijl er een 'overheerlijk' pasta buffet was - nog te horen dat ik hoognodig naar een diëtiste moest. Want die had ervoor gestudeerd! En dat dieet wat ik nu volg dat deugt voor geen meter. Tja.... daar sta je dan. :) De vriendin van mijn schoonzus die in de sauspannen stond te roeren was zo vriendelijk om te zeggen dat het nooooooooit meer goed komt met mijn darm. Want een dieet helpt daar totaal niet voor. Zelf is ze een aanhanger van Sonja Bakker en co. Waar haalt zo'n mens de brutaliteit vandaan??

Dennis, wanneer komt jouw boek uit? :D

 
Ik beantwoord je laatste twee reacties wel in één keer :).

Quote:
Biologische voeding vindt men duur. Nee, kijk eens hoeveel geld ze uitgeven aan alleen al suikerproducten. Het enige wat suiker voedt is de genotzucht.



Ja, inderdaad. Ze (mijn ouders) geven wel heel veel uit aan allerlei koekjes, cakejes, broodbeleg, toetjes en dat soort dingen. Uiteindelijk kom je volgens mij juist goedkoper uit als je al die dingen skipt en in plaats daarvan gezond gaat eten!

Quote:
En wat moeten andere mensen daar wel niet van denken als je opeens anders gaan doen. Er is moed voor nodig om van de norm af te durven wijken, zowel in je denken als in je voelen als in je doen. Het zit niet in de aard van veel mensen om echt je eigen gang te gaan. Hoewel, ik vraag me wel eens af. Zijn de meeste mensen echt kuddedieren of zijn ze juist gevormd/gemanipuleerd tot kuddedieren?



Ja, in het begin durfde ik in de klas als iemand jarig was en trakteerde, nog niet te weigeren. Terwijl ik het wel wilde. Niet normaal hoe erg de druk dan wel niet is! Want mensen zeggen dan al gauw 'Waarom? Jij kan het wel hebben, hoor.'

Ik vraag me dat ook wel eens af. Misschien is het beide wel waar. Als je ziet hoeveel mensen dezelfde kleding dragen en allemaal dezelfde muziek luisteren (de muziek die 'in' is. Ik persoonlijk vind die muziek vaak niet erg mooi maar ja)... dan kan het bijna niet anders dat ze door de media hartstikke gemanipuleerd zijn (onbewust, dat dan wel).

Quote:
Vaak helpt het als mensen door een grote uiterlijke gebeurtenis in hun gevoel geraakt worden.



Dat denk ik ook ja. In ons gezin is dat nog amper voorgekomen. We leven allemaal nog, hebben geen erge ziektes, er is verder nooit iets gebeurt wat heel ingrijpend was. Mijn ouders denken dus ook gezond te leven omdat hen nog nooit echt iets overkomen is. Vandaar dat ze niet echt bereid zijn hun voedingspatroon te wijzigen (ze hebben ook geen overgewicht, integendeel zelfs).

Quote:
Als je zo verstandig blijft leven en eten, dan heb je nog wel een jaar of 100 voor de boeg, schat ik zo.



Ik hoop het wel ja! :D Eigenlijk zou ik het liefste gelijk nadat ik mijn diploma gehaald heb vertrekken. Maar mijn moeder wil dat liever niet, die wil dat ik eerst ga studeren...

En dan te bedenken dat veel mensen 100 jaar wel héél oud vinden. 70 of 80 wordt een normale leeftijd gevonden om dood te gaan :(.

Quote:
Nee, je hebt zeker geen broodbakmachine nodig. Een kwartiertje kneden met de hand, flink lang laten rijzen op een warme plaats en een hete oven, meer heb je niet nodig. Oja, ingrediënten zijn ook wel handig als je je ouders ervan wilt overtuigen dat je ook echt een brood aan het bakken bent...



Dat klinkt best makkelijk eigenlijk :D. En zeker nu het vakantie is heb ik zat tijd daarvoor! Als ik weer naar school moet, is dat wat moeilijker, maar misschien kan ik dan wel in de weekenden voor de hele week bakken! :D Ik word al helemaal enthousiast eigenlijk! :)

Quote:
Maar op een bepaald niveau is er niks wat je absoluut zeker kunt weten, helemaal niks. En uiteindelijk zullen wij ook verder groeien en tot een nog grotere waarheid komen. Of misschien zullen we bepaalde dingen toch bij moeten stellen. Maar ook al weten we het nooit allemaal absoluut zeker, dat neemt niet weg dat we handvatten nodig hebben voor het alledaagse leven hier en nu. Daarom vind ik het ook goed om wel overtuigingen te hebben en kennis te delen. Maar het zal altijd zo blijven dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Daarom ontstaan er ook wel eens discussies hier op het forum.



Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zijn natuurlijk zoals ze zijn en geloven wat ze geloven. Waarschijnlijk vinden zij juist weer dat ik rare en verkeerde keuzes maak. Maar ze respecteren me wel. Ze laten me nog best veel mijn gang gaan, tot op een zekere hoogte dan. Daar ben ik blij om. Ik zal hen ook moeten respecteren. Dat is idd moeilijk, maar wel het beste.

Ik denk dat ik mijn ouders ga vertellen dat ik liever geen dingen meer wil eten die in margarine gebakken zijn. Maar dit keer zal ik het op een aardigere manier zeggen, dus meer als 'Ik zou liever geen dingen meer willen eten die in margarine gebakken zijn, want margarine bevat stoffen die ik liever niet binnen wil krijgen.' Zoiets. En dan hoop ik natuurlijk dat ze zeggen 'Oké.' of iets dergelijks. En vervolgens eet ik dan zulke dingen ook niet meer, hoe lekker ze ook zijn.

Helaas eten we hier thuis nog niet bepaald vaak vlees of vis. We eten het sowieso niet elke dag, en ook niet altijd biologisch (als we niet-biologisch vlees eten, eet ik het niet mee hoor). Ik denk dat ik het hoogstens twee keer per week binnenkrijg. De rest van de dagen eten we vleesvervangers zoals een kaassouflé of een ei. Een ei eet ik wel, een kaassouflé niet. Ik ben dus bang dat ik niet altijd genoeg vetten binnenkrijg...

Erg mooi en duidelijk wat je verder schreef. Ik ben het er helemaal mee eens :). Ik heb inderdaad al wel een voorbeeld waarin mijn gezondheid verbeterd is. Mijn eczeem is er dan nog wel, maar mijn verkoudheden zijn weg. Ik was echt ontzettend vaak verkouden voor ik beter ging eten. Ik werd erg gek van en mijn omgeving ook, want als ik weer eens onder een toets zat te snotteren ergerde iedereen zich dood. Toen ik beter begon te eten (het is nog steeds niet ideaal, maar al véél beter) verdween ook mijn verkoudheid als sneeuw voor de zon! Heerlijk is dat!

Wat je over kinderen en pubers zegt, daar herken ik mezelf en mijn omgeving ook helemaal in. Mijn oudste broertje is inmiddels ook aan het puberen en wat die allemaal wel niet koopt... inderdaad allerlei energiedrankjes en snoep en zo. Ik ken naast mij echt niemand die weleens wat gezonds koopt! Ook wat ze mee naar school nemen is eigenlijk nooit gezond (heel zelden een stuk fruit, maar of dat zo gezond is is ook nog maar de vraag).

Ik vind het trouwens ook altijd leuk om in de supermarkt te kijken wat de mensen voor en achter me in hun karretje hebben liggen :p. Ik ga namelijk best vaak zelf naar de supermarkt, want biologische roomboter hebben ze in de supermarkt waar mijn ouders heen gaan niet. Dus haal ik dat zelf in een andere.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.888
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan