Voorstellen Midori

@Dia: Ik heb even gekeken waar Beneden-Leeuwen lag. Hee, inderdaad, dat is helemaal niet zo ver! Dat biologische vlees is in elk geval goedkoper dan wat ze nu halen (bij de supermarkt, en dan weet ik ook niet zeker of die dieren wel zo goed behandeld zijn). En rauwe melk wil ik sowieso heel graag eens drinken. Ik zal het eens aan ze vragen. Ze hebben het erg druk met al mijn broertjes en dus willen ze het liefst alles zo makkelijk en snel mogelijk doen, maar nu het vakantie is staan ze er misschien meer open voor.

 
Er zijn een paar dingen waar je aan moet denken bij het bakken van brood, nooit het zout bij het gist, dus meel ( even zeven, ivm de luchtigheid), kuiltje in het midden, gist erin en water ( bloedwarm, dus op je pols voel je niet de temp, niet te warm en niet te koud).

ik gebruik speltmeel (oergraan), soms met rogge of half om half ( spelt/tarwebloem).

Het kneden is geweldig om te doen, je voelt het deeg veranderen. Eerst mengen/kneden in de bak, daarna op aanrecht ( eventueel wat bloem strooien tegen het plakken), het deeg kenen, van je af duwen enz.. een paar keer in de lucht gooien op op het aanrecht laten vallen, zodat de luchtbubbels verdwijden.

Rijzen, met een theedoek over de kom ( kamertemp)

Vouw het deeg in drie-en, in het bakblik nog een keer laten rijzen, en rustig bakken in de oven.

Het ruikt echt geweldig, eigen gebakken brood, en smaakt ook zo, Omdat er geen toevoegingen in zitten wel zelfde dag of andere dag opeten.

Speltbrood:

100 gr speltmeel ( of gedeelte vervangen door roggemeel/tarwemeel)

2 zakjes gist ( in het midden dus)

6 dl handwarm water

20 gr zout ( niet bij de gist)

30 gr honing

30 gr gesmolten roomboter ( heel voorzichtig smelten, niet laten bubbelen)

en dan dus roeren en heerlijk kneden.

20 minuten rijzen in kom

ingevet bakblik, weer 20 min rijzzen

oven voorverwarmn, 10 minuten op 180 gr/20 min 170 gr.

Klop op het brood om te horen of deze lekker hol klinkt, en bekijk de kleur.

Per oven kan de instelling temp wat verschillen

 
@ Rapunzel

Dank je wel voor het compliment. Tja, kunstmatige voeding laat mensen kunstmatig denken. Daar heb ik trouwens ook eens ooit een tekst over geschreven die ik nooit helemaal afgemaakt heb. Ik zal eens kijken of ik hem nog kan vinden...

Ik kan zo rustig zittend op mijn bureaustoel wel helder krijgen hoe dingen het beste zouden kunnen verlopen, maar in de ontmoeting met anderen laat ik me ook wel eens verleiden tot strijd-achtige situaties hoor. En ik heb ook heel wat geschopt voordat me duidelijk werd dat er effectievere methodes zijn. Nu probeer ik me te richten op samenwerking en co-creatie. Ik wil mensen uitnodigen om samen ideeën uit te wisselen, maar als iemand niet wil, dan is die persoon er nog niet klaar voor of dan ben ik er zelf nog niet klaar voor om het op de juiste manier bij die persoon te brengen. Misschien kan iemand anders bij die persoon meer tot stand brengen. Nou dan mag een ander het eens proberen. Of ik probeer het bij die persoon wel weer een keer op een ander moment of via een andere ingang.

Quote:
...nog te horen dat ik hoognodig naar een diëtiste moest. Want die had ervoor gestudeerd!


Als mensen over diëtisten beginnen, vraag ik altijd: "Ja en door wie is die diëtist dan opgeleid?" En dan kom je dus bij groter plaatje uit over economische belangen van de industrie. Naar mijn idee hebben die een dikke vinger in de pap bij de opleidingen tot diëtist. Overigens lijkt het erop dat veel dietisten weinig anders door dan de basisinfo van het Voedingscentrum uit hun hoofd leren en dan vooral de schema's en tabellen met calorie-waardes. Op basis daarvan bepalen ze of voeding gezond is of niet, lijkt het wel...

 
@ Dirtsa:

Dankjewel voor het recept! We hebben hier in huis geen nog geen tarwemeel (of speltmeel of roggemeel) en ook geen gist en honing. Dat kan ik vandaag nog wel even halen. Ik weet alleen niet of ze hier koudgeslingerde honing hebben... kan ik in plaats van honing ook biologische appelstroop oid gebruiken? Dat is ook zoet :).

 
Ik doe zelden zoet in het brood, is niet perse nodig, wel lekker

 
@ Midori...jawel..bij mijn bio-boer worden de koeien goed behandeld :)

Ze staan in een mooie potstal..hier een foto van de boer en z'n koeien

http://www.zorgboeren.nl/de-henricus-hoeve/

Zomers staan de koeien gewoon in de wei.

De rauwe melk is 80 cent per liter..dus veel goedkoper dan in de winkel..En je mag proeven...misschien vinden je ouders het ook wel lekkerder.

en de verse eieren van de scharrelkippen 15 cent per stuk...maar de kippen leggen nu

niet...volgens de boerin is het nu "te koud aan hun kontje :D"

Dus misschien trekt dat je ouders nog wel over de streep..

Dan nog even over keltisch zeezout..

Ooit is er hier geschreven over badzout dat bij de Tuinen verkocht word, maar dat

dat ook Keltisch zeezout zou zijn..???

Misschien dat iemand anders er nog wat van weet...dat zou je dan gemakkelijk kunnen

kopen..

Dia.

 
Het zoet is inderdaad niet nodig, maar maakt het brood net wat lekkerder. Als je een imker in de buurt hebt, vraag dan naar de rauwe honing ( en of de bijen niet bijgevoerd worden met suiker)

De lidl heeft biologische honing, rauw. Hier hebben ze een steeds groter assortiment biologische produkten.

Ik gebruik alleen nog maar keltisch zeezout, dus het wordt tijd eens een kopje thee te gaan drinken bij Rapunzel :D

 
Dat badzout van De Tuinen is Dode Zeezout. Als Keltisch zeezout geen optie is dan Dode Zeezout of Himalayazout gebruiken.

Mike

 
Ik dacht dat dode zeezout niet voor inwendig gebruik is, maar dat herinner ik me ook alleen maar van de verpakking, toen ik eens ooit dode zeezout bij de Tuinen had gekocht...

 
@ Dirtsa

Klopt jouw recept wel? Ik lees 100 gram meel, bedoel je geen 1000 gram meel? Dan kloppen de andere verhoudingen ook wat beter... :)

Ik gebruik de volgende ingrediënten voor 1 brood:

500 gram volkoren speltmeel

300 ml lauwwarm vocht (water, melk, ei)

50 gram vet (roomboter of olijfolie)

1 zakje droge gist (=7 à 10 gram) / 20-25 gram verse gist

10 gram oersuiker (=1 volle eetlepel)

8-10 gram zout (=2,5 a 3 volle theelepels)

-Is het niet zo dat suikers in het deeg helpen om het gist wat sneller op gang te brengen?

-Laat jij je brood altijd zo kort rijzen? Ik denk in termen van uren ipv minuten. Ik laat mijn brood minstens 4 uur rijzen.

-Speltmeel verdient de voorkeur omdat het 40% minder fytinezuur bevat.

@ Midori

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar je kunt ook 's avonds het deeg maken en kneden (totaal 30 minuten) en de volgende ochtend het brood bakken. Het bakken duurt 40 minuten, maar het totaal van de oven voorverwarmen en het brood nadien af laten koelen neemt toch al gauw 60 minuten in beslag. Maar dan kom je wel met warm brood de klas in. Je klasgenoten zullen ruiken wat jij in je tas hebt zitten... :)

 
Dus dat badzout kan wel voor sole Mike?

Ik had het hier ergens ooit zien staan...maar het forum is voortaan zo groot :)

Ik ga a.s. vrijdag naar Antwerpen..kan ik eens kijken bij Delhaize.

Daar had Marja van het hormoon-forum het altijd over.

Ook zou daar een speciale boter zijn...iemand nog tips wat ik in kan slaan ??

Dia.

 
Inderdaad staat op de verpakking vermeld dat het badzout niet voor inwendig gebruik zou zijn. Dat is nu juist het zout dat je wilt hebben, want dit is ongeraffineerd! We beschouwen dergelijk zout als 'ongeschikt voor consumptie', totdat we het hagelwit hebben gemaakt en beroofd van alle mineralen, met uitzondering van de kern van natriumchloride.

Dit is het darwinistische en pasteuriaanse denken in actie, waarbij we iets pas 'veilig' vinden als het 'schoon' is. In werkelijkheid beroven we het voedingsmiddel van zijn levenskracht, waardoor het bij jou inwendig precies hetzelfde doet. Ik heb toch al vaker gezegd dat het huidge wetenschappelijke denken krankzinnig is?

Dus ja, ongeraffineerd Dode Zee'bad'zout is prima geschikt voor menselijke consumptie en dus ook om een Sole van te maken.

Mike

 
Oke...ik vroeg het maar voor Midori..omdat zij niks mag bestellen via internet.

Dat badzout kan ze dan zo kopen...zonder gedoe thuis.

@ Rapunzel..ik woon dicht bij jou...ik woon in Oss :D

Dia.

 
@ Midori

Quote:
'Waarom? Jij kan het wel hebben, hoor.'


Ik ben ook slank gebouwd en krijg dit ook niet zelden te horen. Dit getuigt er weer van hoeveel invloed de diëtistenmentaliteit op ons heeft uitgeoefend via de media en de modewereld. Men denkt: te dik is ongezond. Alles waarvan men denkt dat het dikmakend is (vanwege een hoge calorisch waarde) wordt ongezond genoemd, ook de gezonde vetten. Ben je dun, dan kan je dus alles eten wat je lekker vindt, want je bent immers toch niet te dik, dus nog gezond. Tegelijkertijd worden we doodgeslagen met reclames van geraffineerde snacks en suikerproducten die dikmakend zijn. Er wordt dus voortdurend vanuit 2 krachten aan ons getrokken: de genotzucht en suikertroep enerzijds en het overdreven slanke schoonheidsideaal anderzijds. Hoe hou je een volk bezig? Als je je vol stopt met zoetigheid mag je je schuldig voelen omdat je er dik van wordt, maar als je op je gezondheid let en niet te veel wilt snoepen doe je jezelf te kort omdat je je geen genot zou gunnen. Het is dan nooit goed. Nee, we worden echt niet gemanipuleerd hoor...

Quote:
'Ik zou liever geen dingen meer willen eten die in margarine gebakken zijn, want margarine bevat stoffen die ik liever niet binnen wil krijgen.'


Ik weet niet hoever je hier al in bent, maar zorg in ieder geval dat je ook goed weet en kunt vertellen wat er mis is met margarine. Ik zal je ook wat info over vetten mailen. Bedenk je wel: als jij de eerste of enige bent die iets slechts over margarine vertelt, terwijl ze in vele jaren tijd al 50x keer gehoord en gelezen hebben dat plantaardige vetten juist goed zijn, dan hebben ze misschien toch wat meer bronnen en wat meer tijd nodig. Ze krijgen immers ook te verwerken dat ze misschien al 10-tallen jaren in ongezond vet bakken en hun eigen kinderen ongezonde vetten voeren. Probeer ze vooral niets te verwijten, want er bestaat ook al een kans dat ze zichzelf gaan veroordelen als ze je boodschap werkelijk serieus gaan nemen. Maar onwetendheid kan je natuurlijk niemand kwalijk nemen. En ze zullen misschien ook vragen: ja maar op iedere verpakking staat toch: bevat onverzadigde vetzuren, goed voor hart- en bloedvaten. Plantaardige olie klinkt bij veel mensen als 'goed', terwijl dit ALTIJD geraffineerde dus ongezonde olie betreft.

Quote:
Ze zijn natuurlijk zoals ze zijn en geloven wat ze geloven.


Ja en ze hebben ook het recht op hun eigen waarheid. Maar fijn dat ze jou ook wel enige ruimte gunnen om een eigen visie te vormen. Dat is misschien wel iets om waardering over uit te spreken.

Wel goed dat je eieren eet. Niks zo gemakkelijk als een pannetje eitjes koken om ieder dag een ei mee naar school te nemen. Een lekker, voedzaam, vullend en supergezond tussendoortje! Ik neem ook wel eens gewoon een koud stukje gebakken vlees mee naar mijn werk, of een avocado, noten, een rauwe haring of een blikje haring/makreel (zonder E621!). Zo kun je ook aan de nodige vetten komen. Maar je kunt je boterham natuurlijk ook heel dik besmeren met roomboter. Ik ken mensen die een kaasschaaf gebruiken om plakken koude roomboter te snijden voor op de boterham.

 
@ Mike en Midori

Quote:
We beschouwen dergelijk zout als 'ongeschikt voor consumptie', totdat we het hagelwit hebben gemaakt en beroofd van alle mineralen, met uitzondering van de kern van natriumchloride.


Ik heb getwijfeld aan de geschiktheid voor consumptie omdat het zout misschien niet gezuiverd is. Keltisch zeezout wordt op de kleimoerassen gezuiverd. Misschien wordt dit dode zeezout wel op geen enkele manier gezuiverd en bevat het nog wel de vervuiling die ook gewoon in het water van de dode zee te vinden is. Weet jij daar iets van Mike? Weet jij hoe het gewonnen wordt?

 
Ik denk dat het commcercieel gewonnen wordt en dus niet gezuiverd op de unieke manier waarop men zout wint in Bretagne. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik in 2007 Soles heb gedronken van Dode Zeezout en Himalayazout en hier veel baat bij heb gehad. Dit is geen exacte wetenschap, maar ik vermoed dat zelfs zeezout met verontreinigingen nog wel eens helend zou kunnen zijn en dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Mike

 
Er zijn ook kant en klare Soles te koop, puur en met kruiden:

http://shop.livingfoods.nl/zeemineralen/voedingssuplementen/

Mike

 
Quote:
Ik doe zelden zoet in het brood, is niet perse nodig, wel lekker



Oké, dan kan ik eventueel er gewoon niets in doen.

@Dia: Dat is inderdaad veel goedkoper. Gelijk ook voordeliger voor mijn ouders! :) Het enige waar ik mee zit is of ze zin hebben om er telkens heen te gaan met de auto. Met de fiets is het toch net wat te ver vrees ik.

@Dirtsa: Wij hebben helaas geen Lidl hier. Dus dan hou ik het voorlopig nog maar even op niks erin.

Quote:
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar je kunt ook 's avonds het deeg maken en kneden (totaal 30 minuten) en de volgende ochtend het brood bakken. Het bakken duurt 40 minuten, maar het totaal van de oven voorverwarmen en het brood nadien af laten koelen neemt toch al gauw 60 minuten in beslag. Maar dan kom je wel met warm brood de klas in. Je klasgenoten zullen ruiken wat jij in je tas hebt zitten...



En als ik dat op maandag doe, lukt dat makkelijk! Dan heb ik namelijk het eerste uur vrij, wat wil zeggen dat ik niet om 8.25 maar om 9.15 uur pas op school hoef te zijn! :)

En dan wordt dat dus waarschijnlijk speltmeel of een mix van spelt en tarwe, als ze dat tenminste hebben hier.

ECHT? Kan dat Dode Zeezout ook? :D Wat superfijn! Ik kan dat niet hier in de stad kopen, maar wel als we bijv. naar Den Bosch gaan. En het leuke is dat ik het al in huis heb! Ik heb het een tijd geleden gehaald om te kijken of het misschien hielp bij mijn eczeem. Het enige wat ik ervan merkte is dat mijn eczeem flink verergerde. In elk geval kan ik dat dus gebruiken, want ik heb nog wat over! Ik ga dan morgenochtend gelijk er sole van maken.

Als ik zo eens terug lees, bedenk ik me ineens dat het feit dat mijn eczeem ervan verergerde misschien gewoon een teken van ontgifting was. Toen dacht ik dat dat slecht was en stopte er direct mee, maar misschien is dit wel één van de middelen die mij heel goed kan helpen!

 
Wat leuk dat je bij dit forum bent gekomen Midori! Heel knap dat je zo je eigen weg volgt!

Ik heb een aanvulling op de zouten: bij de grotere Albert Heijn wordt er Himalaya zout verkocht in een glazen zoutmolen. Het zijn grotere stukken zout, dus de voedingsstoffen zitten er nog in. Zo'n zoutmolen is niet duur en ook niet groot, dus erg handig in gebruik. Kan je zelfs mee naar school nemen, voor zout of je eitje.

Veel plezier en succes op deze site!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.645
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan