Voorstellen Caveman86

@caveman,

Zou het misschien kunnen zijn dat je wat te veel vlees eet? Ik krijg de indruk dat je dat vrij veel eet, maar Weston Price beveelt dat niet aan, een stuk vlees ter grootte van een ei zou genoeg zijn. Hij geeft zijn nichtjes en neefjes het volgende advies (een uitgebreidere versie is ergens op dit forum te vinden):

Het basisvoedsel zou moeten bestaan uit volle granen, zoals volle tarwe, rogge of haver, in de vorm van vol tarwe- of roggebrood, tarwe- en haverproducten, haverkoeken, zuivelproducten, waaronder melk en kaas, die volop genuttigd moeten worden, en voedsel uit zee.

Alle voedsel uit water, zowel zoet als zout water, bevat veel mineralen en behoort tot het allerbeste voedsel dat je kunt eten. Vis uit blik, zoals sardines, tonijn of zalm, is uitstekend. Ook verse vis en schaaldieren zoals oesters, heilbot, schelvis etc. zijn prima.

De dagelijkse eiwitbehoefte van het lichaam zit in één ei of een stuk vlees dat vergelijkbaar is qua voedingswaarde met één ei per dag.

 
Caveman,

Voordat je helemaal ontploft n.a.v. mijn laatste post, wil ik je laten weten dat we in onze verziekte westerse samenleving allemaal onderhevig zijn aan bewuste of onbewuste stress. It takes one to know one. Vroeger was ik minstens zo halsstarrig als jij en kon zelfs op het agressieve af zijn als het ging om het verdedigen van mijn 'gelijk'. Sinds dat ik anders ben gaan eten heb ik dat allemaal niet nodig. Je schreef ergens dat je nog niet zo lang geleden een enorme broodeter was. Ik noem dit soort gedrag wel eens schertsend 'granenchagrijn'. Ik zie dit nl. veel terug bij graneneters. Geloof me, het zijn de koolhydraten die je zo weinig flexibel maken, ik weet er zelf alles van. Ik ben zoveel rustiger en evenwichtiger geworden op vetten en eiwitten, maar jij verteert deze momenteel onvoldoende.

Ik denk dat je de boel forceert (zit in jouw karakter, ook al kan ik je maar net weet ik gewoon dat dit zo is) en je lichaam te snel van een suikerverbranding naar een vetverbranding wil krijgen. Het advies van Price dat Jenneke aanhaalt is dan ook volledig gebaseerd op het westerse voedingspatroon, Price wist dat de massa toch niet zou gaan eten als jager-verzamelaars. Vandaar dat hij ook granen noemt. Bovendien was Price destijds niet op de hoogte van fytinezuur, anders had hij wellicht zijn voedingsrichtlijnen aangepast. Wat je dus vooral moet onthouden is dat je momenteel niet te laag in koolhydraten moet gaan. Ik raad je glutenvrije granen als rijst, quinoa, gierst en boekweit aan.

Mike

 
Caveman, ik ben al bijna een jaar bezig en nu pas sinds 3 weken helemaal zonder granen. Wel steeds minder, maar het hoeft allemaal niet in 1 week. En ik schiet ook altijd eerst in de stress bij iets nieuws, of kan van alles bedenken waarom juist ik best wel brood kan eten of aardappels. Ik heb soms ook eerst buikpijn als ik bedenk dat ik nu, ook al, de nachtschades moet laten staan. En het schiet mij dan te binnen wat ik allemaal in de loop der jaren heb gelezen over de vele voordelen.

Maar weet je, de angel zit dan al in je hersens of in je onderbuik :wink: en je leest nog eens over wat erover geschreven is, en je bent al alternatieven aan het bedenken. en dan pak je het toch op, en valt het eigenlijk erg mee. En je merkt de voordelen.

Ik heb het wel eens eerder geschreven, mijn lievelingseten was een boterham met gebakken aardappels. Zelfs als ik er nu aan denk kan het water in mijn mond lopen. Maar ik heb er geen enkele moeite mee om dit te laten staan, omdat ik het verhaal erachter helemaal snap.

 
De Schotten waren volgens Price anders kerngezond en erg aardig - die leefden op haver en vis/schaal- en schelpdieren. En de Zwitsers leefden op rogge en melkprodukten, ook daar was niks mis mee.

Ik krijg uit het boek van Price helemaal niet het idee dat we voornamelijk op vetten en eiwitten moeten leven, hoor. Er waren enorme verschillen in diëten die toch allemaal goed bleken te zijn, omdat de noodzakelijke nutriënten aanwezig waren. En ik hoop eerlijk gezegd dat ik na verloop van tijd weer meer granen kan eten. Ik kan me nu al verheugen op een lekkere zuurdesemboterham. Mmmmm. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren! Eerst de versie van WAPF op zn GAPS (met wat extra koolhydraten) nog maar volgen, maar dat is hopelijk tijdelijk.

 
Ik denk, dat als je hiervan herstelt, en je je er steeds beter op gaat voelen, je over een paar jaar niet meer taalt naar granen/brood of zo. Dan is dit gewoon je leefpatroon, je eten, je gewenning.

 
De Schotten die Price bezocht, maar ook de Zwitsers, aten granen die zeer zorgvuldig waren behandeld en bereid. Niet te vergelijken met desembrood dat je in de natuurwinkel koopt, want ook dat krijgt onvoldoende rijpings- en rijstijd. Men weekte, kiemde, fermenteerde en zeefde de granen. Dit is bijzonder tijdrovend en ook in de biologische wereld neemt men hier niet meer de tijd voor. Hedendaags brood dat het dichtst in de buurt komt van hoe het moet is brood van Menno.

Mike

 
Deze gegevens staan niet in het boek, volgens mij. Heeft Weston Price nog andere boeken gepubliceerd waarin hij deze bereidingen beschreef eigenlijk?

 
Klopt. Price gaat hier helaas onvoldoende op in. Waarschijnlijk omdat het in zijn tijd normaal was om melk rauw te drinken en zorgvuldig behandeld en bereid desembrood te eten. Hij spreekt ook over 'melk' en 'brood'. Als noot van de vertaler heb ik hieraan toegevoegd dat de lezer hierbij voortdurend moet beseffen dat het om rauwe melk en zuurdesem gaat.

Mike

 
hahaha ik lach altijd wel een klein beetje met de reacties, omdat via tekst nooit precies je intentie of toon kan leggen bij een vraag of in een discussie. Daarbij Mike hoef je echt niet bang te zijn dat ik ontplof na een post van jou hoor, dat bedoel ik dus met het verkeerd opvatten van een tekst. Ik was totaal niet boos, ik vond het alleen jammer wat je zei. Het was in ieder geval niet opbouwende kritiek, maar voor jou vaststaande feiten. Ik vind pas dat je iemand pas persoonlijke kritiek kan geven wanneer je iemand in het 'echt' hebt gesproken. Daarnaast ben ik echt een zeer kritisch persoon, echt over alles en nog wat. Misschien wil ik wel geforceerd op een vetrijk dieet en daar ondervind ik nu de problemen van.... diarree, huiduitslag. Betekend niet dat niks wordt opgenomen want lichamelijk gezien ben ik echt enorm veranderd, in positieve zin en ook geestelijk en mentaal. Ik zeg niet dat ik tevreden ben, ik wil nog 'rustiger' worden en meer 'controle' hebben over mijn emoties. Hier ben ik actief mee bezig.

Verder at ik inderdaad vroeger redelijk veel brood, minimaal 4 tot MAX 6 bruine volkoren bakkers brood. maar altijd met veel boter en vleeswaren. Het waren eerder de energy drankjes die ik een aantal jaar elke dag heb gedronken die veel schade hebben aangericht in mijn darmen.... dat is mijn theorie.

Maar ik ben echt niet boos op iemand ofzo, ik houdt gewoon van pittige discussies en ik zeg, net als jij Mike, waar het op staat. Vind het soms nog moeilijk om me op de juiste manier via een verhaal te uiten. Ook iets, door actief op forums en online discussies te voeren, daardoor te verbeteren. Zo ook op voeding en gezondheid.....

@Dirtsa

ik eet echt nu al een half jaar, weinig tot geen brood... ik eet voornamelijk vette smoothie en normaal avond eten. Eet 2-3x per dag. en misschien ga ik wel wat minderen met vlees, het lijkt me echt bizar dat een stukje vlees ter grote van een ei genoeg zou zijn.... ik kan daar echt niet al mijn energie uit halen hoor. maarja dat kan je natuurlijk op lossen door andere bronnen aan te boren uiteraard. Ik vind vlees alleen zo lekker.....

 
Je bent toch ook nog jong, ergens in de twintig? Alleen maar goed denk ik om vlees naar behoefte te eten, een geweldige vervanger voor die energiedrankjes.

Verder.. ik kan uiteraard ook enkel afgaan op jouw visie / antwoorden die op dit forum staan.

Mijn mening is dat je jezelf heel goed ingelezen hebt, veel dingen weet en daarnaast eigen-wijs over komt. Kritisch en eigenwijs.

Beiden zeker geen slechte eigenschappen, integendeel. Eigen - wijs heid is mooi. Zolang je er niet in door schiet en open blijft staan voor de wijsheid van anderen, oudere mensen met veel levens ervaring / wijsheid.

Pas als er 'te' voor komt te staan, mag je gaan nadenken of (eigen) wijsheid over gaat in starheid.

 
@Bosche

zo denk ik er ook precies over na. Ik heb echt behoorlijk verdiept in waarde en principes en goede en slechte eigenschappen, manieren om dit te verbeteren. Maar ook sociale en emotionele vlakken. Ik sta juist open voor andere mensen hun input, als iemand goede argumentatie heeft en ik vind het logisch klinken dan wil ik het best aannemen. Vroeger had ik hier veel moeite mee, maar dit is echt enorm verbeterd. Sinds ik op het forum zit, 3 weken, heb ik al een aantal dingen in mijn dieet aangepast. Tja, soms komt dat eigenwijze in mijn karakter sterk naar boven.... achja... we zijn allemaal mensen :)

 
Gelukkig wel :)

En eerlijk gezegd Caveman, ik zou willen dat mijn zonen wat meer van jouw voeding principes hadden hoor!

 
@Boschje

Maar eigenlijk is dat toch ook niet zo moeilijk hahaha ik zelf ga met echt heel veel verschillende soorten mensen om, van wat omschreven kan worden als 'hang jongeren', miljonairs, krakers, mensen in de 'kweek wereld' en noem het maar op .... het maakt niet uit, wie of wat voor personen. Als ze maar chill zijn, relaxed en open staan en zichzelf voornamelijk zijn. Maar wat ik wil zeggen is dat ik nu met vrienden van mij ook zeg: hoe vet is het dat je veel vlees,vis,eieren,bacon,boter kan eten en dat je door de hele dag heen weinig honger heb, veel energie en er goed door gaat uitzien. Waarom zou je dat niet willen? Je spiermassa groeit er ook door, dat maak ik en aantal vrienden mee... zonder extra inspanning. Dat is iets wat jongens wel aanstaat hoor... meeste jongens die ik ken houden wel van dit soort voeding. De groentes kan je mixen met bacon of spek en veel boter... waardoor het beter gaat smaken. Net als met salades, een lekkere dressing met kipfiles stukjes en bacon erin en opeens gaat die hele salade erin.

 
Ik zal mijn zonen dit eens laten lezen. En ik probeer mijn oudste zoon mee te krijgen 11 februari.

Bedankt voor je verhaal, klinkt jong en goed :D

 
haha ja ik weet niet hoe oud ze zijn natuurlijk maar ofcourse, laat het ze lezen. Ik probeer zoveel mogelijk mensen met allerlei zaken te laten betrekken of ze mee te confronteren. Ik heb al behoorlijk wat mensen kunnen 'overtuigen' van hun slechte eet gewoontes en om te schakelen naar gezondere gewoontes. Beetje bij beetje, 'zaadjes' planten. opeens bloeien ze uit en dat is wel leuk om te zien. Maarja hun interesse hierin ligt ook een beetje bij de opvoeding, ik weet niet wat voor een opvoeding je geeft maar zelf ben ik behoorlijk vrij opgevoed door mijn ouders en dat vond ik erg fijn. Ik woon nog thuis en ik vind het niet erg en mijn ouders ook niet. Voordeel ook dat ze 6 maanden per jaar weg zijn van het jaar ;-)

als toevoeging: ook de relatie met je kind is belangrijk, als je geen goede relatie heb dan wordt het al lastig dat ze ook maar iets van je gaan aannemen. Ik denk dat het belangrijk is om dingen te stimuleren en zeg maar helpen in te zien maar ook zeker zelf de fouten te laten maken en te ervaren en daardoor te leren. Maargoed ze eten toch wat de pot schaft?! :p dus minimaal de helft van hun voedingswaarde ben jij van afhankelijk of zijn ze al uit huis?

 
Mijn jongste van 22 woont thuis, mijn oudste van 27 op zichzelf.

Helaas zijn ze in hun cruciale jaren opgevoed door een onbewuste moeder (ik)

De keerzijde is,, dat het nooit te laat is om het anders te doen. Mijn oudste staat open voor groei, de jongste vindt het allemaal maar onzin, jammer genoeg. Maar misschien komt dat nog. Jarenlange scheefgroei heeft ook jaren heling nodig.

Wat ik kan doen is, de juiste boodschap uit zenden door zelfvhet goede voorbeeld te geven.

 
Ja het is lastig, zeker rond 22 want in principe lichamelijk gezien zou je weinig last hebben van dingen. Ik zelf heb zeker tot mijn 14de 'redelijk' gezond gegeten, ten opzichte van de gemiddelde persoon. Nooit echt gesnoept enzo pas na me 14de kwamen de 'slechte gewoontes'. Het is ook moeilijk, maarja als je ze niet kan overtuigen vanuit gezondheids perspectief doe het dan vanuit hun oogpunt: goed eruit zien, goed voelen, 'aantrekkelijk', lekker eten (dat vind ik), weinig honger, veel energie.... dat is behoorlijk aantrekkelijk voor hun denk ik. Iedereen is anders, kan je het beste zelf inschatten :D

 
Caveman,

Blij dat je zo sportief reageert. Ja, ik houd ook wel van sparren, dus dat hebben we met elkaar gemeen! :wink: Ik probeer in dit forum mensen te confronteren met hun drogredenen en zelfbedrog en door te dringen tot hun eigen, diepere waarheid. Het is niet altijd leuk om in de spiegel te kijken, maar dat maakt het niet minder noodzakelijk, wil je werkelijk vooruitkomen.

Mike

 
@caveman ten eerste welkom - ik check tegenwoordig de posts maar om de zo veel dagen dus ik had je nog niet gegroet!

m.b.t. nachten braken en bijbehorende diaree - volgens mij is dit gewoon echt een geval van voedselvergifiting. dit krijg ik iig elke keer als ik rauwe eiwit en soms bij rauw vis. dus ik denk in jou geval zeker aan rauw vlees en misschien zelfs rauw melk. het vervelende is dat als je eenmaal zo'n infectie heb gehad dat is je lichaam veeeel gevoeliger (oplettender dat het niet weer gebeurt).

de kunst is om rauw weer langzaam op te bouwen. mijn advies: 1) komende maanden geen rauw vlees. 2) komende dagen geen rauw melk - dit ook langzaam opbouwen daarna: bijv in over 3-4 dagen 1/4 glaasje en de volgende dag geen melk, dan dag erna half glas, dagje geen, dan heel glas etc.

je immunsysteem zal dan weer gauw opbouwen en waarschijnlijk hoef je nachten branken niet meer mee te maken.

veel succes!

 
Quote:
Ik raad je glutenvrije granen als rijst, quinoa, gierst en boekweit aan.


Gierst is wel een graan met een vrij hoge glycemische index van 70.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.822
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan