Voeding en fysieke degeneratie

Ik ben binnen 2-3 weken 3 kilo aangekomen, sinds ik elke dag koolhydraatrijke voedingsmiddelen at, dus dagelijks veelal gluten oa. desembroden, speculaas (met rietsuiker). Waarom? Ik begon met low carb/keto en na een weekje voelde ik me beroerd, natuurlijk is er reden voor maar ik begon langzaam weer wat gedroogde abrikozen, dadels etc. toe te voegen. EN dit ging verleidelijk over naar mijn verhaal.

Dus SUIKER ongeacht wat, ook al zijn het stropen (BIO), en te veel gluten is zwaar afgeraden..

Brainfog, snakken naar meer etc.
 
Dit lijkt op een koolhydraten crash! Dus te weinig koolhydraten waardoor de drang ontstaat naar verkeerde koolhydraten. Je kunt best koolhydraten eten. Maar neem dan liever boekweit, rijst en gierst etc.Tot 100 gram per dag om te voorkomen dat je naar zoet snakt.
 
Ik heb wat interessants ontdekt.
https://www.ergomax.nl/lever-wilde-noorse-rendieren
Lever - Wilde Rendieren

Mike, ik heb hier een vraag aan jou:
Denk je dat dit beter is dan de levertraan, of evengoed, of dat men dat kan combineren (ik zit nu aan de max met 8 caps. van levertraan meet boterolie en mag natuurlijk niet teveel vit a nemen), of is de levertraan beter???
Ik zie echter wel geen vit D en K hierin.

Rein Styrke – Wilde Rendier Lever Capsules

Onze dagelijkse voeding bevat voornamelijk spiervlees. Orgaanvlees en exotische stukken dier worden nauwelijks nog gegeten. Dit in tegenstelling tot traditionele culturen waarbij net zoals wilde dieren in de natuur, organen de meest gewilde stukken vlees zijn, en niet de vetarme stukken spier zoals biefstuk. Orgaanvlees is namelijk veel rijker aan voedingsstoffen.

Voordelen van Wilde Rendier Lever capsules
De capsules zijn uniek en op kleinschalig niveau geproduceerd.
100% natuurlijk en minimaal bewerkt.
Afkomstig van wilde rendieren uit Noorwegen.
Orgaanvlees is erg rijk aan complexe voedingsstoffen.
Rijk aan vitamines, mineralen en vetten.

Orgaanvlees als echte superfood

Er is tegenwoordig veel aandacht voor plantaardige superfoods maar als je naar het voedingsstoffenprofiel van orgaanvlees kijkt dan zal je zien dat het boordevol vitaminen, mineralen, aminozuren en heel veel andere goede stoffen zit. Lever is ook een echte superfood!
De samenstelling van orgaanvlees is erg rijk en complex en bevat de natuurlijke synergie tussen talrijke voedingsstoffen. Dit is niet na te bootsen in een door de mens geformuleerd supplement. De natuurlijke rijkheid, goede opneembaarheid en kwaliteit van de levers geeft een optimale verzorging voor het lichaam voor jong en oud.

Het consumeren van orgaanvlees wordt een stuk eenvoudiger met de rendierlever capsules van Rein Styrke. Er zijn geen ingewikkelde recepten nodig om de smaak te verdoezelen en je hoeft je geen zorgen te maken over de kwaliteit.

Rendierlever bevat onder andere de volgende voedingsstoffen per 100 gram:
Vitamine A - 39564 rae
Vitamine B2 (Riboflavin) - 5.255 mg
Vitamine B12 (cobalamine) - 474 μg
Vitamine B6 (Pyridoxine) - 4,81 mg
Vitamine B9 (Foliumzuur) - 437 μg
Vitamine C - 28,25 mg
B7 (Biotin) - 103,5 μg
B3 (Niacine) - 48,6 mg
B1 (Tiamine) - 0,84 mg
B5 (Patotinezuur) - 16,3 mg
Vitamine E - 0,94 mg
Zink - 95,85 mg
Calcium - 136,5 mg
IJzer - 719,48 mg
Selenium - 2.415 mcg
Magnesium - 59,15 mg
Vet - 3.2 g
Omega - 3 2,5 mg
C22: 5 (Docosapentaeenzuur) en C22: 6 (Docosahexaeenzuur) 0,8 mg 1,6
Verzadigd vet - 0,0 mg
Onverzadigd vet - 0,0 mg
Veelzijdig vet - 0,0 mg
Koolhydraten - 20,5 g
Eiwit - 57,4 g
Zout (niet toegevoegd) - 0,46 g

Wilde rendieren uit Noorwegen en ambachtelijk geproduceerd

De kwaliteit van de levers bepaald de kwaliteit van een leversupplement. De levers van jonge rendieren uit het ongerepte Arctische gebied in Noorden van Noorwegen zijn het enorm voedzaam, schoon en puur. Om de kwaliteit en essentie van de wilde levers te behouden worden de verse organen voorzichtig gedroogd en verwerkt. Het hele proces van oogst tot eindproduct vindt lokaal plaats op kleine schaal en Rein Styrke heeft controle over de hele productieketen.

Deze lever capsules zijn vrij van:
Herbiciden
Pesticiden
Fungiciden
Antibiotica
Steroïden

De levercapsules zijn getest op:
Zware metalen
Microbiologie

https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/paleo-superfood-lever/

Dorothé
 
Dank je voor je antwoord.

Maar toch nog even dieper op mijn vraag:
Denk je dat dit beter is dan de levertraan, of evengoed, of dat men dat kan combineren (ik zit nu aan de max met 8 caps. van levertraan meet boterolie en mag natuurlijk niet teveel vit a nemen), of is de levertraan beter???
Ik zie echter wel geen vit D en K hierin.

Dorothé
 
Vit. D en K komt omdat het lever is van een vis en dat het gefermenteerd is. Verder is het een prima product. Ik zou niet willen kiezen, ze vullen elkaar aan.

Mike
 
Bedankt.
Sorry dat ik toch nog doorvraag, maar het betreft hier mijn gezondheid en ik wil geen risico nemen met een te hoog Vit. A gehalte.
Ik neem 8 caps gefermenteerde levertraan met boterolie.
Als ik nu die rendierlever erbij neem, hoe zou ik dat het beste kunnen combineren zodat ik geen risico loop op overdosering?
Dezelfde hoeveelheid levertaancapsules en aanvulling met een paar capsules van die rendierlever of minder levertraan?
Heb jij een idee?
Ze raden bij die rendiercapsules het volgende aan:

Gebruiksaanwijzing
Neem 4 capsules per dag

Dosering
4 capsules
Maar dat is dus zonder dat iemand levertaan neemt.

Dorothé

 
Dorothé

Volgens mij kan je niet zo snel over doseren met vitamine A uit dierlijke producten. Ik had deze vraag lang geleden ook eens ergens neer gezet. Tanja gaf toen aan dat je er niet zo bang voor hoeft te zijn aangezien de meeste mensen een tekort hebben. Ik heb ook lever pillen maar dan van een ander merk. Ik neem de helft van de dosering op het potje naast de levertraan. Voor de zekerheid. Dit omdat ik ook voorzichtig wil zijn.

 
Dank je Binc,

Ik heb hier wat verschillende reacties van Mike op dit thema:
-• Ik ben niet zo bang voor de vermeende giftigheid van vit. A als ik in het boek van Price lees hoe enthousiast hij is over deze koning van de vetoplosbare vitamines en welke hoeveelheden sommige natuurvolkeren (zoals bijv. de eskimo’s met hun zeehondenolie) binnen kregen.
Angst voor overdosering van en vergiftiging door vit. A is afkomstig van Merck (jawel, de farmaceut), die verhalen in omloop hebben gebracht van overdosering door consumptie van ijsberenlevers. Dat is dan ook een roofdier en geen prooidier, dus 1 stap hoger in de voedselketen met meer concentratie van voedingsstoffen afkomstig uit prooidieren tot gevolg, waaronder ook vit. A.
De leverolie die in deze tekst wordt beschreven is afkomstig uit prooidieren, die bovendien vele malen kleiner zijn dan ijsberen. Niets om je zorgen over te maken dus.
- Evt. overdosering van levertraan is ook al geopperd. Weston Price waarschuwt hier nota bene zelf voor in zijn boek, dus het zou roekeloos zijn om daar geen rekening mee te houden.
-Zie mijn antwoord op je vraag over vit. A. De natuurvolkeren die Price bestudeerde consumeerden grote hoeveelheden vetoplosbare vitamines, dus ook vit. D. Waar Price in zijn boek wel voor waarschuwt is overdosering van levertraan! In zijn tijd waren omega-3 en omega-6 nog niet bekend, maar we weten nu dat een overdosering van omega-3 in levertraan dermate bloedverdunnend kan uitwerken dat je er bijv. een hersenbloeding van kunt krijgen!
-Zolang je natuurlijke vit. A consumeert en geen synthetische uit supplementen kun je niet teveel vit. A consumeren. Je zit met een aangepraat angstscenario in je hoofd. De natuurvolkeren die Price bestudeerde consumeerden hoeveelheden vit. A die volgens de huidige normen beschouwd zouden worden als ‘giftig’, maar ze werden er juist kerngezond van! Alles is omgekeerd, sprout: vit. A is de KONING van de ontgifters!
-• Dat is gewoon oxidatie en dat is geen aanname maar een feit. Essentiele vetzuren (omega-3/6) zijn nu eenmaal gevoelig voor oxidatie. Onbeperkt lever eten lijkt me geen goed idee. Het is zeer geconcentreerde voeding en hoe geconcentreerder de voeding, hoe minder je ervan nodig hebt. Er bestaat dan het gevaar van overdosering als je teveel eet.

Dus ik begrijp dat levertraan vanwege de omega 3 vetzuren niet overgedoseerd mag worden, maar Vit A geen probleem is. Toch beschrijft Mike dat onbeperkt lever eten ook niet aan te raden is.
In de rendierlevers zit per 100 gram toch 2,5 mg omega 3
Omdat ik dit toch wel een interessant supplement vind, vind ik het antwoord ook belangrijk.
Dus Mike, als je dit leest, kun je me een beetje hiermee helpen:
Zie mijn vraag boven het antwoord van Binc.
Dank je,

Dorothé
 
Wat mij betreft probleemloos naast elkaar te gebruiken. De verhouding vit. D tot A hoort 1:10 te zijn. In het voordeel van vit. A. Price constateerde dat de zeehondenolie van Inuiten werkelijk gigantische concentraties aan vit. A bevatte. En nog verkeerden deze populaties in een uitmuntende gezondheid. Ik zou me dus nergens druk om maken.

Mike
 
Een nieuw boek van J. Mercola wat me wel interessant lijkt:
https://www.succesboeken.nl/?isbn=9789492665386&PC=wk2006#.XkAH-8vsbIV

In het eerste deel (wat je gewoon kunt downloaden) beschrijft hij dat men niet constant ketogeen moet eten en hij beschrijft het circadiaanse ritme van vasten.

Ik denk dat dit een zeer goede methode is.
Dorothé
 
Mike, jij doet aan Intermittent Fasting en eet WAPF, dus dat komt hier wel wat op neer.
Hoe doe jij dat vasten?
Misschien kan ik dat ook proberen, heb toch niet zoveel honger en dan hoef ik geen boek te gaan kopen. Ik denk trouwens dat ik al 15 kilo kwijt ben en nu wil ik datzelfde kwantum nog eens kwijtraken. Wat een fijn gevoel, zie beter uit, kleren passen goed.

Dorothé
 
In de nieuwsbrief van Juglen Zwaan las ik het volgende:
Helaas ontdekte ik dat plantaardige vetten in onze eigen keuken ook in transvet kunnen worden omgezet door de katalysator ijzer. Het verhitten van plantaardige olie in gietijzeren of ijzeren pannen, kan ervoor zorgen dat er transvetten ontstaan.

Nu hebben wij ook een ijzeren pan en mijn vriend braadt daarin in olijfolie. is dit dan ook slecht?

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan