Voeding en fysieke degeneratie

Ik ben nu meer dan een maand consequent in het volgen van de Weston Price voeding, dus geen chocolade meer. Ik ben eerst begonnen met ketogeen, maar heb dan toch wat rijst geïntroduceerd in het dieet.
Ik voel me goed en het begint mezelf en anderen op te vallen dat ik aan het afvallen ben. Ik heb me niet gewogen, maar voel het aan de kleren en zie het aan mijn gezicht. Minder vol. Ik voel me ook lichter als ik loop. Kortom: succes!
Normaal gesproken gaf ik ook vaak toe aan mijn vriend die kookt, als die graag pasta wilde eten. Ik wilde geen ruzie en wilde alles harmonisch, maar mijn gewicht vond dit niet zo harmonisch. Zo at ik dus veel vet en vaak ook koolhydraten. Ik geef nu niet meer toe. Hij kookt dan voor mij iets eenvoudigs van vlees met een salade met ei en avocado erbij of zo.
Nu heb ik toch een vraag. Ik drink per dag ongeveer 1 liter (misschien nog iets meer) rauwe melk en bijna elke dag een halve liter hangop/yoghurt en een glas kefir. Dus in ieder geval die melk.
Is het dan toch nodig rijst te eten? Ik denk dat ik voldoende koolhydraten krijg van deze melk(producten)?

Dorothé
 
Die rauwe melk is iets van 44 gram carbs per liter, 100 gram rijst is 28 gram carbs
https://www.smakelijketenzonderzout.nl/voedingswaarde/5216/rauwe-melk
https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/?query=ndbNumber:20445
 
Alleen jouw lichaam weet dat. Het kan zijn dat dit voldoende is, maar het kan ook zijn dat je schildklier dit niet trekt. Uitproberen dus.

Mike
 
Dank je Ron en Mike.
Ik wil wel proberen, maar als ik fanatiek iets wil, merk ik geen moeheid, ik ga maar door. Dat is mijn probleem. Of anders gezegd, ik ben altijd moe van mezelf al, maar ga toch steeds door. Ga ik dat merken?

Dorothé
 
Jouw wilskracht maakt dat je adrenaline aanmaakt, waardoor je geen signalen krijgt dat er iets fout zit. Dat is idd lastig, ik weet niet zo snel hoe dit op te lossen. Haaruitval zou een signaal kunnen zijn dat er iets mis gaat (schildklier).

Mike
 
Wat goed dat je zulke goede resultaten haalt in korte tijd!
Maar waarom zou je dan als het nu goed gaat en je jezelf beter voelt met deze hoeveelheid koolhydraten je koolhydraten nog meer willen minderen?
Ik dacht wel ergens gelezen te hebben hier op het forum dat adrenaline ook funest kan zijn voor je schildklier. Volgens mij heeft Pike daar destijds iets over geschreven maar ik weet niet meer waar.
 
Godsgeschenk, ik weet niet meer of je inderdaad een trage schildklier hebt.
Anders is www.forefronthealth.com een goede raadgever. Wel veel tekst.
 
Dank jullie voor de antwoorden.
@Binc, waarom ik anders zou willen,... omdat ik niet altijd zin heb in rijst. Of nog beter gezegd, ik heb er geen behoefte aan. Ik eet het nu maar gepland. Ik weet ook niet of ik nu met die rijst erbij ook afval. Zoals gezegd heb ik me niet gewogen. Ik merk het zo.
@Romagi; Ik weet niet hoe het met mijn schildklier zit. Wil wel nog laten onderzoeken. Heb laatst een candida test gedaan en ik had het niet. Ben ik blij om.
@Mike, haaruitval heb ik niet. Natuurlijk verlies ik haren, maar sinds ik niets meer gebruik om mijn haren te wassen en er geen lak etc. meer indoe, verlies ik bijna niets meer.
Omdat ik liever niets wil riskeren, kan ik afwisselen, de ene dag zonder rijst en de andere dag met een beetje rijst. Misschien is dat een optie.

Dorothé
 
In het artikel van Juglen Zwaan staat dat men bij een ketogeen dieet de koolhydraatinname moet beperken tot 30 - 50 gram per dag.
https://www.ahealthylife.nl/het-ketogeen-dieet-voor-gewichtsverlies-en-tegen-ziektes/

Om zoveel mogelijk uit een ketogeen dieet te halen moet je vetrijke voedingsmiddelen eten en de koolhydraatinname beperken tot 30-50 gram per dag
Ron geeft aan:
Die rauwe melk is iets van 44 gram carbs per liter
Dus dan ga ik het om de dag aanvullen met rijst.

Dorothé



 
Maar je hoeft toch niet perse alleen rijst te eten? Gierst, boekweit, quinoa kan ook voor de afwisseling.
Ik weet nog toen ik een periode alleen teerde op melk, eieren en vlees en wat groente was dat niet genoeg koolhydraten. Ik nam dam toch wel boekweitcrackers of rijstewafel. Hooguit 2 stuks. Ik dronk dan wel ruim meer melk dan jou. Zeker 2 liter dus ook wat meer koolhydraten. Het is idd een kwestie van uitproberen. Je hebt het al eens geprobeerd zonder koolhydraten en toen crashte je vanwege de chocola behoefte. Maar dat kan natuurlijk ook nog een behoefte aan magnesium zijn geweest. Jij voelt het het beste. Als je het maar niet doet omdat je snel nog meer wil afvallen. Dat is de verkeerde motivatie.
 
Gierst, boekweit, quinoa; ja klopt. Ben ik ook niet zo een liefhebber van. Het beste ging zonder dat allemaal, maar ik ga dan nu maar om de dag iets toevoegen.
Rijstwafel is geloof ik toch niet goed? Ik weet het niet meer. Heb tijden gehad dat ik rijstwafels at met majo en gerookte wilde zalm. Mmmmm lekker. Ik ben gestopt omdat ik dacht dat dat niet goed was.

Dorothé

Dorothé
 
Stiekem moet ik toegeven dat ik nu toch op afvallen doel....Maar ik wil niet mijn gezondheid verliezen en dat wat er jaren over gedaan heeft erbij te komen kan ik er niet te snel vanaf willen hebben. Hoeft ook niet, maar al wat normaler gewicht, volslank, zou al goed zijn. De broeken zijn niet eens zo heel groot, maat 44, ook niet klein natuurlijk. De bloezen zit ik nu op 46/48 omdat ik altijd alles heeeel los draag zodat buik niet zo te zien is. Maar omdat ik zie dat het minder wordt, motiveert dat wel natuurlijk...

Dorothé
 
Volgens mij is er niks mis met rijstewafel of boekweit crackers. Zelf heb ik altijd rijstwafels van boekweit of quinoa. Met dik boter en kaas. Cracker neem ik dan met majo idd of crème fraiche met wilde zalm en gekookt ei of zo.

Ik denk dat je het persoonlijk zelf moet ondervinden wat wel of niet werkt. Als je maar niks gaat forceren. Soms pureer ik in mijn smoothie wat gekookte gierst mee.

En misschien dat een beetje meer bewegen helpt. Hoepelen
 
Dank je. Ik houd wel van wandelen, maar daar verbrand je niet zo veel mee. En ik houd van dansen op muziek, als de radio aanstaat. Dat kan van disco tot harde techno (jawel) zijn. Maar ik doe dat te weinig. Ik weet het allemaal.....

Dorothé
 
Wapf raad rijstwafels (en verwante) af, omdat ze gedenatureerd zijn tijdens de bewerking. Op zich wel logisch, want niet geweekt/gekiemd of gefermenteerd. https://www.westonaprice.org/health-topics/modern-foods/dirty-secrets-of-the-food-processing-industry/
 
Rijstwafels wel een bron van arseen en hoge glycemische index waarde. Als ik rijst eet piekt mijn glucose giga, ik doe het goed op rogge en speltcrackers. Compacte granen zijn beter, die verteren langzamer en ook geen hoge pieken zoals bijv luchtige granen.
 
Ja, dat was het. Ik wist niet meer waarom, maar ben ermee gestopt.
Bedankt nogmaals voor de uitleg, dan weet ik dat ik daar niet meer mee begin. En ik heb zo eens gekeken in die KH-tabel, ze hebben zeer veel KH, ongelooflijk.
Roggebrood heb ik een tijdje gegeten, vond dat lekker met kaas, maar ook dat inspireert me niet altijd.
Ik ga het toch maar bij de rijst laten.
Speltcrackers moet ik eens zien of ik dat lekker vind.
Maar fijn dat jullie me hierbij zo behulpzaam zijn.
Ik zit in ieder geval op de goede weg, wil niet meer afdwalen en me ook geen verkeerde gewoonte aanleren en zeker niet een schildklierprobleem ontwikkelen.

Dorothé
 
Hmm, dan laat ik die rijstwafels zelf ook maar achterwege. Hoewel ik deze sporadisch bij hoge uitzondering neem.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat dorethe. Fijn dat je in elk geval afvalt en je goed in je vel voelt.
Bij mij kunnen er ook inmiddels wel wat pondjes af overigens. Wellicht als ik weer wat aangesterkt ben en minder pijn heb dat meer bewegen tot de mogelijkheden behoort.


 
Binc, veel beterschap met de pijn en die pondjes, nou toen ik je zag op het congres had je toch een heel fijn figuurtje. Dus....keep it cool en ga niet overdrijven met de pondjes :) .

Dorothé
 
Dankjewel dorethe. Maar toch vliegt het eraan. Sinds die tijd ook aangekomen. Ik groei alleen maar in de breedte helaas. Ik ga ook zeker niet overdrijven om af te vallen. Zeker nu niet aangezien er ook sprake is van tekorten. Dat zal eerst weggewerkt moeten worden.
Ik zoek het bij mezelf inmiddels eerder in oestrogeen dominantie. Er zijn meerdere symptomen die toch voor het grootste gedeelte in de buurt komen hiervan. Bovendien heb ik mijn recente bloedwaarden naast andere gelegd toen ik beter in me vel zat. Schildklierwaarden zoals t4 was destijds hoger dan nu. Echter zoek ik het probleem niet in de schildklier zelf omdat ik totaal geen resultaat heb bij schildklier supplementen. Alleen tegenovergesteld.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.922
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan