Vitamine C

Dit staat er op de verpakking van orthica: vitamine c (ascorbinezuur) 1000 mg

Citrusectract (59%bioflavonoïden) 25 mg

Rutine 5 mg

 
Ik heb een mailwisseling met iemand die beweert dat er geen vetoplosbare vot. C bestaat:
Quote:
Er bestaat geen vetoplosbare vitamine C. Ascorbylpalmitaat is geen vitamine C, oftewel ascorbinezuur, maar een combinatie van scorbinezuur en palmitinezuur. Dan heb je het over een andere stof, zeker als het een chemische verbinding is. Of de eigenschappen van die twee stoffen in combinatie hetzelfde uitpakken als de afzonderlijke stoffen of niet is een ander verhaal.



Wie wil hier op schieten?

Lia

 
Dat is meer een definitie vraag.

Ascorbinezuur valt in water uiteen:

C6H8O6 (s) + H20 (l) -> C6H706- (aq) + H3O+ (aq)

(dit is afhankelijk van zuurtegraat enzo, in de maag zal het voornamelijk C6H8O6 zijn, in de darmen (basisch) als C6H7O6- waar het zo opgenomen wordt.

(het zal in het echt nog complexer zijn)

Nou is het de vraag wat er precies met Ascorbylpalmitaat gebeurt en hoe dat opgenomen wordt, mijn gok is als hetzelfde C6H7O6- ion.

Quote:
Er bestaat geen vetoplosbare vitamine C. Ascorbylpalmitaat is geen vitamine C



Daar ben ik het wel mee eens, maar ascorbinezuur is ook geen vitamine C.

Vitamine c zoals het in een sinaasappel zit is een veel complexer molecuul, waar ascorbine(zuur) slechts de kern van is.

 
Maar bestaat er wel een vetoplosbare vitamine C dan? Laatst las ik hier op het forum dat in orgaanvlees vetoplosbare vitamine C aanwezig is, klopt dit?

Lia

 
http://en.wikipedia.org/wiki/Ascorbyl_palmitate

Hier gaan ze ervan uit dat Ascorbylpalmitaat verteerd wordt in ascorbinezuur en palmitinezuur. (wat een verzadigd vetzuur is)

Mijn gedachte: Dat zou wel eens iets anders kunnen gaan in "vette darmen".

Ascorbylpalmitaat is vetoplosbaar en het is vitamine C, dus het bestaat.

(dat vit.C eigenlijk veel complexer is, is een andere discussie)

Geen idee hoe het met vit.C in orgaanvlees zit.

 
Veel citroen in je water.. Is dat niet voldoende voor de vit c inname? Ik koop steeds de acerola bespoeder maar vind het best duur,

 
@fatsnotbad, Mike, ik onderzoek een liposomale vit c product. Over lecithin schrijven ze onderstaand, wat denk jij hiervan?

Q: Is there any soy protein in the Lypo Spheric™ products?

A: We use Essential Phospholipids (EPL), which are made from soy lecithin. Virtually all of the soy protein, which is of allergic concern to some individuals, is removed from the EPL during the extraction process. While we cannot guarantee our products do not contain detectable amounts of soy protein, we routinely conduct DNA testing on each product with an independent laboratory. To date, the laboratory has not been able to detect any amounts of soy protein in our products.

For more information on lecithin derived from soy, we recommend reading Secion II. C. of the FDA’s Guidance on Food Labeling, which can be found at http://www.fda.gov.

Grtz Rob

 
We hebben het hier al vaker over gehad op dit forum. Lrecithine uit soja- of zonnebloemolie is foute boel. De enige volwaardige voedingsbron van lecithine die ik kan bedenken is eieren. Ikzelf maak echter geen liposomale vit. C. Wellicht dat er inmiddels andere forumleden die dit hebben weten te maken op basis van lecithine uit ei?

Mike

 
@Marijan: volgens mij gaat die link niet over citroenen.

edit: nu wel. :) ik ga het lezen.

 
Je hebt die dure exotische poeders / supplementen niet nodig. Eet elke dag een beetje zuurkool of kimchi. Dan zit je goed met je lichaams behoefte aan vit C.

Welke zuurkool moet je dan hebben, gewoon die uit een bio winkel?

 
Wilma ja.

Zuurkool bevat +/- 20 mg vit C per 100, dan moet je toch behoorlijk wat zuurkool en eten om aan een hoge dosering te komen. Zuurkool en kimchi hebben natuurlijk allerlei andere gezonde eigenschappen en ik denk ook dat de vit C heel goed wordt opgenomen.

 
Wat zijn dat dan voor verhalen (oke, don't believe the hype :)) van dat je als gezond mens ong 3000 mg Vit C p/d nodig hebt!?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.922
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan