Vitamine C

Na wat verhalen van Desiree Rover te hebben gelezen over vitamine c begin ik toch ook wel nieuwsgierig te worden naar een goed vit c supplement. Ik ben eigenlijk helemaal niet van de pillen en de poeders, maar dit vind ik wel weer eens het proberen waard.

Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee wat nu wijsheid is wat betreft vit c. Mijn gevoel zegt dat alleen natuurlijke vitamine c goed is, zoals in acerolapoeder. Maar hier moet je weer heel wat van eten om aan een beetje hoge dosis te komen.

Aan de andere kant zou het maar zo kunnen dat je van de natuurlijke vit c minder nodig hebt en het beter wordt opgenomen in je lichaam.(?)

Is er naast de acerola bes echt niet een ander (goedkoper?) natuurlijk poeder te vinden met hoge dosissen vitamine c?

 
Amalaki powder staat ook als bron in Nourishing Traditions

www.ayurveda-totaal.com

Wij gebruiken 50% ascorbinezuur en 50% acerola

Ik heb deze vraag ook wele ens gesteld mbt syntetische vitamine C

http://zaplog.nl/zaplog/article/wat_we_van_vitamine_c_vooral_moeten_onthouden

 
Thanx Debsy!

Het enige wat ik me nog afvraag is hoeveel vitamine c er dan bijv in een theelepeltje van dat amalaki poeder zit? Ik zou eigenlijk wel minimaal een gram vit c per dag binnen willen krijgen (als het kan nog wat meer natuurlijk), maar als je daarvoor bijvoorbeeld meer dan een eetlepel per dag moet gaan nemen, dan schiet het nog niet echt op. Dan heb je zo'n zak met poeder ook zo leeg.

 
hoi

ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, maar de meeste vitamine C zit in de bijnieren (bijnierconcentraat ???) en daarna in de organen. Vele malen meer zelfs in welke groente of fruit ter wereld.

Als je dat niet lekker vind kan je leverpastei/worst maken van deze organen samen met lekkere vetten. (zie recept van Poekie)

Is die bron niet voldoende of snap ik het nu niet?

Marijan

 
Marijan,

Ja, in bijnieren zit erg veel vitamine c, maar ik zie het niet zo zitten om opzoek te gaan naar biologische bijnieren van grasgevoerde dieren om hier dagelijks van te eten :). In lever of andere organen zit geen, of zeer weinig vitamine c..

 
Hoi Janse,

Als je ascorbinezuur erbij gebruikt dan zit je zo aan een gram. Uit t werk van Pauling bleek dat bindweefsel tot 20 x sterker wordt. De nadelen hef je wel weer op met keltisch zeezout ed.

 
Ik denk dat ik het op deze manier eens ga proberen. Acerolapoeder combineren met ascorbinezuur. Of ik ga voor de natriumascorbaat zoals Desiree Rover aanraadt.

Zou je een grammetje natriumascorbaat kunnen mengen in een liter kefir? Ik denk niet dat je er veel van proeft, en op deze manier krijg je het een beetje verdeeld over de dag binnen. Of zal de grote hoeveelheid vit c gaan reageren met de vetten of andere stoffen in de rauwe melkkefir?

 
dit had ik gelezen uit een pdf van Bastiaan:

http://selfmatters.nl/wp-content/uploads/Informatie-over-voeding-17-mei-2011.pdf

Vlees bevat bijv. wel 10 keer meer voedingsstoffen dan groenten, fruit en granen en ook

nog eens in een beter opneembare vorm. Orgaanvlees bevat weer 10 tot 100 keer meer

dan gewoon vlees! Veel vitamines en mineralen, zoals vitamine A, D, B2, B6, B12,

calcium, ijzer en zink komen alleen in dierlijke producten in goed opneembare en

bruikbare vorm voor. Het is vreemd dat de meeste voedingstabellen alleen aangeven wat

groente of fruit bevatten. Als je hier vlees naast zou zetten zie je dat dat veel meer bevat,



sorry Janse, ik had heeeeel veel vitaminen en mineralen langs zien komen maar C staat er niet bij, dus heb ik me vergist.

 
t werk van Pauling is gebaseerd op ascorbinezuur en zou ook zo goed werken omdat het een zuur is. Volgens die beste man die het stukje op zaplog heeft geschreven, die zijn faq over griep baseert op t werk van L Pauling(dit is van hem http://www.promootio.nl/floor/Griep.TXT) is ascorbaat giftig. Ik neem dus voor de zekerheid ascorbinezuur. Heb een pot van Jacohb Hooy rond de 30 euro voor 1 kilo.

De schrijver schrijft wel wat warrig maar ik gebruik t nu 1.5 jaar en ik en mijn kids hebben alle virussen/griepen/verkoudheden overgeslagen terwijl de hele straat geveld was als het ware.

 
Quote:
Volgens die beste man die het stukje op zaplog heeft geschreven(dit is van hem http://www.promootio.nl/floor/Griep.TXT) is ascorbaat giftig.


Je raad nooit wie er net een grote pot natrium-ascorbaat besteld heeft. :lol:

Ik denk dat je weleens gelijk kunt hebben, Debsy. Als Paulings werk gebaseerd is op ascorbinezuur, dan ga ik maar eens snel mailen of ik nog kan omruilen in ascorbinezuur :)

Quote:
sorry Janse, ik had heeeeel veel vitaminen en mineralen langs zien komen maar C staat er niet bij, dus heb ik me vergist.


Geeft niks, leuk dat je meedenkt en helpt :)

 
In het boek Nourishing Traditions wordt het volgende geschreven over ascorbinezuur:

Quote:
Vitamin C was popularized by Linus Pauling who recommended taking pure ascorbic acid in amounts up to 15 grams a day for a variety of ailments. But large quantities of vitamin C may be harmful to the kidneys and can lead to deficiencies in bioflavonoids. Small quantities of natural vitamin C occuring in whole foods can provide the same protection als large amounts of pure ascorbic acid, without the side effects.


Het is dus eigenlijk hetzelfde als met de vitamine D discussie. Kies niet voor een geisoleerde vorm van vitamine C maar respecteer het synergetische verband tussen, in dit geval, vitamine C en flavonoiden. In het menselijk lichaam zijn favonoiden nou eenmaal essentieel voor de stofwisseling van vitamine C.

Hier ook nog een interessant artikel : http://www.radiantlifecatalog.com/whats_wrong_with_ascorbic_acid

De WAPF raadt acerola poeder aan van Now Foods : http://tinyurl.com/8r6dhqk

Nadeel is wel dat hier maltodextrine in zit. Hierover schrijft de WAPF het volgende:

Quote:
At the moment, the only acerola powder available to us is the NOW brand, which contains maltodextrin as a flowing agent. Acerola powder really does get caked up without some kind of agent. So, until we find a brand with a better flowing agent, this is the best we can do. Baby really does need vitamin C and the amount of maltodextrin is very small.


 
Deze had ik al eerder hier gelinkt:

http://healthxl.eu/nl/natuurlijke-supplementen/vitamines-mineralen/truly-natural-vitamin-c.html

Trouwens via de link hieronder natuurwebwinkel.com kun je ook acerolabespoeder bestellen.

 
@ Janse,

Heb een pot vitamine C van het merk Life extansion. Geloof zelfs dat David wilde dit merk ook verkoopt, lijkt me redelijk zuiver :mrgreen:

De Nederlandse site is niet echt professioneel in elkaar gezet dus eff zoeken.

Www.lifeextension.nl

 
Quote:
In lever of andere organen zit geen, of zeer weinig vitamine c..


Dit is niet waar, lever is rijk aan vitamine C.

Mike

 
Ik heb een paar vragen, ik heb hier een pot vit C met bioflavonoïden 1000 mg van orthica,is dit een goede keuze?

Hoe test ik mijn tolerantie? hoe bouw ik dat op? En hoe bouw ik het weer af tot een stabiele basis? Hoe merk ik wat mijn stabiele basis is?

Ik loop nu maar wat aan te rotzooien. :(

Ik ben begonnen met 3000 mg per dag en elke dag 1000 mg erbij en zit nu op 8000 mg per dag.

Volgens mij doe ik het nu verkeerd. :oops:

Kan iemand mij hierin raad geven hoe ik het moet doen?

Alvast bedankt. :D

 
Ben geen expert, maar volgens mij moet je om je darmtolerantie te testen elk uur 1 gr (1000mg) nemen tot je darmen beginnen te borrelen of een milde diarree ontstaat en dan weer wat afbouwen tot er geen klachten meer zijn (en niet in een keer helemaal stoppen, dus weer afbouwen). Dit is echter een vorm van therapie. Als je vit c voor dagelijks gebruik neemt hoef je niet altijd tegen je darmtolerantie aan te zitten.

 
1 gram is een minimale dagdoses. Je kan in het werk van desiree rover kijken over vitamine C welke klacht past bij een dagdosis.

Maar 8 gram lijkt me wat veel.

Wij combineren zelf acerolabespoeder met ascorbinezuur.

Ik weet niet wat er in die van orthica zit?

 
Wat maakt natrium ascorbaat nu zo slecht? Mensen als Desiree Rover etc. raden het aan maar ik zie hier toch weer negatieve reacties hierover..

En Ascorbinezuur is volgens mij toch net zo chemisch?!

Ben het eens met het argument dat natuurlijke vitamine C het beste is maar kan het dan kwaad om als ondersteuning in de wintermaanden ascorbaat erbij te nemen? Of is dan toch ascorbinezuur beter?

 
Je hebt die dure exotische poeders / supplementen niet nodig. Eet elke dag een beetje zuurkool of kimchi. Dan zit je goed met je lichaams behoefte aan vit C.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan