Vitamine C

Marianu,

Bedankt! Ik ben nog een paar weekjes erg druk met mijn huisje verbouwen, maar als ik een beetje klaar ben zou ik heel graag een nieuwe zwam van willen hebben. Ik laat het je nog wel weten.

 
@Janse,

Jullie gaan toch niet zitten zwammen hier hè?...:)

Succes met je verbouwing!

 
Ik heb nog steeds twijfels bij chemische vitamine C, maar ze schrijft wel over hoeveel vitamine C we volgens haar en volgens de natuur nodig hebben. Daarom heb ik ze gepost.

Kijk bij de eerste link, bij alinea 4 op pagina 3 en lees daar wat van Campen over de dosis vitamine C schrijft. Ik kan het niet kopiëren en plakken.

 
Ik heb daarom ook een natuurlijke vorm van vitamine C gekocht, nl. Amalaki (oftewel Amla-Emblica Officinalis) poeder. Er zit 25 keer meer vitamine C in dan in sinaasappelen.

It is interesting to note that Scurvy, a severe vitamin C deficiency, cannot be reversed with ascorbic acid but can be reversed with paprika or any natural food source vitamin C complex. Szent-Gyorgi, the original discoverer of ascorbic acid, found that it would not cure scurvy; only the natural complex can do that. Isolated ascorbic acid tablets masquerading as Vitamin C Tablets are mass produced from corn sugar (glucose) and it is a naked substance devoid of all the cofactors.

 
Ik lees nu pas dat er eigenlijke een bes is dichter aan huis die ook veel vitamine C bevat, nl. de duindoornbes. Nochtans had ik vroeger altijd geleerd dat deze bes giftig is voor de mens, maar daar vind ik niks over op het Net. Het is geloof ik gewoon niet lekker om rauw te eten, omdat het zo zuur smaakt. Of misschien moet je ze koken om eetbaar te maken?

Want de bessen, met hun wrang-zure smaak, herbergen een grote rijkdom: zure, licht laxerende stoffen, vitamine A, B1, B2 en E. Vooral het gehalte aan vitamine C in de bessen, maar ook in de bladeren, is onovertroffen, zelfs vele malen hoger dan dat in zuidvruchten als sinaasappel en citroen. Overigens verschillen de bessen in hun gehalte aan vitamine C. Het hoogste gehalte hebben die uit de Alpen, waar de Duindoorn ook weer als pionier voorkomt. Het zijn dan ook de bessen uit deze streken die voor de productie van sap en elixer worden gebruikt. Opvallend is dat het gehalte vitamine C tijdens zonrijke jaren sterk toeneemt. Ook hier weer blijkt de sterke relatie van de Duindoorn met het licht. Met de bessen neem je dus als het ware een beetje 'licht' mee naar binnen. Pluk de bessen dus gerust van de struiken. De arme lui wisten dat al, bij gebrek aan beter of uit intuïtie, maar wie het al langer wisten, dat zijn de dieren...



De duindoornbes bevat zeven maal zoveel vitamine C als een citroen en heeft een hoog gehalte aan foliumzuur, pro-vitamine A, vitamine E en B1. Het bevat tevens de slankmakende stof choline. De choline activeert de Nervus Vagus. De Vagus, een hersenzenuw, die via de nek en de borstkas naar het bovenste deel van de buik loopt, is verantwoordelijk voor het grootste deel van het spijsverteringskanaal.

Door de aanwezigheid van choline kan duindoornsiroop een hulp zijn voor iedereen die het gewicht onder controle wil houden.

Uit onderzoek is gebleken dat flavonoïden beschermend werken tegen hart- en vaatziekten



Volgens een andere site bevatten ze tussen 350 en 1050 mg vitamine C per 100gram.

 
Hier lees ik een leuk stuk van iemand die ook verteld werd dat de duindoornbes giftig is, maar dat is blijkbaar niet zo (volgens zijn ecologische vrienden is de duindoornbes niet alleen ongevaarlijk, maar zelfs lekker) en naar het schijnt heerlijk om confituur van te maken (dan liefst met billingtonsuiker of honing :wink: )

 
ja die heb ik ook weleens geslikt voor mijn ogen bevat namelijk veel omega 7

daarnaast ging toen mijn koortslip ook veel sneller weg (ik heb wel eens drie maanden met een barst in mijn lip gelopen, nu nooit meer)

Omega 7 vetzuren komen niet veel voor. De belangrijkste leverancier van omega 7 vetzuren is de duindoornbes. Wat het zo bijzonder maakt is dat het, in tegenstelling tot de andere omega vetzuren, die hoofdzakelijk uit dieren gewonnen worden, plantaardig is. Duindoornbessen zijn bijzonder rijk aan de natuurlijke antioxidanten tocoferolen en tocotriënolen, die de huid beschermen tegen vrije radicalen.

Omega 7:

- Heeft een sterke positieve invloed op de huid, de slijmvliezen en het immuunsysteem

- Is effectief bij droge ogen, mond, huid en vagina.

- Heeft een positieve invloed op het maag-darmslijmvlies

- Heeft een positieve invloed op de conditie van de huid; het huidverouderingsproces wordt door de

droger wordende huid aanzienlijk vertraagd

- Heeft een positieve invloed op de luchtwegen

- Is effectief bij het postmenopausale urogenitale systeem

 
Leuk om te weten Laurentia, had nog niet gehoord van de positieve effecten van omega 7..

 
Hoi Dennis,

Het werk van Linus Pauling is ook gebaseerd op ascorbinezuur. En volgens een aantal bronnen is ascorbaat giftig. Ik gebruik daarom ascorbinezuurs 1:1 met een natuurlijke bron.

Maar volgens mij hebben we het hier wel eens eerder over gehad ;-)

 
Hoi Dirtsa,

Ik heb van Jacob hooy bij voordelig vitaal.nl

 
Omega-7 is geen essentieel vetzuur. Je lichaam kan het dus zelf aanmaken. Het lichaam maakt omega-7 van interferon, dat de aanmaak van NK-cellen (Natural Killer-cellen) stimuleert. Hoe goed of slecht je lichaam in staat is om zelf omega-7 te produceren is dus afhankelijk van de kracht van je immuunsysteem.

Gezien de vele klachten waar mensen mee rondlopen kan het dus inderdaad zinvol zijn om omega-7 uit voeding te verkrijgen. Het is echter maar de vraag of plantaardige omega-7 door de mens goed opneembaar is.

En zo komen we weer uit op vitamine C! Hoe meer voeding je eet die het immuunsysteem op een positieve manier stimuleert, hoe meer interferon je lichaam kan aanmaken en daarmee ook omega-7! Vergeet hierbij zeker ook niet de vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) waar Weston Price zo op hamerde!

Mike

 
Interessante tip, maar is dit dan een chemisch vervaardigde stof of een natuurlijk extract? Ik vermoed de eerste...

Het is E304. Misschien is het via de groothandel wel in bulkzakken te verkrijgen voor wie er mee aan de gang wil.

 
Quote:
Als je nog interesse hebt in een scooby laat maar horen.


Marianu,

Als je nog een zwam over hebt dan zou ik deze heel graag van je willen hebben :D

 
En acerolabes poeder? Is dat niet voldoende vit C om te nemen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.077
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan