Vetverbranding /ketose

G

Guest

Guest
Ik heb een jaar of zes geleden eens het South Beach dieet gevolgd. De eerste twee weken daarvan mocht je absoluut geen koolhydraten ( alleen uit groentes en zuivel) en dit was bedoeld om het lichaam te laten omschakelen naar vetverbranding. Nu begrijp ik van wat ik hier ergens las dat het best een tijd kan duren voordat het lichaam overgaat op vetverbranding. Is er iemand die me hier wat duidelijkheid over kan verschaffen? En als je eenmaal in de vetverbranding zit ga je er dan weer uit op het moment dat je wat meer koolhydraten neemt?

 
In tegenstelling tot wat hier vaak wordt gezegd, ga je volgens mij in ketose zodra je suiker is opgebrand.

Vaak gebeurt dit 's nachts al omdat je dan meerdere uren niet hebt gegeten. Je kunt het zelf controleren door eens een doosje ketosticks te kopen, in je urine zitten dan ketonen, die je daar mee kunt meten.

Het crashen op lage koolhydraten heeft veel meer te maken met de verslaving aan suikers vanwege de hormonale beloning die dit geeft. Teveel aan proteine wordt ook weer door je lichaam omgezet in glucose (gluconeogenese), dus vandaar dat je je brandstof moet vervangen door verzadigde vetten. En ja, zodra je weer koolhydraten gaat eten, ben je uit ketose.

 
De ketose waar Bastiaan naar verwijst is korte-termijnketose. Ketose op de lange termijn kan moeilijker te verwezenlijken zijn door:

- Gebrekkige opname van vetten door o.a. een verzwakte functie van de lever en alvleesklier.

- Voortdurende (onbewuste) stress, waardoor je lichaam gebruik blijft maken van glucose via glucogeenafgifte door de lever en door de omzetting van eiwitten uit spieren naar glucose.

Dit zijn de twee belangrijkste redenen waarom velen hier niet zo makkelijk in ketose blijven op de lange termijn.

Mike

 
Wanneer weet je dat ik lange termijn vetverbranding zit en kun je hier dan ook makkelijk in en uit komen wanneer alles naar behoren werkt?

Ik eet namelijk soms een dag koolhydraten tot aan 100 gram en soms eet ik dagen bijna geen koolhydraten.

 
Ik ben nu een jaar bezig met deze manier van eten. Veel rauwe melk, goede vetten en het juiste vlees. Maar had nog regelmatig last van aanvallen vreetaanvallen van koolhydraten. Sinds afgelopen december ben ik gestopt met het eten van nachtschades en koolhydraten in de vorm van rijst, spelt of enig ander graan.

Wel eet ik nog af en toe zoete aardappel of pompoen, wortel maar zeer matig. Ondersteuning dmv van adrenal en maria distel om mijn lever te ondersteunen. Heb alle fruit uitgebannen en eet alleen nog af en toe wat besjes en wat gedroogde pruim die ik door mijn smoothie doe.

Sinds 2 weken controleer ik via ketose sticks of ik nog in koolhydraat verbranding zit of in de vet verbranding. Wat mij is opgevallen dat ik smorgens in de suiker verbranding zit. En na wat wandelingen behoorlijk in de vet verbranding. Mijn bloedsuiker spiegel is uitermate rustig. Heb geen behoeft aan koolhydraten. En wordt s morgens ook niet wakker met honger. Ik eet relatief weinig maar wel veel vetten. Ik merk dat ik gewicht verlies en voel me er super bij. Het helpt heel erg om regelmatig mijn urine te testen op ketose. Zodra ik teveel koolhydraten heb gegeten ben ik uit ketose. Dus voor mijn heb ik mijn balans gevonden. The magic is happening……..ik val af en raak mijn buikvet kwijt……

 
aanzienlijk minder stress. Ik had laatst een broodje gegeten uit pure noodzaak en mijn hartslag ging gelijk omhoog. Echt een naar gevoel. en nu slaap ik beter en heb het niet meer nodig om gedurende de dag een dutje te doen. Heerlijk

 
Mike, is er iets specifiek waardoor je kunt merken of je eiwitten uit spieren omzet in glucose? Ga je dat voelen, verlies je kracht? Krijg je gemakkelijker spierpijn? ik heb geen idee maar is dat iets dat je gaat krijgen als je ineens géén kh meer eet, of kun je het ook hebben als je tussen de 50 en 100 gram blijft?

 
niet dat het een big deal is maar ben 2 kg kwijt sinds in de vet verbranding. en ja ook mijn buik omtrek wordt minder. HET WERKT hahahahah maar moest alleen even de juiste modus vinden. Ik voel me super.

wat ik nu eet

pro-biotica, mariadistel, en andromar ter ondersteuning van lever, darmen en nieren.

Een smoothie met heel veel kruiden rauwe ei,vetten, yoghurt, slagroom en zure room a la mike, verzadigt tot wel 1 uur.

Tussen door stukjes meat yurkie die ik zelf heb gemaakt in de dehydrator van gras gevoerde rund vlees. heerlijk

Ik heb van de kokos olie blokjes gemaakt in een ijscube bakje en eet van die blokjes af en toe als ik behoefte heb aan zoet. samen met een geweekte pruim is het heerlijk om te eten.

Tussendoor thee, kokoswater en gewoon water.

Soms een rauwe salade met avocado en feta kaas.

Soms een stuk kaas.

Als er soep is van rijk getrokken bouillon dan eet ik dit wanneer ik zin heb.

In de avond roer gebakken groente, gebakken in een mengsel van olijfolie, kokosolie en boter of ghee (zelf gemaakt), samen met wat kokosmelk en yoghurt.

In de avond bakje yoghurt of ik bak nog wat zalm of eet nog wat roerei gebakken in heel veel boter of soep met extra toevoeging van ghee of kokosolie.

Ik eet geen nachtschade meer, geen granen en alleen fruit in de vorm van wat besjes door mijn smoothie of salade, of gedroogde pruimen.

Af en toe een beetje rijst of zoete aardappel, wortel of pompoensoep.

ik vaar er zeer wel bij.

 
@ bizzkwiekje,

.

Interessant zeg! Waar koop jij trouwens die ketose sticks? Beweging help dus ook om in de vetverbranding te komen en misschien zolang je adrenal supplementen gebruikt om de bijnieren te ondersteunen kun je misschien toch beter sneller zoveel mogelijk in koolhydraten minderen?

 
hoi lekkerromig, ik ben al vanaf dec 2011 bezig om mijn vorm te vinden binnen de normen van deze manier van eten. Ik heb al een jaar adrenal geslikt en ook veel rauwe melk gedronken. Veel yoghurt gemaakt en kefir en kombucha. Maar sinds ik besloten heb om geen koolhydraten meer te eten anders dan wat knollen en pompoen, gaat het aanzienlijk snel beter met mijn eten. Heb geen trek meer in koolhydraten en dus vind het ook niet erg om brood en dergelijke te laten staan. Ook eet ik geen noten of peulvruchten. Ik hoef niet extra te bewegen om in de vet verbranding te komen. Ik zie enkel dat de schaal waarin ik in de vet verbranding zit verhoogd. Ik bestel de sticks willekeurig op het internet. en controleer nu nog een paar keer per dag omdat ik inzicht wil krijgen wanneer en hoe diep ik in de vet verbranding zit of niet. In het begin zat ik vaak in de avond in de goeie modus, maar in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt Zat ik in de ochtend gewoon weer in de koolhydraat verbranding. Nu na 3 weken systematisch koolhydraten te vermijden, zit ik eigenlijk 24 uur per dag in de vet verbranding. En voor alle duidelijkheid, het gewicht maakt me niet uit. belangrijk vind ik dat mijn buik vet verdwijnt.En ik merkte verschil en wou het even na kijken op de weegschaal dat ik me zelf niet voor de gek aan het houden was. Nu hoef ik me niet meer te wegen. Want zoals mike aangeeft, gewicht is relatief. belangrijk is of ik me goed voel en in balans ben, ook qua postuur.

 
Ik wil ook wel mijn buikvet kwijtgeraken ;) voor mij gaat het hem ook niet om te 'vermageren', maar die dikke buik is een symptoom van bijnieruitputting en dat wil ik dus niet meer.

Ik ga zeker ook eens van die ketose sticks bestellen, lijkt me wel handig om beter te kunnen preciseren hoeveel of hoe weinig koolhydraten je nodig hebt om vooruitgang te boeken.

 
Op pagina 67 van Eat Fat, Lose Fat (Sally Fallon en Mary Enig (2005) staat:
Quote:
High fat, high protein, low carb diets can also cause a condition known as ketosis, in which the body burns fat instead of glucose as fuel, producing acidic substances known as ketone bodies that cause nausia, fatigue, and more serious problems, such as dizziness and abnormal heart rhythms.



Het dieet advies van deze twee dames is voldoende koolhdraten te eten dat je niet in ketosis terecht komt. Ze menen dat je toch alsnog kan afvallen.

Zo te horen is ketosis niet supergezond.

 
Helaas is dit een misvarting die ook door Fallon en Enig wordt verspreid. Waar zij het over hebben is ketoacidose en dat wordt veroorzaakt door...te hoge koolhydraatconsumptie en komt voor bij...diabeten. Ketoacidose heeft NIETS te maken met ketose. Een gemiste kans voor deze twee auteurs, die ik verder hoog in het vaandel heb staan!

Mike

 
ik volg je mike, ik voel me beter dan jaren zou ik bijna zeggen. Geen enkele klacht zoals boven genoemd. Dus ga lekker door met waar ik mee bezig ben. Ik zal af en toe updaten.

 
De omzetting van eiwit en vet naar koolhydraat gaat gepaard met de giftige afvalstof ketonen dat zorgt voor keto-acidose.

Dit is een toestand waarbij grote hoeveelheden ketonen via de urine en de adem worden uitgescheiden.

Dit treedt op als vetten de voornaamste energiebron van het lichaam zijn bij gebrek aan koolhydraat. Het lichaam probeert ze zo snel mogelijk uit te scheiden.

Keto-acidose is te ruiken aan iemands adem en aan de urine die beiden een acetonachtige geur hebben.

Zo heb ik het geleerd.

In het boek Fysiologie van de voeding staat het volgende:

Neemt de vetzuurverbranding sterk toe, bijvoorbeeld doordat er geen glucose

(koolhydraat) meer is voor de levering van energie of hiervoor niet gebruikt kan worden zoals bij suikerziekte, dan ontstaan zoveel van deze verbindingen, dat de overige weefsels ze niet snel genoeg kunnen opruimen, waardoor het gehalte in het bloed stijgt (acetonemie) en ze in de urine kunnen gaan verschijnen ( acetonurie). In dit geval spreken we van ketose.

Om maar even te benadrukken hoe verwarrend alle informatie over voeding op mij over komt.

En het zijn mijns inziens toch allemaal geen domme mensen die deze boeken schrijven.

 
Bedankt voor de duidelijk uitleg, Mike. De Wikipedia artikel over ketosis maakt ook een duidelijk scheiding tussen ketosis en ketoacidose zie ik nu.

Vraagje: als je af wil vallen op een koolhydraat-arm dieet, moet je per se in ketosis staat zijn of is het voldoende om gewoon "weinig" zetmeel en suiker te gebruiken? ("Weinig" in de zin van niet precies gemeten. Ik meen te herinneren dat ketosis vind plaats bij het consumeren van minder dan 50g koolhydraten per dag).

 
Ketose vindt plaats, zolang de dagelijkse koolhydraatinname onder de bovengrens van 110 gram per dag blijft en zolang je lichaam niet overschakelt op omzetting van eiwitten naar glucose. Dat laatste vindt plaats als er toch een noodzaak blijft voor glucose door STRESS. Naast een beperkte inname van koolhydraten is het dus zaak om ook aandacht te besteden aan emotionele en spirituele issues waar je bewust of onbewust mee worstelt. Daarnaast moeten je vetverbrandingsorganen (lever en alvleesklier) voldoende in staat zijn om vetten verteerbaar en opneembaar te maken. Het is dus niet zo simpel als meer vetten/minder koolhydraten, zoals menigeen hier ook al heeft ervaren.

Quote:
De omzetting van eiwit en vet naar koolhydraat gaat gepaard met de giftige afvalstof ketonen dat zorgt voor keto-acidose.

Dit is een toestand waarbij grote hoeveelheden ketonen via de urine en de adem worden uitgescheiden.

Dit treedt op als vetten de voornaamste energiebron van het lichaam zijn bij gebrek aan koolhydraat. Het lichaam probeert ze zo snel mogelijk uit te scheiden.

Keto-acidose is te ruiken aan iemands adem en aan de urine die beiden een acetonachtige geur hebben.


Quote:
Neemt de vetzuurverbranding sterk toe, bijvoorbeeld doordat er geen glucose

(koolhydraat) meer is voor de levering van energie of hiervoor niet gebruikt kan worden zoals bij suikerziekte, dan ontstaan zoveel van deze verbindingen, dat de overige weefsels ze niet snel genoeg kunnen opruimen, waardoor het gehalte in het bloed stijgt (acetonemie) en ze in de urine kunnen gaan verschijnen ( acetonurie). In dit geval spreken we van ketose.


Dit is dus het gevolg van STRESS. Er blijft dan een behoefte aan glucose bestaan en als deze niet rechtstreeks uit de voeding wordt verkregen, schakelt het lichaam over op omzetting naar suikers van voedsel dat het wel krijgt. Aangezien er in de reguliere en alternatieve medische wereld een hardnekkig dogma bestaat dat we op suiker horen te draaien, word je aangeleerd dat je ketose juist moet zien te voorkomen door minimaal 110 gram koolhydraten per dag te eten. Die 110 gram wordt dan dus een ondergrens, geen bovengrens. Het is echter volkomen onlogisch dat je lichaam afhankelijk zou moeten zijn van zijn eigen bloedsuiker als brandstof. Dat slaat nergens op, want is totaal niet efficient, omdat we onszelf dan voortdurend uit de hypoglykemie moeten eten. Dit is juist wat er niet klopt aan de hedendaagse voedingsrichtlijnen, deze zijn tegennnatuurlijk en hebben geen basis in onze evolutionaire geschiedenis!

Mike

 
een jaar geleden crashte ik regelmatig op een tekort aan koolhydraten wat ik ook hier kenbaar had gemaakt.Dus toen was het voor mijn lichaam nog niet mogelijk met een minimale inname van koolhydraten om te gaan. Ook mijn lever moest nog ondersteund worden. Maar ik ben de hele tijd toch meer op vetten blijven focussen. Het lijkt alsof mijn lever nu meer in staat is de vetten te verwerken. Ik heb nu al sinds 4 weken geen behoefte aan koolhydraten in welke vorm dan ook. Ik neem heel af en toe iets van rijst of pompoen of wortel. Maar ben heel voorzichtig want mijn hartslag vliegt om hoog als ik dat nu eet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan