Vetverbranding /ketose

Als je wwilt kun je een voorsteltopic aanmaken en daarin beschrijven wat je eet, drinkt en gebruikt aan supplementen en/of medicatie. En je klachten neerschrijven. Dan kan daar al advies op geen worden, specifiek op jouw persoonlijke situatie.

Verder hier op het forum het alleen lezen gedeelte eens goed doornemen. En de site van Poekie doorspitten www.voedingisgezondheid.nl

Succes!

 
Ik vraag me nog iets af mbt mijn dochter. Zij krijgt geen granen (nooit gehad ook), en dat zal voorlopig nog zo blijven. Koolhydraten haalt zij uit melk en groenten (heel soms bataat), verder niks. Zit zij nu automatisch in de vetverbranding? Lijkt mij wel toch?

 
Dat denk ik ook. Als het goed is weet haar lichaam niet eens wat de suikerverbranding is. Kan dus wel zijn dat ze last krijgt als ze suikers binnen krijgt. Ik denk dat dit de beste start is die je mee kunt geven, een lichaam dat vanaf het begin af aan op vetverbranding draait. Het herkend het en zal er van nature naar toe terug willen.

 
Mooi! Ze kan inderdaad ook niet in de suikerverbranding zitten omdat haar lichaam dat niet kent. Ik hoop de suikers en de granen nog lang af te kunnen houden, dan heb ik een "grassfed" kind ;-) Afgelopen weekend was mijn oma op bezoek en die probeerde dochter appeltaart te voeren! Dus het begint nu al, ik moet echt alert blijven anders wordt er zo wat in gestopt.

 
Andere moeders proberen er op te letten dat hun kind niet teveel vet eet en bij jou is het precies andersom.. :D

Grassfed kind, geweldig.

Lia

 
Hier gaat er nog lekker extra vet over het eten, en een hap kokosolie voor het avondeten. Levert weleens rare blikken op van anderen.

Leuk he :lol: Mijn vriend heeft die term bedacht, en ik hou 'm erin :-D

 
Rare blikken geloof ik gelijk, mijn dochter zat vroeger al met haar vinger in de boter te snoepen, nu krijgt ze van mij een lepel :lol: Allemaal leuk en aardig als je geen visite hebt...

 
@ad ligtvoet, hoe weet je dat "urine strips" niet betrouwbaar zijn?

Verder heb ik een vraag aan jullie: stel als je in ketose bent (vetverbranding-fase); vooral de eerste minuten (en misschien zelfs uren) ga je je raar beginnen voelen, sterretjes zien en precies je flauw gaat vallen, je moet dan gaan liggen tot de aanval verdwenen is (dit heb ik zelf persoonlijk ooit meegemaakt);

'Hoe lang' (hoeveel minuten/uren of dagen) na zo'n aanval (ketose/vetverbranding-fase) moet je blijven doorgaan met het minimaliseren of staken van koolhydraten om effectief vet te blijven verbranden? Of moet je na zo'n aanval (ketose/vetverbranding-fase) 'binnen de x aantal minuten' terug koolhydraten gaan nuttigen zodat je lichaam zich herpakt? Zo ja, na hoeveel minuten/uren eet je het best terug koolhydraten?

 
Ehhh als ik zo'n aanval zou hebben zou ik me even niet zo druk maken over afvallen. Klinkt mij alsof je dan echt te snel te weinig koolhydraten pakt. Ook een beetje naar je lichaam luisteren!! Als je dit soort signalen al negeert....

Allereerst lijkt me zo'n aanval zeker niet normaal en de stress die t oplevert werkt ook alleen maar averechts.

 
Zoals jij het beschrijft ben je volgens mij niet in een ketose maar speelt je bloedsuikerspiegel je parten.

Als je tussen de 50 a 100 gram (juiste) koolhydraten eet per dag blijf je binnen de grens om in ketose te komen.

Maar het is ook belangrijk om veel (dierlijke) verzadigde vetten te eten.

Memowly, je hebt je nog niet voorgesteld zie ik, we weten eigenlijk niet wat jij allemaal eet en drinkt.

Zou je dat (in een apart topic) eens willen doen dan kunnen we gerichter advies en/of antwoord geven op je vragen.

Lia

 
Dat soort aanvallen krijg je met extreme dieten, niet met wapf! Ik herken het wel, heb namelijk ooit cambridge-dieet gedaan totdat ik 2 keer in een half uur flauw viel.

Als je zorgt voor goede en volwaardige voeding en je ontzegt jezelf niets, dan ervaar je dit soort extreme klachten niet. Maar geen vetverbranding zonder het innemen van vetten, veel vetten! Anders zit je in de verkeerde overleefmechanismes.

 
@Alexandra & fatsnotbad,

Ja je hebt gelijk want ik had toen heel de dag amper iets gegeten dus die aanvallen zal daaraan liggen;

Dus als je voeding er voor de rest goed uitziet (voldoende vetten en eiwitten) zal je nauwelijks dit soort symptomen krijgen als ik het goed begrijp?

Quote:
Anders zit je in de verkeerde overleefmechanismes.

Alexandra


Quote:
Klinkt eerder als een obessieve grondhouding naar eten (of juist niet eten) en dus een eetstoornis...

Mike


 
Die aanvallen komen doordat jouw stofwisseling niet optimaal functioneert, als dat wel het geval was dan zou je ook na een hele dag of langer niet eten geen last krijgen van deze 'aanvallen'.

Quote:
Dus als je voeding er voor de rest goed uitziet (voldoende vetten en eiwitten) zal je nauwelijks dit soort symptomen krijgen als ik het goed begrijp?



Nee eerst moet je je bloedsuiker issues verbeteren en ervoor zorgen dat je lichaam vetten kan verbranden voor energie.

Het is waarschijnlijk niet zo dat als jij maar voldoende vet en eiwit eet dit vanaf dag 1 weer goed zal gaan. Daar gaat wel enige tijd overheen.

En je krijgt dan niet 'nauwelijks' dit soort symptomen maar gewoon helemaal niet.

 
In ieder geval voorlopig minimaal drie keer per dag eten met veel vet, eiwit maar zeker ook zo'n 50 gram koolhydraten per maaltijd.

Als dat goed gaat kan je langzaam het aantal khd afbouwen.

Dit is zo'n beetje de basis.

Daarnaast zijn er nog andere dingen die je kan doen. Heb je ook last van deze verschijnselen als je 'normaal' eet?

 
Dus langzaam afbouwen is raadzaam.....

Daarnaast zijn er nog andere dingen die je kan doen, welke dingen zoals? :)

Verder heb ik geen verschijnselen hihi

 
Is er trouwens een verschil tussen het nuttigen van verzadigd vet en onverzadigd vet wat betreft optimaal vet verbranding? Zo ja, kan je me dat even uitleggen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.601
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan