Verstandskies

G

Guest

Guest
Ik heb een verstandskies die horizontaal ligt en volgens de tandarts er uit moet. Aangezien ik geen klachten heb ben ik daar nog niet zo zeker van. Het enige probleem is dat er etensresten in een kleine opening kunnen blijven zitten wat kan gaan onsteken maar dat is door goed schoonhouden te voorkomen. Mocht het toch gaan ontsteken is H2O2 natuurlijk een mogelijkheid.

Iets in me zegt dat ik beter toch naar de kaakchirurg kan gaan zodat ik er van verlost ben. Een andere stem in me zegt, blijf weg daar omdat ze de verkeerde verdovingssoort gebruiken en wie weet heb ik na het verwijderen meer problemen dan nu. Wachten tot er problemen komen en het urgent wordt is financieel niet aantrekkelijk met de zorgplannen zoals die er zijn.

Wie kan me adviseren? Zouden er echt problemen kunnen komen zoals ze schetsen?

 
Zolang er geen noemenswaardige problemen zijn, lijkt het me zinvoller om niets te doen. Bedenk ook dat een kies kauwoppervlak geeft en het verwijderen van een kies van invloed kan zijn op de aansluiting van de onder- en de bovenkaak. In zijn algemeenheid kun je als stelregel aanhouden bij welke klacht dan ook dat je vaak beter niets kunt doen dan iets. Vaak lost het lichaam het nl. zelf op, zonder enige menselijke interventie.

Mike

 
Ik heb precies hetzelfde.... paar jaar terug wilde mijn tandarts ook dat ik naar de kaakchirurg ging om mijn verstandskiezen eruit te trekken want mijn onderste kiezen liggen horizontaal.

Ik heb hier wel een tijdje last van gehad hoor, ook licht ontstoken geweest een keer maar sinds ik WAPF/Paleo eet gaat het echt een stuk beter met de verstandskiezen. Heel soms nog lichte pijn maar dat is sporadisch en het tandvlees is ook gewoon mooie glad en voelt goed aan. Ik zelf heb ook nog een angst voor naalden en dan vooral in mijn mond... komt door een hele slechte tandarts ervaring toen ik 6 en 9 was.

Let wel goed op want mijn zus die heeft 4 ontstoken verstandkiezen gehad en die moesten toen getrokken worden zonder verdoving in het ziekenhuis... dat was echt geen pretje, iets wat je echt niet wilt meemaken in je leven. Ik hoop dat ik dat niet ga meemaken... maarja ik eet/leef ook wel een stuk gezonder dan mijn zus... ik heb ook nog 0 gaatjes en mijn zus, genoeg! :)

 
Af en toe bloed het na het poetsen, dat verontrust me soms. Daarnaast drukt hij tegen mijn laatste kies aan en ik wil niet dat die beschadigd raakt. Aan de andere kant, zoals het nu is heb ik verder geen last, geen pijn en kan heel erg goed kauwen, dat wil ik zou houden :)

 
@Mack

Ik herken dit ook... beter dat het dan wat bloed, zodat het 'eruit' gaat... wat het eventueel kan infecteren. Genoeg vitamine c nemen, goede levertraan+boterolie nemen van Blue Ice... veel boerengras kaas eten (vitamine k2). Kokosvet meerdere keren op de dag in je mond doen en goed spoelen. En niet te hard poetsen op die plekken, gaat je tandvlees ook van kapot wat je kies nu beschermd.

Succes!

 
Mijn tandarts wil mijn verstandskiezen er al jaren uithebben omdat ze slechts heel langzaam doorkomen. Ze zijn nu ongeveer 'half' door (ik ben 38) en dat is 'gevaarlijk'. Ik weiger steevast. Ook de homeopaat raadt het me af, die zegt hetzelfde als wat Mike zegt.

Gezien de boeken van Ruediger Dahlke is het ook nog eens zo dat een kies alleen zal opspelen als dat 'nodig' is, dus alle kans dat er helemaal nooit iets gebeurt. Mentale onderwerpen die je tanden/kiezen in de gaten moet houden zijn: doorbijten (doorzetten), door de zure appel heenbijten, ergens de tanden inzetten, woede (tandenknarsen!) en dergelijke. Hij legt het vrij eenvoudig uit: Óf je staat in het echte leven je mannetje, bijt je even door moeilijke momenten heen om voor jezelf op te komen, OF je moet uiteindelijk in de tandartsstoel alsnog 'doorbijten' (door de pijn heen)

 
Ik heb ook al een jaar te maken met een doorkomende verstandskies. Momenteel heb ik op de plaats van de doorkomende kies een tandvleesontsteking en een ontsteking in mijn wang. Het is al weer dagen aan de gang. Ik spoel regelmatig met zoutwater, met natriumbicarbonaat, met 3% H2O2, met een thee van tijm/salie/honing, met warm water en propolis... ik smelt kokosolie in mijn wang, ik zap mijn wang met 15 kHz frequenties... maar het gaat maar niet over. :evil:

Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik heb er geen zin meer in. :|

Ik heb zelfs al een potje van de drogist thuis liggen, maar daar wil ik liever niet aan beginnen. Het heet Corsodyl mondspoeling. Ze hadden 2 soorten, in de een zat E122, in de ander E124, beiden rood-gemarkeerde kleurstoffen. Want stel je voor dat iemand eens zou schrikken van een beetje bloed dat uitgespuwd wordt en daarmee het vertrouwen in het product zou verliezen....

 
Als je kaak gewoon te smal is (zoals bij bijna iedereen) door degeneratie, dus de onderontwikkeling die je al in de baarmoeder hebt ondergaan, kun je misschien die kiezen er beter gewoon uittrekken dan dat je er steeds ellende van ondervindt.

 
Ik heb 3 jaar geleden ook mijn verstandskiezen aan een kant laten trekken. De reden was dat een verstandskies scheef groeide tegen een andere tand aan. Als ik die verstandskies niet liet trekken had dit mij mogelijk een goeie kies kunnen kosten. Dit zou een argument kunnen zijn om een verstandskies te laten trekken om hiermee eventuele 'vervolgschade' te voorkomen.

 
Ik heb zeker een smalle kaak en tandboog, dus ik voorzie ook wel dat ik de kies eens zal laten trekken, want een 'kies te veel' kan de andere tanden en kiezen verdringen en scheef zetten. Maar dit is alleen nog maar het tandvlees...

 
Ik heb inmiddels een doorverwijzing van de tandarts, die war al uit 2010 maar nu ga ik echt :)

Ik ben het zat dat er etensresten achterblijven, niet fris en risico op ontstekingen is groot. Ik hoop dat het daarna beter is.

 
Een argument om verstandskiezen niet te laten trekken is: dat er pathogene bacterievorming kan ontstaan op de plekken waar de verstandskies is getrokken. Dit zegt Hal Huggins, biotandarts, in deze http://www.argusoog.org/gezond-en-wel-–-06-februari-2011 radio-uitzending. Helemaal bij pubers in de groei, als bij hen tanden worden getrokken, dan kan dat van invloed zijn op een klier die de dan vervolgens stopt met zichzelf verder ontwikkelen met als gevolg: onvruchtbaarheid. Dit bleek volgens biotandarts Hal Huggins uit een onderzoek onder echtparen met geadopteerde kinderen. 1 van beide echtgenoten had dan significant vaker dan gemiddeld een tand laten trekken in de beginpuberteit, met die onvruchtbaarheid tot gevolg.

 
Dit commentaar van Desiree Rover is volgens mij belangrijk als het gaat over trekken van kiezen in het algemeen:
Quote:
Bij het trekken van een kies moet altijd ook het ligament worden verwijderd (het vlies dat kies en kaak ‘verbindt’). Daarna moet worden gewacht tot het lichaam zelf een bloedprop vormt. Alleen die garandeert een schone heling.

Tandartsen in Nederland hebben dat allemaal niet geleerd. In feite laten zij een deel weefsel achter dat afsterft en nergens heen kan.

En dus kan er in de holte die zij achterlaten en die vervolgens dichtgroeit, tot in het oneindige weer een hele feestzaal aan anaërobe bacteriën actief blijven…

In België is er een tandarts die dat alles wel keurig doet.

Lees op mijn website het artikel ‘Kiezen of Helen’, daar staat nog veel meer informatie in.


http://www.argusoog.org/hoe-een-wortelkanaalbehandeling-je-gezondheid-kan-beinvloeden/

http://www.google.nl/url?sa=t&r...FQjCNEQ5zx61zW8s2h8WH5R5Wiftrgd1Q&cad=rja

 
Hier nog een stuk tekst:
Quote:
Een andere nieuwkomer die met tandheelkunde in verband kan worden gebracht is meningitis(4), een groeiende epidemie. Bij het lezen van een artikel in de krant over de noodzaak van een ander meningitisvaccin, herinnerde ik me dat meningitis werd genoemd als een gevolg van een aantal verschillende bacteriën die goed gedijen in wortelkanalen en tandholten: Capnocytophaga ochnacea; Gemella morbillorum, Klebsiella oxytoca, Neisseria meningitidis, Pseudomonas aeruginosa, en nog enkele.

Caviteiten zijn benige gaten die bijna altijd (4999 van de 5000 gemeten), overblijven na extractie van verstandkiezen. De holten genezen zelden en worden gecoat met pathogene anaerobe bacteriën. Deze krant meldde dat het noodzakelijk is, tieners te vaccineren tegen meningitis, omdat dit een potentieel dodelijke ziekte is die snel om zich heen grijpt. Is er een verband te leggen tussen deze bacteriën die voorkomen in de holten waar verstandskiezen zijn getrokken en het feit dat het trekken van verstandskiezen bij jongeren zo populair is?

Het schoonmaken van een caviteit is een lastige procedure en in veel staten zal een kaakchirurg die dit doet zijn licentie verliezen, ‘omdat caviteiten niet bestaan’. ‘Tuurlijk. Probeer maar eens in zo’n echoput van een centimeter of twee groot te vallen en me dan te vertellen dat hij niet bestaan! Algemene tandartsen kunnen dit zonder zo al te veel dreiging wel doen.


http://www.argusoog.org/hoe-een-wortelkanaalbehandeling-je-gezondheid-kan-beinvloeden/

 
Dorien,

Ik ben blij met jouw recente ontdekking van de info van Desiree, met name het baanbrekende werk van Hal Huggins, een adept van Weston Price. Goed dat je dit met ons deelt!

Mike

 
Als er een wortelkanaalbehandeling nodig is,zoals mijn tandarts dit aanraad,en je wilt dit niet wat is dan een andere optie.Laten trekken?

Het gaat om mijn hoektand links onder.als ik hem laat trekken zit ik met een gat.geen gezicht als ik lachen moet

Niet meer lachen is een idee dan misschien haha.Weet niet zo goed wat ik doen moet.heb over 2 weken een afspraak voor die wk behandeling..

Wil het echt niet pfff

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan