Verstandskies

En Lievergezond, nu ik je toch "spreek":

hoe is het afgelopen met de kies waar je het hier over had? Ben je tot een keuze kunnen/durven komen?

Ik vraag dit omdat ik met exact hetzelfde probleem zit. Nelissen had bij één van mijn vier verstandskiezen storing gemeten en ik heb er ook weleens last van. Hij is vrijwel niet doorgekomen, het kauwvlak wel.

De wortel zit half verstrengeld met de wortel van de naastliggende kies en die liggen heel dicht bij die hoofdzenuw eronder. (Het gaat om de linksonder kies).

Ik ben het al jaren voor me uit aan het schuiven, vanwege die angst gevoel (&kracht!) kwijt te raken in de kaak. Maar het risico dat er ongezonde dingen in het bloed komen via die storende kies, is ook niet niks... Tandartsen adviseren me al sinds m'n tienerjaren om ze eruit te laten halen..

Bij een moeder van een vriendin van mij, is er een zenuw geraakt bij een behandeling, en daardoor had ze geen gevoel meer in haar wang. Maar na een half jaar is dat weer langzaam terug gekomen! Dus dat kan ook.

Heb jij nieuws?

 
hoi Matilda, typisch dat je er weer over begint: mijn beslissing voorlopig is: niet eruit halen.

Ik heb gisteren nog aan iemand geschreven dat ik er niets mee doe voorlopig.

Precies om de reden die je noemt.

Het risico waar jij het over hebt is ook niet niets!

En je kent ook nog iemand die haar gevoel kwijt raakte daar.

Nou dat is het mij dus niet waard.

Bij mij zit die kies onder het tandvlees, dus in die zin stoort het daar niet voor zover dat een deel van een verstoring kan zijn.

Ik ga eerst nog eens voor een second opinion over deze kwestie.

Liefst een soort incognito second opinion in de zin dat ik liever iemand naar mijn gebit laat kijken die het energetisch test of het ook echt een stoorveld betreft.

Goed dat je erover begint Matilda!

In je tienerjaren was het beter geweest als je die kies had laten weghalen.

Bij mij is er nog nooit een tandarts over begonnen (niet dat me dat zoveel zegt verder) behalve nu dan deze tanddeskundige, maar die was dan wel ook gelijk heel stellig.

 
Interesant topic...ik ben gister doorgemeten aan een bioresonantie apperaat en daar kwam oa ook een verstoring uit op een litteken van waar er een verstandkies is getrokken. Mijn 2 verstandskiesen aan de linkerkant zijn getrokken en de wortels lagen achteraf veels te diep om gewoon te trekken. Tandarts brak bijna m'n nek tijdens het trekken en ik voelde een helse pijn door de verdovingen heen. Daarna kreeg ik chronische KNO klachten..ik dacht voorhoofdsholteonsteking maar nu achteraf denk ik dat het door de verstandskies kwam.

 
hoi L-lady, heb je die kno-klachten nog steeds? (zal wel want je zegt chronisch)

Welke chronische kno-klachten heb je als ik vragen mag?

 
Ja al is het wel minder geworden gelukkig, druk op de holtes..oorpijnen als er kou/vocht op komt. Verstopte of juist loperige neus..veel dik,wit slijm in mn neus/keelholte..en daardoor soms ook benauwd.

 
Lievergezond: bedankt voor je reactie! Ben ik blij mee. Houd me/ons op de hoogte voor nieuwe gebeurtenissen/beslissingen. Ik heb erg veel aan jouw (vele) posts, de links die je plaatst en je visie op dingen.

Ik zal ook nieuws plaatsen als ik het heb over mijn verstandskies.

 
Quote:
Myth [...]: It Is Better To Remove The Wisdom Teeth When A Patient Is Young



There are so many youth and young adults having their wisdom teeth removed now at the suggestion of their dentist, even though they show no sign of discomfort or problems. Why is this allowed? Ten to twelve percent of people will develop appendicitis or cholecystitis. You will not hear any doctor prescribe that a patient prophylactically remove his appendix or gallbladders on the off chance that he might need to one day based on these statistics. However, studies show that the exact same percentage, only ten to twelve percent, of people will develop impacted wisdom teeth that need to one day be removed, yet dentitsts are claiming that eighty-five percent of wisdom teeth need to be extracted? (Jay W. Friedman, DDS, MPH, The National Center For Biotechnology).

Uninformed dentists have been telling these myths to their patients for years:

Third Molars Have A High Incidence of Pathology

Early Removal Of Third Molars Is Less Traumatic

Pressure of Erupting Third Molars Causes Crowding of Anterior Teeth

The Risk of Pathology in Impacted Third Molars Increases With Age

There is Little Risk of Harm in the Removal of Third Molars

These statements are not true and actually studies show the opposite. Dentists also do not make it a habit to tell their patients the extent of risk present in having this surgery performed, especially when there is no health related reason to having it performed in the first place.

According to Jay W. Friedman http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1963310/ , DDS, MPH, complications of wisdom teeth extraction include:

Pain

Swelling

Trismus

Hemorrhage

Alveolar osteitis (dry socket)

Periodontal damage

Soft-tissue infection

Injury to temporomandibular joint

Malaise

Temporary paresthesia (numbness of the lips, tongue, and cheek)

Permanent paresthesia

Fracture of adjacent teeth

Fracture of the mandible

Fracture of the maxilla

Sinus exposure or infection

Anesthetic complications

Many of these complications are not as RARE as your dentist would like you to believe. Is it more important to have your wisdom teeth removed early on the small chance that you might need to later in life even if the percentages are much higher that you will fall prey to one or more of these complications? For me, that is not a very difficult question.

To read more information concerning this growing issue please read Jay W. Friedman’s, DDS, MPH article, “The Prophylactic Extraction of Third Molars: A Public Health Hazard.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1963310/

This article from the NY Times is also quite interesting, “Wisdom of Having That Tooth Removed.” http://www.nytimes.com/2011/09/06/health/06consumer.html?_r=2&

http://www.modernalternativemama.com/blog/2012/10/06/the-7-myths-of-modern-dentistry/

 
hoi Matilda misschien lees je nog wel eens mee op deze site: hiervoor heb ik het met jou gehad over de geimpacteerde verstandskies.

Ik had het advies gekregen om die eruit te laten halen, omdat die schijnbaar de veroorzaker zou zijn van veel lichamelijke problemen die ik heb.

Dat heb ik niet laten doen, ook vanwege het aanwezige risico van het raken van een zenuw tijdens de verwijdering waarop ik ook was gewezen.

Maar er zijn meer factoren betrokken bij de afweging van het laten zitten of weghalen van een geimpacteerde kies, die mij eerder nog niet verteld zijn door dezelfde persoon van het advies.

Zie dit citaat:
Quote:
Our dentist warned us that cysts and tumors could grow around impacted wisdom teeth. But a new study of more than 6,000 patients in Greece found that only 2.7 percent of the teeth had a cyst or tumor. An older study, often cited by critics of routine extraction, found that only 12 percent of 1,756 middle-aged people who had not had impacted wisdom teeth removed experienced a complication. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3135372

Numerous comprehensive reviews of research, conducted by independent bodies not affiliated with oral surgeons, have concluded that there was no evidence to support routine prophylactic extraction of impacted but healthy wisdom teeth.

http://www.nytimes.com/2011/09/06/health/06consumer.html?_r=2&

 
&feature=youtu.be
Quote:
Cameron after wisdom teeth removal

Published on Nov 3, 2014

"This hilarious video is of My son Cameron after getting his wisdom teeth removed.


 
Hoi lieve mensen,

Ik zit al een tijdje met het volgende. Een aantal jaar geleden zijn de verstandskiezen uit mijn onderkaak weggesneden (ze waren nog niet doorgekomen). Die in mijn bovenkaak heb ik nog, maar die moeten er eigenlijk ook uit volgens de tandarts. Nu zie ik (helaas te laat) wel het belang in van verstandskiezen. Wat raden jullie mij aan? Kan ik ze in de bovenkaak laten zitten, of is het dan uit balans omdat ze niet op de onderkaak kunnen steunen (die al weg zijn)? Ook is mijn kaak iets te krap schijnt dus daarom zal ik problemen kunnen krijgen..

 
Hoi Rose,

Wat ik merk is dat er veel verschil zitten tussen tandartsen die wel of niet adviseren om de verstandskiezen er uit te laten halen. Bij de een wordt je wel geadviseerd om ze er uit te laten halen en een volgende zal dat niet zeggen over dezelfde tanden. En altijd wordt dat gezegd dat je het beter kan doen voor het geval dat je er eventueel last van krijgt. Zo van je hebt er toch niks aan en mocht je er ooit last van krijgen dan had je dat niet gehad als je ze eruit had laten halen.

Bij mij zijn de verstandskiezen er alleen aan de bovenkant door gekomen en ik ben nu 31 en ze zijn nog steeds iets minder ver door gekomen dan de rest van mijn kiezen, en die hebben dus geen steun aan de onderkant omdat ik daar niks heb.

Ik heb ook een keer tegen een tandarts gezegd dat ik het argument van ruimte niet genoeg vond om ze eruit te laten halen, omdat ze er nu al 10 jaar zitten en ik nog nergens last van heb als ze te krap zouden zitten zou ik dat toch in die 10 jaar gemerkt moeten hebben. Toen kwam ze er mee dat er op deze heel veel plak zat en dat ze daardoor niet kon zien of er een gaatje onder zit. Mijn vorige tandarts zij ook dat er te veel plak op zat (al vond die het niet nodig om de kiezen te trekken) maar ik kon er zelf nooit goed bij komen en ik wist ook niet dat ik die kiezen steeds miste met het poetsen. Deze wilde wel uit leg geven hoe je met je tandenborstel daarbij kan komen, dus nu weet ik wel dat als je je kaken dichter houd dat je dan wel met je tandenborstel bij de verstandskiezen kan komen.

Mijn advies aan jouw is dus goed je tanden poetsen en zelf controleren met je vingers of al het tandplak van echt overal vanaf is. En een second opinion nemen bij een tandarts die het belang inziet van verstandskiezen, of gewoon helemaal overstappen naar zo'n tandarts. Al weet ik wel een biologische tandarts die bij iemand anders vond dat die kiezen er toch maar beter uit konden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan