Verstandskies

Hoeveel chlorella neem je dan Dennis?

Sapvasten met welk sap? Kun je dat niet beter met rauwe melk doen?

Ik zit ook te denken aan in vetoplosbare vitamine C omdat dit ook als anti-oxidant in je hersenen kan komen.

 
Ik nam gedurende een week of twee 1 a 2x per dag een klein handje bio-chlorella, zo'n 5 gram per keer.

Melkvasten heb ik nog nooit gedaan. Ik ben niet zo'n liefhebber van melk. Ik koop soms wel eens een liter rauwe melk en die krijg ik in de week wel op, maar de hele dag melk drinken trekt me niet zo, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet zou willen proberen.

Ik heb lange tijd melk niet zo goed kunnen verdragen en ben onder behandeling geweest bij een orthomoleculair arts, zie deze topic. Na een reeks behandelingen was het beter geworden en zouden we na een paar maanden nog eens checken hoe het er voor staat. Toen was mijn verzekeringsbudget voor alternatieve geneeswijzen op en nu in 2013 ben ik te krap bij kas en kan ik me geen behandeling veroorloven. Ik weet niet hoe het er momenteel voor staat met de vertering van melkeiwitten. Ik wil me pas aan een melkkuur wagen als ik ook zeker weet dat ik er mijn lichaam niet mee ga belasten.

Sapvasten met Luna e Terra (demeter) sap.

Vetoplosbare vitamine C, is die ook in een natuurlijke vorm als supplement te verkrijgen?

 
Quote:
Vetoplosbare vitamine C, is die ook in een natuurlijke vorm als supplement te verkrijgen?


Ja, door het eten van lever.

Mike

 
Ik maakte toen ik nog vit c supplementeerde vetoplosbare vit c door ascorbaatzuur in water op te lossen met wat baksoda.

Peace,

Aardeman

 
Ik neem dagelijks 20 gram chlorella, voel dat het me erg goed doet. Misschien eens een tijdje de dosering ophogen?

Gaat het om rauwe melk die je niet kon/kunt verdragen? Gezien alle adviezen die gegeven worden aan mensen met ernstige allergien, zou je haast denken dat dit het proberen toch weer waard zou kunnen zijn. Het schijnt nogal ontgiftend te werken.

Interessant M.G.K. ik zou willen begrijpen hoe een combi van zout en zuur een in vetoplosbare variant wordt. Kun je dit toelichten? Het zou wel een lekker simpele oplossing zijn. Gaat zeker wel lekker bruisen dan?

 
Quote:
Ik maakte toen ik nog vit c supplementeerde vetoplosbare vit c door ascorbaatzuur in water op te lossen met wat baksoda.


:?: ?? Ascorbinezuur moet zich binden aan palmitinezuur, een verzadigd vetzuur, om vetoplosbaar te worden. Hoe doe jij dat dan met natriumbicarbonaat?

Mike

 
Ik heb toen ook rauwe melk meegenomen naar de orthomoleculair arts en ook daar reageerde mijn lichaam toen niet goed op. Door de flesvoeding als baby heeft mijn lichaam gewoon een antireactie ontwikkeld op melkeiwit, aldus de arts. Momenteel heb ik zelf nog geen duidelijk bevestigend JA-gevoel bij melk, dus ik doe het liever nog rustig aan ermee totdat ik het eens heb laten testen.

Lever bevat volgens de tabellen zo veel vitamine C niet, maar ik weet niet op welke vorm(en) van vitamine C ze dan testen... En ik weet niet hoeveel vetoplosbare vitamine C je nodig hebt. Staat 100 gr vetoplosbare gelijk aan 100 gram ascorbinezuur?

 
Dat is een goed punt dat je naar voren brengt, Dennis. Het begint er steeds meer op te lijken dat als je vit. C in vetoplosbare vorm uit voeding verkrijgt je bepaalde co-factoren binnen krijgt die maken dat je met veel minder vit. C toekan dan in geisoleerde vorm. Ik heb iets soortgelijks ook al eerder vermoed m.b.t. magnesium in Keltisch zeezout. Volgens mij is het menselijk lichaam veel beter in staat om dergelijke cruciale voedingsstoffen efficient te verwerken als ze onderdeel uitmaken van een groter, natuurlijk geheel.

Mike

 
Quote:
En ik weet niet hoeveel vetoplosbare vitamine C je nodig hebt. Staat 100 gr vetoplosbare gelijk aan 100 gram ascorbinezuur?


Nee, vetoplosbare vitamine C is 3 x zo effectief als ascorbinezuur.

Maar ik gebruik nu sinds enkele dagen de vetoplosbare vitamine C en de ascorbinezuur naast elkaar. Ik heb toch het gevoel dat het één wat anders doet dan het andere en/of dat ze elkaar aanvullen in hun werking. Hoe dat precies zit, daar ben ik nog niet achter.

Quote:
Momenteel heb ik zelf nog geen duidelijk bevestigend JA-gevoel bij melk, dus ik doe het liever nog rustig aan ermee totdat ik het eens heb laten testen.


Kun je dat dan toch niet eens gewoon zelf testen op je lichaam? Of brengt dat dan voor langere tijd schade met zich mee als het niet gaat? Of misschien nog liever met Kefir van rauwe melk dan met rauwe melk.

 
Ik drink wel af en toe rauwe melk en volle kwark, slagroom en crème fraîche. Het laatste advies was, bouw het langzaam op, maar ik weet niet of ik het kon opbouwen tot maximaal. Ik dacht dat hij zei dat ik er beter sowieso niet te veel van zou moeten pakken, maar ik ben er wel eigenwijs genoeg voor om te onderzoeken of dit wel echt zo absoluut is.

 
@ Dennis: als je teveel krijgt van iets waar je lichaam op enig moment niet tegen kan (bij jou de gepasteuriseerde bioindustrieflesvoedingmelk als baby), dan gaat je lichaam inderdaad ook als je het voortaan in een gemiddelde behapbare vorm krijgt aangeboden toch protesteren.

Ik heb zo een soja-allergie opgebouwd: zelfs ook de gefermenteerde vorm van bio-soja, gaat nog steeds fout bij mij.

 
Quote:
Verstandskies verwijderen? BEWAREN!

In die gevallen waarin wij u adviseren om uw verstandskies te laten verwijderen door de kaakchirurg, is het (om twee belangrijke redenen) raadzaam om uw kies terug te vragen en deze in gedestilleerd water ingevroren te bewaren.

De eerste reden is dat er grootschalig onderzoek wordt verricht om het element als kroon of vulmateriaal de kunnen gebruiken (zie afbeelding). Een tweede, wellicht nog belangrijkere reden is dat Japanse onderzoekers van het Nationale Instituut voor Geavanceerde Industriële Wetenschap en Techniek, er in geslaagd zijn om stamcellen uit een ingevroren verstandskies te halen.

Een stamcel is een pluripotente cel die in één of meer andere celtypen kan veranderen en kan worden ingezet bij levensbedreigende ziekten waaronder kanker, suikerziekte en andere degeneratieve ziekten.

Een ander voordeel is dat de deze methodiek een goed alternatief kan zijn voor de omstreden embryoselectie. Wellicht dat de verstandskies als akelige ‘dwarsligger’ u op termijn een hele grote dienst kan bewijzen.

http://praktijksolleveld.nl/page/psychodonto.htm

 
Quote:
Relatie gevonden tussen in de kaak gelegen (geïmpacteerde) verstandskies en depressiviteit bij adolescenten

Uit een gezamenlijk onderzoek van Praktijk Solleveld (Henny Solleveld) en de Rijksuniversiteit Leiden (Dr. E.J. de Wilde) blijkt, dat jongeren bij wie een in de bovenkaak gelegen of geïmpacteerde verstandskies bestaat, in hogere mate depressieve stemmingen en suïcidale gedachten rapporteren.

Al geruime tijd geleden werd dit verschijnsel beschreven door Holzapfel, Voll en Adler. Zij beschreven casuistisch over interacties tussen depressieve gevoelens, apathie, toename van introvertie, angst en anorexia bij jonge volwassenen in relatie tot het ´doorbraak´- of eruptieproces van de verstandskiezen.

De gedurende de laatste decennia waargenomen wereldwijde toename van depressiviteit en suïcidaliteit bij jongeren in de leeftijd van 15-25 jaar en het gelijktijdig voorkomende eruptieproces van de verstandskies zijn mede aanleiding geweest om de correlatie van beide fenomenen wetenschappelijk aan te tonen.

Daartoe kregen jongeren, voorafgaand aan een röntgenonderzoek, tevens een psychologische vragenlijst voorgelegd. Deze gegevens werden onafhankelijk van elkaar beoordeeld en gekoppeld.

Een neurologische verklaring luidt, dat de reacties die teweeggebracht worden door het eruptieproces, waarbij de geïmpacteerde verstandskies zich in positie ´worstelt´ , het best kunnen vergeleken worden met de reacties die ook optreden bij het krijgen van de eerste melktanden. Tijdens deze fase is er sprake van een neurovegetatieve prikkeling die uitgaat van het eruptieproces dat (via het neurologische divergentieprincipe) o.a. leidt tot maag-darmstoringen, koorts, diarree en convulsies. Als de tand eenmaal is doorgebroken en daarmee het prikkelingssyndroom is opgeheven, verdwijnen deze verschijnselen.

In dit perspectief is het niet ondenkbaar, dat tijdens het eruptieproces van de verstandskiezen dezelfde neurovegetatieve prikkelingen teweeg worden gebracht, tengevolge waarvan een permanente voortonisatie plaatsvindt van hersencentra die verantwoordelijk zijn voor het gevoelsleven.

Omdat de kaken (o.a. door eetgewoonten) evolutionair smaller zijn geworden, wordt het eruptieproces van de verstandskiezen meer en meer bemoeilijkt en kan veelal geen volledige doorbraak meer plaatsvinden. Een blijvende impactie van de verstandskies is hiervan het gevolg. Behalve dat tijdens de eruptiefase een neurovegetatieve prikkeling plaatsvindt kan ook bij blijvende impactie een prikkeling van de verstandskies uitgaan en zorgen (via het neurologisch divergentieprincipe) voor een permanente disbalans in neurale- humorale- en hormonale regelmechanismen.

Opvallend bij de uitkomsten van dit correlatieonderzoek is dat geïmpacteerde verstandskiezen in de bovenkaak meer depressieve gevoelens veroorzaken dan die in de onderkaak. Uiteraard zal verder onderzoek meer uitsluitsel moeten geven over de exacte relatie tussen psychologische variabelen en impactie van de verstandskiezen.

http://praktijksolleveld.nl/page/psychodonto.htm

 
Zo, bovenstaand artikel wijst gelijk al op een mogelijke onderliggende wortel van mijn problemen.

Ik heb net (ook) een stoorveldonderzoek van mijn gebit laten doen in Soest.

Belangrijkste bevinding is al meteen bij binnenkomst duidelijk aan de hand van de rontgenfoto (toch maar laten maken) te zien kennelijk: die geimpacteerde verstandskies: -de enigstovergeblevene- linksonder, die moet eruit, luidt het toch wel redelijk dringende advies.

Die ingreep is wel een hachelijke zaak op mijn leeftijd als ik het goed begrijp, omdat die eventuele verwijdering niet zonder risico's is met name voor de zenuw die bij die kies in de buurt zit.

Die heet mandibulaire zenuw.

Als dit was gebeurd als ik nog in mijn adolescentie zat, dan was het kennelijk een peuleschil geweest.

Wel raar want ik las ook ergens van de hand van Hall Huggins dat kiesverwijderingen soms/vaak zelfs tot onvruchtbaarheid kunnen leiden bij mensen als ze dit laten doen.

Dus toen ik dat las, dacht ik: beter dan dus op latere leeftijd vanuit dat oogpunt.

De pijn in mijn linkerbovenbuik waar ik al 6 jaar mee loop, komt ook uit het nadere onderzoek, evenals mijn sinusklachten, maar hoe die precies waaraan gerelateerd is, is mij nog (maar niet lang meer) onduidelijk.

Wel weet ik inmiddels dat die neurovegetatieve prikkeling die continue aan de orde is bij mij door die geimpacteerde kies, dat die hormonale en humorale consequenties heeft voor mijn gezondheid, evenals gevolgen voor mijn zenuwstelsel dat geen rust krijgt zo.

En dat zal alleen maar erger kunnen worden, aldus Soest.

Ik heb nog een andere kies die "verdacht" is en die ook echt van zichzelf duidelijk voor mij aan die kies relateerbare pijnklachten geeft: maar ik krijg nog een rapport daarover.

Maar dat woord "verdacht" is minder erg in het vocabulair van de Soest-deskundige dan de klachten die voort zouden komen uit de geimpacteerde kies in de linkeronderkaak: waar ik dus niet direct pijnklachten van heb in de zin dat ik het gevoelsmatig kan relateren volgens mij.

In mijn linkeronderkaak waar de geimpacteerde verstandskies zit, heb ik juist geen pijn: maar dat zegt natuurlijk niet altijd iets gek genoeg.

Het is de zenuw die daar bekneld zit, die mijn lichaam op allerlei manieren verstoort, aldus onze expert.

Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan en ik kan het iedereen met gezondheidsklachten of anderszins ook aanraden.

Het gaat hier over iemand met hart voor de zaak en iemand met verstand van zaken, althans zo komt die persoon op mij over.

Een ras dat onderhand aan het uitsterven is lijkt wel.

Mikes eerdere recente bezoek bleef niet ongenoemd in het gesprek en evenmin het geweldige verhaal over het geboekte succes van het zelfaangekweekte secundaire Donkers-tandbeen.

"Als men maar de tijd hiervoor neemt."

Ik heb literatuurverwijzingen gekregen:

1. Der Feind im meinem Mund: J. Lechner (goed leesbaar behalve dat het duitstalig is);

2. Kavitaten bildende Osteolysen des Kieferknochens: J. Lechner http://www.gamed.or.at/ademailbilder/neuerscheinung_lechner1011.pdf ;

3. Wechselbeziehungen von Odontonen und Tonsillen zu Organen, Störfeldern und Gewebssystemen : Reinhold Voll , en

4. Algemein-Erkrankungen durch Storfelder: Ernesto Adler.

Vraag is dus: als ik besluit die kies eruit te laten halen, door wie.

In NL is het niet zo makkelijk omdat ik iemand nodig heb die kaakchirurgische verrichtingen wil en ook kan verrichten (zonder die mandibulaire zenuw te raken: is dat wel mogelijk? anders ben ik wel de pineut: zo verder leven is voor mij ook geen pretje), maar dan wel op een ordentelijke wijze: ook met nadien de schoonmaak van de holte en dat het ligament er ook uitgehaald wordt.

 
Lievergezond, weet Solleveld niemand die dit goed kan uitvoeren? Beetje vreemd om de diagnose te stellen en je dan niet goed door kunnen doorverwijzen. Dapper van je dat je dit hebt doorgezet (incl foto).

 
Hoi Tanja, jawel Solleveld heeft vast wel suggesties, al is de spoeling dun: omdat niet veel tandartsen / kaakchirurgen bereid zijn om zoiets helemaal volgens de juiste procedure te doen inclusief caviteiten goed schoonmaken en vlies goed verwijderen.

De diagnose is ook nog niet rond.

Over je laatste opmerking, mijn reactie: als de nood maar groot genoeg is, dan wil je wel met die ellende in de mond en de rest van de (on-)gezondheid.

Ik vind het wel nog steeds wel raar dat ik van de geimpacteerde kies direct geen last heb in de zin dat die pijn doet o.i.d., en dat die toch als grootste stoorfactor wordt aangemerkt.

Verstandelijk kan ik het beredeneren, daar niet van.

En ik hecht ook niet aan het voortbestaan van de geimpacteerde kies in mijn mond.

Wel doodeng om hem eruit te laten halen, met de angst op het netvlies van het reele risico op aantasting van de in de buurt liggende mandubulaire zenuw.

De tandarts van een naaste van mij met eenzelfde soort euvel zei daarover: beter die kies niet eruit zolang het niet hoeft, anders kun je de kans lopen op een gevoelloze kaak als die verstandskies eruit gehaald moet worden als die zenuw wordt geraakt.

Nou daar heb ik dus ook geen zin in!

 
Kan me voorstellen dat dit een moeilijke beslissing wordt, misschien even afwachten tot de diagnose rond is.

 
hoi Tanja, de beslissing valt zeker niet mee, maar ik ben wel blij dat ik om advies gevraagd heb.

Ik moet denken aan een naaste van mij in de zin: zij heeft allang Meniere-achtige klachten.

Evenwichtsstoornissen en nu ook gehoorverlies.

Bah (zeker dat laatste).

Ze is al vrij oud, maar dan nog.

Ik weet dat haar tanden en kiezen onlangs allemaal zijn getrokken.

Ik vind dat heel erg, zijzelf vond dat ook, maar ze zag kennelijk geen andere uitweg meer voor zichzelf.

Ze is niet heel jong meer maar dan nog.

Er zijn genoeg mensen op de wereld die met hun gebit intact op oudere leeftijd sterven.

Zo hoort het eigenlijk.

Ik weet dat haar verstandskiezen ook niet doorkwamen eerder, net als bij mij nu in elk geval eentje.

Lees ik ergens op het internet over de mogelijke link tussen meniere en geimpacteerde verstandskiezen: http://www.justanswer.com/dental/2tmya-diagnosed-menieres-disease.html

Iemand vermoedt dat de link bij meniere ligt bij haar geimpacteerde verstandskiezen.

Ik vind het knap dat/als iemand die link legt bij zichzelf: bij mij was het meer een konijn uit een hoge hoed-conclusie, al klinkt het logisch.

Als reactie op het schrijven van de ongeruste meniere-lijdster, komt de zichzelf hoogachtende tandarts vertellen dat haar klachten niet samenhangen met de meniere.

En dan komt een andere tandarts (althans ik neem aan dat het een tandarts betreft) vertellen dat hij die relatie zeker wel ziet tussen meniere en de geimpacteerde verstandskies.

Maar dat kan die eerste tandarts maar moeilijk zetten aan zijn reactie te lezen: "As a dentist bla bla bla", insinuerend dat die ander die die relatie professioneel gezien wel legt dan geen tandarts kan zijn.

Hoe dan ook: ik denk dat die niet doorgekomen verstandskiezen bij die naaste van mij er waarschijnlijk nog steeds wel zitten.

Maar mogelijk dat die nu niet problematisch meer zijn dan.

In elk geval hoop ik wel dat alle kieswortels voor zover rot dan ook wel uit de kaak zijn.

Sjonge wat kan er toch allemaal fout gaan.

 
Quote:
[Contribution to the therapy of Menière's disease (author's transl)].

Nover HU.

A case report is presented about a patient with typical Menière's disease of the left inner ear. The surgical therapy by means of saccotomy brought only slight improvement. After consultation of the maxillofacial surgeon an impact upper left wisdom tooth was discovered and surgically treated. since this time the symptoms of the Menière's disease have disappeared. Possible connections concerning the localization of the wisdom tooth and the neighbouring anatomical structures are discussed and give a possible clue to a new form of therapy.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7068457

 
Lievergezond, je zou ook nog een mailtje met vragen kunnen sturen naar Mp3tandarts, ik ben hier afgelopen woensdag voor het eerst geweest en was erg verrast dat hij mij helemaal begreep waarom ik niet meer naar een reguliere tandarts wil. Ook begon hij zelf over Weston Price ed.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan