varkensvlees

G

Guest

Guest
Na het lezen van hele stukken over voeding etc. is het me nog steeds niet duidelijk hoe het zit met vakensvlees. Ik weet dat veel mensen hier ook spek eten (lekker in een eitje!) maar na het lezen van het stuk over de voedingswijzen van WAPF twijfel ik weer. Hier wordt het eten van varkensvlees toch afgeraden?

Daarnaast nog een vraag over mayonaise.. ik eet nu bio mayo maar zag dat er veel zonnebloemolie in zit. Is dit nu wel of niet schadelijk (het valt toch onder de plantaardige olien?)

Graag jullie mening...

 
Varkensvlees ben ik ook benieuwd naar, zo af en toe is denk ik geen probleem.

Zonnebloemolie zou ik niet doen!.

 
Zonnebloemolie weglaten. Maisolie ook. Varkensvlees is alleen maar problematisch omdat de biologische standaard voor varkensvlees niet inhoudt dat varkens weidegang moeten hebben, zoals dat bij grazers wel het geval is. Teveel heerst nog de opvatting (ook onder biologische varkenshouders) dat je een varken letterlijk alles kunt voeren. En dus wordt er onvoldoende nagedacht over wat de dieren gevoerd zouten moeten krijgen en welke uitwerking dit heeft op de voedingswaarde van het vlees.

Daarnaast werd varkensvlees van oudsher altijd gerijpt of gerookt. De Amerikaanse WAPF heeft een levendbloedanalyse laten doen van mensen die ongefermenteerd varkensvlees consumeerden en gefermenteerd varkensvlees. Uit de analyse blijkt overduidelijk dat ongefermenteerd varkensvlees een negatief effect heeft op het bloedbeeld en gefermenteerd varkensvlees niet. Lees het verslag hier:

http://www.westonaprice.org/cardiov...ork-prepared-in-various-ways-affect-the-blood

Mike

 
Dus gerookt spek wel maar geen karbo op de BBQ? Tuurlijk beide van weide varkens.

 
Dat had ik nog niet eens begrepen.

Dus beter eet ik ook geen speklapjes meer van de groene slager?

Jammer hihihi

Weide varkensvlees moet je zeker bestellen?

 
Bij mijn weten is er nog geen grasgevoerd varkensvlees. Ado Bloemendal van Pure Graze is ermee bezig en heeft me hoogst persoonlijk gra(a)svarkens laten zien in de wei. Van diezelfde varkens heeft hij ook een filmpje gemaakt:



Marianne de Feijter (www.defeijterhof.de), hier sinds kort ook actief, heeft ook een gezond beleid voor haar varkens.

Mike

 
Of je marineerd vers varkensvlees een nacht in een zure (appelcider) omgeving, dus een schaal met appelazijn erin en daar het vlees inleggen. Daarna koken of bakken etc..

 
Ik wil nog wel eens een stukje Iberico Pata Negra halen bij mijn slager.

Volgens mij is dit echt vrije uitloop en worden de varkens tegen de herfst ook nog het bos ingejaagd waar ze zich voeden met eikels. Het vlees is werkelijk onbeschrijfelijk lekker. Met niets te vergelijken. Helaas wel bijna onbetaalbaar.

 
@Amancay,

Dit is ook exact wat de WAPF adviseert in het artikel.

@Bastiaan,

Dit klopt. De varkens krijgen het laatste half jaar van hun leven uitsluitend nog eikeltjes gevoerd. Dit zorgt voor die fantastische smaak en is een regelrechte lekkernij voor de varkens! Ze worden dus niet het bos in gejaagd, maar krijgen de eikeltjes gevoerd. Vanwege dit specifieke voedingsbeleid en het unieke product dat hiervan het gevolg is, is Pata Negra zo duur (10 euro voor een ons!).

Mike

 
De varkentjes van de feijterhof lopen ook buiten, zoeken eikeltjes, wroeten en is niet gedkoop, maar wel veel goedkoper dan Pata Negra.

De ham wordt gedroogd aan de lucht, heeft tijd nodig en het froeien van de varkentjes ook.

17 september is er een rondleiding op hun bedrijf, en komt Mike ook nog eens spreken. 2 vliegen in 1 klap.

 
Varkens zijn één van de meest intelligente en schone dieren die je je maar kunt bedenken maar omdat de varken vanwege gezondheidsredenen in het Jodendom en door de Ismalieten verboden is denken veel mensen dat het onreine dieren zijn en ook andere fabels doen de ronde zo van als je varkensvlees eet zou je niet meer jaloers zijn of dat je karakter veranderd etc. etc.

Of ze zeggen dat een varken echt alles eet en ook vieze dingen en daarom moeten we het niet eten maar dan denk ik, kijk eens wat een kip in zijn natuurlijke omgeving naar binnen werkt. Dat wordt toch ook gegeten?

Of dat een varken een modderbad neemt maar dat is hun natuurlijke huidverzorging, ze kunnen immers niet overal likken.

Mij is altijd geleerd dat varkensvlees heel vies smaakt zodat ik het niet zou eten.Grappig toch?

Wij zijn zelfs een keer varkens gaan knuffelen.Het zijn heel leuke en lieve dieren hoor en mensen die varkens vies vinden zonder eerst onderzoek gepleegd te hebben moeten er maar eens bij stilstaan dat geen een dier zo veel op de mens lijkt als een varken.

Varkens in hun natuurlijke omgeving:Wanneer ze buiten lopen besteden ze ongeveer 8 uur aan het zoeken naar voedsel, waarvan ze 2 uur wroeten, d.w.z. met de wroetschijf door de aarde heen gaan op zoek naar zaden, wortels en kleine dieren.

Ik vind een hangbuikzwijn echt schattig.Één van mijn favoriete dieren.

Oh ja bijna vergeten. Mijn vrouw heeft toen ze als kind zijnde nog varkensvlees at een worm gekregen door niet goed doorgebakken varkensvlees te eten vertelt ze me elke keer.

Daarom serveren ze half doorbakken beef maar dan als rund en niet als varkensvlees.

Correct me if I'm wrong.

 
Quote:
De varkens krijgen het laatste half jaar van hun leven uitsluitend nog eikeltjes gevoerd. Dit zorgt voor die fantastische smaak en is een regelrechte lekkernij voor de varkens! Ze worden dus niet het bos in gejaagd, maar krijgen de eikeltjes gevoerd. Vanwege dit specifieke voedingsbeleid en het unieke product dat hiervan het gevolg is, is Pata Negra zo duur


Eikeltjes zijn giftig (blauwzuur). Paarden kunnen er totaal niet tegen, en kunnen doodgaan na het eten van die eikeltjes. Varkens zijn er daarentegen gek op, en kunnen er wel tegen. (varkens zijn alleseters).

Toch heb ik me laten vertellen door een varkenshouder, dat ook voor varkens een teveel aan eikels niet gezond is. Vraag me dan ook af, of het geen dierenmishandeling is, wat hier boven omschreven staat, dat die varkens hun laatste jaar alleen nog maar eikeltjes te eten krijgen.

Behalve dat die eikeltjes giftig zijn, lijkt het me nogal eenzijdige voeding ook...

Dat Pata Negra heeft dus kennelijk niets met dierenwelzijn te maken, maar eerder met dierenmishandeling. Ik laat het aan mijn mond voorbijgaan. Eet toch al liever rundvlees, maar als ik varkensvlees eet, dan liever van een varken dat gewoon gras gegeten heeft, en desnoods een paar eikeltjes...

 
Ik heb een programma gezien van Rene Pluijm, Pluijm op pad, waarin je ziet hoe de varkens eikeltjes gevoerd krijgen. Ik zie niets dan blije varkentjes, totaal geen dierenmishandeling! Ja, een half jaar eikeltjes is eenzijdig, maar dat wil nog niet zeggen dat het ongezond is. Ik drink ook elke rauwe melk. Is dat dan ook eenzijidg en ongezond?

Mike

 
Rauwe melk bevat geen blauwzuur, en jij gebruikt naast die melk toch ook nog vlees en groente, en nog veel meer voedingsmiddelen. Dat is heel wat anders dan uitsluitend giftige eikeltjes eten.

Die varkens vreten alles wat je ze voorschotelt en weten niet wat ongezond is of niet.

Als jij jouw kat melk uit de supermarkt geeft, zal die daar ook van smullen, ook als is het ongezond.

 
Ufo, die blauwzuur, is dat niet zo'n ingekapselde blauwzuur -amygdaline/laetril- die alleen vrijkomt als die bij een kankercel komt: de vitamine B17 -antikankermedicijn- waar de abrikozenpitten/amandelpitten/appelpitten/kersenpitten om bekend staan?

 
Lievergezond, snij eens zo eikeltje door midden. Even tien minuutjes wachten en daarna kun je er mee schilderen. (Wel in blauw...)

 
Blauwzuur,cyanide, zat destijds in Zyclon B. De Joden die daar mee behandeld werden, hebben daarna geen kanker meer gekregen. Je kunt het dus inderdaad wel kankerwerend noemen...

 
Ufo, er is een levensgroot verschil tussen blauwzuur zo aangeboden en de ingekapselde vorm in planten. Dit weet de voedsel- en warenautoriteit bijv. ook. Anders hadden bitterkoekjes allang verboden geweest.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan