varkensvlees

Bij de biologische othomoleculaire arts en al de mensen die daar behandelingen geven, hoor ik steevast dat ze varkensvlees afraden, ongeacht biologisch of niet. Ze zeggen wel dat biologisch vlees lang niet zo vervuild is dan regulier en dat met name varkens heel vervuild zijn in de bio-industrie, maar daar is nog niet alles mee gezegd. De eiwitmoleculen of lichaamscellen van varkensvlees schijnen erg te lijken op de onze en daarom zou ons lichaam het er moeilijk mee hebben om het varkensvlees als voedsel te herkennen. Ik weet ook niet wat ik er van moet denken.

 
Ik heb dat verhaal over varkensvlees ook al eens bestudeerd en ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik er mee moet. Ik weet wel dat er gezonde primitieve volken zijn die heel veel varkens houden, dus ik dacht dat het dan wel okee zou zijn. En Asterix en Obelix waren er ook dol op denk ik dan maar :)

 
Hier ook nog een verhaal waarom varkensvlees slecht zou zijn. Ze noemen onder andere de visussen, waar ik nou juist weer niet zo in geloof. Maar goed, alle info is het bestuderen waard.

 
@Janse. Het antwoord is ja. In die link wordt een onderzoek beschreven met varkensvlees van kleine duurzame biologische boerderijen. De deelnemers zijn mensen die tenminste twee jaar WAPF richtlijnen volgen. Het vlees wordt goed verhit. De uitkomst is: als het vlees niet is gefermenteerd, is er een negatief effect op de structuur van bloedcellen. Je kunt dit op een simpele manier voorkomen door het vlees goed te zouten, te marineren in azijn, of in ahornsuiker, maar ook het roken van varkensvlees maakt verschil. Het varkentje van de Feijerhof dus op die manier bereiden, en dan is het heel gezond. Ik deed vroeger altijd een beetje zout erop en in de pan, maar volgens mij is het beter om ze een nacht in azijn te laten zwemmen.

 
Dat is wat ik tegenwoordig ook doe, als ik varkensvlees eet (wat niet zo vaak gebeurt). Ik laat het vlees in een badje van lauw water en appelazijn 1 of meerdere dagen fermenteren.

Mike

 
Oke, zouten, marineren, of roken dus. Wat ik me nu nog afvraag, wat gebeurt er met het zouten, marineren of roken van het varkensvlees precies waardoor het ineens wel gezond wordt?

 
Onze varkens eten binnenkort ook weer eikels. Ze kunnen er alleen tegen omdat er veel gras bij gevoerd wordt. Dit is een betere balans. Waar ze ook gek op zijn is aardpeer(topinamboer) Wij hebben de aardperen zelf ook gegeten. Mike wat vindt jij van deze wortelen. Het is familie van de zonnebloem. Deze wortels bevatten een weerstandsverhogende stof nl. inudine. Zou voor mens en dier gezond moeten zijn.

Pas geleden heeft iemand mij gevraagd wat er zoal aan toevoegingen in bepaalde vlees-en worstwaren zit. Ik noemde fosfor dit moet natuurlijk fosfaat zijn. Onze meeste vleeswaren bevatten dit niet. Zie het lijstje onlangs op dit forum geplaatst.

 
Quote:
@Janse. Het antwoord is ja. In die link wordt een onderzoek beschreven met varkensvlees van kleine duurzame biologische boerderijen. De deelnemers zijn mensen die tenminste twee jaar WAPF richtlijnen volgen. Het vlees wordt goed verhit. De uitkomst is: als het vlees niet is gefermenteerd, is er een negatief effect op de structuur van bloedcellen. Je kunt dit op een simpele manier voorkomen door het vlees goed te zouten, te marineren in azijn, of in ahornsuiker, maar ook het roken van varkensvlees maakt verschil. Het varkentje van de Feijerhof dus op die manier bereiden, en dan is het heel gezond. Ik deed vroeger altijd een beetje zout erop en in de pan, maar volgens mij is het beter om ze een nacht in azijn te laten zwemmen.


Bedankt voor je antwoord Tijs.

Ik vraag me af of Wapf dan ook weleens bloedonderzoek heeft gedaan na het consumeren van rundvlees. Ik snap echt niet waarom varkensvlees gefermenteerd moet worden, en rundvlees niet. Vooral als het ook nog eens allebei grasgevoerd is..

Zou je met rundvlees niet exact hetzelfde zien met zo'n bloedonderzoek?

 
Een verklaring is dat varkens veel meer op mensen lijken; d.w.z. van binnen: structuur van weefsel etc. Mensen kunnen bijvoorbeeld prima functioneren met het donorhart van een varken.

Er bestaan verschrikkelijke aandoeningen na het eten van rauw varkensvlees (de reden waarom joden en moslims er niet aan willen), en dat zou kunnen komen omdat het lichaam het vlees niet goed herkent als voedsel. Bij rund is dat allemaal niet het geval.

Een leuke verklaring (in de reacties op het artikel): varkensbloed is in een stressmodus op het moment van slacht.. ons bloed neemt die informatie over en krijgt daarom ook vreemde reacties. Allemaal te voorkomen met fermentatie. Een andere reden om dat te doen is dat varkensvlees snel bederft, ook in de koelkast.

Tegelijkertijd zit er heel veel wijsheid in traditie. Overal ter wereld bestaan tradities met fermenteren van varkensvlees (en niet met rundvlees). Mensen wisten vroeger echt wel wat ze deden. Ik vind het heerlijk, Chinezen hebben me ook altijd verteld dat het heel gezond is.

 
Quote:
Een leuke verklaring (in de reacties op het artikel): varkensbloed is in een stressmodus op het moment van slacht.. ons bloed neemt die informatie over en krijgt daarom ook vreemde reacties. Allemaal te voorkomen met fermentatie.


En een rund/lam/kip zit niet in de stress voor de slacht? En fermentatie kan die negatieve informatie wissen? Ik begrijp er werkelijk niks meer van :lol:

Quote:
Tegelijkertijd zit er heel veel wijsheid in traditie. Overal ter wereld bestaan tradities met fermenteren van varkensvlees (en niet met rundvlees). Mensen wisten vroeger echt wel wat ze deden.


Kijk, dit vind ik dan wel weer een goede reden om varkensvlees te fermenteren. Heeft Weston Price trouwens volkeren gezien die veel varkensvlees aten? Volgens mij staat er weinig of niets in over volkeren die varkensvlees aten.(?)

 
Jawel er is een volk op een eiland die speciale varkens hebben.

Mike weet het zo op te trommelen. Hij is nu klaar met de gezondheidsradio dus hij zal zo wel weer online zijn. :)

Was wel weer interessant, de radio.

Lia

 
Okinawa in Japan. Men eet daar het Aguu-varken, een aan een wild zwijn verwant varken. Men bakt ook veelvuldig in de reuzel van dat varken.

Mike

 
@Janse

Een koe, een schaap en een kip zitten ook in de stress, maar hun bloed lijkt niet op dat van mensen. Dat is het probleem van varkens: ze lijken te veel op ons! Als je varkensvlees niet goed bereidt, dan weet ons lichaam niet goed wat het ermee aanmoet.

 
Kijk dat bedoel ik nou, ik moet meer vet eten. Dan heb ik kans dat ik ook dit soort details weet. :?

Lia

 
Wat betreft die eikels, die worden bellotas genoemd en dat zijn verre van dezelfde eikels als in B en NL. Die worden hier ook door mensen gegeten zoals kastanjes (ook gepoft).

Daarnaast heb je verschillende classificatie van de jamon iberico, afhankelijk van hoeveel bellotas het varken gegeten heeft (dit staat altijd op het etiket):

1. jamon iberico de cebo : krijgt uitsluitend granen en komt niet buiten

2 jamon iberico de cebo campo : komt buiten en eet vooral granen en grassen

3. jamon iberico de recebo : komt buiten zoals 2, maar gedurende vetmest periode krijgen ze bellotas. Niet voldoende om op slachtgewicht (160kg) te komen. Hiervoor worden ze nog bijgevoerd met groenten en granen.

4. jamon iberico de bellota : zoals 3 maar dan met bellotas tot aan slachtgewicht.

 
http://www.westonaprice.org/cardiov...ork-prepared-in-various-ways-affect-the-blood

Van het ene naar het andere artikel. Ookal lees je lastig in het Engels, kijk dan even naar de plaatjes en de twee zinnen die eronder staan. Een heel duidelijk verschil tussen gefermenteerd en niet bewerkt varkensvlees.

Nu ben ik gek op varkensvlees, maar eet het niet vaak, omdat het lastig grasgevoerd te krijgen is. Koop soms weleens biologisch in de supermarkt. En toen dit topic actueel was, toen deed ik her vlees ook weken in appelazijn. Tegenwoordig te lui voor.

Maar nu heb ik gezien wat varkensvlees met je doet. Ik ga dus zeker weer marineren!

En de verse worst laat ik staan, tenzij ik er zuurkool bij eet (wat ik niet lust). Zie: http://www.westonaprice.org/food-features/how-does-pork-sausage-affect-the-blood Ook weer plaatjes kijken :wink:

 
@zotteke, alle spek dat bewerkt is hoeft niet gemarineerd re worden. Ligt er dus aan wat voor verstek je hebt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan