varkensvlees

Bacon is gerookt, maar de gewone dikke speklappen? Zijn die bewerkt?

 
Gewone speklappen zijn niet bewerkt. Moet je dus marineren met een zuurtje en eventueel nog wat andere dingen als je dat lekkerder vindt.

 
wat betekent: uncured pastured bacon (ik kon het even niet vinden)

zoiets als totaal onbewerkt of wat?

En begrijp ik nu goed dat je lamsvlees gewoon kunt eten vers en onbewerkt en varkensvlees altijd moet marineren of hoeft dat niet als het gerookt is?

Ik eet graag varkensvlees, nu niet zoveel maar in de winter wat meer in typische wintergerechten, zoals rookworst. Ook gewoon lekker in stukjes/plakjes snijden en dan roerbakken voor in de nassie.

Dus ben erg benieuwd hoe het nou zit?!?!

 
Bacon is al een bewerkte vorm, kan je dus zo eten. Lamsvleesm kan je zo eten, beetje zout en peper en klaar. Tenzij je voor de smaak wilt marineren, dat kan natuurlijk altijd.

Ik ben gek op varkensvlees! Zomer, winter, mij maakt het niet uit. Maar zal geen verse worst meer eten, tenzij ik een zuurtje vindt in groente dat ik er lekker bij vindt. Rookworst is ook bewerkt, kan je ook koud eten, dus ook goed.

Mosterd heb ik volgens mij niet eens in huis. Zal eens gaan experimenteren. Straks eerst varkensvlees kopen en twee weken invriezen. Al kan het goed zijn dat de eerste portie dat niet haalt.....

 
dus... als varkensvlees niet gerookt is zou je het altijd moeten marineren.

Zou het nog verschil maken als een dier(varken in dit geval) een bepaalde tijd moet besterven, ik hoor wel eens 1 tot 2 weken. (volgens mij las ik dat bij de Stoerderij)

Meestal als een dier geslacht wordt, wordt het binnen 3 dagen afgehakken.

 
Ik hou t simpel. Varkensvlees altijd in een bewerkte vorm eten. Of bewerkt kopen en anders zelf marineren.

Ik heb in de artikelen niets terug gevonden over besterven, maar dat maakt denk ik ook niet uit, want je kan dat waarschijnlijk niet krijgen in Nld. Wij hadden vroeger het wild in de schuur hangen, een week of twee, en daarna kwam mijn oom het slachten. We speelden wel tussen de dode dieren, maar mochten nooit kijken bij het slachten. En dat wilde ik zo graag! Het vlees at ik niet, vond het te sterk van smaak.

 
Welk deel van het varken is het lekkerst? Persoonlijk vind ik de oren erg smakkelijk. Mijn ouders koken soep van de oren maar niemand eet ze op. Mijn ouders kopen vaak een half varken voor in de vriezer en er zit behoorlijk wat vet op het vlees. In de supermarkt zie ik dat vet niet. Wat maken ze dan van dat varkensvet, zou dat verwerkt worden in vleeswaren?

 
Dat stoppen ze in croissants! Geen grapje, ik werk op een bakkerijafdeling en ik kreeg een keer het verzoek van een islamitische vrouw om uit te zoeken of er varkensvet in mijn producten zat. Bij brood en croissants bleek dat het geval.

 
Ja, ik meen het. En ik weet wel zeker dat heel veel islamieten dat niet weten. Je wilt niet weten hoeveel croissants die kopen als ze in de aanbieding zijn.

 
Op het werk wordt er ook geen varkensvlees meer in de avond gegeten als wij een islamitisch kind op de groep hebben. Vleeswaar kan het kind zelf naar kijken. Maar brood en in t weekend croissants, die krijgen ze gewoon hoor!

Op een bakkerij-afdeling werken en wapf eten. Ik weet niet of ik daar sterk genoeg voor zou zijn.... Vindt brood/bakker nog steeds erg lekker ruiken!

 
Oh nee, daar kan ik prima tegen. Ik eet niet volledig WAPF trouwens, hoor. Zit een beetje tussen Jesse van der Velde, Ralph Moorman en WAPF in. Maar daar mijn eigen mix van. Maar wat betreft dat werken: brood e.d. ruik je niet meer als je er de hele dag in staat. Het zijn de klanten die me vertellen dat het zo lekker ruikt. Alleen dingen die 's ochtends vroeg gebakken worden, ruik je wel. En die stinken als ze net uit de oven komen, kan ik je vertellen. Kaas-uienbroodjes, frikadelbroodjes en ja, zelfs croissants, stinken echt enorm 's ochtends vroeg. De zoete producten zoals gevulde koeken en appelflappen ruiken ook vééél te sterk. Dus ik heb er geen probleem mee en het is voor mij ook absoluut geen verleiding om daar te werken.

En wat betreft dat varkensvet in brood en croissants: ik weet niet of het voor alle broodsoorten geldt. Maar wel voor de producten die ik zelf verkoop.

 
Hmmm, zoals jij t beschrijft is t verre van aantrekkelijk ja! Maar ik kom dan ook niet 's morgens vroeg in de winkel.

Een eigen mix. Dat zou mij te ingewikkeld zijn. Ben van het makkelijke en simpele en dat vindt ik in Wapf.

 
Nou, ik ben volgens mij wel de enige die het vindt stinken, hoor. Ik had laatst gevulde koeken die (ongebakken) naar ranzige boter stonken. Toen kreeg ik meteen de vraag of ik zwanger was, want die anderen vonden het meevallen. Ik heb ze gebakken om te kijken of ze lucht verdween en ook gebakken rook ik ranzige boter. Mijn collega's daarentegen hebben er één geproefd en die vonden het prima smaken.

Meestal als ik iets ruik dat uit de oven komt, vinden mijn collega's het ook wel gewoon lekker. Dus wss ben ik degene met een vreemde (hele scherpe!) reuk.

En wat betreft die mix: ik ben begonnen bij JvdV. Dat paste me niet helemaal. Toen leerde ik het hormoonbalansdieet kennen en dat beviel me ook wel. Tegelijkertijd was ik zoekende bij het hormonale disbalans-forum en daar kwam Mike met zijn: "vet maakt niet vet". Uiteindelijk ben ik met Mike mee verhuisd naar GAPS en toen naar WAPF. Dus ik heb uit alledrie gehaald wat bij me past en dat bevalt me prima. JvdV volg ik vooral om zijn vele recepten en smoothies. Ralph (hormoonbalansdieet) heeft ook redelijk toegankelijke recepten met iets meer, maar niet heel veel koolhydraten. En hier bij WAPF leer ik over leverreinigingen en vet eten. Voordeel van alledrie is dat ze koolhydraten, suikers, e-nummers, zuivelproducten, gluten en cardiotraining geen goed idee vinden. Vetten ondersteunen ze wel. Alleen WAPF legt de nadruk op de rauwe melk en dierlijke vetten. JvdV is ook van groene smoothies en superfoods.

Anyways, alles bij elkaar sluiten ze elkaar op veel vlakken niet uit, maar hebben ze een iets andere nadruk, die ik allemaal probeer te integreren :)

 
En ik het het al zo druk met wapf alleen.... Had van al die anderen ook nog nooit gehoord totdat ik hier kwam hoor. Heb me trouwens nooit echt goed verdiept in voeding enzo. Is pas sinds ik op dit forum zit.

Die ranzige vetten die je ruikt komt omdat je dus zelf wel goed bezig bent. Vroeger vond ik een friettent ook lekker ruiken, nu kan ik er wel van overgeven. Mike heeft op het forum ergens geschreven dat hij ook de ranzige vetten van de bakkerij ruikt. Ik denk dat hoe gezonder je eet, hoe eerder en beter je ongezonde dingen herkend.

 
Quote:
@zotteke, alle spek dat bewerkt is hoeft niet gemarineerd re worden. Ligt er dus aan wat voor verstek je hebt


Maar vetspek is puur (rug)vet zonder het vlees?

 
Yep, ik koop dat altijd gerookt. Maar er kan ook nog wel vlees aan zitten. Daar heb ik nu ook een stuk van liggen. Ook gerookt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.185
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan