The Iceman

Ik heb me heel lang koud afgespoeld (na een warme douche dat wel), echt ontspannen er onder blijven staan is me nooit echt gelukt, zeker niet in de winter, koud water is echt behoorlijk koud als het buiten vriest. Mijn ademhaling was ook niet optimaal ben ik bang, want sta altijd een beetje de joelen in het begin. Ik was er eigenlijk mee gestopt, maar ben nooit vies van een challenge.

Stoer van je man iklustvet.

 
Moondust The Iceman klinkt wel goed moet ik zeggen. Maar Pike The Iceman klinkt eigenlijk nog beter. ;-)

@Iklustvet

Inderdaad langzaam opbouwen en het lichaam laten wennen en aanpassen. Helaas heb ik geen zwembad in de tuin, maar wel een bad en koud water is niet duur. Als het douchen een beetje lukt, dan is een koud bad het volgende station. Maar goed, we zien wel hoe het gaat. Het geeft wel een kick. En eerst ijs weg moeten hakken voordat je kan zwemmen lijkt me helemaal het einde. Leuk van wak tot wak zwemmen.

 
Weston Price over Zwitserse kinderen in de Loetschentalvallei:

Quote:
De kinderen zijn zo robuust dat ze met bloot hoofd en blote voeten spelen en ravotten, zelfs in water dat van de gletsjer stroomt in de kille avondbriesjes, in weersomstandigheden waarin wij onze overjassen en handschoenen aantrokken en onze kragen dichtknoopten


Mike

 
Je zou onze zoon van 4 eens moeten zien, gisteren nog met bloot bovenlijf in de regen spelen. Het liefst duikt hij meteen in de plassen, kou of geen kou. Heb hem ook al eens bloot betrapt in de sneeuw. Echte bikkel en nooit ziek.

 
Je kan de methode nu ook gratis online leren!

http://www.wimhofmethod.com

Wim Hof bedoelt dat je begint met 2 weken koud afspoelen en niet een koude douche nemen. Wanneer je de ademhalingstechniek toepast dan kan je de kou in maar ook dat bouw je op in een paar dagen. Het beven dient juist te worden voorkomen want dat is een fysieke reactie op onderkoeling.

De training in Polen gaat om de juiste mindset in combinatie met de ademhaling oefenen en de wisselwerking van warmte en koude. Wat Wim in Polen doet, is groepswerk waarbij je vooral de grenzen van je eigen mindset tegenkomt en je wordt uitgedaagd je grenzen stevig te verleggen. www.westonprice.nl/topic/wim-hof-the-iceman-1#post-90152

Wim is zeer toegankelijk en geld is bij hem geen issue. Als je vragen hebt dan kan je hem vinden op www.facebook.com/Xtraordinaryinevery1 of via info@innerfire.nl

Hij gaat eind januari de Kilimanjaro beklimmen in 3 dagen (ipv 6) met een groep chronisch zieke en gezonde mensen zonder kleding www.conqueryourchallenges.com

Wat mij vooral fascineert is dat het eten van Wim er amper toedoet en dat ik vermoed dat wanneer hij goed vet gaat dat het dan nog leuker wordt...

 
Vandaag ga ik voor de tweede keer koud douchen, het verschil is dat ik vandaag niet eerst warm begin maar meteen met koud begin.

Er zijn aanwijzingen dat de winter volgende week toeslaat. Misschien dat ik met blote voeten door de sneeuw ga lopen :)

Gezondheid,

 
Goed opbouwen is inderdaad goed, die kinderen in Zwitserland zijn dat ook gewend en dan is er niks mis mee. Maar waar ik voor wilde waarschuwen zijn onderkoelingsverschijnselen, je lichaam gebruikt dan alle warmte en energie om te overleven en dat kan daarna problemen geven voor je darmen. Een paar jaar geleden heb ik een nieuwjaarsduik gedaan in zeewater van iets van 3 graden en het strand was bevroren, de meeste mensen gaan dan maar tot hun knieën maar ik ben helemaal kopje-onder gegaan. Toen we even later in een café zaten kreeg ik buikpijn en werd ik misselijk, Niet dat ik toen onderkoeld was, maar dat gebeurd ook als je onderkoeld bent geweest en weer bent op gewarmd alleen dan erger.

Ik ben wel vaker in koud water gezeten. Een keer met Pasen en elke ochtend lag er 10 cm verse nieuwe sneeuw. In een stuk bos daar ontsprong een klein riviertje uit de grond. Het was daar kalksteen en door die spleten kan veel water stromen en dat kwam daar behoorlijk snel en veel uit een gat gestroomd. Als het van diep genoeg komt (dat was denk ik wel zo) dan heeft grondwater de gemiddelde jaar temperatuur een graad of 10-12 dus. Het is koud maar prima te doen ik ben toen ook kopje-onder gegaan en die dag in ieder geval niks aan overgehouden.

Een volgende keer in het zelfde gebied hadden er een paar een dammetje in het riviertje naast de weg gelegd. Ik ben toen niet mee gegaan omdat ik geen zin had in auto's die langs reden. Die auto's reden er niet meer 's avonds ben ik achter gekomen, maar die avond er op wilde er niemand meer mee gaan en toen ben ik maar niet meer gegaan anders had ik het wel gedaan.

Ik heb ook een tijdje koud na gedoucht, maar ik heb er nu geen zin in. Ik wil nog altijd een keer hier in de Rijn duiken op nieuwjaarsdag maar het komt er dan niet van. Misschien ga ik dat een dezer dagen doen. Alleen ligt die net iets te ver om er elke dag even in te zwemmen.

Wat ik dus wil vertellen leuk maar ik ga niet mee doen met de uitdaging om elke keer even koud te douchen. En ga de eerste keer dat je in een bad met ijs klontjes zit niet meteen kopje-onder.

 
Bedenk dat je nog zo goed een heel speciale ademhalingsoefening kunt gaan beheersen, zonder confrontatie met de kou maak je niet echt vooruitgang mee.

Daarom hou ik mij ook niet zo heel erg druk bezig om speciale ademhalingsoefeningen. Zolang je weet hoe je moet ontspannen en hoe je dieper in je lichaam kan afdalen, daar gaat het vooral om lijkt mij en dat kan ook met een gewone niet forcerende maar wel natuurlijke buikademhaling. Het belangrijkste voor vooruitgang is vooral de confrontatie met de kou aangaan in combinatie met jezelf daarbij op gemak voelen.

Gezondheid,

 
Net weer een koude douche gehad. Erg interessant om te kijken wat het allemaal met je doet. Zo kwam er vlak voordat ik eronder ging een stemmetje in mij op dat het misschien wel een goed idee zou zijn om dit om de dag te doen dus vandaag effe niet! :mrgreen:

Maar daar moet je niet intrappen natuurlijk. :p

De eerste paar seconden vielen wel weer zwaar maar ik heb het gevoel dat ik nu al sneller 'herstel' van het happen naar adem en een gecontroleerde diepe ademhaling kan produceren.

De handpalmen tegen elkaar doen in een soort bidhouding lijkt daarbij te helpen maar dat kan ook verbeelding zijn.

Ook heb ik niet het idee dat mijn hart veel sneller gaat kloppen maar dat zal ik de volgende keer eens meten.

Ik moest trouwens ook meteen aan die kinderen in Zwitserland denken toen ik hierover las, ik denk dat dit de oermens in je zeker weer helemaal tot leven gaat brengen. Mooie combinatie met WAP!

@Kaaskanlekkerzijn,

Deed je dat koud water zwemmen voor meditatie of om gezondheidsredenen of gewoon voor de lol?

En dan ook nog met anderen? Ik denk niet dat ik gauw mensen die ik ken zo gek kan krijgen om dat te doen.

@iklustvet,

Haha fantastisch van je man! Wat zei 'de omgeving' ervan? Dat is altijd het leukste :D
Quote:
Haha, het is 13 graden buiten! Zeg dat nog eens als het minstens -5 is!



Nou dat maakt voor het douchen niet uit toch ? Bij mij is het thuis bij -5 buiten net zo koud /warm als dat het buiten 13 graden is.

 
Quote:
@Kaaskanlekkerzijn,

Deed je dat koud water zwemmen voor meditatie of om gezondheidsredenen of gewoon voor de lol?

En dan ook nog met anderen? Ik denk niet dat ik gauw mensen die ik ken zo gek kan krijgen om dat te doen.


Gewoon voor de lol. We wilden een keer een reünie houden van mensen die ik op een vakantie heb ontmoet en er woonde iemand in Den haag. En we wilden het allemaal wel een keer doen. Die nieuwjaarsduik was er in rennen, wel veel verder dan bijna iedereen, en door je knieën zakken niet echt zwemmen dus.

Die andere keer was met mensen van mijn klimvereniging waarvan ik lid was (helaas kan dat nu niet meer). We hadden een weekendje in Frankrijk en daar kwam dat riviertje uit de grond het was maar een eenpersoonsgat dus we zijn er om de buurt in gaan zitten. Ik denk niet dat het komt door het gebrek aan een douche, want een keer met hemelvaart waren er ook een paar het beekje naast de camping (met douche) in gedoken. Toen ik dat hoorde had ik wel zoiets lijkt me ook wel leuk naar dat vonden ze volgens mij van de camping ook geen goed idee en er was verder ook weer niemand die er zin in had. Het was wel allemaal ook waar er meer ruimte was erin en eruit.

Het is wel een apart soort mensen ook met een langlauf weekend wordt er nog gekampeerd. Als je een goede slaapzak heb is dat geen probleem maar die had ik toen nog niet anders was ik ook een keer mee gegaan. Ik moet wel zeggen dat de stad waar ik in woon een hippie-imago heeft en dat klopt ook wel een beetje voor de studenten en degene die zijn blijven hangen.

Ik ben nog maar twee keer echt koud water in gegaan zonder voor bereiding, van Win Hof heb later pas van gehoord. Ook over Tummo meditatie had ik toen ook nog niks gehoord. Het kwam een keer voorbij op een dvd bij ik met mijn meditatie groep heb gezien. Het is een vergevorderde meditatie daar moet je o.a. eerst Ngöndro helemaal voor hebben afgerond. Maar als je dat via Wim Hof ook kan leren kan je dat mooi omzeilen. Ik ben nog helemaal niet van plan dit serieus te gaan doen. En ik heb vorig jaar ook een tijdje koud na gedoucht en daar reageerde ik na een tijdje slecht op, daarom begin ik er nu niet aan.

Waar ik wel al mee bezig ben geweest is op mijn werk buiten alleen de voering van mijn jas en een T-shirt met lange mouwen aan. Die jas voor mijn werk was een uniseksmodel. In mijn ervaring is dat gewoon een mannenmodel, bij de mannen zaten ze gewoon goed en bij dames was de lengte goed maar past het precies om de heupen zodat hij omhoog kruipt en voor de rest zit hij overal veel te ruim een collega die op de helft van haar zwangerschap was kreeg hem ook nog goed dicht. Dit was lekker fris toen het een paar weken geleden kouder was en zolang je in beweging blijft prima een halve dag vol te houden, langer duurde mijn werk niet anders was dat ook gelukt. Ik wilde (helaas werk ik daar nu niet meer) zo bruin vet kweken zonder het te forceren dat deden die natuur volkeren ook niet.

Alleen als ik in de zomer wil gaan zwemmen wil ik wel graag echt warm water (even er door heen gaan vind ik niet erg). Maar dat is wat anders dan heb je ook echt de bedoeling om wat rond te zwemmen en er niet alleen even erin en meteen weer eruit.

 
Quote:
@iklustvet,

Haha fantastisch van je man! Wat zei 'de omgeving' ervan? Dat is altijd het leukste [:D]

Haha, het is 13 graden buiten! Zeg dat nog eens als het minstens -5 is!

Nou dat maakt voor het douchen niet uit toch ? Bij mij is het thuis bij -5 buiten net zo koud /warm als dat het buiten 13 graden is.


Ik dacht dat je het over buiten zwemmen had, misverstand. En het water is idd wel kouder. Ik moet er niet aan denken dat ik een koude douche moet nemen, ik douche nog liever niet. Ik zwem ook wel vanaf dat het water een graad of 18 is en dat is al koud, de meeste mensen willen in de zomer ook in een verwarmd zwembad.

Onze omgeving dacht dat hij in dat zwembad dood zou vallen, hij moest ook erg uitkijken voor "bloedsopdrang", wat dat is weet niemand, maar dat kan je daarvan krijgen :lol: je kunt dat ook krijgen als je te lang op je hoofd staat. Dat ons kinderen dat nog niet hebben is een wonder want die hangen de hele dag op hun kop, maar een dezer dagen zal het lachen ons nog wel vergaan als er hier iemand bloedsopdrang krijgt :D

 
Het ging wat koud douchen betreft vandaag veel beter, kon met veel minder moeite dan de vorige keer onder de koude douche en met minder voorzichtigheid. Een flinke vooruitgang dus en ik hoop dat het ook voor anderen hier geldt.

Gezondheid,

 
Na het beven van de eerste koude douche heb ik nu besloten het iets behoedzamer aan te pakken. Ik begin gewoon met een warme douche (38 graden of iets minder) en douche dan een paar minuten af met een fors lagere temperatuur. Het idee is om die temperatuur dagelijks wat verder naar beneden te brengen totdat alleen het koude water overblijft. Ik merk (net als Pike) dat je wel even je koppie erbij moet houden, want even een mindere dag of haast 's ochtends en je bent snel geneigd het koud douchen even over te slaan. Net als met de dagelijkse rauwe lever: jezelf er elke dag aan herinneren en dóór blijven gaan!

 
Het is niet zo dat ik dit onvoorbereid doe. Zowel lichaam en geest bereid ik hier op voor door kwartier van te voren te mediteren voordat ik de confrontatie met de kou aanga.

Gezondheid,

 
Hier staat de Wim Hof methode beknopt beschreven.

Zijn er nog meer mensen die het koud douchen aandurven?

Ook goed voor je CO2 voetprint !! :mrgreen:

 
Ik merk, omdat ik in huis de temperatuur laag houd, dat ik ook met douchen een steeds lagere temperatuur comfortabel vind, een gedeelte doe ik met koud water, maar niet helemaal. Mijn haar wassen met koud water bezorgt me hoofdpijn, dus daar doe ik een klein beetje de knop naar warm.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.444
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan